Historisch Archief 1877-1940
No. 2529
GROENE AMSfERÖAMMER,|WEEKBLAÖVÖORJNEDERLANd
17
HÖDFB5W)
DE WENSCHELIJKHEID VAN
EEN BALLETTROEP VOOR
DE MODERNE MUZIEK
De oude tijd was niet voor niets zoo verzot op
het ballet en men maakte niet voor niets revolutie
om een opera, waarin een ballet dorst te ont
breken. De verveling van eenige uren zware mu
ziek werd er door verbroken en de actie, die
moeilijk en zwaar over de planken scheen te gaan,
scheen hier eindelijk sylphiden-vleugels te hebben
gekregen en er was een uitbundige vitaliteit van
de beenen en de lichamen te zien, die goed deed
en ons in een lichtere, bewegelijke wereld voerde.
Maar het ballet bleef pantomime en het opera
ballet kijkspel. Het ballet heette een lichtere
kunstsoort en haar muziek amusementsmuziek.
Het moderne ballet is het niet meer. Het ballet
van Faust kon het nog zijn, maar Strawinsky's
ballet Le sacre du printemps" kan men wel
moeilijk tot de lichtere muziek rekenen. En sinds
dien is het ballet gegroeid tot een
muziekdramatischen vorm zoo goed als de opera er een was.
Het is thans een niet meer te ontkennen feit,
dat het muzikale ballet zich tot een nieuwe
uitingsvorm voor de moderne muziek heeft ge
consolideerd, dat de moderne componisten er een
terrein gevonden hebben, waarin zij een nauw
samengaan van muziek en tooneel tot een groot
architectonisch geheel kunnen bewerkstelligen.
Het besef van de choreografische wetten van
het ballet heeft ook de muziek haar vroegere apart
heid" laten verliezen. Op de vroegere muziek
danste men, zonder ander verband dan de muzi
kale stemmingen, de tegenwoordige balltt-muziek
heeft geheel het rythmisch dynamisch karakter
van den dans zelf in zich opgtnomen. Het orkest
is een dansorkest geworden, zooals de jaszband
een dansorkest is (waarvan het trouwens veel
heeft geleerd, speciaal wat betreft de waarde der
slaginstrumenten als aanvurende motor). Een
goede dansmuziek kan nooit haar afkomst uit
het primitieve tamtam der volksdansen verloo
chenen, d.w.z. kan nooit het motorisch bezielend
aandeel der rythme-instrumenten als basis voor
haar effecten geheel ontkennen. Maar het rythme
is tevens het bindingsmiddel, dat muziek en too
neel tot n geheel vermag te brengen en is de
grondslag waarop de jonge componisten het
ballet hebben vermogen op te bouwen tot een
geheel van wetmatigheid en evenwicht, zooals met
de lyrische kunst-vorm van de opera nooit wel
mogelijk is gebleken, daar deze nimmer tot een
tevens zuivere muzikale vorm was te herleiden;
wat het ballet wel toeliet, in het rythme een
muzikaal evenwicht vindend.
Strawinsky is de eerste geweest, die uit het
ballet een groot architectonisch geheel heeft
geschapen. Toch zijn zijn vindingen zuiver door
den eigen tijd geïnspireerd en daarom vermochten
zij zulk een groote anklang" te wekken bij de
jonge componisten van vrijwel alle landen, die
tevergeefs uit de impasse der sedert Wagner
over haar hoogtepunt heen zijnde opera trachtten
te komen.
De goede balletmuziek is niet meer allén mu
ziek, al blijkt zij, in de concertzaal uitgevoerd,
ook zuiver muzikaal te kunnen beoordeeld worden.
Zij is deel van de groote bewegingssymphonie,
die uit n middelpunt werd geboren, het
choresgraphisch centrum, dat als een der eerste wetten
in de nieuwe aesthetiek van het muzikale ballet
geldt. De scène is dus niet meer een soort bege
leiding op het tooneei. Zij blijft ingeschakeld en
de muziek volbrengt haar cristallisatie in het
scènebeeld. Men kan evenmin een opera alleen
uitsluitend als oratorium laten uitvoeren. Er ont
breekt toch altijd iets aan ten slotte.
Men behoort'daarom thans ook het feit onder
oogen te zien, dat wij in Nederland nooit in staat
zullen zijn om met het muziekdramatisch streven
van onzen tijd goed vertrouwd te raken, indien
wij niet zelf het materiaal tot uitvoering der
moderne muziekdramatische werken kunnen leve
ren. En nu het muzikale ballet als vorm in zich
de muziek-dramatische aspiraties der moderne
componisten tot verwezenlijking schijnt te brengen,
vraagt het voor zijn choreographische eischen een
geschoolde ballettroep, die aan deze eischen
kan voldoen. Doch de leiders van zulk een ballet
troep hebben in te zien, dat het vroegere opera
ballet zich heeft op te offeren aan het groote
ensemble, dat muziek en dans te /amen behooren
te vormen. De gymnastisch-acrobatische disci
pline van vroeger zal moeten terugkeeren en a!
zullen wij niet meer in gazen rokjes volmaakt
op de teenen zien staan en op de maat de beenen
over en weer zien gooien, de bedrevenheid om
op de teenen te kunnen staan en als een troep
revue-girls en compagnie precies in de maat de
beenen over en weer te kunnen gooien, behoort
de onderlaag van dit choreographisch kunnen
te blijven uitmaken. De ensemble-dans, de dans
groep, behoort weer in de plaats te treden van het
tegenwoordige zgn. individueel dansen, dat niet
veel anders is dan een pantomime-gedoe vol rede
loos figureeren en poseeren en
kruip-door-sluipdoor spelen met elkaar, zonder Werkelijke eenheid,
zonder werkelijke stijl.
Zou het niet eens tijd worden zulk een goede
ballettroep te gaan vormen uit de danseressen,
begaafd met levendigheid en vaart, die nu nutte
loos haar krachten verspillen in een individueel en
niet overtuigend gevoelsuitbeelden" der muziek?
Het Russische ballet, het Zweedsche ballet be
zitten een beroemden naam, die zij zich echter
eerst door een grondige discipline hebben kunnen
verwerven, en nog steeds wint het Russisch ballet
het van het Zweedsche door de oude dans-cultuur,
die er aan zijn arbeid ten grondslag ligt. Er zou
dus in Holland zeker niet veel langer gewacht
behooren te worden.
CONSTANT VAN WESSEM
TOEGEPASTE KUNST
door OTTO VAN TUSSENBROEK
Het industrieel uitgevoerde Meubel
In de bekende serie de Toegepaste kunsten in
Nederland" (uitgave W. L. & J. Brusse's uitgevers
Mij. R'dam) is verschenen het Industrieel uit
gevoerde Meubel" door Arnold H. Jansen, die
daarin een ongetwijfeld zeer belangrijk onder
deel behandelt hetwelk in dezen tijd de algemeene
belangstelling verwaard is.
Wil immers de nijverheidskunst in de toekomst
meer voor de groote menigte bereikbaar zijn, dan
zal naast het uitteraard kostbare kunstontwerp,
uit louter handarbeid geboren (het z.g. unicum")
weer eene plaats moeten worden ingeruimd aan
dingen, bij welker vervaardiging de machtige
machine ter hulp komt in toepassing van
massaen seriewerk in de beste beteekenis.
Een der onderdeelen hiervan, welke het eerst
aan de orde komen, is het industrieel uitgevoerde
meubel. De serieproductie", aldus de auteur,
past in de bestaande verhoudingen en h^eft
daarom een groote kans van slagen. Aan de in
dustrie staat thans de verdere bewerking van dit
ruime arbeidsveld, aan welks ontginning reeds
jaren goedwillenden belangloos hebben geholpen
en nog steeds bereid zijn te helpen."
Die kans van slagen wordt in hooge mate be
vorderd door het verblijdende feit, dat er hoe
langer hoe meer vraag groeit naar minder kostbare
meubelen, waarvan het ontwerp door kunstenaren
is gemaakt. Ook het z.g. volksmeubel" behoort
hiertoe, waarvan de heer Jansen (doorkneed in het
vak dat hij behandelt!) zoo aardig, typeerend, zegt:
,,/s nu het volksmeubel de arme nazaat van wel
gestelde voorouders, het kan evengoed zijn de waardige
stamhouder, in \vien de goede eigenschappen van een
voorgeslacht vereenigd zijn."
Het kan niet anders dan de meubelkunst in
het algemeen en het aesthetisch uitgevoerd meubel
in Holland ten goede komen, dat verscheidene
knappe kunstenaren (vooral architecten als
kunstnijveren) zich daarvoor warm maken en
vooral ook het feit dat een man als Penaal (wiens
naam immers den klank heeft van een wachtwoord
voor alles wat wilskracht en beginselvastheid
betreft, die juist door de tot het uiterste door
gevoerde verfijning, afwerking en verzorgdheid
zijner meubelen daaraan een sterk eigen karakter
van den nobelen hand-arbeid gaf) een overtuigd
voorstander is van dit onderdeel der nijverheids
kunst, stemt tot nadenken !
Maar ook de klaar geschreven en zaakkundige
tekst en niet minder de goed geslaagde afbeel
dingen zijn een bewijs te meer voor het volkomen
bestaansrecht van den samengang van Kunsten
Industrie en de vele nieuwe mogelijkheden welke
schuil gaan in het aan de schoonheid dienstbaar
stellen der machine.
Batik, Bedrukte Stof en klein Ledenver k.
In dezelfde serie verscheen een boekje onder
bovengemelden titel, geschreven door Herman
Hana. Het is altijd makkelijk leesbaar, wat
Hana vlot en vlug (soms wat al te vluchtig !)
t)OKTFRED:.IROESKE
XANDBLAD - SIGAREN 8 enIO et.
aan het geduldige papier toevertrouwt en men
krijgt bij het lezen ook altijd den indruk alsof
iemand, die op gelukkige wijze van den tongriem
is gesneden, de sluizen zijner wel-sprekendheid
(let wel, Hana, op dit streepje, scheidend en ver
bindend tegelijkertijd !) open zet en... er op los
stormt: Het gebied" (aldus de auteur over het
onderdeel Bedrukte Stoffen) dat wij thans betre
den, lezer, is verdeeld in zooveel velden en veldjes,
dat het als geheel vergelijkbaar is met een
lappen-deken."
Vooreerst en vooral is daar dan die groote
lap": het machinalistisch massa-produkt, dat
ons in den laatsten tijd overstelpt door zijn
serjoens-gewijs aanwervelende overvloeden van
nouveauté's." Nouveatité's, ornatnenteel wel
van edele allure... .een enkele maal, maar toch
meest tendeerend naar het frappante, het over
bluffende, dat den kooplust prikkelt en de be
zadigde zuinigheid op non-actief dringt."
Als wij een oogenblik denken aan die stapels,
Wat zeg ik, aan die bergen, die lawines en
cataracten" (ik schrijf deze beoordeeling in Zwitser
land en dit is misschien de oorzaak dat ik haast
nog, uit eigen hoofde, het woord avalanches"
ter completeering hierbij had gevoegd: O. v. T.)
van platte rollen" ??te verkoopen a
zoo ??en zooveel centen de el, rollen" katoen,
zijde, flanel, wol en zoovoort, dan voelen we in
onze duizeling de gansche modern-HolIandsche
batikkerij verbleeken en verijlen tot een quantit
négligeable."
Neen, hoeveel ernstiger en daardoor vaster van
bedoeling en minder
Cacadorus-achtig-welbespraakt, is Hana mij in zijne mooie omschrijving
van de batik-techniek en haar zegen als hij zegt:
Dat wezen nu is de lijn, de druppel en het rag;
alle drie bij uitstek aangewezen tot
vermaagschapping met lijnwaad, katoen en zijden stoffen.
De tjanting, het batikinstrument waar de vloeibare
was uitloopt, schrijft van nature de lijn, en nog Wel
bij voorkeur de dunne lijn, die in het soeplesse
zich zoo gewillig voegt naar den plooienval van de
lenige stof. En het rag van de fijne aderingen, dat
in zijn boeienden overvloed van artistieke toe
valligheden te danken is aan 't barsten van de was,
vooral in de daarmee bedekte groote plekken, dit
fijne aderweefsel is vaak nog meer dan de
tjanting-lijn n met den aard der versierde stof,
vooral bij de zijden batik."
O, Hana, veel mér zoo en minder dat ander !
Een 45-tal afbeeldingen geven een goed over
zicht van hetgeen er zooal in Nederland gemaakt
is. Behalve een eenzaam viertal is al het overige
gekozen naar werkstukken met een geometrisch
ornament! Waar blijft de onvervaarde echt
Hollandsche vrijheid?
Poldervaart
. . . .Uit de diepte van den polder
Tot het volle zomer-licht;
Uit de diepte van den polder
Rees voor mij dit vergezicht
Toen de boot zacht kwam gevaren
Door de ring vaart, breed van bocht.
Wateren bewogen waren,
Riet ruischend te rusten zocht:
Weiden met het bont-gevlekte
Vee, dat langs den hooi-oogst liep;
Wolken, die dat soms bedekten;
Leeuw'rik, die ten hemel riep;
Klein gehucht in 't groen verloren
Van 't geboomt, naar west gekromd,
Langs de dijken groente en koren,
Wijdheid, die al nader komt
En ver, langs de vlakke schijning
Van een sloot in middag-licht.
Donker paard in strakke omlijning,
Met den kop omhoog gericht.
Zóó de diepte van den polder
Als een naad'rend vergezicht;
Zóó de diepte van den polder
In den wind en ;t zomer-licht!....
J A N J. Z i: i, n r; N T n u i s