Historisch Archief 1877-1940
12
DÉGROENE AMSTERDAMMER,'WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2529
HAMLET IN MODERN COSTUUM
T tekeningen voor de Groene Amsterdammer" door B. van Vlijmen
.._
ORAMATI/CHE KRONIEK
VEREENIGD TOONEEL. Hamlet, 'm modern
costuum.
Bij de mode-show te Elseneur, ter gelegenheid
van den vijfvoudigen moord op het koninklijk
kasteel, lanceerde mej. Louise Kooiman vier
belangwekkende creaties van de firma
Heinemann en Ostwald. Het trok de aandacht, dat zij
bij een zwart satijnen avondtoilette de geest
van Hamlet's vader zij geprezen ! weder
zwarte kousen droeg. Mej. Nel Stants kwam uit
in twee robes en een peignoir, Waarvan ons de
mooiste speciaal van achteren werd getoond,
aangezien de regie de familie van Denemarken,
tijdens de opvoering der wrekende Pantomime"
met haar rug naar het publiek had gezet; een abuis,
Waardoor ons ook het jongste maskerspel van
Claudius-van Dalsum, dat wij in ons conserva
tisme tot dusver voor de clou van dit tooneel
hadden gehouden, ontging. Als mij n opmerking
veroorloofd is, dan zou ik, tusschen de dancing"
en de waanzinscène, de blonde haren van Ophelia
gelegenheid willen geven wat aan te groeien.
Dit overblijfsel der romantiek" biedt in haar
geval besliste voordeelen. Hoe democratisch wij
in den tegenwoordigen tijd ook gevoelen, er blijft
leg uw hand op uw hart ? een gradueel
Verschil in onze ontroering of zij de verdronken
dochter van een Eersten Minister geldt, of wel
het bobbed bei-meisje der Poloniussen, dat af
gleed in den snellen vliet. Bovendien wekt
Shakespearèhier het vizioen van een mermaid", en
al nemen wij het met de poëzie van den tekst
nu niet meer zoo nauw, deze kleine concessie
aan het klassiek costuum der waternymphen
moesten wij hem nu nog maar gunnen.
Van het mannelijk modern costuum
valtuitteraard minder te rapporteeren en mis ik wellicht
ook c"e bevoegdheid hier de kardinale vragen op
te lossen: Wordt het fascistisch hemd thans bij
alle gelegenheden gedragen? en is het bon-ton
dat een modern vorst met zijn slobkousen
opstaat en naar bed gaat? Bekennen wil ik, dat
toen Hamlet en Hbratio met overjas en deukhoed
het terras van het kasteel betraden om uit te kijken
naar den geest des Wandelenden konings, mij de
gedachte overkwam: dat zijn de pers-fotografen.
Een gedachte, die men, waar de geïllustreerde
reportage sinds Shakespeare zulk een vlucht nam,
van mij zeker niet on-modern zal noemen. Bij het
graf van Ophelia herhaalde zich deze suggestie
het tooneel leeft welbeschouwd van suggesties
en bij het optreden van Horatio in IV Verhief
zij zich haast tot een hallucinatie: Eerens, gewoon
Eerens, Henri, zooals We hem op straat tegenko
men, die op een nagenoeg kaal tooneel tot aan den
uitersten rand trad en den mond opende.... Wie
.herkende niet in hem den
regisseur-parlant-aupublic, gereed ons een ongeval te melden, waardoor
deze vertooning in plaats van om kwart over
twaalf, bereids om half elf genoten zou zijn ge
weest ! Hadden we heer Hamlet bij den slot
monoloog van II al niet verontrustend hooren
kreunen, verontrustender inderdaad, nu Wij in
hem van het begin tot het einde den armen Verkade
bleven zien, dan eertijds, toen we wisten: 't Is
alevel de prins van Denemarken maar
Een pak viel van mijn hart toen daarop de
Jantjes" optraden met een brief van Hamlet
himself, waarin hij vooralsnog welvarend schreef
te zijn. Van de thé-sélect tot het select vergif,
hebben we het toen verder zonder overbodige
schokken en met volharding gebracht, terwijl
Shakespeare voor een bescheiden begeleiding
zorgdroeg.
Ten opzichte van wie noemt men deze ver
tooning nu eigenlijk een experiment"? Niemand
kan zich toch hebben ingebeeld, dat een auteur als
Shakespeare gevaar zou loopen bij den snit van
Verkade's colbert-costuum, of bij de lichte fox
trot, waarmede deze Hamlet zijn voldoening
pleegt te uiten in het vooruitzicht van de gerechte
?Wraak op zijn oom Claudius. Kwam ons Ophelia's
O Welk een eed'le geest ging hier ten onder",
in deze niet altijd een weinig door het vrouwen
hart geïdealizeerd voor? Meende men wellicht dat
een beroemd dramaturg, zijn eeuwige gedachten
daargelaten, niet tevens een spannend scenario
zou hebben gebouwd, waarmede een modern
regisseur wat kan beginnen? Hadden wij dit
bewijsstuk noodig om overtuigd te blijven, dat
in het werk van den universeelen geest ook voor
onzen tijd nog aardig wat te bikken valt aan on
sterfelijke menschelijkheid? En wat moeten wij
NEL STANTS
C. VAN DALSUM
ED. VERKADE
in deze onder romantiek" verstaan? Met uit
zondering van Van Dalsum's Claudius", heb ik
in geen enkele der, laten we zeggen aangekleede"
Hamlet-vertooningen ooit iets onder Verkade's
regie romantisch kunnen ontdekken. In weerwil
van het opgelegd gewaad, waren ze de nuchterheid
zelve. Doch indien ooit, dan zou zich hier, bij
deze sensationeele reprise, waarbij de pistolen
knallen, Fortinbras verschijnt als een kapitein
van de Noorsche Burgerwacht, en de
ongemodernizeerde tekstvertaling een geluk, dat niet
alle leden van het Vereenigd Tooneel even duidelijk
articuleeren deze menschen,als menschen, slechts
belachelijk kan maken, de noodzakelijkheid doen
gevoelen van romantisch" spel. Scène-a-faire
op scène-a-faire. Van waar haalt rnen anders een
atmosfeer"? Met den, naar den vorm, onmogelijk
geworden tekst, ging elk geestelijk aroma verloren ;
wat mogelijk werd in dit kader van mondain
verraad, armbandhorloges, schrijf-?tabletten", toi
letten van Hirsch en lijken uit het Panopticum,
is de romantische sfeer a la Bernstein. Voor
minder doen we het onder deze omstandigheden
niet.
Moeten we het dan in dit verband een expe
riment" ten opzichte der spelers noemen? Ook
dit komt mij betrekkelijk voor. Trok de een in
letterlijken zin een rokje uit", de ander er
zijn er niet veel, die costuum" weten te dragen
haalde uit deze negatieve opgave een kleine
winst; en ten slotte bleef de uitkomst dezelfde:
Van Dalsum en Huf, de sterkste broeders. Voor
de gelukkige toeschouwers, die den voordracht
middag van Forbes Robertson hebben bij
gewoond in grijs jaquette was hij als ik me
niet vergis mocht het experiment ook al geen
experiment meer heeten, immers zij wisten het
reeds, dat het den grooten Hamlet gegeven
is met een enkele intonatie, een enkel gebaar,
dit jaquette weg te tooveren en het heelal te schep
pen, waarin een ieder zich het kunstwerk droomen
kan zoo mooi, zoo klassiek of zoo modern, als
hij zelf maar wil. Ons idealisme vraagt slechts
een stootje in de ideësle richting, om het ideaal
deelachtig te worden.
Of de geschiedenis van Hamlet" in modern
costuum dan toch niet een beetje verouderd aan
doet"? wil de lezer nog weten, die nooit voor iets
anders dan geschiedenissen" naar den schouw
burg gaat. Hierop durf ik, als vrouw, niet ontken
nend te antwoorden. In zoover heeft Shakespeare
pech gehad, dat de Engelschman niet vóór den
oorlog op den vernuftigen inval van deze moder
nisatie is gekomen, zoodat ook Nederland met
zijn imitatie wat vroeger gereed had kunnen zijn.
Want het jonge meisje" is sinds de infla
tie Wel wat geavanceerd, en waar het ons
door de tijden heen onveranderlijk om het jonge
meisje gaat... Slikken wij niet de geheele Faust"
van Goethe om het ongelukkig Greetje ? en zou
iemand naar Hamlet gaan kijken als hij dat lieve
kind van Polonius niet net zoo lang gepest
had tot ze in 't water sprong? Ik geloof wel, dat
onze generatie langzamerhand aan de vraag toe is:
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
bestaan er nog jonge meisjes, die, even onfortuin
lijk in de keuze harer ouders als Ophelia, zich
weerstandsloos gewonnen geven gelijk zij? Die
zich op het seniel gezag zouden feenen tot deze
spionnage en tot dit verraad jegens den liefste,
zonder i;it te barsten: Neen, Pa, aan die genie
pigheid doe ik niet mee !" Het moderne meisje,
dat misschien Heine wel eens las, waar hij
haar armen Hamlet de hand toesteekt: Ach,
das ist der Fluch schwacher Menschen, dasz
sie jedesmal, wenn ihnen cine grosze Unbill
wederfahrt, zunachst an dein Besten und
Liebsten was sie besitzen ihren Unmuth
auslassen.. .." Zij zou er haar troost uit hebben
geput, hebben begrepen hoe zeer deze gevoelige
jonge man in zijn vermaledijde omgeving den
steun van een liefhebbend vrouwenhart van noode
had Ten opzichte van Ophelia is Shakespeare,
het moet gezegd, niet met zijn tijd mee gegaan.
Koning Claudius" van Van Dalsum was kostelijk.
Hij geleek een persiflage op zichzelf in zijn vorige
incarnatie, en bleef in de verveling van den avond
boeiend, juist omdat men niet wist wat men aan
hem had. Alsof Dostojewsky hem had geboet
seerd naar een figuur van Natalie von Eschtruth.
L'Europe galante.... en tot alle moorden in
staat. Met een vrij aardigen, op den duur wat
stereotypen Polonius" van Huf en een prach
tige reistasch van Kommer Kleyn (Laertes)
komt deze humor aan de credit-zijde van het ex
periment", waarmede het hedendaagsch
snobbisme, op het tooneel en in de zaal, zich een mo
nument heeft opgericht.
T o p N A E F F
Butterfly
Bonbons
Overheerlijke,
pikante ^