Historisch Archief 1877-1940
.- No. 2528
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN WAARSCHUWING TEGEN
DE GEVAREN VAN HET VERKEER
door J. D. V o s K u i L.
Het is ongetwijfeld een verheugend feit te noe
men, dat de gemeente Amsterdam het ontwerpen
van een serie platen, welke waarschuwt tegen
de gevaren van het verkeer, opgedragen heeft aan
een kunstenaar, die als aff icheteekenaar een goeden
naam heeft. Want wil men een kunstzinnig biljet
ook practisch laten slagen, dan dient dit gemaakt
te worden door een vakman, die niet alleen teeke
naar of schilder is, maar ook uit ondervinding
weet, dat zijn ontwerp ondanks de groote af
metingen buiten en het gewemel van kleuren op
straat, zich toch blijft handhaven. Zeer zeker kan
dit gezegd worden van de hierbij gereproduceerde
eerste plaat van deze reeks, omdat Schwarz daarin
n enkele gedachte, duidelijk omschreven, weer
gegeven heeft. Zijn affiche is als 't ware een door
dringende kreet, Welke het gc-weld van het verkeer
een oogenblik met een doodsgil overstemt en de
menschen, eenige seconden door schrik verlamd,
met ingehouden adem dwingt te luisteren naar het
vonnis, dat over hun leven beslist! Want de ge
vleugelde dood is op het verraderlijke asphalt
verschenen, bliksemsnel voortijlend. Wie niet oplet
en geen ruim baan voor hem maakt wordt ver
pletterd door de motorfiets, welke als een
wervelwind achter hem aan komt loeien, een duivelsche
machine gelijkend met deze beide monsterlijke
berijders, op wier gelaat een onzinnige glimlach tot
een ijselijken grijns vertrokken is. Als hopelooze
Wezens jakkeren zij langs de wegen voort en in
hun bloederig spoor glanst de herinnering op aan
het oude verhaal van den VliegendenJHollander,
die evenals zij, zonder doel", zonder rustplaats,
iöOTOSAD
-r-/
door een grimmig noodlot werd voortge
dreven, ongeluk en verderf brengend aan
hen, die te dicht in zijn nabijheid kwamen.
De ironie van den ontwerper heeft de krankzinnige
eigenschappen van de motormaniakken uit de
werkelijkheid gesneden en omgewerkt tot een
schrijnende karikatuur, welke ons als een schrik
beeld steeds bij blijft. Het resultaat is bereikt met
deze plaat, die, buiten de opschriften, waarvan
de letters ietwat nuchter op het papier staan en
weinig verband houden met de voorstelling, door
de spanning, welke er in de figuren leeft een
pakkend" werk genoemd mag worden. Hiervan
had men bij het verschijnen van dit affiche on
middellijk partij moeten trekken, door het bij
honderden in alle Wijken van de stad te laten
aanplakken. Eerst dan zou men het publiek
overrompeld en wakker geschud hebben voor de
gevaren van het verkeer. Maar nu echter sporadisch
een exemplaar te ontdekken is, heeft men nog
geen doel getroffen. Het kan slechts betreurd
worden, dat er zoo weinig gebruik werd gemaakt
van deze kranige biljetten, waaraan zooveel
zorg, moeite en geld besteed werd. Wellicht liggen
zij ergens in een duffe kast van een gemeente
gebouw voor altijd weggesloten, om door stof en
vocht langzamerhand te worden verteerd, zonder
productief geweest te zijn voor het practische
leven, waar men hen als waarschuwing zoo bitter
noodig heeft!
BOUWT IN HET
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem
Pelléas et Mélisande"
Het opleven der muziek in het Concertgebouw
den laatsten tijd is wel merkwaardig. De concerten
van Monteux brengen een stroom van noviteiten
en niet alleen van noviteiten ook van oudere
Werken, die men onder zijn leiding nieuw"
hoort. Wat de moderne muziek betreft schijnt
er met spoed een achterstand te worden ingehaald
en ik geloof niet, dat, wanneer Monteux ons in
Januari gaat verlaten, Wij hier in het Concertge
bouw een dirigent hebben gehad, die in dat opzicht
op een vruchtbaarder seizoen kan bogen. Doch niet
alleen op het gebied van de moderne muziek
ontplooit Monteux zijn grooten ijver, ook werken
uit de oudere muziek, die weinig gespeeld worden,
of vergeten bleven, haalt hij naar voren en een
kennismaking als onlangs met Haydn's symphonie
La reine" doet gemakkelijk door de vingers zien,
dat Monteux ook wel eens een enkele maal onge
lukkig was bij dit opgraven" van vergeten werk,
getuige de uitvoering van Dvorak's 2e symphonie,
werk dat, meen ik, gerust vergeten mocht blijven,
daar het hoogstens laat zien, dat Dvorak oor
spronkelijk een Brahms-epigoon is geweest. Maar
men voelt dat er gewerkt wordt en dat de muziek
als muziek onder dezen dirigent haar beste kansen
krijgt. Een voorbeeld van een nieuw" oud werk
werd onder Monteux' leiding Mendelssohn's
Italiaansche symphonie. Wij hoorden het aan ons
voorbijgaan soepel, rythmisch en speelsch, als
de gelukkige mensch van het Zuiden, dien
Mendelssohn in zich heeft voelen leven, toen hij deze sym
phonie schreef.
Ook merkwaardig was een vertolking van het
pianoconcert van Schumann, door een modern
Fransch pianist Lortat gespeeld, een uitvoering,
waartegen men aesthetisch en
conventioneelgezind zeker bedenkingen zou kunnen opperen,
daar zij hier en daar eerder als een parodie op de
romantiek klonk, doch alles was met een bravour,
een bewegelijkheid, en een teedere pathetiek ge
speeld, die toch in den totalen indruk het pleit
won.
Maar de belangrijkste daad van Monteux op
deze laatste concerten was, naast Petrouchka"
de uitvoering van groote fragmenten uit Debussy's
Pelléas et Mélisande". De opera zelf is in ons land
reeds een enkele maal opgevoerd geworden door
de toenmalige Fransche opera in den Haag, doch
het publiek is met deze muziek nog allerminst
vertrouwd geraakt. De muziek heeft daar echter
zeker recht op en het was een goed idee van
Monteux door uitgebreide fragmenten in de
concertzaal haar bijzondere kwaliteiten nog eens
te verduidelijken. Maar actie, kleur, stemming
ontbreken toch, wanneer men deze muziek uit
de tooneelatmosfeer weghaalt? zegt ge. De
meeslerlijke uiivoerder5j <4c zanger LJiarlcs Panzera (als
Pelléas) en de zangeres Gabrielle Gills (Mélisande)
herschiepen met hun beiden, door een prachtige
eenheid van tegenspelende" aandoeningen in
hun vertolkingen, waarbij de gansche stem n
beving van nuances, n gespannen extase wordt,
waarin alles leefde en ons voor oogen kwam,
zooals het door een geheele tooneel-ensceneering
zou Worden opgewekt, de helderziende" schoon
heid van dit drame lyrique", waaraan Debussy
tien jaren van zijn leven wijdde en er het
meesterWerk van het muzikaal-lyrisch impressionisme uit
deed opgroeien. En tevens deed deze muziek ons
gevoelen, dat zij, in haar schoonheid onaantast
baar en toen ter tijde vermoed als een inleiding
voor een nieuw oprecht en zuiver muzikaal kunnen
op de basis van dit muzikaal impressionisme,
toch waarlijk eenzaam is gebleven, is moeten
blijven, en geen inspireerenden weerklank meer
voor onze jongere generatie kan hebben, omdat
een meesterhand slechts eenmaal zulk een uiterst
subtiel en met talrijke aanverwante factoren
verbonden meesterwerk kan scheppen en dat deze
evocatieve kracht, die een grooten kring van be
paalde aandoeningen in zich betrekt slechts door
Debussy en niet door het impressionisme als kunst
soort wordt opgeroepen. Pelléas et Mélisande"
staat nu in de muziek als een verzonken wereld.
Na Strawinsky en de generatie van na den oorlog
is er geen nieuwe Pelléas" meer mogelijk.
Ondanks de muziek van Roussel.die op dit impres
sionisme nog voortbouwt, doch de nieuwe stroo
mingen niet kan ontgaan in zijn muziek, is het
muzikaal impressionisme verbloeid, omdat het
muzikaal impressionisme Debussy zelf is ge
bleken.
OOSTERPARK
BILTriÖVEN
INLICHTINGEN VERSTREKT DE DIRECTIE
TELEF.INT. N? 6538
Seroen Pijper
Smeterlin
Susan Metcalfe
De combinatie Seroen?Cornelis, schijnt nu wel,
jammer genoeg, definitief ontbonden te zijn.
Seroen zoekt zich thans een anderen partner. Haar
eerste keuze: Mevrouw Mesritz, bleek niet gelukkig.
Dit seizoen zien wij de samenwerking van Seroen
en Pijper. Een samenwerking, die wat de eensge
zindheid der beide "uitvoerenden betreft ten op
zichte der moderne muziek, als aangewezen kan
genoemd worden.
Het programma van het eerste concert was
wederom interessant gekozen: liederen van Lord
Berners, Strawinsky, Honegger, Debussy, de
Falla. Met die liederen waarin het op voor
dracht aankomt, weet Seroen altijd den meesten
indruk te maken. Hoe meesterlijk waren wederom de
Russische kinderliedjes,hoe grappig
hettotspreekintonatie overgaan in het slot van het
Aftelspelletje" (dat gebisseerd werd).
Berthe Seroen heeft veel van Vera Janacopoulos
geleerd, blijkbaar. Jammer dat het voordragen
een enkele maal wel eens te nadrukkelijk wordt
(zooals in de Falla).
Pijper speelde als piano-solo de kleine voor
drachtstukjes voor kinderen Les cinq doigts"
van Strawinsky, precies maar te stroef.
Van Jan Smeterlin hadden wij sinds verleden
jaar een goeden indruk behouden. Dit is een pi
anist met vaart, kleur, pathos, ,,gedresseerd'"
in de oude school, doch met individualiteit, en
merkwaardig genoeg, markanter speler der mo
derne muziek dan der klassieke. Voor de pauze
speelde Smeterlin, Schubert en Chopin. Zijn
forto's waren nog al storend hard en sloegen
de sfeer dood.
Overigens deed Smeterlin alle moeite in de lange
sonate van Schubert voortreffelijk gespeeld ?
afwisseling te brengen, wat hem vaak gelukte.
De voordracht der 24 préludes van Chopin deed
wel zeer overwogen aan, doch wekte gemengde
gevoelens. De lichte vlugge stukken waren het
treffendst, in de andere drukte het pathoS er te
zwaar op neer. Prachtig werd echter Smeterlin's
spel in Ravel en Albinéz. Ravel's Valses nobles et
sentimentales" klonken scherp gesteld en in
echte wals-deining, zooals men deze moeilijke
gauw te vaag gespeelde muziek maar zelden hoort.
Albinéz was gruweijlk en groot als de innig ver
woede dans der Spaansche danseres zelf met de
rauwe ophitsende guitaar-rukken en de schreeu
wende in den dans wentelende melancholie. Dat
was spel van een kenner dezer muziek, zooals
Smeterlin zelfs nieuw licht wist te \Verpen op
sommige passages der langzamerhand uvcrbeUcii
de Triana".
Het Was voor velen een genoegen de zangeres
Susan Metcalfe, de vrouw van den Spaanschen
cellist en dirigent Tablo Casals nog eens hier op
het podium te zien. De tijd is ook aan de stem
en de zangtechniek van deze kunstenares niet
ongemerkt voorbijgegaan, doch in haar voordracht
leefde nog de suggestie der groote dingen, die zit
heeft vermocht.
Fanny Davies speelde eenige solo's,
oudEngelsche muziek,Bach's Chromatische fantasie,de
Kreisleriana (te tam van voordracht) en eenige stukken
van Chopin.
CONSTANT VAN W E s s E M
N. V. MEUIILEEnCflTING
V/H F. VAN DER H El DE
HILVERSUM
TEL. 1150 's-GRAVELANDSCHEWEG
ST.
NICOLAASGESCHENKEN