Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
NELLY BODENHEIM
door ELI s. M. ROGGE
Nelly Bodenheim, een der Amsterdamsche
joffers, die dezer dagen bij Buffa exposeeren,
heeft in plaats van 't penseel de filetnaald ter
hand genomen en geeft beeldende kunst in het
handwerk.
Vreemd is dit niet. 't Komt meermalen voor,
dat schilder, graphieker en beeldhouwer grijpen
naar de naald als zijnde deze het voorwerp,
waarmede zij een grootere verfijning in hun kunst
richting bereiken dan anders mogelijk is. Wij
herinneren ons de zoo uiterst gevoelige werklapjes
? \an den Rus Kogan. Welk een sentiment in de
sierlijke lijnen, in de teergehouden vlakvullingen
en dat van den man wiens beeldhouwwerk juist
trof door forschheid en kracht van compositie.
Nu is het echter merkwaardig, dat Nelly
Bodenheim niet de naald gebruikt om haar kunst
te verfijnen, doch om deze in decoratiever vorm
te brengen. De minutieuse zwartkunst voldoet haar
blijkbaar niet meer ten volle. Haar illustratief
talent zoekt naar nieuwe Wegen en met humor
fantaseert haar rake teekenstift op de netstof
naar den inval van 't oogenbMk.
Krabbels met de naald" zou men haar werk
kunnen noemen. Vreemd, bizar doen haar creaties
aan. Hoe zouden de meeste van die tafreelen
gewonnen hebben, als ze op fijner grondstof gede
tailleerd als de silhouetjes waren behandeld, hetzij
in kleuren of in de sobere maar toch altijd be
schaafde tegenstelling van zwart en wit.
Een der grootste doeken van de werkster is het
Vlinderpaneel, hierbij afgebeeld. Op dit ruime
veld had Nelly Bodenheim's lachende fantasie vrij
spel. Overal gefladder, hoog en lager in de lucht,
overal speelsche lijnen, lenige vormen, vreugden
vermaak.
In gedachte zien wij Nelly Bodenheim op haar
atelier aan 't werk. Rondom haar de groote hoe
veelheid kleurige wol in felle en gedempte tinten.
Nu hier, dan daar kiest zij de draden als ware 't
de kleuren op haar palet. Dan speelt zij met de
naald door de ruitjes en telkens beziet ze haar
Spielerei" op afstand om zelf in de eenzaamheid
van de werkuren te genieten van dezen haar
oorspronkelijken, ongebonden arbeid. Als het
Vlinderpaneel af is, heef t het haar vreugde gegeven.
En dan komen wij, nuchtere menschen van het
Werkelijke, practische leven het bezichtigen en wij
begrijpen het waarom niet. We staan ervoor als
oningewijden die toch iets voelen van het er
niet aan mogen raken en die alleen maar in
onze ziel mogen laten opkomen de gedachte:
't kon van Nelly Bodenheim toch anders zijn.
KIEKJES UIT HET KINDERLEVEN
door C. D o z Y
Ze zaten beiden in een der laagste klassen der
lagere school.
Waren het de blonde vlechten, de blauwe oogjes,
of het gesnap van het roode mondje, die maakten
dat hij zich juist tot haar aangetrokken voelde?
Dat iets in hem, hem als 't ware dwong, bij 't
uitgaan van de school, altijd naast haar de straat
op te vliegen.
Als muschjes wipten ze samen stoep op, stoep
af, de straten door, tot ze vlak bij haar ouderlijke
woning waren. Zonder afscheid draaide hij zich
dan om en sloeg op een holletje alleen den weg
naar huis in.
Thuis gekomen, at hij gauw zijn boterhammen
op om weer weg te kunnen en haar af te halen.
En het spelletje van stoepje op, stoepje af, her
haalde zich tot ze tusschen de huizen in 't school
gebouw verdwenen.
Alleen aan een banketbakkerswinkel, die op
hun weg lag, kon ze nooit voorbijgaan, zonder
even te blijven staan kijken.
Nog veel lekkerder, had ze eens gezegd
dan al die gebakjes waren taartjes met aardbeien
en slagroom.
Hij moest ook eens proeven hoe heerlijk die
taartjes waren, zei ze enthousiast.
De glimlach waarmee de verkoopster gekeken
had, hoe eerst Lientjes roode mondje in de witte
schuimige massa hapte en daarna de andere helft
in den mond van haar vriendje verdween, had
hem even gehinderd, maar Lientjes kordate hou
ding, waarmee ze den winkel weer uitstapte,
alsof er niets
vreemds aan haar
handelwijze ge
weest was, had
hem er vlug o ver
heen geholpen.
Den Maandag
daarop, was ook
hij in het bezit
van zijn week
geld gekomen en
toen ze Weer langs
de banketbak
kerij kwamen,
kon ze niet na
laten te zeggen,
dat 't nu zijn
beurt Was om
eens te
tracteeren, net zooals
zij laatst gedaan
had.
't Was moei
lijk ! Nooit had
hij zijn geld
versnoept ! Dat was
flauw gedoe ! Hij
spaarde liever
voor een nieuwe
batterij in zijn
zaklantaarn of
voor zoo'n leuk
spoorwagentje,
als hij laatst ge
zien had. 't Gaf
hem een onaan
genaam gevoel,
die gedachte, te
snoepen. Maar
toch, hij kon
moeilijk anders
dan ook
tracteeren; 't stond zoo
krenterig, als hij
niet wilde. Hij
kon zich toch niet
alleen door haar
laten onthalen.
't Glunderende gezicht van de winkeljuffronw
kwam weer voor zijn geest. Liefst was hij met een
vaartje weggestoven, maar Lientje had de deur
knop al in de hand, en alsof hij nooit anders ge
wild had,stapte hij binnen en ruilde zijn Wekelijksch
inkomen voor een taartje met aardbeien en
slagroom.. .
Wat later thuis, kwam zijn weekgeld ter sprake
en moest 't hooge woord er uit het was er niet
meer, was versnoept, en open, als hij was,
beleed hij zijn schuld.
Maar met het versnoepte weekgeld, was ook
de aantrekkingskracht van Lientje verdwenen.
Hij had zich te klein gevoeld, te veel geschaamd
en als men naar haar vroeg, antwoordde hij sma
lend: ,,ze hoort tot die meisjes, die altijd moeten
snoepen."
OVER BOEKEN EN TIJD
SCHRIFTEN
NELLY BODENHEIM
VLINDERPANEEL
sglifiwGvDfilfflK
COR6ETIÈRF 15
Kalender Van der Vecht. Een Kalender, ver
moedelijk door den sierkunstenaar zelf in bewer
king genomen, die in zwart, roomwit en goud
gehouden, op elke wanóbekleeding voornaam van
werking is. Ditmaal zijn de dagcijfers en dagletters
als kader om de middenfiguur geplaatst en geheel
in de ornamentiek opgenomen. Een goede vondst,
die rustige eenvoud bewerkt, daar elk drie
maandelijksch blad niet deh inderlijke afscheiding heeft tus
schen plaat en cijferruimte. Alleen voor practisch ge
bruik had de weekaanduiding duidelijker kunnen
zijn. De symboliek gelegd in de figurenuitbeelding
der jaargetijden geeft te denken. Geheel in 't
klare komen wij er niet mede. Het warmrossige
goud op de twee eerste bladen doet bijzonder goed.
Op het derde herfstblad dekt het slechts den
achtergrond om op het laatste blad in de maanden
van sneeuw en ijs geheel te verdwijnen in de
verkilling tot het wit van den doodsslaap.
Het wintersymbool schijnt ons het minst gelukkige.
E. M. R.
Op Rozehojje door J. P. Zoomers-Vermeer.
Uitg. Holkema en Warendorf, Amsterdam. Het
Was een week vóór de vacantie, dat die prettige
brief van Tante Mathilde kwam, waarin ze schreef,
de meisjes dan stellig over acht dagen te ver
wachten. De eerste vier weken vroeg ze dan geen
andere logees. Het huisje was klein, maar heerlijk
gelegen in 't groen".
Zoo luidt de aanhef van het boekje. Het geldt
hier dus het dankbare thema van een logeerpartij
buiten, met al de genoegens van dien. Gaandeweg
komen er ook een paar jongens op het tooneel.
En ten slotte was men het ns met de verzekering:
O, deze vacantie ! Die vergeet ik nooit!"
Een op dit gebied ervaringrijke grootmoeder
betuigt, na lezing, dat dit een ideaal boek is voor
jongens en meisjes van om en bij de tien jaar.
Het is geïllustreerd door Netty Heyligers, op
haar bekende, eigenaardige wijze.
Tclii-me door Helene Laman de Vries. Uitg,
Maatsch. Elsevier, Amsterdam. Zeven
Nederlandschc meisjes, een paar boven de twintig jaar
en de anderen daaronder, brachten cenige zomer
weken door in het Zwitsersch Rhónedal. Het
chalet waarin zij woonden, droeg den naarn
Tchi-me, wat in het plaatselijk dialect beteekent:
chcz mui".
De gezellige wijze, waarop zij daar huishielden,
men zou haast kunnen zeggen: kampeerden"
wordt, door een van haar, in dit boekje naar het
leven geteekend. Dat gaat heel eenvoudig: voor
een groot deel in bakvisch-jargon. Soms verheft
zicli de verhaaltrant tot zekere artisticiteit, waar
het de schoonheid van het Alpcnlandschap geldt
en de schrijfster haar bewondering uit in woorden,
die van zelf-zuiver-zien en diep-voelen getuigen.
Het boekje is geïllustreerd met eigen kiekjes,,
waarvan sommige o.a. van de Quille du Diable..
dien zij met een gemocdelijken gids beklommen).
heel goed gelukt zijn. Het is opgedragen aan ,,de
vroolijke chaletgenooten en aan allen, die
Zwitserland liefhebben".
Voor ons vrouwelijk Jong-Holland biedt liet
een onderhoudende lektuur.
G. C:
Boter metRijksmerk
geleverd door
OUD-BUSSEM"
is het beste van het beste.
Verzending per postpakket door het geheele land
TELEFOON 139 Post-adres: NAARDEN
t