De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 16 januari pagina 18

16 januari 1926 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

bh GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND Nu. 2537 501 CONDUITE-INTÉRIEURE Torpcdo . . Fl. 3200.?Cond. intérieure Fl. 4100. All-Wcather . . Fl. 4100. UIT VOORRAAD LEVERBAAR De Importeur: J. LEONARD LANG, Stadhouderskade 114, A'datn. Tel. 27100 CADILLAC - LOON NAAR WERKEN _ De groote inspanning en de enorme kosten, die de Cadillac Motor Car Cy. zich heeft getroost om DE BESTE EN MEEST GESCHIKTE auto te construeeren voor klein en groot tourisme, is wel het best beloond geworden door de schitterende ontvangst, die het type V 65 deelachtig werd en door de groote orders, die zij uit alle deelen der wereld mocht ontvangen. Bezoekt de - Verschillende modellen CALHLLAC o l AJNIL) in diverse uitvoeringen Nr. 35 R. A. L - uit voorraad leverbaar - IMPORTEUR VOOR NEDERLAND K. LANDEWEER UTRECHT L)r; HKRS'ii: ,,<ji:si.<rn:N'' .U'TOMOBIHI. DE AUTOMOBIELTENTOONSÏELLING TE AMSTERDAM door J. LEOXAKD LANG Voorzitter van de Ned. Ver. de Rijwiel- en Automobiel-Industrie Het belangrijkste en aantrekkelijkste van deze tentoonstelling , die van 15?24 Januari te Amsterdam in liet R. A. I.-gebouw aan de Ferd. Holstraat wordt gehouden. is voor den auto mobilist en voor hen, die het willen Worden, de wijze waarop de moderne motor is verbeterd. De automobielen van thans zijn voor zien van een kleiner motor dan tot dusverre in gebruik was. Deze kleinere motoren hebben een kleinen cylinderinhoud, gebruiken daar door minder benzine en olie en ont wikkelen toch grooter kracht dan hun benzine-verslindende voorgangers. Hen in 19ü5 gebouwde motor van 12 L. inhoud bijvoorbeeld ontwikkelde 132 P.K.; daarentegen af een wagen, uit gerust met een motor van 2 L. inhoud bij de laatste wedstrijden om den Grand Prix niet minder dan 162 P.K. tot re sultaat. Dat is dus een zeer belangrijk ver schil, waarbij ook nog de aanmerkelijke vermindering aan doode ballast komt, waardoor de moderne auto veel en veel goedkooper in gebruik en in slijtage is dan wagens van ouderen datum. Een tweede economische verbetering is de volmaking van den luchtband, die een groote besparing aan gebruiks kosten geeft. Een proefneming, bij de autobussen der Amsterdamsche Gemeentetram ge nomen, met luchtbanden in plaats van de terecht onder de passagiers ergernis gevende massieve banden bracht ver rassende resultaten. Nadat een wagen met l stel luchtban den 34000 K.M. had geloopen, waren de banden nog niet versleten; in elk geval niet zoodanig, dat een particu lier bij een dergelijk stadium de banden door nieuwe zou doen vervangen. Daar het hier echter een gemeentebedrijf gold, waar met elke stoornis het publiek kon worden gedupeerd, Werden de auto banden vernieuwd. Het belang van een dergelijken langen BEZOEKT op de DE VIER AZ OP DE AMSTERDAMSCHE Tentoonstelling RAI TENTOONSTELLING! STAND 23 waar de beroemde ,,A.F."wagens zullen worden xposeerd: A.F.", Conduite Intérieure, 4 plaatsen; A.F.", Conduite Intérieure Landaulette, 6 plaatsen; ,, A.F.", Limousine, 6 plaatsen; ,,AFN", Lastwagen, 2 tons STAND| 15 i R. A. l. j V, Autogaragc Archipel" < AMSTERDAMSCHE RIJTUIQ-MAATSCHAPPIJ AMSTERDAfvi ? TELEFOON 26500 's-GRAVENHAGE T i f L23-!8 OVERTOOM 39g leletoon ,?-rt^ SHOW-ROOM, NASSAUKAÜE 380 J82 TEL, 22472 EN 21197

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl