Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
'No. 2529
KIJKJES BIJ DE
ZUIDERZEEWERKEN
door Ir. J. TH. TH ijss E
Zoo ver is het nu en de Staten-Generaal zullen
zich binnenkort bij de behandeling van de wets
wijziging er over uitspreken. Voor het welslagen
van de onderneming is het noodig het Werk nu
hard aan te pakken en dus vrij groote bedragen
ter beschikking te stellen, wat dan ook in de be
doeling van de regeering schijnt te liggen. Snelheid
van uitvoering (natuurlijk zonder overhaasting)
is een vereischte. Bij den afsluitdijk is het een
technische noodzaak, want dit bouwwerk is ge
durende de uitvoering veel en veel kwetsbaarder
dan in voltooiden toestand. Dan is hij practisch
ongevoelig voor de hevigste stormvloeden, zelfs
zwaardere dan in Naderland ooit zijn waargeno
men. Het is van belang zóó hard op te schieten
dat de gevaarlijke tijd zoo weinig mogelijk
stormseizoenen omvat.
Een nog veel belangrijker argument
voordoorwerken is de economie van het werk. De rentelast
die op de werken gaat drukken vertegenwoordigt
tegen den tijd dat de gronden verkoopbaar zijn
een zeer belangrijk gedeelte van den kostprijs:
bij het thans geldende werkplan meer dan een
derde. Door de uitvoering te versnellen zou de
rentelast worden verminderd, maar dat is niet
goed mogelijk omdat in dat geval de grond zóó
snel zou moeten Worden uitgegeven dat er tijdelijk
een teveel zou ontstaan. Vertraging van de uit
voering geeft een nog sterker oploopen van de
rentelast en daarmee de kans op een nadeelig
saldo.
Het is in die vier jaren door het beperkte Werk
plan dus heel kalmpjes aan gegaan, maar toch is
er nog Wel wat tot stand gebracht en de noordpunt
van Noord-Holland is al aardig veranderd.
Als ge op het station Anna PauWlowna uit den
trein stapt, kunt ge in een uurtje naar van
Ewijcksluis wandelen, wat tusschen haakjes een aardige
expeditie is. Het eerste teeken van de werken ziet
ge aan den ingang van het gehuchtje: het kanaal,
dat u de laatste drie kilometers aan uw rechterhand
hebt gehad, heeft er een nieuwe tak bijgekregen
en de weg gaat daar met een ophaalbrug over
heen. Langs den nieuwen kanaalarm is een
straatweg gemaakt, de weg naar Wieringen. Hij
gaat langs een sluis in het nieuwe kanaaltje, die
een tijdlang voor de afwatering van een deel van
Noord-Holland zal moeten zorgen en klimt dan te
gen den zeedijk van den Anna Pauiownapolder,
den Balgdijk, op. Daar krijgt ge plotseling een
ruim uitzicht over de zee. Voor u uit ligt
Wieringen, dat aan dezen kant een beetje heuvel
achtig is en op een van de hoogste punten het
stompe torentje van Westerland draagt. De groote
dijk, die juist gereed is gekomen, loopt bijna recht
op ons aan. Het is een heel gevaarte met zijn berm
van dertig meter breedte, waarop ruimte is voor
den spoorweg en een flinken weg voor gewoon
verkeer.
Hij is ook een stuk hooger dan de oude zeedijk,
want bij een storm zooals We in 1916 hebben gehad,
zal hij het nog heel wat zwaarder te verduren
hebben dan die dijk, die toen is doorgebroken,
Waardoor een groot deel van de Anna Pauiowna
polder onderliep. De plaats van de doorbraak is
hier niet ver vandaan, een eind naar rechts voorbij
de van Ewijcksluis. De golven kwamen door de
opening tusschen Wieringen en den vasten Wal
en hielden geweldig huis op den dijk die daar
recht achter lag. Door den aanleg van den afsluit
dijk is een dergelijke ramp hier reeds nu uit
gesloten. Over een paar jaar, als de Wieringermeer
zal zijn ingepolderd, keert de oude zeewering geen
water meer en is dus slaperdijk geworden.
De nieuwe Wieringermeerpolder zal niet geheel
en al tot den grooten afsluitdijk doorloopen: in
den hoek bij Ewijcksluis komt eerst nog een boe
zemmeertje dat voor afwateringsbelangen noodig
is. Daardoor ligt de polder ook achter twee
waterkeeringen want in het bijna ondenkbare geval
dat er iets met den afsluitdijk of met zijn buurman,
den dijk van het afwateringskanaal, zou gebeuren,
Wordt het zeewater nog opgehouden voor den dijk
die de polder van het boezcmmeertje scheidt.
De reiziger, die met den trein of over den weg
van Noord-Holland naar Friesland gaat, zal door
dit meertje aan zijn rechterhand voor het eerst
worden gewaarschuwd dat hij de Zuiderzee over
gaat. De zee zelf, die aan den anderen kant, in
het noorden, ligt, krijgt hij niet te zien: daar is
de kruin van den dijk te hoog voor.
Misschien wordt het meertje gestoffeerd door een
paar visschersbootjes, want het is niet geheel
onmogelijk dat zich hier wat zoetwatervisscherij
zal ontwikkelen. Op dit kleine meertje is dat nu
wel niet van zoo veel belang, maar als de zoet
watervisscherij op het groote IJselmeer een beetje
wil lukken, kan dat een heele tegemoetkoming
worden in het verdwijnen van het tegenwoordige
Zuiderzee visschersbedrijf.
Het is met die visscherij anders een wonderlijke
geschiedenis. Jarenlang is steen en been geklaagd
over de schade die alleen de afsluiting van het
Amsteldiep, ja zelfs de beteugeling van dat vaar
water al aan den vischstand zou toebrengen. Er is
zelfs wel beweerd dat de haring en ansjovisvangst
in de Zuiderzee dan voorgoed uit zouden zijn.
De ongeluksprofeten hebben geen gelijk ge
kregen, integendeel: dit jaar, het eerste na de
afsluiting, is er in de Wieringermeer gevischt als
nooit te voren. De visch schijnt het rustiger water
te zoeken en daarbij kwam dat door het verzwakken
van den stroom, dat het gevolg was van de af
sluiting, minder schade aan de netten werd ge
leden. Vooral in den ansjovistijd was het in
Mcdemblik drukker dan andere jaren. Verscheidene
schepen die nog nooit hier waren geweest, deden
de haven geregeld aan tn Wietse, die door onze
lange onzwervjngen met het meetvaartuig precies
weet hoe het nu met de stroomen is gesteld, gaf
gratis advies over de beste plaatsing van de netten.
Natuurlijk is dat alles afgeloopen als de Wierin
germeer wordt drooggelegd, maar het was toch
een onverwacht meevallertje. Wie weet of we niet
met het IJselmeer ook zoo'n fortuintje krijgen
en wat voor mooie IJselmeerpaling we nog zullen
verorberen.
Wel is een eind gekomen aan de visscherij in
het Amsteldiep ten Noorden van den dijk vanuit
de Haukes, een haven die op Wieringen ten zuiden
van de afsluiting ligt. Voor de schepen, die vooral
naar kokkels", alikruiken en mosselen vischten,
is een ligplaats gemaakt door vergrooting van de
visschershaven van den Oever op het andere
einde van het eiland.
Het heeft lang geduurd eer de afsluitdijk er zoo
netjes uitzag als nu, want tot voor korten tijd
kon hij niet geheel worden afgewerkt,omdat hij
op een paar plaatsen nog zakte. Op die plaatsen
is namelijk een zeer slappe ondergrond aanwezig,
OMGEVING VAN WIERINGEN
Nieuwe kanaaltak niet keersluis,
Afsluitdijk.
Schutsluis bij de Kooy.
Uitwateringsluis bij Oostoever.
Nieuw poldertje.
Werkhaven bij den Oever.
g. Sluisput.
li. Haven van de Haukes.
verreweg de slechtste, die tusschen van
Ewijcksluis en de Friesche kust is aangetroffen. Ue geo
logen weten precies hoe dat komt en geven de
schuld aan de Eemzee", die na den ijstijd op
dit gebied moet zijn binnengedrongen, de vaste
lagen heeft opgeruimd en ons in de plaats daarvan
de slappe klei heeft nagelaten, waarmee zij is
dichtgeslibd. Gelukkig heeft zij over dertig van
de een en dertig kilometers,die de lengte van den
afsluitdijk vormen, de oude vaste lagen laten zitten
maar die een en dertigste kilometer heeft den aan
nemer en de directie heel wat parten gespeeld
als de slappe grond door het steeds zwaarder
wordende dijklichaam werd weggeperst en de dijk
steeds verder nazakte.
Het zakken is nu overwonnen en alleen een
tweetal grondoppersingen langs den dijk, die er op
een afstand uitzien als groote walvischruggen,
herinneren aan dit schadepostje, dat trouwens
voorzien was.
tl e afsluitdijk eindigt een zeventig nieter van
Jen Balgdijk en splitst zich dan in tweeën : een
v'erbindingsdam, die later door bruggen zal worden
vervangen, gaat naar van Ewijcksluis terwijl de
hoofdwaterkeering naar het noordwesten ombuigt
en evenwijdig aan den Balgdijk gaat loopen. Tus
schen beide dijken in ligt het nieuwe afwaterings
kanaal dat het water van de polders die nu op
de Wieringermeer loozen naar een diepe geul achter
de naven van Nieuw'ediep zal brengen.
Door dit kanaal buitendijks te maken en
daarlangs Weer een nieuwe zeewering te bouwen Wordt
de oude zeedijk Weer slaper en behoeft hij niet
te Worden verhoogd. Dit was anders noodig ge
weest omdat na de afsluiting van de Zuiderzee
de stormvloeden hooger zullen oploopen dan
vroeger, niet alleen tegen den dijk tusschen Helder
en van Ewijcksluis, maar ook tegen de Friesche
WINTERGENOEGEN
Vraagt ons nieuw model Projectielantaren,
of onze wonderlantaren voor het proj t teeren
van ondoorzichtige voorwerpen
(aanzichtkaarten etc.) te leveren met electr.of acetyleen
licht franco door geheel Nederland H. 35.?.
JOS. HARTOG
Hoofdsteeg 17 Nobelstraat 28
ROTTERDAM UTRECHT
dijken benoorden Zurig en die van Texel en
Wieringen. De dijken aan de noordzijde van Wie
ringen zijn al onderhanden genomen en zijn of
worden niet onbelangrijk verhoogd.
Langs de Noordhollandsche kust bleek het iets.
voordeeliger een geheel nieuwen dijk te maken
omdat het afwateringskanaal dan door het weg
vallen van de kosten van den grond guedkoopcr
werd.
Het kanaal is in drie deelen aanbesteed. Als
ge het uit Ewijcksluis volgt krijgt ge eerst
de beide gedeelten die al gereed zijn. De nieuwe
zeedijk aan den overkant is al aardig groen. Nu
is het rustig op het'water: er is maar een enkel
roeibootje op het kanaalvak dat tijdelijk aan
alle kanten is afgesloten. Verleden jaar, toen de
werken er in vollen gang waren, was er soms haast
geen doorkomen aan en ik heb er wel eens over
de honderd vaartuigen, groot en klein, in geteld.
Die drukte is nu verplaatst naar het derde
kanaalvak, dat thans in aanleg is en ook al aardig
begint op te schieten. Dit gedeelte bereiken wc
na een klein uurtje loopen. Het voltooide kanaal
is daar door een tijdelijken dam afgesloten,want
verderop staat het werk nog in open gemeenschap
met de zee en hooge stormvloeden kunnen op het
afgewerkte kanaal niet worden toegelaten.
Voorbij dat dammetje is een baggermolen
bezig het kanaal onder profiel te brengen en ook
aan den nieuwen zeedijk wordt hard gewerkt.
Het zand wordt met zandzuigers door een pers
leiding in het dijklichaam gebracht. Aan het eind
van de persbuis bij de modderfontein" zijn een
paar werklieden met de schop en een paar planken
bezig de zand- en waterstroomen in de gewenschte
banen te leiden.
Nieuw is de Wijze waarop deze dijk met klei
wordt bekleed. Een in het kanaal liggende drij
vende inrichting schraapt de klei van de
zolderschuiten af en brengt ze overeen langen transport
band direct boven de plaats van bestemming.
Deze methode lijkt heel Wat eenvoudiger en
doeltreffender dan het kleibedrijf met kipkarren en
smalspoorlccomotieven, zooals We op de andere
werken hebben gekend, maar zij moet haar
kinderziekten nog doormaken.
!> Het groote gevaarte van den transporteur is
het meest opvallende van het heele werk, het
is dan ook liet middelpunt van de belangstelling,
wat de zuiger niet snijkop voorliet tweede
kanaalvak en de drijvende grijperkranen bij den afsluit
dijk waren.
Van belangstelling gesproken, ik had nooit ge
dacht dat er zoo veel en verschillende bezoekers
zouden komen kijken. Vooral bij de afsluiting van
het Amsteldiep Was het bezoek overweldigend.
Een ondernemende Kolhorner schafte voor zijn jol
een buitenboordmotor aan en zette advertenties
in de Noordhollandsche bladen. Hut resultaat was
dat met eiken trein nieuwsgierigen naar van Ewijck
sluis kwamen en telkens tufte het groene bootje
volgeladen de nauwe haver.geul uit en beschreef
een kring langs het werk en langs de zandzuigers.
Dat ging zoo den heelen dag door en als wij bij
het sluitgat voor anker lagen telde de bemanning
de koppen in de jol tot ze er jaluersch van werden,
want elke passagier beteekende een gulden in den
zak van den slimmen schipper.
Er kwamen dan ook al gauw meer dergelijke
scheepjes op de proppen en ik geloof dat de con
currenten later tot trustvorming zijn overgegaan.
Toen de eigenlijke afsluiting in het laatst van Juli
tot stand was gekomen ging de animo hard achter
uit en in den "herfst is het bedrijf stilgezet.
In den afgeloopen zomer hebbeu de spoorwegen
de /.aak ter hand genomen en op enkele Zondagen
van Enkhuizen uit niet een van die mooie witte
booten van den veerdienst op Stavoren tochten
naar Wieringun georganiseerd. Er was ditmaal
niet zooveel te zieti als verleden jaar, maar de
Waddenzee is zóó mooi en de prijs is zóó laag
(goedkoope treinen naar Enkhuizen) dat ieder, die
dit jaar niet mee is geweest, zeker in 102(5 of vol
gende jaren zijn schade moet inhalen.
(Slot ro/«0
TABA SIGAREN
ZIJN TOCH DE BESTE