Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2535
COLIJN TERUG?
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jordaan
HET LIJK: HAAST JE MAAR NIET VRIEND, IK LAAT ME NOG NIET KISTEN!"
HET ONBEWUSTE EN DE KUNST
door JULIUS DE BOER
DlEP EN VERBORGEN IN HET
ONBEWUSTE". ...
ARTI-VOORDRACIIT VAN MEVR.
BOUD IE R-B AKKER.
Men heeft het Onbewuste in het menschelijk
zieleleven vergeleken bij het Kind, ook wel bij het Dier of
den Wilde; wij kunnen het eveneens vergelijken met
de Sphinx !
Wie is die men", die het heeft gewaagd het
Onbewuste, die troebele bron van zooveel
onbegrijpelijks, (waaruit zoowel de praehistorische mensch,
de primitiefste teekens en beelden krassend op de
wanden van grafgewelven en grotten, als de futuris
tische kunstenaar, in hypermoderne tentoonstellings
zalen, verward in zijn phantasieën, den verborgen
zin opdiept), te vergelijken met den klaren eenvoud
van.... het Kind? Zoo hoor ik den tijdgeest vragen.
Maar laat mij geen namen noemen ! Nomina odiosa
sunt, en ik wensch geen haat te zaaien. Ik wil ten
aanzien van het kind vrede oogsten en maak even,
met den tijdgeest, een beleefde buiging voor His
Majesty the Baby....
Maar toch, als wij onbevooroordeeld, niet als moeder
of vader of tijdgeest, His Majesty bestudeeren als
object van wetenschappelijk onderzoek en daarbij het
experiment niet schuwen, dan blijkt het kind in zijn
profond négligé, als heel kleine monsieur of madame
Sans Gêne, voor onze zér critische blikken wel
degelijk een.... aardig diertje. Fin menig ouder laat
zich dat liefkoozende woord ook wel eens in een
onbewaakt oogenblik en dat is immers juist het
ware onbewuste moment ontvallen ! Heeft ook
niet een der grootste kerkvaders gezegd, dat de Wijze
waarop de zuigeling, als hij of zij dorst heeft, om de
moederborst schreeuwt, en dat is dikwijls nog niet
het ergste, heel weinig menschelijks heeft? Dat woord,
waarover een boekdeel zou zijn vol te schrijven, stemt
roerend overeen met de nieuwste paedagogie en
psychologie.
En met de jongste aesthetica ! Het rste woord
bijna, dat het Kind uit, stemt even hartroerend
overeen met ongeveer het laatste woord der Kunst,
althans in Parijs. Het Kind spreekt, luister dus
Mensch ! Het zegt dada" en legt er al zijn ziel in, en
de ziel aller eeuwen klinkt er in mee, met de ziel aller
volken. In alle talen luidt het rste woord vol diepe
beteekenis: dada.... ! Het is meteen het laatste
Woord. Niet alleen in de lichtstad Parijs, ook in het
verste donkerste hoekje der wereld vindt het Dada
sme klank en weerklank. Dada is niet alleen voor 't
Parijsche kind de naam van het meest geliefde object
zijner verbeelding (het paard), maar het is ook het
sleutelwoord van de Wereldtaal der ideeën. Als men
zegt: c'est son dada, zoo beteekent dat: c'est son
idee favorite. Het vormt het sleutelwoord, dat de
deur opent van het Onbewuste naar het Bewuste.
Uit het duister treden wij in het licht, in den
lichtHET adres voor prima
P "AR K E T V LOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER ~ Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908
kring van het bewustzijn. In dat licht onthullen alle
teekens uit het Onbewuste hun beteekenis, alle
beelden hun ideëele schoonheid. Ook in kunst ver
hevener dan dadaïsme !
De duisternis der onbewuste ziel, waarin de
lichtkring van het bewustzijn verschijnt.... Is het
bewustzijn niet te vergelijken met een klein gloei
lampje in de duisternis van 't heelal, dat wij met ons
ronddragen? Elk oogenblik beschijnt het andere
dingen, waar wij ons over hebben te verwonderen;
terwijl die alledaagsche verbazing waar men ten
slotte aan went overgaat in bewondering"
wanneer wij in enkele dingen van nature of van kunst
een ideëelen schijn zien, dat is: schoonheid. Wie
noemde dit: der schoonheid huiv'rend schouwen?''"
In overeenstemming met de Platonische gedachte
herinnert" de mensch zich in zijn duisternis, bij het
ontwaren van dien schijn, zijne prae-existentie in de
wereld der ideeën. Zoo aanschouwt hij een glimp van
wat schoon, wij s en goed" is, of in n woord van het
goddelijke", in dien zinnelijken schijn als afspiegeling
der ideai". Wij worden ons dan deze ideeën bewust
bij het ontwaren der zinnelijke nabeeldingen vai1
die bovenzinnelijke voorbeelden. Die oerbeelden
komen ons te binnen, in den lichtkring van het
bewustzijn, als wij iets schoons en goddelijks"
gewaar worden. En altijd hunkert de mensch in
die herinnering naar den omgang met het god
delijke.
Hoe ver schijnt op 't eerste gezicht deze antieke
voorstelling van ons af te liggen, en toch: hoe nabij
is ze in waarheid ! De ideëele inhoud van dit
Plafonisme is door het Christendom heen ons algemeen
geestelijk eigendom geworden, wie wij ook mogen zijn..
En wat kleurloos, vormloos en ontastbaar" in
wezen is, onbewust in de herinnering gebleven, wordt
ons bewust, want het verzinnelijkt zich, verschijnt en
neemt schoone vormen aan. Is welbegrepen die
bovenzinnelijke weerspiegeling der ideeën niet de
vergoddelijking van het onbewuste? En als men
vraagt: maar hoe dan die tweespalt van het hooge en
lage, van het hemelsche en aardsche, van het godde
lijke en dierlijke? Wel, is er van dien tweestrijd geen
verzoening denkbaar? De mensch is, evenals in d<.
dichterlijke verbeelding van den schrijver van
Phaedrus, nog altijd de menner van een tweespan.... een
gevleugeld tweespan", waarvan het eene paard goed
en edel en het andere daaraan tegengestelde eigen
schappen heeft. De ziel is dus een tweespan, dat door
de rede lastig te besturen is. Het ros, dat iets slechts
aan zich heeft, drukt met zijn zwaarte naar de aarde,
als 't door zijn menner niet is afgericht".
Welnu, is de ziel niet als het tweespan van het
bewuste en onbewuste? Het onbewuste is het nog
niet afgerichte dier, het onbeteugelde paard. Het is
het nog niet menschelijke. Het wordt menschelijk
als het zich daartoe verheft, bovenal in schoonheid,
goedheid, wijsheid, welke wczenheden in Phacdrus
goddelijk" genoemd worden. Nochtans berust in het
onbewuste de herinnering der eeuwen. Het is het
donkere psychische depot der ideeën, doch kleur
loos, vormloos en ontastbaar". Het bewaart zijn
geheim van eeuwen als de Sphinx en geeft een groo'
raadsel op, dat door het woord Mensch" wordt
opgelost. Ook de Sphinx verheft zich van het dierlijke
tot het menschelijke. De Sphinx is verschenen als
gewrocht der bewust-onbewuste verbeelding gelijk
alle kunst. Op het lichaam van een dier verheft zich
een menschelijk-goddelijk hoofd, eerst zinnebeeld vaa
den vorst (Neb), later wcrge^aan in het symbool va.i
den zonnegod Horus.
Diep en verborgen" leeft het beginsel der schep
ping" in het onbewuste", tot het docr den
scheppingsdrang verschijnt in kunst zoo sprak dezer
dagen een onzer eerste romanschrijfsters, een woord
dat herhaaldelijk vloeide uit de pen van den leider
der beweging van '80, en zij maant eiken kunstenaar
te wachten tot het donkere beeld vanzelf opklaart in
den lichtkring des bewustzijns.
AU CAVEAli PARISIEN"
American Bar - Dancing Amsterdam
Afternoon-ThéDansant 4 6.30
Soiree-Dansante 8.45?12
ALS GROOTSTE ATTRACTIE VOOR DEN DANS
DE BEROEMDE ENGELSCHE BAND
THE LONDON SYMPHONY FIVE"