Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2534
Clichés
Van Leer
AMSTERDAM
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
Host slechts f 3.?per kwartaal
of l 10.?per Jaar bij vooruitbetaling.
EEN (JOEP INTERIEUR
l/ EEN DACiELUK/CH
GENOT* DRAMT^
Tf OOITERBEEK DE
VEPZOQQINQ OP.
N. F. VAN GELDER & C°. - AMSTERDAM
25-27 PRINS HENDRIKKADE - Filiaal: 40 VAN BAERLESRTAAT
TEL. 42997-34062 TEL. 2O668
EETSERVIES rond
of ovaal 65 deelig. f260,
ONTBIJTSERVIES
19 deelig ....,, 57,50
ONTBIJTKOP EN
SCHOTEL p. stuk 2,55
THEESERVIES
16 deelig .... f38,50
THEEKOP EN
SCHOTEL per stuk ,, 1,90
KOFFIEKOP EN
SCHOTEL per stuk ,, 1,80
WEDQWOOD (Fibrieksmerk)
,,THE CHEADLE" uitgevoerd in tweekleurendruk
BIJKOMSTIGHEDEN
door ANNIE SALOMONS
CIC
Een van de zeldzaamste qualiteiten van Bernard
Shaw is zijn verrassende onpartijdigheid, zijn gave
om iedereen te geven wat hem toekomt en de
menschen, waarmee hij het niet eens is, hun zaak
Welsprekender te laten verdedigen en hun nobeler
motieven toe te schrijven, dan ze zich zelf waar
schijnlijk bewust zijn geweest. Hij behoort tot de
weinig voorkomende superieure intellecten, die
beseffen, dat een geestelijke strijd pas waarde
krijgt, als men volkomen vertrouwen stelt in de
eerlijkheid en de zuivere bedoelingen van zijn
tegenpartij; en dat 't duel der overtuigingen het
meeste boeit, als van gelijke hoogte wordt gevuurd.
Hoe laat hij in dit opzicht zijn confraters
Heyermans en zelfs Arthur Schnitzler verre achter zich.
Heyermans, die in Allerzielen" eerst een onmoge
lijke situatie bedenkt, en dan zijn creaturen meet
met een maat, waarmee ze niet gemeten kunnen
worden. Want de vrijheid" van een Heyermans is
een volkomen andere dan de vrijheid" van een
pastoor, die, uit volkomen vrijen wil, gehoorzaam
heid heeft beloofd. Dit nu eenmaal zoo zijnde is een
pastoor, die zich aan die belofte onttrekt, zoodra
ze hem tot minder plezierige consequenties dwingt,
even trouweloos, als iemand, die zich onttrekt
aan het betalen van zijn schulden. Dat die pastoor
het romantisch en gezellig en opwindend vond voor
barmhartige Samaritaan" te spelen, en een vrouw
met een zuigeling in zijn huis te nemen, spreekt
wel vanzelf; en dat hij eerst geen lust heeft
aan 't bevel van den bisschop te voldoen en daarom
zich zelf en anderen tracht wijs te maken, dat de
vrouw niet vervoerd kan worden,ook. (Ofschoon
een pastorie allerminst op dergelijke patiënten
ingericht pleegt te zijn, en ze in een kliniek 't
banaler, maar beter zou hebben gehad.) Maar het
drama zou pas echt over een pastoor" handelen,
en niet over een vrijdenker, die in een zwak
oogenblik een kuitbroek had aangetrokken, als aan het
slot de zekerheid was doorgebroken, da t de,,makke
lijke" deugd van in een lan je bed af te staan aan
een kraamvrouw, en voor haar papjes te laten
koken, niet is, wat van een geestelijke" wordt
verlangd; maar dat het abstine" hem is opgelegd
in gevallen, waar de charitas een te bewogen, te
warm romantische uiting zoekt.
En Schnitzler maakt het in zijn Professor
Bernhardi"eigenlijk nog erger. Hoe belangwekkend
zou hier het conflict kunnen geweest zijn, als de
goedhartige, vrijdenkende professor, die er alleen
van vervuld was, een arm, gemarteld menschekind
zoo pijnloos mogelijk haar eindje te laten halen,
gesteld was tegenover een priester, voor wien het
enkele oogenblik van schrik, als het meisje zou
beseffen, dat ze niet langer kon leven, niets gold
in vergelijking bij de vraag, of ze verzoend met
God of midden in haar zonden de eeuwigheid
ingaan zou.
Het is, alsof Schnitzler zelfs niet heeft vermoed,
dat er aan dien anderen, priesterlijken kant ook
overtuiging" zou kunnen zijn. Hij haalt de heele
questie naar een lager plan, door er niets van te
maken dan een intrigue van de clericalen om den
Joodschen directeur ten val te brengen; en de
priester zelf, in plaats van zijn religie flink te ver
dedigen, boven al het gekonkel uit, komt den
professor vertellen, dat hij eigenlijk gelijk heeft !
Want dit is de manier, waarop vrije geesten"
hun onpartijdigheid plegen te toonen: dat ze uit
de tegenpartij er n uitpikken, dien ze een fatsoen
lijk man maken, maar die blijkt het dan ook eigen
lijk met hen eens te zijn. In plaats dat die priester
gezegd had: De ware vrijheid-van-geest is eerbied
voor ieders overtuiging. Een katholiek meisje
hebt u volgens katholieke opvattingen te be
handelen, en als u dat niet wilt, omdat uw dog
matische vrijdenkerij u dat verbiedt, dan moet u
haar aan een medischen geloofsgenoot overlaten",
laat Schnitzler hem excuses stamelen over de
minderwaardige intrigues van zijn partij, heelernaal
vergetend, dat de fundamenteele fout, een fout, die
veel principieeler en belangrijker dingen raakt,
bij den directeur zelf ligt.
Hoe klaar wordt de sfeer om ons en hoe voelen
wij ons op vasten grond, als Shaw in zijn Saint
Joan" zijn appreciatie voor de wonderbaarlijke
Pucelle", voor haar proces en de houding van de
inquisitie, inleidt met de opmerking, dat zijn
fashion Victorian and (nis) fainily habit Protes
tant" is, en dat hij daarom voor sommige wonderen
uit haar leven een andere verklaring zou zoeken,
dan zij er zelf aan gegeven heeft; maar dan voegt
hij er in n adem bij, dat Wat bijgeloof" betreft,
onze tijd de middeleeuwen eigenlijk verre overtreft,
en dat heusch niemand het recht heeft op die
duistere" middeleeuwen neer te zien. Our
credulity, though enormous, is not boundless;
and our stock of it isquite used up by our mediums,
clair voyants, hand readers, slate writers,
Christian Scientists,psycho-analists,electronic vibration
divin*rs, therapeutists of all schools registered
and unregistered, astrologers, astronomers, who
teil us that the sun is ncarly a hundred million
miles away and that Bctelgeuse is ten times as big
as the who Ie universe, physicists who balance
Be telgen se by describing the incredible smallness
of the atom, and a host of other marvel mongers
whose credulity would have dissolved the Middle
ages in a roarof sceptical merrimcnt. In the Middle
Ages people believcd that the earth was flat, for
which they had at least the evidence of their
senses: wc believe it to be round, not because as
many as one per cent of us could give the physical
reasons for so quaint a belief, but because modern
science has convinced us that nothing that is
obviousistrue,andthatevery thing thatismagical,
improbablc, extraordinary, gigantic, microscopic,
heartless, or outrageous is scientific". Dit is Wel
de geest, waarin deze tragedie van het conflict
tusschen genie en geordende maatschappij, van
heiligheid tegenover normale deugd moet worden
doorvoeld; een tragedie zonder verraders", want:
The rascally bishop and the cruel inquisitor
are as dull as pick-pockets; and they reduce Joan
to the level of the even less interesting person
whose pocket is picked.... If Joan had not been
burnt bij normally innocent people in the energy
of their righteousness, her death at their hands
Would have no more significance than the Tokyo
earthquake, which burnt a great many maidens".
In deze gemoedsgesteldheid heeft Shaw een
stuk geschreven, dat onze gedachten bizonder
aangenaam doorwaait en verheldert, en dat ons
achterlaat met het voldane gevoel, dat, als iedereen
het maar eerlijk meent, het leven niet minder mooi
Wordt, als de menschen eikaars overtuigingen
bestrijden, zelfs al leidt clateen enkelen keer tolden
brandstapel.
60KTFRED:JROESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO cl,