Historisch Archief 1877-1940
N<K 2530
DEfGROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
In het afwateringskanaal
KIJKJES BIJ DE
ZUIDERZEEWERKEN
door Ir. J. TH. TH.IJSSE
(Slot)
Kleitransporteur
Bij het afwateringskanaal heeft men minder
?van het bezoek gemerkt, omdat het niet dicht bij
het grootscheepsvaarwater ligt. Toch is het ge
makkelijk te bereiken, want het staat op een
kwartier afstand van de halte Koegras in ver
binding met het Noordhollandsch kanaal.
Het pontje over dat kanaal bij de Kooy, dat de
verbinding vormt tusschen den grooten weg
Alkmaar?Helder en den Anna Paulownapolder,
-wordt op verzoek van de gemeente Helder ver
vangen door een vlotbrug. Aan den overkant
is, ook al weer buitendijks, een schutsluis gebouwd,
waardoor de vaart tusschen het Noordhollandsch
kanaal en het nieuwe afwateringskanaal kan
?worden onderhouden.
Dit laatste buigt nu naar het Noorden om en
loopt verder op een heelen afstand van den dijk tot
tegenover het marinevliegkamp de Kooy", waar
het eindigt in de uitwateringsluis. Deze sluis heet,
«m verwarring met de schutsluis te voorkomen,
naar het in de nabijheid gelegen fort Oostoever".
Er Wordt nog flink aan
gewerkt en het begint
goed op te schieten. In
den loop van 1926 moe
ten kanaal en sluis
gereedkomen.
Van de sluis naar den
ouden Koegraszeedijk
loopt een
verbindingsdijk en nu is waarlijk,
zonder dat het erom
te doen was, hier de
eerste landaanwinning
ontstaan.
Tusschen dezen dijk,
het] afwateringskanaal,
de schutsluis bij de Kooy
en'den? Koegraszeedijk
is een stuk wad inge
sloten dat is opgehoogd
met uit het kanaal af
komstige voor
dijksbouw ongeschikte specie
*n nu een poldertje van
70hectaren vormt. Heel
veel moois is het niet
en ge moet de waarde
van de toekomstige
Zui?derzeegronden vooral
niet afmeten naar de resultaten die in dit kleine
poldertje worden bereikt.
En zeker niet naar den oogst die verleden jaar
in den Oever is binnengehaald. Daar is in 1922 en
1923 een dijk gelegd om het terrein ten oosten van
Wieringen dat bestemd is voor den bouw van de
groote sluizen die het overtollige IJselmeerwater
op zee zullen loozen. Deze dijk behoort bij het
beperkte werkplan omdat hij noodzakelijk werd
door de afsluiting van het Amsteldiep. Dat zit
zóó in elkaar. Het zeegebied ten zuiden van
Wieringen werd vroeger bij vloed vrijwel geheel
gevuld, en bij eb geledigd, door het Amsteldiep.
Nu dit niet meer mogelijk is, moet al het
vloedWater om den oostpunt van Wieringen komen en
men vreesde door de grootere stroomsnelheden
aantasting van den zeebodem op de plaats waar
de sluizen moeten komen. Daarom is dit terrein
beschermd door er al vast den dijk omheen te
leggen, die later als ringdijk van de
fundeeringsput toch moet komen. De uitschuring, die werkelijk
is opgetreden, is daardoor verplaatst naar een
plek waar een beetje meer of minder diepte er
niet op aankomt: oostelijk van den ringdijk.
Verleden jaar is de sluisput leeggemalen om er
verschillende metingen in te kunnen doen en men
heeft toen voor het eerst droogvoets op den bodem
der Zuiderzee geloopen.Een grappenmaker heeft
toen in de put naar ik meen spinazie en radijs
gezaaid, maar het water was er zoo zout, bijna
puur zeewater, dat er van de spinazie niets terecht
kwam. De radijs is wel opgekomen en op het
bureau Van de ZuiderzeeWerken wordt een monster
tje van dezen eersten oogst op alcohol in een
stopflesch als curiosum bewaard.
Nu is de sluisput Weer volgeloopen in afwachting
van de dingen die komen zullen, in dit geval den
bouw van de sluizen, die hopenlijk het volgend
jaar zal beginnen. Dan zal voor den Oever een
tijdperk aanbreken nog drukker dan in de jaren
1921, 1922 en 1923, toen hier vrij groote werken
zijn uitgevoerd. Vóór den aanleg van den ringdijk
om den sluisput is er een ruime werkhaven ge
maakt, want de visschershaven biedt geen ruimte
voor al het aannemersmaterieel dat hier jaren lang
zal worden geconcentreerd.
Het is nu stil in die werkhaven, alleen wordt er
geregeld steen gelost. Steen is het eenige
buitenlandsche materiaal dat in groote hoeveelheid moet
Worden gebruikt. Het is vooral noodig als zetsteen
voor dijkbekleeding en als stortsteen voor het
ballasten van rijswerk. Beide soorten kunt ge op
verschillende plaatsen langs het noordelijk gedeelte
van de Zuiderzee in allerlei verscheidenhedc-n en
grootten aantreffen.
De stapel bij den Oever is Wel de grootste, maar
er ligt ook steen in voorraad op den afsluitdijk
Kunstzaal VAN LIER
naast het Postkantoor te Laren (N.-H.)
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend
Uitwateringsluis Oostoever in aanbouw
van het Amsteldiep, langs het Noordhollandsch
kanaal bij Helder en in Stavoren. Tegenwoordig
komen ook in Medemblik de lange sleepschepen
hun steen lossen en in Harlingen, waar geen ge
schikte opslagplaats was te vinden, is een terrein,
natuurlijk weer buitendijks, opgespoten, waarheen
de steen uit de schepen in de haven gemakkelijk
kan worden getransporteerd.
Voor een groot deel komt de steen uit België; dit
is de lichtgrijze Maassteen en het Petit-Oranit.
De donkerder getinte stapels zijn van Duitschen
oorsprong, zij bevatten de bekende basaltzuilen,
die al op groote schaal in de glooiingen van de
dijken zijn verwerkt.
Behalve de steenbergen verrijzen bij de werken
telkens stapels rijshout, die verleden jaar vooral
op de westpunt van Wieringen groote afmetingen
aannamen, en weer even snel verdwenen als
ze gekomen waren. Dit bij uitstek Hollandsche
materiaal wordt vooreen gedeelte gesneden in de
grienden die door de goede zorgen van de Heide
maatschappij ten behoeve van de ZuiderzeeWer
ken zijn aangelegd.
Behalve deze werken bevat de creditzijde van
de balans van het beperkte werkplan nogeen twee
tal belangrijke posten. Ten eerste is door het werk
van de commissie Lovink, gecombineerd met een
uitvoerige begrooting van de afsluitigs- en
droogmakingskosten, uitgemaakt dat de rentabiliteit
van de onderneming verzekerd is, ook in de
naoorlogsche omstandigheden. De uitbreiding van
grondgebied die Nederland zoo noodig heeft,
kan dus op deze wijze zonder opofferingen worden
verkregen.
De andere balanspost is van technischen aard. Aan
de uitvoerbaarheid van de afsluiting der Zuiderzee
is sinds dr. Lely zijn Technische Nota's schreef
door geen deskundige getwijfeld, maar tcch vreesde
menigeen onvoorziene moeilijkheden. Het was
onmogelijk te voorspellen welke toestanden, vooral
welke stroomsnelheden, bij de afsluiting zouden
optreden en hoe de materialen zich daartegenover
zouden gedragen.
Door de afsluiting van het Amsteldiep is daar een
grondige verandering in gekomen. De ervaring
die daarbij is opgedaan en de metingen die er zijn
verricht zijn aangevuld met proeven en met be
rekeningen die zijn geleid door den voorzitter
van de andere staats
commissie die voor de
Zuiderzee aan het Werk
is, Prof. Lorentz.
En het resultaat is,
dat thans een Werkplan
voor de groote afsluiting
kon worden opgemaakt,
dat de zekerheid geeft
om het Werk tot een
goed einde te brengen.
Een sprong in het duis
ter, wat de aanleg van
den afsluitdijk vier jaar
ge leden op zekere hoogte
nog altijd beteekende,
behoeft thans niet meer
te worden gedaan : het
programma ligt gereed
en zal ook tot het einde
kunnen Worden gevolgd.
Als dus straks de Sta
ten-Generaal de onbe
perkte voortgang van
de werken weer moge
lijk maken, kan met
vertrouwen worden be
gonnen. Zeker, er zal
nog wel eens een tegen
slag komen, maar zelfs een storm die op het
ongelukkigst denkbare oogenblik koint^ zal niet
anders dan een zeer tijdelijke stagnatie kunnen
veroorzaken. En als Nederland zich door de kans
*p een tegenslag zou laten afschrikken is het ook
niet waard om te worden vergroot met een mooie
v'ruchtbare provincie.
Door eenvoudige
behandeling met ABIS
garandeeren wij abso
luut afdoende bestrij
ding van Kakkerlak
ken en andere schade
lijke insecten,
muskieten, \\andgedierte,
enz.
Vraagt inlichtingen
en prospectus voor
schepen, gebouwen en
particulier gebruik
aan
N.V. A.B.I.S.,
Mij. ter Afdoende Bestrijding van Insectenschade.
Heerengracht 281 Tel. 32281 Amsterdam