Historisch Archief 1877-1940
No. 2537
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19
levensduur van den band springt voor
den autobezitter onmiddellijk in het
oog. En ook niet minder het feit, dat
de benzlneprljs thans ook weer redelijk
is te noemen ,18 cent per liter
waardoor het rijden met een gemid
delden" wagen voor 4 personen, die op
10?14 kilometers een liter benzine
verbruikt,werkelijk weinig kosten mede
brengt.
Ook de aanschaffingsprijs van den
auto is door het vervaardigen van
koetswerken in groote series belangrijk
gereduceerd, hetgeen hem, die zich
met een serie-koetswerk tevreden stelt,
een groote besparing geeft bij aan
koop. Bovendien wordt thans de auto
mobiel compleet geleverd tegen den
geannonceerden prijs, in tegenstelling
met vroeger, toen men boven den aan
koopprijs nog een zeker bedrag moest
uittrekken voor allerlei accessoires,
zooals lampen, reservewiel enz.
GEN NIEUW CRITERIUM
VOOR GROOTE WAARDE
De Lincoln geeft een treffend voorbeeld van
wat onbeperkte hulpmiddelen kunnen tot
tand brengen in het maken van een model
iuxe-wagen. Want nog nooit is er aan een
juto zooveel talent besteed. Het resultaat
Jaarvan is, dat de Lincoln een ongeëven
aarde, nooit gekende waarde op zijn gebied
/ertegenwoordigt.
Dat het gebruik van den automobiel
in Nederland nog niet zoo algemeen is
als in andere landen, moet in hoofdzaak
Worden geweten aan twee zaken:
1°de slechte wegen,
2°de hooge belastingen,
die beide ernstig een intensieven koop
tegenwerken.
Ieder, die wel eens per voertuig of
te voet onze wegen gebruikt, zal het
ten volle met mij eens zijn, dat het
Nederlandsche wegendek niet tot gebruik
animeert, zoodat ik over het onder sub l
genoemde niet verder behoef uit te
wijden.
Het tweede punt betreft in de eerste
plaats de l Juli 1925 van 5 tot 12 pCt.
verhoogde invoerrechten: eene verhoo
ging van pi.m. 140 pCt. Daarbij ko
men nog (J pCt. voor de voorgestelde
Weeldebelasting eene extra ver
hooging van 120 pCt. zoodat de aan
staande automobilist met een 260 pCt.
hoogere belasting moet rekening houden.
Het is niet omogelijk, dat de in het uit
zicht gestelde weggeldheffing dan nog
eens de lasten komt vermeerderen. Dat
een en ander de uitbreiding van het
automobilisme tegenhoudt, iaat zich
hooren.
De fiscus wil blijkbaar niet begrijpen
dat een matige belasting het automo
bilisme in Nederland bevordert en
daardoor indirect den inhoud der
schatkist vermeerdert en dat zwaar
drukkende belastingen en rechten het
tegendeel in de hand werken.
Een bewijs daarvan is reeds de
invoerstatistiek over 1925. De eerste helft
van dat jaar gaf uitstekende cijfers;
in de tweede helft van 1925 nadat
van l Juli 1925 het verhoogde invoer
tarief werd geheven zijn deze cijfers
veel lager, a! mogen die
invoercijfersniet onbelangrijk worden genoemd.
Wij blijven hopen, dat de autori
teiten hun dwaling ten dezen opzichte
in zullen zien en dat de jaarlijksche
automobieltentoonstelling, die de
beteekenis van een belangrijken tak van
handel in het licht stelt, daartoe het
hare zal bijdragen.
Amsterdam, Januari 1925.
AUTOMOBIELMERKEN
De volgende merken zijn op de
Automobielententoonstelling te bezich
tigen:
Crossley, Fiat, Cadillac, Delage, Ford,
Buick, Chevrolet, Minerva, Mathis,
Chenard en Wakker, Dodge, RollsRoyce,
Lancia, Brockway, Unie, Rover,
Peerless 6, Lincoln, OM, Morris, Sunbeain,
Itala, Magirus, Opel, Voisin, Hispano
Suiza,Talbot,
Ballot,Oldsmobile.Hotchkiss, Bignan, de la Have, Hupmobile,
Nash, Packard.Studeba'cker, Overland,
Chrysler 6, Dion en Bouton, Rode,
Rilcy, Rochet Schneider, Auburn ,Austin,
Delaunay Belleville, Renault, Panhard
en Levassor, General Motors, Lorraine
Dietrich, Standard, Aivis, Willes Sainte
Claire, Steyer, Rickenbocker, Peugeot,
Alfp Romeo, Locomobile, ,,A-F". Austro
Paimler.
londer overdrijving mag gezegd worden,
lat de carrosserieën, ontworpen door de
rerste kunstenaars op dat gebied en onder
Lincoln-oppertoezicht gebouwd volgens den
strengsten Lincoln-maatstaf van materiaal en
nauwkeurige afwerking, de mooiste zijn, welke
thans op de wereldmarkt verkrijgbaar zijn.
LINCOLN
RAI. Stand No. 38
Bezoek onzen
stand op de
R. A. I. van
15-24 )an.
N.V. FORD MOTOR COMPANY OF HOLLAND
VAN HELMONTSTRAAT ~ ROTTERDAM.
NIEUWE UITGAVEN
WALTÜRIDA, Javaansclie Legenden. Uit
gave van L. C. . Malmberg,
's-Hertogenbosch-?-Antwerpen.
ADRIAAN BOER, ,,f-'otu Critiekjes'',
verzameld door DICK BOER. Uitgave
N. V. Uitg. Mij. Ftcus", Bloemendaal.
Het fotoblad Focus" brengt sedert
jaren geregeld een rubriek Geïllustreerde
Critiek". De abonnés hebben het recht
daarvoor foto's in te zenden en die
welke geschikt blijken voor openbare
behandeling, worden gereproduceerd en
aan een opbouwende critische bespre
king onderworpen.
ienige jaren geleden besloot de
redactie van Focus" de beste
critieken in een bundeltje te verecnigen.
De tweede bundel verscheen thans,
in een omslag van Piet Pijpers.
DIRK TK NijE.NHL'is. f'nietisclit'
niensclunkennif. Uitgegeven door Symons
en Co., Amsterdam.
ALAIN FouKMiiR, Het Vluchtende
beeld (Le grand Meaulnes), met een in
leiding van Gerard van Eckeren. Ver
taling van Truce F.sser-Kuylman. Raam
H'illandia Drukkerij.
l f e/t JAAP
MACHINEN
84
TYPEN
PAPIERWAGEfïBREEDTE.
HARALD HOYERMANN 6 Co.
Sarphatistraat S ,Amst»rdam
- - Telefoon 35133 -