Historisch Archief 1877-1940
:No. 2529
BE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
HET BOLLANDISME IN NEDER
LAND NA BOLLAND'S DOOD
door Ir. B. W i G E R s M A
POLITIEKE RONDEDANS
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
Dat het met hem uit zou zijn en dat de
wijs'begeerte, die zich niet aan een bepaalde richting
of aan een bepaald systeem wilde binden, na zijn
'dood in Nederland niet meer beoefend zou Worden,
^deze bekende uitspraak van wijlen den grootmees
ter der Nederlandsche wijsbegeerte is door de
gebeurtenissen na zijn dood zoowel bevestigd als
weerlegd.
^> Wat ook redelijkerwijze te verwachten was, in
zooverre men BOLLAND'S gezegde niet onredelijk
d.i. nzijdig wilde opvatten. En dat het door hem
nzijdig bedoeld zou zijn, zal zeker geen van zijne
bewonderaars Willen beweren.
Aan de universiteit is de
Hegelisch-Bollandistische wijsbegeerte geen leervak meer. Terwijl
er onder de leerlingen van BOLLAND althans twee
of drie waren aan te wijzen, die voor een professo
raat ernstig in aanmerking kwamen op grond van
het door hen geleverde Wijsgeerige werk, is men
deze voorbijgegaan en is zijn plaats ingenomen
dooreen theoloog, die vóór noch na zijne benoeming
eenig belangrijk werk op wijsgeerig gebied publi
ceerde. En zoo heeft dan BOLLAND geen opvolger
gekregen op de plaats, waar deze het beste zijn
arbeid zou kunnen voortzetten.
Doch dat 't met BOLLAND niet uit kon zijn, dat
het werk van dezen geweldigen denker móest
naWerken, dat iemand, die zóó kon spreken en zóó
kon schrijven als hij een blijvenden indruk moest
maken op de geesteshouding van het levende ge
slacht, indruk, die zelve niet zonder reactie kon
blijven, dat heeft hij ook bij zijn leven zeker zelf
begrepen.
En 't valt dan ook meer en meer op dat er niet
"Weinigen zijn onder de leidende persoonlijkheden
van onze tegenwoordige samenleving, die blijkbaar
den machtigen invloed hebben ondergaan van
BOLLAND'S woorden en geschriften en niet kunnen
nalaten, dien invloed in hunne werken of in hun
optreden in 't openbare leven te weerspiegelen.
Zoowel rechts als links begint zich, meer en
meer, BOLLAND'S invloed af te teekenenen het is
voor den geschiedschrijver van onze dagen zeker
niet overbodig de verschillende symptomen ervan
met nauwgezetheid te vervolgen. De geest van
redelijke wijsgeerigheid, die alles laat gelden zóó
als 't Werkelijk is, en dus niet zoo als 't in dit of
dat bijzonder systeem past of zoo als men 't voor
zich persoonlijk zou wenschen, deze geest van
zuivere redelijkheid werkt nog door en het zijn
vooral de publicaties, verschenen in het tijdschrift
de Idee", welke duidelijk den stempel van dezen
geest dragen. Reeds 2| jaar heeft zich dit blad
weten te handhaven, ondanks de gewilde of onge
wilde negatie van officieel-wetenschappalijke zijde
en het is merkwaardig dat in een klein landje als
't onze nog geregeld copy in overvloed voorhanden
js en meer dan 200 abonné's in binnen- en buiten
land het tijdschrift lezen. Zulk een getal lezers
heeft denkelijk geen enkel wijsgeerig tijdschrift
kunnen bereiken, ondanks de aan deze veelal
gegeven steun van de zijde der Nederlandsche
hoogleeraren.
Vooral de persoon van MESSING, aan wienDr. VAN
LUNTEREN reeds vroeger een opstel in de Groene"
heeft gewijd is bij d; publicaties in de Idee" wel
het meest op den voorgrond getreden en vooral het
laatste, door hem gepubliceerde werk, dat binnen
kort ook afzonderlijk zal verschijnen 1) is, naar
mijne meening, van zoo uitnemend-wijsgeerige
waarde dat het metdemetaphysica van
ARISTOTELES of de phaenomenologie van HEOEL vergeleken
kan worden. En het is dan ook niet vreemd dat ver
schillende Duitsche wijsgeeren de moeilijkheden
der Nederlandsche taal trotseeren, om kennis te
maken met de geschriften van een man, die onze
schoone en voor 't verhevene zoo bij uitstek ge
schikte taal wist te gebruiken om op haast onge
kend zuivere en systematische wijze de zelfbe
wustwording van den geest in diens eigen schep
pingen te ontwikkelen. Inderdaad een geestelijke
beweging, die zulke Werken weet te scheppen is er
maar niet zoo ne naast vele andere, ze is een
teeken van den tijd en de belangstelling, die ze in
den lande ondervindt wijst daarop mede.
Doch er zijn nog andere teekenen van de belang
rijkheid dezer beweging.
Na BOLLAND'S dood verschenen reeds tal van
grootere en kleinere werken in Hegelischen geest
geschreven. Vooral het merkwaardige boek van een
merkwaardig man als Ir. STAARGAARD getiteld:
Logos en het fijne, wijsgeerig-propaedeutische boek
van prof. WATTJES: Practische Wijsbegeerte, ver
dienen hier vermeld te worden. Verder is te ver
melden het vormen of zich bestendigen van
comité's in allerlei steden (Amsterdam, Den Haag,
Rotterdam, Utrecht, Delft) Welke reeds 3 a 4 jaar
Wijsgeerige leergangen hebben georganiseerd, die,
ondanks den Wetenschappelijken ernst waarmee
gedoceerd wordt, zich zonder eenigen steun wisten
te handhaven.
KOM, PATER, GIJ MOET KIEZEN GAAN
Toch bleef deze geheele beweging buiten de
academie. Alleen Amsterdam steunde in zooverre,
dat een zaal in het Universiteitsgebouw Werd
afgestaan en de zeer neutrale houding, door den
Amsterdamschen hoogleeraar in de wijsbegeerte
hierbij bestendig aangenomen moet gewaardeerd
worden. Toch behoort de wijsbegeerte te huis aan
de universiteit. Daar toch is nog steeds het middel
punt van rustige en belangelooze wetenschappelijke
vorsching, daar worden de grondslagen gelegd
voor de kennis in alle wetenschappen over welker
uitkomsten wijsgeerig nagedacht moet worden.
Zonder wetenschappelijke ervaring geen weten
schappelijke wijsgeerigheid, wier doel het niet kan
zijn om, zooals veelal in de wetenschap, de een of
andere theorie te verdedigen, doch om de theorie
te geven van alle theorieën, om, zonder eenige
hypothese, axioma of z.g. evidente Waarheid als
onweerspreekbaar uitgangspunt, na te gaan wat
het wezenlijk doel is van ieder wetenschappelijk
Werk, wat het alle kennis bindende en gemeen
schappelijke is, om zoo te leeren begrijpen wat de
wijze van weten in iedere wetenschap is.
Onbevooroordeeld dient de wijsbegeerte den
gang van het zich ontwikkelende begrip na te gaan,
zoowel in de vele wijzen van Weten als in de vele
wijzen waarop het begrip in de wereld verschijnt
en zich ontwikkelt, om aan en in al het, als zich
ontwikkelende bijzonderheid, verschijnende, hét
algemeene te leeren begrijpen; opdat dit algemeene,
dat ook in het denken het werkzame algemeene is,
zichzelf zal weten als het algemeene, dat in eigen
verbijzonderde doch als bijzonderheid onbestendige
scheppingen mogen deze nu wetenschappen of
natuurverschijnselen zijn het blijvende en onver
gankelijke is.
De verschillende publicaties uit de school van
BoLLANDen HEGEL waarvan ik enkele der voor
naamste hierboven noemde, gaan alle uit naar dit
hierboven geschetste doel. Een doel dat niet van
direct nut, doch van oneindige waarde is en dat
derhalve, zoo 't eenigszins gaat, niet mag worden
opgeofferd aan stoffelijke moeilijkheden of per
soonlijke bezwaren. En wanneer daarom_door het
IMPORTEUR
Bolland-Ocnootschap voor Zuivere Rede gestreefd
wordt naar een leerstoel in de Bnllandistische wijs
begeerte aan eene der Nederlandsche Universi
teiten en Amsterdam als de hoofdstad van 't
land is dan wel de meest aangewezen plaats
dan mag verwacht worden dat van de zijde der
autoriteiten op 't gebied van wetenschap en maat
schappelijk bestuur, die medewerking zal worden
verleend, welke aan een geestelijke beweging van
den hier vluchtig geschetsten omvang redelijker
wijze toekomt. En het is daarnaast te" hopen dat
ook stoffelijk rijker dan de philosyphen gezegenden,
iets van hun bezit willen bijdragen om een, door
een stichting aan te wijzen buitengewoon
hoogleeraar in de Hegelische wijsbegeerte een zoodanig
salaris aan te bieden, dat hij althans zonder gelde
lijke zorgen zijn moeilijk en opofferend werk kan
verrichten. Zulk een hoop zal dan velen onredelijk
voorkomen. Mijnentwege. Wie echter niet van de
hoop alleen leeft en 't er zonder kan stellen in de
wijsbegeerte, is daarom niet zonder zijne persoon
lijke ideaaltjes. En ik veroorloof me de weelde van
deze hoop: dat 't in afzienbaren tijd moge ge
lukken aan eene der Nederlandsche Universiteiten
een hoogleeraarszetel in de Hegelische wijsbe
geerte te stichten". Op grond van wat er reeds
gepresteerd is, komt den Hegelianen zulk een
zetel toe.
Haarlem, October '25.
. HESSING: Zelfbewustwording des Geestes.