Historisch Archief 1877-1940
No. 2536
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
BIOSCOPY
door L. J. JORDAAN
DOOD IN DEN POT
JAAROVERZICHT EN BALANS
r helpt geen ontkennen aan:
't is niet de film de dood in
den pot! We leven in 'n tijd
van nette, beschaafde, fatsoen
lijke, aardige en zelfs af en
toe mooie rolprenten. Dit is de
kostelijke gulden tijd voor
braaf-paedagogische bioscoop
commissies voor
genoegelijk koutende recensenten
voor familie-matinée's....
kortom voor alles wat zich
kiplekker voelt, in deze
meilleur des mondes". Maar met dit al staat de
boel stil 't £ist niet, 't léft niet ! We zitten
midden in 'n pensionnaat voor ouwe
juffrouwenuit-den-beteren-stand en geen enthousiaste kreet,
geen hartige vloek mijnentwege, stoort 't tevreden
discrete gekeuvel. Waarisdegoeie,ouwe tijd gebleven,
dat je je 'teene oogenblik doodergerde aan 'n onmo
gelijke draak, of aan 'n laf-sentimenteele historie,
of aan 'n foei-leelijk ding-om-van-te-spugen....
terwijl je bot daarop verrast werd door iets heel
moois, iets grootsch of iets nieuws? Waar zijn de
dagen, toen je je voelde als n die rondliep in 'n doolhof
van stegen en sloppen, vaak donker, nauw en ont
stellend leelijk maar altijd met de volle charme
van 't avontuur omdat je bij 't omslaan van lederen
hoek voor 't ongedachte, 't verrassende kon komen
te staan? Helaas nou loopen we langs 'n breede,
keurige, Welaangelegde boulevard netjes en
comfortabel, maar recht hopeloos recht. Zooals
We nu gaan kunnen we nog jaren gaan zonder iets
te beleven of te bereiken. En dat is 't juist wat hen,
die de film liefhebben en in haar gelooven wanhopig
maakt dit gezapig voortkuieren langs platgetreden
wegen omdat zij'^beter dan iemand anders weten,
dat de film nog lang niet is, waar zij wezen wil.
Want er is niet jarenlang geploeterd en geëxperi
menteerd door geniale uitvinders en Volhardende
kunstenaars?-om per slot van rekening dit prachtige
materiaal te zien gebruiken met negatie van z'n
krachtig, oorspronkelijk karakter, tot 't fabriceeren
van plezierige en gesoigneerde verhaaltjes. Dat er
af en toe stilstand in de ontwikkeling van de cine
matografische kunst valt te constateeren, is vol
komen begrijpelijk. Maar deze stilstand duurt te lang
en werkt daardoor verlammend. Je hebt waarachtig
ai je vertrouwen en geduld noodig, om niet angstig
en kriegel te vragen: Waar blijft de volgende
Daad?"
' De groote gebeurtenis van 'tafgeloopen jaar was
de Kean"-creatie van Mosjukin. Werd in
Nibelungen" de dramatische physiognomie van 't beeldvlak
geschapen, waardoor de film zich met n slag verhief
boven 't niveau der mechanische fotografische op
name met den Kean" werd de mogelijkheid der
opperste ontroering bewezen door de mimische
plastiek, de legende van de onmisbare Levende
Stem" ten spijt. Zie, dat Waren twee onberekenbaar
belangrijke momenten in 't jonge leven der cinemato
grafie momenten, die over haar toekomst als
kunstuiting beslisten. Natuurlijk je kunt niet
iedere week zulke wereldschokkende feiten
verwachien; dergelijke resultaten moeten groeien, rijpen.
Maar vast staat, dat de bewogen dagen, die de komst
dezer werken voorafgingen zich kenmerkten door
allerlei probeersels, waaronder sommige merkwaar
dige ? vele rare en mislukte pogingen. Hoe dan ook
er Was leven in de brouwerij je voelde, dat er
geploeterd en gezocht werd dat er behalve de zorg
voor coulante, goedverkoopbare producten 'n streven
van hooger orde doende was, om de film als kunst
uiting op 'n beter plan te brengen. En al deze expe
rimenten bereidden de groote feiten als 't ware voor
en culmineerden er eindelijk in.
Maar let nu op ! De Kean" verscheen in Februari
1925?Maart d.a.v. kwam Der Letzte Mann"
met Jannings en daarmee is de rij der groote artis
tieke gebeurtenissen feitelijk gesloten. En we schrijven
nu Januari 1926!
Jannings' Letzte Mann", hoe belangeijk ook, was
toch oneindig minder van beteekenis dan de beide
genoemde werken, 't Merkwaardige was, naar mijn
meening niet Jannings' creatie maar veeleer de
toepassing van Fritz Lang's beginsel om 't beeldvlak
als stemmings-factor en dramatisch element te laten
medewerken. Zeker, de groote Berlijner is 'n geweldig
knappe kerel geen acteur, maar 'n film-speler
met voortreffelijke eigenschappen.... en z'n
portier" was 'n opmerkelijke prestatie. Maar ver
boven deze uitbeelding staat in mijn herinnering de
prachtige atmosfeer van 't volksbuurtje 'n drama
op zichzelf in z'n algemeene menschelijkheidgrooter
dan de creatie van de hoofdrol.
Nu volgen als topic of the day" de
Amerikaansche films Monsieur Bcaucaire" en De
klokkenluider van de Nötre Dame". En oogenblikkelijk
daalt 't peil van oorspronkelijke, scheppende daad
tot knappe imitatie. Beaucaire" is 'n schitterende
kijkfilrn, uitmuntend verzorgd, amusant en fraai
maar per saldo toch niets meer dan 'n welgeordend,
onuitputtelijk requisieten-magazijn. De
Klokkenluider" is van meer beteekenis door de
verbluffendknappe creatie van Lon Chaney's Quasimodo".
Beide werken zijn echter brillante, geraffineerde
navolgingen Van Madame Dubarry" en Anna
Boleyn." Hun verdienste bestaat in 'n enorme uit
bouw van de doode techniek meer niet. Geen
enkele oorspronkelijke gedachte komt erin tot uiting.
Dezer dagen zag ik 'n reprise van Dubarry." Lieve
hemel hoe primitief en armoedig deed de mise
en scène aan, na de pompeuze, kostbare monteering
van Monsieur Beaucaire". En toch hoe toonde
't Werk, zelfs nu nog,al de spanning en de durf
deroriginaliteit.... kwaliteiten, door geen dure aanklee
ding te vervangen.
Typisch Amerikaansch is De Huifkar", 't Is 'n
minutieuse realistische schildering van de zuiver
materieele tegenspoeden der oude voortrekkers"
in 't Verre Westen. Droog en precies als 'n
regeeringsrapport er zijn kosten noch moeite gespaard
en behalve de stereotiepe misselijke love story"
is zij zonder storende of smakelooze eigenschappen ....
maar voor de ontwikkeling van de film-kunst van
nul en geener waarde. Laat ik er volledigheidshalve
nog bijvoegen, dat men de onbegrijpelijke stommiteit
heeft gehad ons nog 'n tweede exemplaar van dezelfde
soort op te dringen Het Ijzeren Paard" in alles
'n verslapping en verslechtering van The covered
waggon."
Vraagt steeds
VAN OUDS HET BESTE MERK
Zoo gaat 't groote repertoire voort met 't brengen
van films, waar niks kwaads van te zeggen valt....
't en zij dan, dat ze evengoed achterwege hadden
kunnen blijven. Eerst in October komt de eerste
opleving met Voor 't voetlicht" schepping van den
regisseur Dupont, met Hans Mierendorf in de hoofd
rol een in alle opzichten voortreffelijk werk,
dat weliswaar geen nieuwe perspectieven opent,
maar ons de, langzamerhand hoognoodige, verzeke
ring brengt, dat de film niet alleen kunstvaardig
heid maar ook nog Kunst kan geven.
Eindelijk 't Verboden Paradijs" 'n verdiepte
en verfijnde herhaling der werken van 't duo
LubitschPola Negri.... en ziedaar in groote trekken de oogst
van 'tafgeloopen jaar. Wat er tusschen ligt is 'n
troostelooze woestijn van onbeduidende of middel
matige films genoegelijk, netjes, aardig.... al
wat ge wilt, inaar dood dood als 'n pier. Dit is geen
normale toestand: men is te keurig, te voorzichtig,
te berekenend! 'n Jonge kunstvorm als de film
moet onstuimig, belachelijk, koen, ruw en leelijk
d.w.z. jong durven zijn. Zij is er niet ten genoege
van de stedelijke censuur of van bezorgde familie
vaders zij is er niet om door gewiekste zakenlui
als tam winst-object te worden geëxploiteerd.... zij
is er terwille van zichzelf. Nogmaals: de film, dit
meest karakteristieke product van onzen grimmigen,
mechanischen tijd is te grootsch en te ernstig om te
blijven stilstaan hij 't vertellen van knusse verhaaltjes.
Opschieten s.v.p.. . . zóó is 't de drod in den pot
twee composities:
DEN HAAG
LUNCHROOM DE BIJENKORF"
WAGENSTRAAT 45-45a
LUNCH 75 Ct. VAN 12-2 UUR
EERT UW VROUW."
REMBRANDT?THEATER.
k ben razend nieuwsgierig hoe
deze film door't groote publiek
zal worden ontvangen. Alles in
dit werk is fijn, teer en gevoelig
wars van luidruchtigheid en
bombarie. De hoogste dramati
sche spanning gaat niet verder,
dan de strijd om 'n kooitje met
'n kanarie-pietje erin -- de
humor moet 't stellen, zonder
dat er n Ford je explodeert of
[ n politieman wordt
muntge' slagen, 't Beeldvlak kent slechts
'n klein-burgerlijk interieur en
'n achterbuurt-straat. Zelfs de namen der spelers
zijn karakteristiek: de hoofdrol-speler heet....
Joh. Meyer kan 't erger?
Ziezoo en komt u daar nou eens mee bij 'n publiek,
dat geeuwt bij 'n dubbelen moord en in slaap valt
bij 'n achtervolging per vliegmachine. Of zou 't
waarachtig nog zin hebben te wijzen op 't sobere,
uitmuntende spel van iemand, die (Godbetert!)
Joh. Meyer heet in plaats van Ramon de Navarro y
Valentino? Zou 't mogelijk zijn, dat die aardige
mastodont Publiek" met z'n teere klavieren 't sub
tiele, ontroerende spel van de vrouwelijke hoofdrol
zou kunnen aanvoelen? En van 't heerlijke ouwe
wijfje, door Mathilde Nielsen subliem gespeeld?
Wat zal men waardeeren in de wónder-gevoelige
regie, die in deze stille,fijne film meer geniale vondsten
demonstreert, dan we in 'n heel seizoen van
Paramou n ts aan schouwen? Zou de massa, doof geschreeuwd
en versuft door allerlei Super-kabaai inderdaad
verademing en verkwikking kunnen vinden in dit
prachtige, précieusc werk?
Zou 't mogelijk zijn....?
LEEKENSPIEGEL
VRAGENRUBRIEK VOOR
ALGEMEENE WETENSWAARDIGHEDEN
Ter aanvulling van het antwoord op de vraag
betreffende Puccini's La Bohème", onder
Lcekenspiegel" in no. 2535 van Uw blad, kan ik U
medcdeelen, dat Puccini met het componeeren ervan begon
in den loop van 1894 te Millaan en de opera voltooide
in November 1805 te Torre del Lago. Neemt men de
verschillende onderbrekingen in aanmerking, dan
heeft hij ongeveer acht maanden eraan gewerkt.
H. R.
NIEUWE UITGAVEN
MANU; DIERS, Het gc:in van Karel Henning, Roman.
Uitgave van . J. Slothouwer te Amersfoort.
JACK HAKÜY, A story of smiig^ling in Napoleon's
time by Herbert Strang. Adopted and atinotated for
the use of Dutch schools bij C. van der Spek, English
Master in the Zaandam Commercial School and
Lyceum. Uitgave van P. Noordhoff te Groningen.
J. L. PIERSON, SirWilliam van Home en de Canadiaii
Pacijic Spoorweg. Uitgave van de N.V. Boekhandel
em drukkerij voorheen E. J. Brill te Leiden.
In dit boek schetst de schrijver, uit persoonlijke
herinneringen en hem ten dienste staande bescheiden,
het leven van William Cornelius van Horne en, in
verband daarmede, het ontstaan en de ontwikkeling
der Canadian Pacific Spoorweg maatschappij, die
onder van Horne's leiding gebouwd en waaraan zijn
naam onafscheidelijk verbonden is.
Ongetwijfeld zal dit boek in sommige kringen
belangstelling wekken, waar, zooais de schrijver
mededeelt, ongeveer negen millioen gulden Neder
landsen geld in van Horne's stichting is belegd.
H. G. CANNECHETER. Feestdagen, met krabbels
van den schrijver. Uitgave van de N.V. L'ifg. Mij.
Editio" te Hilkgom.
Vijf verhalen waarvan de inhoud verband houdt
met Nieuwjaar, Paschen, Pinksteren, Sinterklaas en
Kerstfeest.
QOKTFPED:.IUOESKE
r ANDBLAD- SIGAREN 8 »ntÖcfi