Historisch Archief 1877-1940
No. 2534
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
i uva m
U,
dat U uit deze boeken een keuze moogt maken
voor een waarde van vijf en twintig gulden, wanneer
U het formulier van pagina 3 van het groene om
slag goed invult?
De Groene Amsterdammer" van 19 December
j.L geeft nadere bijzonderheden over deze prijsvraag van den
Nederlandschen Uitgeversbond; wanneer de in dat nummer
gegeven inlichtingen U niet voldoen, dan beantwoorden wij
gaarne de door U te stellen vragen.
_.
QRAMATl/CHE KRONIEK
THEATER ODEON. Dans, nonneke, dans \ door
J. H. IJssel de Schepper-Becker en J. van
Randwijk.
In 1919 schreef C. J. A. van Bruggen zijn te
gauw vergeten satiriek blijspel: Kom pater...."
Thans biedt mevrouw IJssel de Schepper dien
pater zijn nonneke" Doch hoe avanceerden
middelerwijl de tijden ! Geen spoor van idealisme,
dat nog in ons kamp geeft. Had van Bruggen, ten
einde de stelling: We zijn allemaal voor elkaar
geboren, hei, 't was in de Mei!" dramatisch te
doen spreken, zijn marionnetten nog heel wat
erotisch-aesthetische karakteristiek bij te brengen,
Mevrouw IJssel de Schepper en haar collaborateur
de heer van Randwijk waren feitelijk met een paar
naakte damesruggen (?dédosée" noemt men dit
decolletée van achteren) al kant en klaar. En
dit beseft men dan eigenlijk het geheele stuk
door, en zoekt er de waarschijnlijke oorzaak in,
dat een dramatische stof, in onze balzalen, in
straten en op pleinen voor het opscheppen, be
trekkelijk zoo Weinig schrijvers inspireert. Men
voelt: van dit alles zijn de uiterste grenzen alreeds
bereikt en overschreden, de mode-vrouwenwereld
staat met haar laatste schootsvelletje voor Jan en
alleman te prijk. Voor den kunstenaar valt hier
niets meer aan toe te voegen. De grofste charge
kan onze oogen niet wijder openen, het geraas van
saxophoon en clackson overstemt de sprakelooze
kunstenaarszicl.En ligt niet in de Wijze waarop zich
het eeuwig mysterie" allengs meende te moeten
onthullen, alles wat men ten opzichte van een
bepaalden tijd Weten kan en weten Wil, omtrent
de sociale- en sexueele verhoudingen, omtrent het
bankroet der liefde, en het echec van den harts
tocht? Toen men Anatole France eens vroeg
aldus vertelt ons zijn secretaris Brousson?waar
mede hij zijn bibliotheek in het Hiernamaals
?wenschte aan te vullen om een beetje op de hoogte
te blijven van den tijd, antwoordde hij: Je
prendrais tout bonnement, mon ami, un Journal de
modes pour voir comment les femmes s'habilleront,
un siècle après mon trépas. Et ces chiffons m'en
diraient plus sur l'humanitéfuture que tous les
.philosophes, les romanciers, les prédicteurs, les
savants".
Me dunkt, het mode-journal van zijn geestige
Nederlandsche confrateresse moet den grooten
lettre daar-boven een leerrijk uur hebben bezorgd,
zijn scepticisme een duivelsch vermaak. En ook wij
hebben er veel in gewaardeerd en tot op zekere
hoogte genoten. Want al vraagt men zich af: had
het niet anders gekund, minder onmiddellijk,
minder brutaal Molière heeft het menschelijk
decolletée ook niet gespaard, maar hoe hield hij
niettemin distantie ! een tweede vraag stelt zich
terstond daarnaast: Wie onzer doe t hèt deze auteurs
na, zelfs op dit niet zeer voorname plan, waar de
stof zich overstelpend en schaamteloos opdringt!
Om deze dingen te kunnen hekelen, zooals Molière
het heeft gekund, van uit het hooge venster zijner
humaniteit, hoonend en troostend tegelijker
tijd, boven-menschelijk vergroot, en nochtans
iedere gestalte niet meer dan een stip op den aard
bol.... daarvoor moet de ziel dieper hebben
geleden. Onze auteurs hebben het, bij een ver
dienstelijk verzonnen handeling, zooals gezegd,
uitteraard in de kleedij gezocht, en wat het
bes te is aan hun werk den dialoog gesponnen uit
veelal geestig commentaar daarop. Terecht noem
den zij hun stuk een charge", een hollen of bollen
spiegel der moraal, afschrikwekkend op zichzelf,
voor wie nog geneeslijk is. Dat zij den mannelijken
hoofdpersoon tevens tot moralist aanstelden, was
jammer, wij zijn van den heiligen ernst radicaal
verwijderd, en juist een poging tot tegenwicht doet
bij deze rauwe persiflage het gebrek aan hart ge
voelen, dat leemten laat, die met geen zedepreken
van het verstand te vullen zijn.
Naar het voorbeeld van Mijlpalen" is Dans,
nonneke, dans !" in drie perioden verdeeld, waarin
we telkens dezelfde menschen, of laten we uit
zelfbehoud vasthouden aan het begrip: dezelfde
ledepoppen, in een verdere levensphase terugzien.
In het heden", in de nabije toekomst", en in de
verre toekomst".
De weinige handeling draait om den ingenieur
Victor van Heerde, uitvinder van een vliegtuig,
toegerust om Mars te bereiken. Weigert hij aan
vankelijk om zelf deel te nemen aan deze expeditie,
waarvoor zich vanzelfsprekend een commissie van
aftandsche lintjesjagers heeft geconstitueerd, wijl
zijn hart hangt aan zijn jonge vrouw, dit bezwaar
is overwonnen zoodra hij haar, naar modernen
trant, in het voorbijgaan door zijn compagnon
ziet gekust. In II worden ons tijdens de afwezigheid
van dezen conservatieven vliegenier, welken men
allengs verongelukt waant, de consequenties der
moderne moraal en derzelver vordering getoond.
De compagnon Wordt voor zijn straf aangewezen
de weduwe te trouwen, hetgeen gelijk staat met
haar te verliezen, want iedere man heeft in deze
maatschappij op een vrouw hoogere rechten dan
de Wettige echtgenoot. Aan het slot van dit bedrijf
het is de trouwdag zien we het bruidspaar
thans als zoodanig betrapt. En deze kus geldt voor
het toppunt van onwelvoegelijkheid, het begin van
een liaison tusschen man en vrouw".
Omgeven van den frisschen benzine-geur keert
gelukkig op dit bedenkelijk oogenblik de verloren
gewaande echtgenoot uit de wolken terug, schoon
wat verwonderd om de kleedij waarin hij zijn
familie en gasten terugvindt. De vrouwen hebben
het tot sous-pieds met bretels, manchetten en
stropdas over-bloot gebracht, de heeren onder
scheidden zich niet minder hachelijk door iets wat
op een rokje geleek. De gedachte dat dit alles als
bespotting was bedoeld ter nuttige leeringe",
maakte veel goed, en in dat verband had de heer
Veerman, die de decors ontwierp, zijn fantaisie
knap laten werken. Deze gegevens waren nu een
maal naturalistisch. De dames verdienen lof in
het bijzonder Jo Steenbergen voor de decente
manier waarop zij de gedurfde aesthetiek van deze
toekomstmode droegen.
Het laatste bedrijf verried in zijn opzet de
meesterhand van de schrijfster van Het laatste
stadium". Uit dit modieus gezelschap is, hoe kon
Le Vin Blanc da KRESSMANN-BORDEAUX
GRAVES MONOPOLE DRY
Agence: Comptoir das Pays-Bas at da Paris, La Haye
het anders ! een godsdienstige sekte gegroeid. Als
in een consistorie-kamer staan thans de soliede
stoelen om de tafel. Men bereidt zich voor de
uitvaart" te vieren, in stijl en naar den eisch der
zuivere redekunst, van n het is Weer de
ingenieur Victor van Heerde die thans naar
Mars wenscht uit te wijken, voor goed, in de hoop
daar een betere wereld te zullen vinden. Een
verrassende, zij het wat gewaagde, en in haar
verloop niet sterk gehouden groteske, maar vooral
een kranige oplossing in de lijn van dit stuk.
Het meeste succes had natuurlijk de persiflage
op de danswoede, schoon men deze demonstratie
ook buiten den schouwburg kan genieten. De
ouders" gaven het voorbeeld, om te toonen dat
zij met hun tijd meegingen",
deknecht-van-goedenhuize in zijn gestreept jasje gaf als moderne Figaro
den toon aan, dien men nauwelijks overdreven mag
noemen. Van hier.... tot den Dinosaurus-dans"
il n'y a qu'un pas....
De charge wordt door het gezelschap van het
Odeon", onder leiding van Louis Chrispijn Jr.
(die tevens den knecht vermakelijk speelde) en
Nico de Jong (wel wat te zwaar voor den
ingenieurMarsbezoeker) tot zijn recht gebracht. Het kon
misschien wat strakker, maar de heterogene
bestanddeelen en de litteraire dialoog maken dit
werk, dat ongetwijfeld moeilijk te schrijven is
geweest, niet minder moeilijk te spelen, en het is al
veel, dat men maat hield en een aannemelijken
stijl ervoor gevonden had. Waar dit gezelschap
zich tot de residentie bepaalt, zal Dans, Nonneke,
dans" den vermoedelijken geboortegrond van al
deze mondaine verschijnselen voorloopig wel niet
verlaten. Wat mij spijt voor de schrijvers. Neder
land moet een dramatisch talent als dat van
Mevrouw IJssel de Schepper vooral niet uit het
oog verliezen. Ik zou zeggen, en dat is dan nog
geen overdreven compliment: de hoop des vader
lands hangt aan haar....
TOP NAEFF
MNGERS
RINGERS
/AELK-CHOCOLADE
met Amtr.iiden m Honinj