De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 16 januari pagina 19

16 januari 1926 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

No. 2537 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 19 levensduur van den band springt voor den autobezitter onmiddellijk in het oog. En ook niet minder het feit, dat de benzlneprljs thans ook weer redelijk is te noemen ,18 cent per liter waardoor het rijden met een gemid delden" wagen voor 4 personen, die op 10?14 kilometers een liter benzine verbruikt,werkelijk weinig kosten mede brengt. Ook de aanschaffingsprijs van den auto is door het vervaardigen van koetswerken in groote series belangrijk gereduceerd, hetgeen hem, die zich met een serie-koetswerk tevreden stelt, een groote besparing geeft bij aan koop. Bovendien wordt thans de auto mobiel compleet geleverd tegen den geannonceerden prijs, in tegenstelling met vroeger, toen men boven den aan koopprijs nog een zeker bedrag moest uittrekken voor allerlei accessoires, zooals lampen, reservewiel enz. GEN NIEUW CRITERIUM VOOR GROOTE WAARDE De Lincoln geeft een treffend voorbeeld van wat onbeperkte hulpmiddelen kunnen tot tand brengen in het maken van een model iuxe-wagen. Want nog nooit is er aan een juto zooveel talent besteed. Het resultaat Jaarvan is, dat de Lincoln een ongeëven aarde, nooit gekende waarde op zijn gebied /ertegenwoordigt. Dat het gebruik van den automobiel in Nederland nog niet zoo algemeen is als in andere landen, moet in hoofdzaak Worden geweten aan twee zaken: 1°de slechte wegen, 2°de hooge belastingen, die beide ernstig een intensieven koop tegenwerken. Ieder, die wel eens per voertuig of te voet onze wegen gebruikt, zal het ten volle met mij eens zijn, dat het Nederlandsche wegendek niet tot gebruik animeert, zoodat ik over het onder sub l genoemde niet verder behoef uit te wijden. Het tweede punt betreft in de eerste plaats de l Juli 1925 van 5 tot 12 pCt. verhoogde invoerrechten: eene verhoo ging van pi.m. 140 pCt. Daarbij ko men nog (J pCt. voor de voorgestelde Weeldebelasting eene extra ver hooging van 120 pCt. zoodat de aan staande automobilist met een 260 pCt. hoogere belasting moet rekening houden. Het is niet omogelijk, dat de in het uit zicht gestelde weggeldheffing dan nog eens de lasten komt vermeerderen. Dat een en ander de uitbreiding van het automobilisme tegenhoudt, iaat zich hooren. De fiscus wil blijkbaar niet begrijpen dat een matige belasting het automo bilisme in Nederland bevordert en daardoor indirect den inhoud der schatkist vermeerdert en dat zwaar drukkende belastingen en rechten het tegendeel in de hand werken. Een bewijs daarvan is reeds de invoerstatistiek over 1925. De eerste helft van dat jaar gaf uitstekende cijfers; in de tweede helft van 1925 nadat van l Juli 1925 het verhoogde invoer tarief werd geheven zijn deze cijfers veel lager, a! mogen die invoercijfersniet onbelangrijk worden genoemd. Wij blijven hopen, dat de autori teiten hun dwaling ten dezen opzichte in zullen zien en dat de jaarlijksche automobieltentoonstelling, die de beteekenis van een belangrijken tak van handel in het licht stelt, daartoe het hare zal bijdragen. Amsterdam, Januari 1925. AUTOMOBIELMERKEN De volgende merken zijn op de Automobielententoonstelling te bezich tigen: Crossley, Fiat, Cadillac, Delage, Ford, Buick, Chevrolet, Minerva, Mathis, Chenard en Wakker, Dodge, RollsRoyce, Lancia, Brockway, Unie, Rover, Peerless 6, Lincoln, OM, Morris, Sunbeain, Itala, Magirus, Opel, Voisin, Hispano Suiza,Talbot, Ballot,Oldsmobile.Hotchkiss, Bignan, de la Have, Hupmobile, Nash, Packard.Studeba'cker, Overland, Chrysler 6, Dion en Bouton, Rode, Rilcy, Rochet Schneider, Auburn ,Austin, Delaunay Belleville, Renault, Panhard en Levassor, General Motors, Lorraine Dietrich, Standard, Aivis, Willes Sainte Claire, Steyer, Rickenbocker, Peugeot, Alfp Romeo, Locomobile, ,,A-F". Austro Paimler. londer overdrijving mag gezegd worden, lat de carrosserieën, ontworpen door de rerste kunstenaars op dat gebied en onder Lincoln-oppertoezicht gebouwd volgens den strengsten Lincoln-maatstaf van materiaal en nauwkeurige afwerking, de mooiste zijn, welke thans op de wereldmarkt verkrijgbaar zijn. LINCOLN RAI. Stand No. 38 Bezoek onzen stand op de R. A. I. van 15-24 )an. N.V. FORD MOTOR COMPANY OF HOLLAND VAN HELMONTSTRAAT ~ ROTTERDAM. NIEUWE UITGAVEN WALTÜRIDA, Javaansclie Legenden. Uit gave van L. C. . Malmberg, 's-Hertogenbosch-?-Antwerpen. ADRIAAN BOER, ,,f-'otu Critiekjes'', verzameld door DICK BOER. Uitgave N. V. Uitg. Mij. Ftcus", Bloemendaal. Het fotoblad Focus" brengt sedert jaren geregeld een rubriek Geïllustreerde Critiek". De abonnés hebben het recht daarvoor foto's in te zenden en die welke geschikt blijken voor openbare behandeling, worden gereproduceerd en aan een opbouwende critische bespre king onderworpen. ienige jaren geleden besloot de redactie van Focus" de beste critieken in een bundeltje te verecnigen. De tweede bundel verscheen thans, in een omslag van Piet Pijpers. DIRK TK NijE.NHL'is. f'nietisclit' niensclunkennif. Uitgegeven door Symons en Co., Amsterdam. ALAIN FouKMiiR, Het Vluchtende beeld (Le grand Meaulnes), met een in leiding van Gerard van Eckeren. Ver taling van Truce F.sser-Kuylman. Raam H'illandia Drukkerij. l f e/t JAAP MACHINEN 84 TYPEN PAPIERWAGEfïBREEDTE. HARALD HOYERMANN 6 Co. Sarphatistraat S ,Amst»rdam - - Telefoon 35133 -

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl