Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2536
DRAMATISCHE KRONIEK
door TOP NAEFF
VER. ROTTERDAMSCH HOFSTADTOONEEL.
Tieneke" door Jhr. A. W. G. van
Riemsdijk.
Voor den onverschrokken heer van Riemsdijk zal
het misschien toch nog een klein verlies betcekenen,
wanneer de toeneelkritiek wegens gebrek aan idea
len het loodje legt. Waartegen kunnen zijn dra
matische werken ooit helderder stralen dan tegen dien
donkeren achtergrond van wederspannigheid en
belaging, en wat blijft er van een helden-houding,
van den sterken man die alleen staat, als de tegenpartij
geen kik meer geeft? Heeft zij zijn laatste succes
niet alhaast te vriendelijk bejegend, wijl zij, in
het geambieerd en beheerscht genre dit Tieneke"
beslist beter geslaagd vond dan De kleine
Apostel" van verleden jaar, en hoe langer hoe meer
geneigd is het publiek van tegenwoordig, dat altijd
het publiek van dezen auteur was, de eer te geven, die
het toekomt? Tachtig tooneelstukken heeft Jhr. van
Riemsdijk moeten lezen als jury-lid, en inmiddels
vond hij den tijd er nog twee bij te schrijven. Een
liefde-drama in optima forma. Nooit trof het noodlot
twee gelieven zóó".... Wat mij in deze echter ver
wondert, is, dat ook de Nederlandsche adel zich hier
200 gelaten bij heeft neergelegd. Van je famielje
moet je 't maar hebben", hoorden wij de douairières
in de zaal fluisteren toen die van Nichtevegt haar
kleinzoon niet meer of minder dan tot inbraak aan
spoorde, in de kamer van een eerzaam meisje, en zich
gelijk de keukenmeid vermaakte toen de jonkman in
?den familiekring de aldaar buit gemaakte brieven
voorilas. Gaat het", had ik een harer willen interviewen bij
de aristocratie van Haarlem en omstreken inderdaad
aldus toe?" Men heeft Heijermans verweten, dat hij
bij den vermaarden familieraad in Schakels" den
menschelijken toon wat al te laag had gestemd, maar
Welk een rehabilitatie voor dit opgekomen smidsgezin,
voor de democratie in het algemeen, nu we de onom
wonden gesprekken der Duiven kunnen vergelijken
met de conversatie in den huize van Walrave, waar
sloop en tafelzilver van moeder's zijde met een kroon
tje prijkt. De couleur locale wordt terecht een van de
bekoringen van het oorspronkelijk repertoire genoemd.
Toch zou ik meenen, dat men terwille van het
zedenbeeld l'art pour l'art in deze niet te ver mag drijven.
Overtuigd, dat de auteur het weten kan, heb ik
aanvankelijk aan de treurige waarheid niet willen
twijfelen, zelfs nog niet toen bij de familie van
Walxave de port zoo maar uit de flesch geschonken werd,
"Waarna dezelve zonder flesschenbakje op het tafel
kleed werd gedeponeerd en de dochter des huizes
tusschen haar vijf vingers den bezoeker het glas aan
bood. Maar toen grootmama van Nichtevegt in het
derde bedrijf, met verloochening van eiken blauwen
?druppel bloeds, afdaalde van haar troon op de boven
verdieping, om beneden in het kantoor tegenover het
bestolen meisje de schuld van dien roof op haar klein
zoon te Werpen, en dit deed op een wijze die het
spreekwoord: bon sang ne peut mentir" voor altijd
te schande maakte, en de stalles en het balcon
welke deze spontane reacties meer en meer van het
schellinkje beginnen over te nemen een langgerekt
gös !" ontlokte, toen ben ik toch gaan twijfelen of
Jhr. van Riemsdijk de zijnen niet wat te zwart had
afgeschilderd ?
Het medelijden, ons aanvankelijk opgelegd met
het ongelukkig meisje een typiste, aanstaande
vrouw van der douairière schoonzoon, den weduwnaar
van Walrave loste zich in dezen weinig begeerlijken
familiekring op in de verlichting: een zegen om ermee
gebrouilleerd te zijn ! terwijl we onmiddellijk over
tuigd raakten, dat hier de liefde ook de weduwnaar
meent het ernstig glansrijk de beproevingen zou
doorstaan. Dat toen een hartkwaal plotseling een
einde aan haar jeugdig leven moest maken. . , Ja,
mij leek dat nu eigenlijk een zwakke sprong van den
auteur van de trapèze der romantiek in het veilig
net der noodlots-tragedie, waar niemand meer mag
vragen: waardoor, waarom, en waartoe?
Intusschen kwam ons dit tooneelspel voor de typis
tes in de zaal al niet minder onflatteus voor als voor
de douairières. Zóó declineerend kan alleen de upper
ten oordeelen over een eerzame burgerbetrekking. En
aangezien de eenige verdediger van het gilde, de
weduwnaar van Walrave, den ganschen avond maar
niets dan Tieneke ! Tieneke !" riep in alle toonaarden,
om voor het overige zijn zaken te behartigen aan de
telefoon, gevoelden wij ons in dit gezelschap meer en
meer bezwaard tegenover de jonge dames in de zaal,
die in het dagelijksch leven dit geminacht beroep
wellicht uitoefenden en in de gelukkige uitzondering,
welke deze Tieneke heette te zijn, slechts de bevesti
ging van den regel konden zien.
En dit lijkt mij dan eigenlijk het voornaamste
bezwaar tegen de romantiek van deze orde, tegen een
drama, dat op den naam kunst geen aanspraak maakt,
en volgens het openhartig getuigenis van den schrijver
louter en alleen geschreven en opgevoerd wordt voor
het publiek". Want dit publiek wordt dan ook door
niets ontheven aan zijn eigen realiteit. Het verplaatst
zich zonder moeite in de personages, zoowel in de
douairières als in de typistes, en voelt zich, hoewel het
veel verdraagt, in den liefdeloos bekeken mede-mensch
des te gemakkelijker gecompromitteerd naar mate de
situatie hem gemeenzamer is. Een familietwist te
Verona, desnoods in hedendaagsch costuum, treft
het in andere gevoelens dan de ruzie van de Walraves
en Nichtevegten, je weet Wel. Geen moeder in de zaal
zal in Schiller's Rauber" terstond haar eigen zonen
zien, maar met de steppende jonge dames Truus en
Mies en den gentleman-inbreker John, door van
Riemsdijk ten tooneelc gevoerd, zal menige moeder
van dezen tijd haar telgen vergelijken. En dan zou
het mij toch niet verwonderen als zelfs de eenvoudig
ste van hart den volgenden morgen zich bedot ge
voelde en den schrijver afviel met den zucht: Neen,
er mag veel aan mankeeren, maar zulke doortrapte
booswichten zijn onze Miezen en Truzen en onze
Johnie's goddank nog niet.
Van dien kant dreigt in de naaste toekomst een
licht verzet tegen het oeuvre van Jhr. van Riemsdijk,
Waarvoor we den talentvollen schrijver zouden willen
E! CORSETÈRE !
KEIZERSGRACHT ^AMSTERDAM
iï*?ATELIEB5VCDBREPARATIEN
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG MOTELCENTRAL
waarschuwen. Het begin van een gereorganiseerde
kunstcritiek, wars desnoods van alle litteraire beginse
len, maar die den eerbied voor den mensen daarbij
niet uit het oog verliest. De hevigste fantasie en die
mag men den vruchtbaren auteur van deze drama's
niet ontzeggen al komt zij niet altijd gesproten uit
zijn eigen brein vraagt, waar zij ten koste van het
menschdom gaat, een zekeren graad van waarschijn
lijkheid, wil niet de verstandhouding verbroken
worden. Niettegenstaande de zakdoeken en het applaus
leek mij in de zaal toch al weer iets van kentering in
deze richting te bespeuren.
Het spelen van draken heet voor den modernen
tooneelspeler een goede oefenschool Als dit zoo is,
dan heeft Kitty K'uppell aan deze hoofdrol haar taak
gehad. In het eerste bedrijf deed zij door jonge
meisjes-gemaniereerdheid te kort aan den eenvoud, die
daar van de ideale Tieneke Wordt gevraagd. In de
latere bedrijven, toen zij als de verdrukte onschuld
alleen stond tegenover allen, wist zij haar Waardigheid
op te houden en trof, hoewel de stem wat zwevend
blijft, nu en dan gevoelig den toon. Mijn bewondering
ging naar Gimberg, den weduwnaar van Walrave.
Om aan alle deze Tieneke's !"-en-anders-niet zooveel
relief, zooveel gevoelswarmte te kunnen geven! Het
werd een declaratie op zichzelf, een poëem, dat woord,
dat smolt in zijn mond. De naam, die ook als titel
trekt, leek mij hoe langer hoe gelukkiger gekozen, het
zou een ander stuk zijn geworden als deze typiste
Anna of Marie had geheeten. Herman Schwab, die
ook de regie voerde, speelde in den illustren kring
den dronken oom, medicus van beroep, eenigszins in
den stijl van de flesch zonder flesschenbakje, maar
niettemin een knappe uitbeelding van een acteur, die
zijn vak verstaat. Naast hem mag nog genoemd mevr.
Schwab, belast met de douairière van Nichtevegt".
Wij weten hoe onberispelijk mevrouw Schwab, zelfs
onder de hachelijkste omstandigheden, den adel af
gaat. Van het rampzalig kroost leek me Miesje
(Joh. Koster) de beste. Joekie Broedelet, die er als de
edele Frieda tegenover stond, was voor het moreele
tegenwicht van haar rol te zwak.
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
VOOR 15 JANUARI
moet net prijsvraag formulier van pagina 3 van net groene omslag
worden ingevuld en verzonden.
JVorten tijd daarna zal de JN ederlandscne Uitgeversbond den
uitslag van zijn prijsvraag bekend maken en mededeelen de namen
van nen, die boeken naar nunne keuze ter waarde van vijl en
twintig gulden ontvangen.
.Lndien vrij onder deze winnaars vermeld wilt worden, vul dan
neden net biljet goed in. U toont daarmede tevens uw dankbaarheid
aan den auteur van uw voorkeur.