Historisch Archief 1877-1940
No. 2532
DE GRQENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
daor Huib Luns
Dr. A. PIT
| door HUIB LUNS
W Het levenswerk van dr. Pit ligt zonder twijfel
injhet Nederlandsch Museum voor geschiedenis en
kunst. Zijn werk als directeur van dit deel van het
Rijksmuseum is voor de natie van onwaardeerbare
waarde geweest. Hier was hij de practicus en
theoreticus beide. Met heel bizonder geluk heeft
hij nog juist bijtijds gedurende zijn directoraat
voor het Rijk de hand weten te leggen op kunst
werken, die nu zeker niet meer te krijgen zouden
2ijn. Wij denken daarbij aan de houtsculptuur
en de meubelen, aan de geweven stoffen en de
ceramiek, die tot de aantrekkelijkste deelen van de
verzameling zijn geworden. Theoreticus, heeft hij
voor ons een nationale school van beeldhouwers
door zijn geschriften doen waardeeren Het is
niet de bedoeling van deze regelen de groote ver
dienste van dr. A. Pit op het breede terrein der
kunsthistorie, aesthetica en practische
museumkunde nog eens in het licht te stellen; maar nu
dr. Pit voor de tweede maal, en nu door de leef
tijdsgrens 's Rijks dienst gaat verlaten, past bij
zijn vertrek een woord van hartelijke hulde van
hen, die in zijn betrekking van Inspecteur van het
kunstonderwijs, met hem in aanraking zijn ge
weest.
Door minister Cort van der Linden tot dit ambt
geroepen, heeft hij de betrekking die hem met de
kunst en het onderwijs nauw verbond, aanvaard
met al het enthousiasme dat hem altijd heeft
gekenmerkt en hij bracht in de voor hem nieuwe
sfeer al de distinctie en tact, hem aangeboren.
Zeker had dr. Pit dezen keer mindergelukdan
toen hij juist op tijd 's Rijks verzamelingen zoo
onschatbaar mocht verrijken.
Onze financieele toestand immers, niemand kan
het ontkennen, hield iedere ontplooiing van het
kunstonderwijs tegen. Waken tegen verarming is
zeker een uiterst ondankbare taak voor hen, die
uit nature naar cultureele verrijkingen moet
?streven. Doorgaans is de Waardeering voor hen
die groote verliezen wisten te voorkomen, geringer
dan voor hen die kleine winsten wisten te behalen.
Het is moeilijk aan te toonen wat dr. Pit met een
vriendelijk woord en een tactvollen brief heeft
weten te voorkomen,maar heel zeker is het, dat
ieder in het kunstonderwijs die in den tijd van zijn
inspectie met hem in aanraking is gekomen, de
ontmoeting met den inspecteur als een echt ge
noegen, het gesprek als een voorrecht, de uit
wisseling van gedachten als een verrijking heeft
gevoeld. Juist in de wereld van het kunstonderwijs
moest zijn urbaniteit, zijn beminnelijke ironie, zijn
iactvol woord en zijn fijne glimlach bizonder veel
goed doen. Zijn hooge gestalte, de bizondere be
schaving van zijn uiterlijk, de wellevendheid van
zijn manieren hebben de kunstenaars onder de
leeraren natuurlijk moeten treffen; een Wereld, die
van de deftigheid" en de zwaarwichtigheid niets
moet hebben, is des te gevoeliger voor natuurlijke
en aangeboren charme.
Wij mogen het hier niet bij laten; de schrijver
dezer regelen weet, dat hij uit aller naam nog een
bizonder woord van dank moet richten tot den
auteur van Denken en Beelden"; dit werk immers
werd door dr. A. Pit speciaal in het licht gezonden
in zijn hoedanigheid van inspecteur. Hier reeg hij
de geschiedenis der Europeesche kunsten aaneen
tot een levende beweging. Er is nog geen sprake
van dat dit belangrijke werk met al zijn wekkende
krachten doordrong tot alle kringen, die de schrijver
op het oog had. Denken en Beelden" is de samen
vatting van kunst-verstaan en kunst-genieten;
het kwam niet in eenige jaren tot stand, het zal
ook niet in eenige jaren volledig worden geappre
cieerd; maar dat de wijsgeer die in dit boek aan
het woord is, steeds meer zal worden gewaardeerd,
lijkt ons zeker.
Als het de eer is van den mensen, dat hij dingen
helpt voorbereiden,die hij zelf niet zal zien, dan
heeft dr. A. Pit door het schrijven van bedoeld
Werk hoogeneneervollenarbeid verricht, waarvoor
het passend is dat den scheidenden inspecteur
dank en hulde wordt gebracht.
Er is echter nog iets. Als ondervoorzitter van de
commissie tot het afnemen van de middelbare
teekenexamens heeft dr. Pit invloed uitgeoefend
op den geest waarin deze examens worden afge
nomen. Hij steunde krachtig hen, die van de
hedendaagsche teeken-leeraren aan burgerschool,
lyceum of gymnasium naast degelijke vakkennis
eischen, dat zij levendig en met smaak hun leer
lingen kunnen wekken tot waardeering van het
schoone in de kunst. Het neerleggen van zijn
ambt moge dan ook niet beteekenen vertrek uit
bedoelde examencommissie.
De minister van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen zal zeker breede lagen aan zich ver
plichten, door dr. A. Pit in zijn onaantastbare
competentie nog jaren op te roepen voor dit be
langrijke commissiewerk, waarvoor het van
harte te hopen is dat de hierbij afgebeelde zich
beschikbaar zal stellen.
TOEGEPASTE KUNST
door OTTO VAN TUSSENBROEK
In het Leidsche Volkshuis is in samenwerking
met de Afdeeling Leiden der Ver. voor Schoonheid
in Opvoeding en Onderwijs eene tentoonstelling
ingericht van artistieke redamebiljetten. Het In
stituut voor Sier- en Nijverheidskunst (Zwarteweg
64 den Haag) dat er steeds op uit is de belangen
der toegepaste kunst voor te staan, heeft zijne
medewerking verleend door eene keuze der in het
archief berustende biljetten, waaronder zeer fraaie
exemplaren. Tegen de wanden der benedenzaal,
geplakt op stevig crème-kleurig papier, komen de
biljetten zee r goed tot hun recht, ook al zijn ze
op deze wijze aan hun doel onttrokken: straatkunst
te zijn, dienend ter aankondiging van een of andere
onderneming, uitvoering of gebeurtenis, of Wel ter
meerdere bekendmaking van het een of ander
product.
Eene eereplaats verkreeg het sterke biljet van
Katwijk's vreemdelingverkeer door Toorop. Noode
mist men hier het sierlijke en zwierige affiche der
Oliefabriek Calvéte Delft. Wel is er ook de plaat
voor het Eucharistisch congres, maar qua reclame
is er Wellicht geen enkel werkstuk dat zoozeer aan
het doel beantwoordt en zoozeer recht op den man
afgaat als die stoere figuur van den Katwijkschen
visscher, die het net uitgeworpen heeft als symbool
van het vreemdelingen-vangen en waarin de felle
kleuren ongeëvenaard krachtige teekening in eene
prachtige eenheid zijn saamgebonden.
Tot de hoogste teederheid, zoowel in vorm als
in kleur, stegen Roland Holst en Jongert. Hun
beider werk is aan elkander verwant en er is steeds
een neiging naar dieper inhoud, zelfs daar waar
laatstgenoemde een simpel tabaksbloempje in
rookslierten doet oplossen (hoe fijn is in dit biljet
voor van Nelle het rood en groen afgewogen !)
of eerstgenoemde zich zet tot het ontwerpen van
een Raad van Arbeid-plaat. Kunst van den aller
eersten rang, hoewel niet steeds sprekend genoeg
voor op straat. Maar hiermede raak ik tevens een
verschilpunt aan dat reeds lang aan de orde is ge
weest, doch waarvan men kan zeggen dat op elke
wijze, hetzij door de felle, brutale kreet of wel door
de stille, bescheiden mededeeling, de kunst in de
reclame gediend kan zijn op waardige wijze.
Het Comoedia-biljet van Schwarz met den
wiekenden vogel is een ander uiterste. Wijdeveld's
affiche voor Strindberg's Onweer" houdt
hiertusschen den gulden middenweg.
Veel valt hier opnieuw te leeren door vergelijking
en men kan niet anders dan hartelijk toejuichen
E. J. VAN SCHAICK
MAKELAAR
Korte Jansstraat 25*" - Utrecht
WONINGBUREAU
ASSURANTIES
TELEFOON 126
dat een poging wordt gedaan om meerdere belang
stelling te wekken voor een onderdeel der toege
paste kunst, dat levend is en in het practische leven
wortelt en oogen-opener kan zijn voor de massa !
Ook onder de buitenlandsche biljetten welke op
de bovengalerijen een plaats vonden is heel veel
mooi's, hoewel scherper schiften hier geen kwaad
zou hebben gedaan.
SKEE9EÜ0HJ
; i-r
VRAGENRUBRIEK
voor
Algemeene Wetenswaardigheden
J. E. A. Wat is het verschil tusschen een parle
mentair Kabinet en een gewoon ministerie?
Daar tusschen is geen verschil. De vorming
van een nieuw ministerie Wordt gewoonlijk door
den Koning (de Koningin) opgedragen aan een
daartoe bereid gevonden staatsman, den kabinets
formeerder, die dan de anderen aanwijst, die hij
als ambtgenooten geschikt acht en naast zich
in het ministerie benoemd wenscht te zien. Ge
woonlijk zal de formeerder de candidaat-ministers
zoeken binnen den kring der Kamerleden, die tot
de politieke richting der Kamermeerderheid
behooren.
Vindt hij binnen dien kring de noodige
bereidWilligheid, dan ontstaat er wat men noemt een
PARLEMENTAIR MINISTERIE. Betoonen de vooraan
staande leden van de Kamermeerderheid zich
niet geneigd ministerszetels te aanvaarden, dan is
er aanleiding tot vorming van een EXTRA-PARLE
MENTAIR MINISTERIE, d.i. een ministerie, benoemd
uit personen, die buiten het parlement staan.
Heeft geen der partijen in de Tweede Kamer de
meerderheid, zoodat niet gedacht kan worden
aan het oplossen van gewichtige vraagstukken
waaraan partijbeginsulen ten grondslag liggen,
maar er alleen sprake kan zijn van het afdoen
van loopende zaken of liet regelen van onder
werpen, die in de neutrale zone liggen, dan is er
plaats voor een cabine t d'affaires of
ZAKENMINISTERIE, waarin gematigde personen van uiteenloopende
staatkundige inzichten worden opgenomen.
't Beloofde Land
Rukken.... ruk dan, scheur dan los. . . .
Breek dan toch met bleeke vingers
stuk dien taaien, sterken band !
Heffen, hef dan, richt dan óp
weer die moede, kromme ruggen.
Breken, rukken, wroeten diep
om de Wortels wég te hakken....
Klem je tanden, pers je lippen,
laat geen kreet je zwakheid gissen !
Trap die laatste kiemen dood,
ach, vermorzel tcch die dingen !
Om het Leven te beginnen
moeten alle dingen dood !
Wij ,die willen, hevig willen
kunnen alle droefheid lijden. ...
Wij, die Hooge Schoonheid minnen
kunnen leelijkheid bestrijden.
Ruk dan, ruk dan, scheur dan los....
Breek dan toch niet bleeke vingers
stuk dien taaien, sterken band....
Schoonheid is 't Beloofde Land.
W I L L Y DE K O N I N G
PAST STALEN RAMEN TOE
VAN O E . : '; ? ,'-?
KON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
spEcuirrcir: VERZINKTE STALEN RAMEN.