Historisch Archief 1877-1940
No. 5238
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
BIOSCOPY
door L. J. JORDAAN
DE DAAD
., VARIÉTÉ" UFA-FILM Rembrandt
N zoo zal zich dan binnen de
strakke omlijsting van het pro
jectie-doek, koel en objectief
als het léven-zelf, het eeuwige
drama afspelen van den
Verwekkingsdrang en de Vernietigings
passie. Zoo zal het groote
kosmische gebeuren, de essentie
van het Zijn, Worden gecom
primeerd in een ellendig brokje
menschen-leed en
menschentiartstocht. Zoo zal het nietige lichtveld het venster
zijn, waardoor wij een blik werpen in de Onein
digheid. Zoo zal Kunst" geschapen worden !
Als het drama der Vernietiging aanvangt, is het
?beeldvlak een wemeling van tragische zwarten en
'geheimzinnige grijzen, waartegen zich de silhouet
van het Noodlot in vage dreiging ? duister en
^onverzettelijk afteekent. Dan plotseling trekt
?alles zich samen, van kosmische Symboliek tot
.navrante, schrijnende realiteit: het licht is
aangeiknipt! De trillende, onbestemde grijzen verstrakken
:zich tot het koude, nuchtere beeld van een
hotelikamer het Noodlots-silhouet realiseert zich in de
gestalte van een man.... van den Man, wachtend op
?<len Minnaar. En in die atmosfeer van het loerend
geweld en de onverschilligheid der doode dingen staat
de Minnaar dronken, verliefd, hulpeloos
oog.knipperend tegen het licht, dat zijn onvaste hand
'Ontstak. Dan dwalen zijn oogen rond en blijven
?eindelijk in vage verwondering rusten op de wachtende
?rgestalte vóór hem, die ons den rug toekeert in
obse?deerende, verschrikkelijke onbewegelijkheid. Dat
:zijn wel de geweldigste momenten van het heele
?drama: die wankelende, dronken figuur met de
?onzekere gebaren, den Wezenloozen glimlach en den
sbenevelden blik tegenover den verstarden Wil den
Wil tot Vernietiging. Het duurt slechts eenige
se?conden maar het lijkt een eeuwigheid....
Dan verandert het beeld en toont het masker van
?den Man, strak en koud als een grafzerk, waaronder
.alle mededoogen alle mcnschelijkheid begraven
iliggen waarin slechts de oogen leven, die den
;rnoord aankondigen, zoo duidelijk of het ons
toe:gegild werd. En die oogen haken zich vast aan de
-armzalige figuur van den Geteekende, die zijn noodlot
niet wil zien hoezeer de gruwzame werkelijkheid
langzaam tot hem doordringt.... zij haken zich
aan hem vast en doen den beten
dronkcmans.-?glimlach verstijven tot een afschuwelijk grimas van
?doodsangst. Want die blik is niet mis te verstaan
hij verlamt het slachtoffer, zooals hij ons paralyseert
en Wij hebben niet noodig te zien, hoe de eenige
ellendige poging tot zelfverweer Wordt ncergebeukt,
?om te Weten dat deze armzalige sterveling voor zijn
«noodlot staat, zooals wij allen eenmaal zullen doen.
En wanneer zij worstelend gevallen zijn, blijft het
beeldvlak leeg en toont slechts de zwijgende
bovenhelft der kamer tot eindelijk, eindelijk zich een
vuist omhoog heft boven den rand van het lichtveld
en het mes, dat zij omklemde langzaam loslaat om
n machteloosheid terug te zinken. Dan is alles gedaan
volgens de eeuwige onveranderlijke wetten van
Verwekking en Vernietiging !
en visueele dramatiek. Ik wees er reeds vroeger op
(?Voor het voetlicht" bij Tuschinsky) welk een
meester Dupont is in het hanteeren der film-materie
en het zijn deze menschen en niet de kuddendrijvers
of cathedralen-copiïsten, die de cinematografie
vooruit moeten brengen en haar verheffen tot waar
achtige, nieuwe kunst.
Werk wil komen, vergelijke het eens met De draai
molen des levens", het blikkerende, geweldig
geDe moord ! Hoe is dit gegeven uitgebeeld en ver
werkt hoe heeft het alle gebieden der kunst
dooroopen: van Nick Carter tot Dostojewski van ,,De
?Gebochelde" tot Sophocles van het Geïllustreerd
Politienieuws tot Rembrandt! Het is een dankbaar
.motief.. maar gevaarlijk! Alleen een suprême
vertolking kan het goedkoope sensatie-effect
ver?mijden en speciaal de film-moord Weet daar een
woordje van mee te praten. En ziehier nu
hetmoordtnotief opgevoerd tot een gebeuren van geweldige,
?adembeklemmende dramatiek angstaanjagend
door zijn onafwendbaarheid, zijn onverbiddelijke
logica vernietigend door zijn sterke suggestiviteit.
Het staat op n lijn met de beroemde scène van
Wegener in Andrejef's Der Gedanke" terwijl het
ioch met absoluut eigen middelen bereikt is.
Want dit is wel het groote in de creatie van den
Tegisseur Dupont Wat haar stempelt tot ,,de Daad",
waarop de dwalende, treuzelende film-kunst wachtte
.... dit verwerken van een oer-oud gegeven tot een
zelfstandige, oorspronkelijke schepping. Dit is geen
?geïllustreerde litteratuur geen gefotografeerd
tooneel dit is film-kunst, die haar plaats in de
zon verdiend heeft, omdat zij door geen anderen
expressie-vorm te vervangen is. In deze scène Wordt
haast niet gesproken kunnen alle teksten gemist
worden hier is alles bereikt door stemming, kleur
Al staat niet alles op de hoogte van de laatste
acte, toch is de Ufa-film Variété", een meesterwerk
geworden en de Amerikanen zullen met zeer hooge
troeven moeten komen, om dezen zwanenzang der
Duitsche film-kunst te overtreffen. In de eerste
plaats komt daarvan de eer toe aan den regisseur
Dupont maar onmiddellijk daarop volgt Emil
Jannings. Ik heb laat ik het eerlijk bekennen
dezen filmspeler in zijn laatste creaties wel eens met
gemengde gevoelens gadegeslagen en mezelf afge
vraagd of hij zich niet op funeste wijze herhaalde
of ook dit talent niet zou doodloopen in cliché-werk.
Zijn Letzte Mann" hoe sterk ook toonde een
bedenkelijke vergroving en gaf aanleiding tot bange
vermoedens voor de toekomst. Maar hij heeft schitte
rend revanche genomen ! Wat deze creatie van
Jannings vooral tot iets zeer verheugends maakt is
haar veelzijdigheid beter gezegd: haar groote
register. Zijn Bosz" is van een ongelooflijk
zelfbedwang: de leutige Jannings, die we nu zoo lang
zamerhand wel kennen en die van zijn succes bij
het groote publiek zeker Was is aan banden gelegd.
Daartegenover is zijn spel oneindig dieper geworden
en fijner van nuance. Men lette eens op het scenetje,
als Bertha-Marie hem weet over te halen om toch
maar het partnerschap met Artellini, zijn mede
minnaar, aan te gaan met Welk een oneindige
teederheid en zachtheid hij haar aanziet! Dit kende
ik van Jannings nog niet en brengt zijn uitbeeldings
vermogen met n slag op een honger plan. Men zou
het ook zoo kunnen formuleeren, dat naast de bekende
factoren joligheid, zinnelijkheid, woede en verslagen
heid, die tot heden zijn scheppingen bezielden, nieuwe
elementen zijn gekomen, die zijn spel niet alleen
belangrijk verrijken, maar het vooral edeler en voor
namer maken: ik bedoel de teederheid en de ernst. Ik
denk hierbij speciaal aan zijn houding tegenover de
vrouw, die hij gaat verlaten en die hij met oneindig
mededoogen en zelfverwijt behandelt. Dit alles is van
zoo overwegende beteekenis, omdat het de geheele
figuur van Bosz psychologisch verklaart en gelijk
ik reeds opmerkte logisch en onafwendbaar voert
naar het conflict en zijn gewelddadige oplossing.
Hiermee is tevens een enorme verdien stede r Duitsche rs
aangestipt hun streven om handelingen en drama
tische gegevens ook van binnenuit te verklaren.
Overigens is het karakteristiek voor het weinig uiter
lijke der Europeesche film-kunst, dat deze groote en
veelzijdige kunstenaar, die blijkbaar alles kan, wat
hij wil, zijn type zoo weinig mee heeft. Het lijkt me
voor de liefhebbers van aardige raadseltjes dan ook
aan te bevelen, eens na te gaan, hoe het komt, dat
deze dikke, plompe figuur niet zijn zinnelijken,
Weinig intelligenter! en absoluutniet markanten kop
alle schoone, edele, scherpe en duivelsche spelers
over there" in den schaduw stelt. t* t ts» lïSiÉi f
Nog een enkel woord over de mede-spelers. Zij zijn
stuk voor stuk voortreffelijk, zooals onder de leiding
van een nauwgezet kunstenaar als Dupont te ver
wachten was. De vrouwelijke hoofdrol, Bertha-Marie,
van Lya de Putti is, in haar weinig actieve karakter,
uitstekend. Er gaat van deze vrouw iets ongezouds
iets giftigs uit, dat op zich zelf uitermate antipathiek
moge zijn maar hier van groote beteekenis
blijkt. Overigens lijkt zij me geheel het sujet van den
regisseur, die haar bespeelt ais mi vreemd, exotisch
instrument.
Zeer goed is ook de Artiuelli van den Engelschinan
Warwick Ward. Vooral de groote slotscène met
Jannings is subliem.
Zoo is dan, Variété" een overwinning geworden
voor den regisseur Dupont. Het uiterst moeilijke
gegeven, om de bonte stof te verwerken, zonder dat
het rammelt, is door hem geniaal opgelost en wie
goed onder den indruk van de superioriteit van dit
monteerde prul, dat de Paramount hier een paar jaar
geleden gaf. Ik zou in dit verband nog kunnen wijzen
op de technisch grandioze circus-scènes, die toch in
kleur en stemming streng binnen de atmosfeer van
het groote drama zijn gehouden op de prachtige
schildering van het woonschuit-milieu, waar het
kader van het beeldvlak als het ware op de spelers
drukt en de sensatie van benauwdheid en beklemming
suggereert .... op op tientallen andere mo
menten. Maar boven alles staat het laatste bedrijf,
staat dit monumentale brok film-kunst, dat onze
indommelende genoegelijkheid als een zweepslag treft.
Dupont is een meester en zijn laatste werk een
Daad !
BOEKBESPREKING
EARL DERR BIGGERS. Het huis zonder sleutel.
Vert. v. P. Oreille. Amsterdam 1925. Em.
Querido.
De naam van een kunstwerk doet er niet veel toe,
maar de titel van een detective-roman is een belangrijk
ding. (Ik spreek uit ondervinding.) In zooverre is deze
Amerikaansche roman alvast prachtig geslaagd. Niet
dat deze titel Het huis zonder sleutel" de vlag zou
zijn, die de lading dekt. Integendeel; voor de lief
hebbers is dit een boek om van te smullen. Een in
woner van San-Francisco krijgt van een neef uit
Honoloeloe de opdracht, een oude geldkist uit een
leegstaand huis te halen. Aan die kist is een geheim
verbonden, en als ze hem willen meenemen, is hij....
gestolen. Dat had u wel gedacht? Maar ik verzeker u,
dat er in dit boek heel wat vondsten voorkomen,
waar u niet aan gedacht heeft. Een moordzaak op
Honoloeloe, met verwikkelingen om van te water
tanden; een origineele snuiter van een detective, een
Chinees ditmaal; partijtjes knock-out en vrijerijen in
den tropischen maneschijn ter afwisseling.... enfin,
u leest maar, u leest maar
MAKII' SCIIMITZ. Barendje. Edam z. j. De
Kleine Librye".
MARII; SCIIMITZ. Drovmenlaiul. Amsterdam 1925.
Em. Querido.
Aan de beschrijving van het zieleleven van een
kind hebben in de laatste jaren verschillende
Hollandsche schrijfsters haar krachten beproefd. In den
regel zal de aard van dergelijk werk
psychologischrealistisch zijn. De belangrijkheid er van hangt af
van de mindere of meerdere zuiverheid van den
indruk, dien het verbeelde kinderleven maakt op den
volwassene; niet van wat er in dat kinderleven zelf
gebeurt. In de terecht veel geprezen kiiiderschetsen
van mevrouw Boudier-Bakker zijn de persoontjes,
die zij beschrijft, in den regel volstrekt geen buitenis
sige Wezens; het zijn allemaal gewone kinderen, wier
onderlinge verschillen kleiner zijn dan de
algemeenkinderlijke eigenschappen, die ze gemeen hebben.
Men voelt bij liet lezen van die schetsen: zoo zijn
kinderen.
Een geheel anderen indruk ondergaat men bij de
lezing van de twee mooie en opmerkelijke boeken
Barendje en Droomenland van Marie Schmitz. De
kinderen, die in deze boeken beschreven worden,
zijn heelemaal niet gewoon. Het zijn
uitzonderingstypen: de schrijfster geeft, in artistieken zin, de
romantiek van het kinderleven.
Men kan, deze boeken lezend, dan ook onmogelijk
zeggen: zoo zijn kinderen. Maar wel komt men tot de
conclusie, dat een kind zoo kan zijn, en naarmate men
met de lezing vordert, Wordt die overtuiging sterker,
want de schrijfster is met groote beheersching en
onuitsprekelijk geduld zich-zelf gelijk gebleven,
stapje voor stapje verder gaand met het minutieuze
detailleeren, dat toch nergens leidde tot nuttelooze
versnippering, waarbij de samenstellende lijnen
vervaagd zouden worden.
Zoo ontstonden hier twee boeken, Waar we werkelijk
blij mee moeten zijn. Moest ik een keus doen, dan
geloof ik, dat ik aan het kleine verhaal Barendje nog
de voorkeur zou geven boven het breeder opgezette
Droomenland. Maar in het tweede geval was de opgave,
die de schrijfster zich stelde, ook buitengewoon
moeilijk. Het gedachten- en gevoelsleven van een in
zich-zelf gekeerd typetje als Leentje iu een zoo
omvangrijk geheel Weer te geven was heel wat lastiger
dan de v'ijf 'zacht-humoristische hoofdstukjes samen
te stellen /waarin het resolute Barendje optreedt. Met
beide werken handhaaft de schrijfster zich op het
plan van haar, van zooveel talent, toewijding en
warmte getuigend boek Marietje.
HERMAN MIDDENDORP