Historisch Archief 1877-1940
No. 2534
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
l?
ONZE KUNSTENAARS
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door P. P. Koster
DE U. F. A.-DÉBACLE
door L. J. JORDAAN
Ceterum censeo Carthaginem
esse delendam !".
En overigens zijn wij van meening, dat 't
Amerikanisme vernietigd moet worden !" Ziedaar
de moraal, die wij jaar en dag na bijna elk artikel
verkondigden met de noodige verontschuldi
gingen aan den ouden heer Cato. 't Amerikanisme
dat is de vervlakking en de verburgerlijking
dat is de valsche moraal en de schijnheiligheid
dat is de Triomf van de Middelmatigheid dat
is vóór alles de Stilstand en de Steriliteit! Ja, ja
't moet den heeren Americanophielen, die zoo
graag den mond vol nemen met de activiteit en de
daadkracht" der Yankee's vreemd in de ooren
klinken: Amerika en stilstand Amerika en
onvruchtbaarheid ! En inderdaad voor wie
meenen, dat de menschheid vooruit wordt gebracht
door jachtig zaken-doen en luidruchtig
Beursgedoe voor dezulken is de toekomst van de
wereld-cultuur aan gene zijde van den Atlantischen
Oceaan in de beste handen. Maar wie van oordeel
zijn, dat de verrijking en de ontwikkeling van den
menschelijken Geest zich langs andere banen
beweegt, met 'n eigenzinnigen voorkeur voor de
Daad boven de activiteit voor de Gedachte, de
Idee boven de pienterheid zij zullen met
groote bezorgdheid de groeiende macht van 't
Amerikanisme in de film-productie hebben gade
geslagen. Zij zullen met angst en leedwezen hebben
gezien, hoe de groei en de ontwikkeling van den
jongen, nieuwen expressie-vorm in steeds lang
zamer tempo ging in gelijke mate als de
Amerikaansche hegemonie in kracht toenam. Zij zullen
met ons hebben moeten waarschuwen tegen
't groote gevaar, dat de massa-psyche bedreigde
in de film-almacht der Yankee's.
Ceterum censeo !"
Er zijn nog steeds tallooze menschen onder de
z.g. intellectueelen, die in de film niets anders
zien dan 'n kinderachtig vermaak voor
onontwikkelden 'n schadelijk, inferieur uitwas van
't variété-wezen. Zij staren zich blind op 't feit,
dat 't meerendeel der bioscoop-programma's inder
daad uit minderwaardigen rommel bestaat. Wij
hebben ons steeds krachtig tegen deze opvatting
verzet ??wij hebben er uit den treure op gewezen,
dat nog gén expressie-vorm onder zulke fnuikende
omstandigheden zich moest ontwikkelen. Wij
hebben de aandacht gevestigd op de
verwonderlijken groei van 'n bedrijf, dat tot aan den nek in 't
drijfzand der tingel-tangelsfeer steekt, neergedrukt
door de harde vuist van den kouden, zakelijken
Winst-speculant. Wij hebben steeds gevraagd:
Tracht de cinematografie historisch te zien in de
groote lijnen harer ontwikkeling en verwonder u
over de innerlijke kracht en de taaie energie waar
mee ze zich in schokken en rukken boven 't niveau
der platte vermaakskunst zoekt te verheffen. En
vooral laat die hooghartige onverschilligheid
varen ! Bedenk, dat 't film-verschijnsel z'n
momenteele waarde daargelaten uit den aard
van onzen tijd, diep wortelt in 't geestesleven van
de massa. Bedenk, dat 't contact met de volksziel
??? door velen zoo gretig gezocht in de bioscoop
schuilt! Strijdt met ons voor de veredelde film
weert de neerhalende, remmende invloeden....
weert 't Amerikanisme!"
't Ware dwaasheid te beweren, dat Amerika
alleen slechte Europa uitsluitend goede films
zou hebben geleverd. Er is in deze kroniek meer
malen gewezen op de evolutie naar den vorm, die
zich in de Amerikaansche film-productie heeft
voltrokken. De Yankee-rolprent is geraffineerder
en genietbaarder geworden zij heeft zich minder
naar de mentaliteit van 't Verre Westen en meer
GRANDS VINS DE CHAMPAGNE
POL ROGER & Cie.
Agent General: JAGER GERLINGS, Haarlem
DIRK VERBEEK
naar den smaak der oude wereld gericht. Zij heeft
zelfs vooral onder Europeesche leiding en met
Europeesch materiaal artistieke kwaliteiten
ontwikkeld. Maar dit alles geldt den uiterlijken
vorm intrinsiek is zij blijven stilstaan, is zij
gebleven, wat zij was: winst-materiaal handels
artikel. Waarom? Omdat zij de scheppende,
stuwende Idee mist omdat zij 't zoekende,
strevende Idealisme niet kent omdat zij nimmer
oorspronkelijk is ! Amerika levert epigonen-werk,
verfijnd, kostbaar, technisch merkwaardig....
maar epigonen-Werk. Al wat de cinematografie
essentieel vooruitbracht de rukken en schokken,
waarmee wij zooeven beweerden, dat de film zieh
tracht te verheffen ontstond in 't Europeesche
brein. Ondanks de enorme finantieele voorsprong
der Amerikaansche film-productie ??ondanks
haar geweldig afzetgebied ondanks haar zake
lijke triumfen, heeft zij niet n, maar ook niet n!
werk voortgebracht, dat de cinematografie in
nieuwj banen leidde dat nieuwe perspectieven
opende. De ontwikkelingsgang der film-kunst
beweegt zich Van Dubarry", Caligari", Schuld
und Sühne" naar Die Strasze" en culmineert in
de Nibelungen" met se reene negatie van de
De Mille's, de Valcntino's en de Swanson's. Dat is
wat wij 't meest fatale in 't Amerikanisme noemden:
de Stilstand ! Want als ooit 'n kunst behoefte had
aan de bevrijdende, voortstuwende Daad aan
de Idee aan 't Experiment, dan is 't zeker wel
de ongelukkige cinematografie, vastgeklonken als
zij is aan de souvereine wil van
vermaaksspeculanten. En die Daad, dat Experiment, zijn al-maar
zeldzamer geworden ! 't Europeesche genie werkte
steeds moeilijker en langzamer, verstikt onder 't
Amerikaansche aantal. En eindelijk is 't dan zoover
gekomen, dat de Ufa, 't laatste sterke bolwerk der
Europeesche film-kunst, heeft moeten capituleeren
en zich op genade of ongenade heeft overgegeven
aan den triomfeerenden Dollar.
!t Doet hier niets ter zake. dat de Ufa den
laatsten tijd sterk achteruit was gegaan dat zij
reeds lang teerde op haar ouden naam. Misschien
was zij zelfs niets anders meer dan 'n naam
God weet langs welken weg van zakelijke intriges
en handels-manoeuvres zoo'n proces zich voltrekt.
't Kan den ernstigen criticus koud laten vast
staat, dat zij 'n symbool was, 'n panache en dat
met haar val de nederlaag der Europeesche film
kunst openlijk en voor 't oog der wereld 'n feit is
geworden.
Overigens heeft men 't berichtje in de dagbladen
kunnen lezen, voorzien van 'n vluchtig, onver
schillig commentaartje en 't is karakteristiek voor
de verhouding der pers tot deze Ufa-debacle en
tot 't film-vraagstuk in 't algemeen, dat men uit
sluitend oog had voor ? en gnuifde in de
commercieele handigheid der Amerikanen. Dat hier nog
de meest volmaakte wagen.
AUTO-CENTRALE - HAARLEM
heel andere'belangen op 't spel stonden dan
aandeelen en dividenden dat hier 'n titanen-strijd
werd beslecht tusschen twee Kuituren, de strijd
om de ontwikkeling en de mentaliteit van de
volken der wereld dit besef is ons nergens
gebleken.
Dezer dagen lazen we, dat van 'n Amerikaansche
filmkunst en dies van ,,Amerikanisme"niet gespro
ken mag worden, nademaal de meeste prominente
figuren in Hollywood geen Yankee's van geboorte
zijn. Waarbij de terechtwijzing, dat, wie als wij
toch zoo vrij waren ? malligheden verkoopen
omdat ze niet beter weten".'t Is wel kras! Bij de ecla
tante overwinning van de brutaalste en hardnekkig
ste geestelijke terreur, die de wereld kende, die ter
reur eenvoudig te negeeren ??is weinig minder
dan Amerikaansch. Maar dit daargelaten
wij moeten bekennen van de afkomst der
verschillende filmgrootheden inderdaad bedroe
vend weinig af te weten en wat erger is
't kan ons niets schelen ook. Wij hechten n.l.
nog aan 't idee, dat er in de kultureele ge
schiedenis steeds verzamelpunten aan te wijzen
zijn ? die 'n bepaalden geest ademen, 'n vaste
richting vertegenwoordigen zonder dat 't er 'n
sikkepit toe doet of de dragers van die kultureele
principes tot n nationaliteit behooren. Chopin
was 'n Pool, Liszt 'n Hongaar, Heine 'n Duitscher
en zij allen waren Parijzenaars ! Zoo is in
Hollywood de koude, berekenende, anti-artistieke
Amerikaansche geest oppermachtig en voor ons
blijven zij, die in dezen geest arbeiden Ameri
kanen"?of zij Griffithen Milton Sillsheeten, dan
wel De Mille en Valentino. Wie zich voor hun be
lasting-aanslagen, amourettes of geboorteplaats
interesseert, zoeke die wetenswaardigheden elders.
Zoo is dan de Ufa gevallen en hiermee is aan 't
bestaan eener onafhankelijke Europeesche film
kunst voorloopig 'n eind gemaakt. Wat wacht
ons nu? Hoe zal de nieuwe combinatie verder
Werken welke vrijheid zal den Duitschen kun
stenaars door de Vreemde Heerschers" gelaten
worden? Niemand kan 't zeggen vast staat
alleen, dat 'n sterke, artistieke beweging is te
gronde gegaan.... God verhoede, dat deze fenix
als 'n Amerikaansche adelaar uit haar assche
herrijst!
'N KERSTFILM
MACHTIG ALS EEN ADELAAR".Rembrandt.
'n Kerst-film ? ja, maar den hemel zij dank,
zonder kerst-lichies en kerstboomen en Stille
nacht, heilige nacht". In dezen tijd van malaise
'n ware weldaad ! 't Is 'n werk als Moeder Aarde"
maar imposanter, machtiger en van nog grooter
picturale schoonheid. Ook hier is de natuur een
voudig weergegeven maar met Welke resultaten !
't Is 'n weelde van kleur en licht 'n symphonie
in grijzen en zwarten. Er valt weinig over te rede
neeren of te theoretiseeren men kan haar alleen
aanbevelen ? dringend aanbevelen. De schoonheid
van zoo'n Defregger in zwart-wit moet tot iedereen
doordringen ??tot de eenvoudigste!! en de
weerspannigsten van geest. Daarbij is de handeling
zeer boeiend en 't spel voortreffelijk. De typeering
der bergbewoners is zeldzaam goed ? vooral 't
ruwe, nobele masker van den houtvester (Carl de
Vogt). Wie in deze dagen van stilstand en mis
lukkingen 't hart in de schoenen voelt zinken, ga
deze film zien. Hij zal er als 'n ander en beter
mensen vandaan komen !
Kunstzaal VAN LIER
naast het Postkantoor te Laren (N.-H.)
ANTIQUITEITEN OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend