Historisch Archief 1877-1940
ó. 2539
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
SENT MAHESA
GESTALTE'
KRONIEK VAN DEN DANS
«door J. W. F. WE R u ME u s BUNING
XXI
Sent Mahesa en Edith van Schrenck.
Gestalten en bewegingen.
TUSSCHEN Helder en den Haag ligt de weg naar
Amsterdam; maar het schijnt sinds eenigen tijd of
?de dansers en danseressen nog liever doorreizen naar
Helder dan in Amsterdam af te stappen. Zij dansten
dit seizoen in Hilversum, in Haarlem, in Utrecht, en
lieten ons rechts en links liggen; men moest het
Spaarne opzoeken om Edith von Schrenck, den Hof
vijver om Raden Mas Jodjana dansende te vinden.
Wie kan deze manieren verstaan? Pavlova en
Karsavina reizen eenige malen per jaar door ons land,
Londen?Berlijn vice-versa; Argentina is geen onbe
kende in Brussel, de Sacharoffs waren in Antwerpen,
?de Hellerau-school doorkruist Duitschland tot aan
onze grenzen, de meeste bekende Duitsche dansers
doen Hamburg aan; maar Amsterdam lijkt temidden
van deze kris-kras en rondreizen eer een afstootende
?dan een aantrekkende kracht te bezitten.
Er gaan gedurig geruchten. Het Parijsche ballet....
JVlary Wigman.... Argentina.... en onderwijl gaat
het seizoen rustig voort. Men heeft eenige plannen
voor geregelde dansmatinées in het Centraal theater,
<er is een vast publiek en dat heeft ons tenminste Sent
.Mahesa teruggebracht; maar dat is alles verre van
?voldoende.
Sent Mahesa's danskunst verandert uiteraard niet
?veel meer; men waardeert ze om haar beschaving en
volledigheid, haar gestalten uit een Oostersche Wereld,
die soms deel schijnen van een of ander ritueel of feest.
Meer en meer gaat men zich echter afvragen of het
<lans-programma, samengesteld uit zulke solo-dansen,
zich wel zal kunnen handhaven. Bij een eerste kennis
making is het ongetwijfeld geheel aannemelijk; later,
als men de danseres beter kent, moet zij al van den
allereersten rang zijn, wil zij met solo alleen blijven
boeien. Men gaat bedenken dat dit ritueel, dit feest,
waarvan een enkele figuur kort verschijnt, toch
?eigenlijk zelf ontbreekt, men gaat om de gestalte een
dramatische handeling of dansspel missen, waarvan
?ze eigenlijk deel zou moeten zijn. En men bedenkt
daarbij dat noch het ritueel, noch het feest in onzen
tijd van de danseres vergen wat van hen gevergd zou
moeten worden en dat de dramatische opvoering, het
dansspel, de groepsdans wel aan de orde zijn, maar
dat ze nog nauwelijks, behalve in enkele balletgroepen
?die men in Nederland niet te zien krijgt, een geordend
bestaan voeren.
Toch komen op bijna alle dansprogramma's ge
stalten voor die er min of meer in zouden passen. Uit
Qertrud Leistikow's dansen kent men ze, daartegen
over staan andere dansen die meer uit louter bewegen
toestaan, niet aan een bepaalde figuur gebonden zijn.
Sent Mahesa bracht in haar laatste programma een
drietal dansen op muziek van Bach: Fuge", Sara
bande", St. Joan", die tot die laatste soort behooren,
andere, als de Egyptische, de Indische, de Arabische,
die geheel gebonden zijn aan de voorgestelde figuur.
Men mag die onderscheiding kunstmatig achten, ze
is het niet, ze onderscheidt twee oude genres van
danskunst: die welke een gestalte verbeelden en die
welke louter danskunst zijn. De genres zijn in Edith
von Schrenck's werk zeer duidelijk te erkennen. In
Bajazzo", in Zigeunerin" leeft dramatisch element:
een tweede danser, meerdere dansers zouden er bij
denkbaar zijn. In Suite im Alten Stil": Passacaglia
Italiana, Bourrée, Siciliana, heeft men een geheel
ander dansen, gesloten van vorm, muzikaal in dien
zin dat het dansen bestaat uit schakeeringen en
motieven van beweging, lijnenspel, vormharmonie,
die nu eenmaal niet beter te karakteriseeren valt als
muziek van bewegingen".
Het balletdansen in zijn zuiversten vorm, de
mimische elementen terzijde gelaten, behoort tot
dit genre, b.v. in Les Sylphides" en de variaties van
Le Mariage d'Aurore". De volksdans, simpele
beweging die beteekenis krijgt door de levenskracht
en schakeering en stemming waarmee ze gedanst
Wordt, valt tot dezelfde categorie te rekenen.
Het is nu opvallend dat b.v. Sent Mahesa's beste
dansen steeds die van een gestalte zijn, zij schijnt die
steun voor de verbeelding te behoeven om het beste
te geven. Daarentegen wordt het dansen van Edith
von Schrenck steeds grooter in haar absolute dansen,
en geleidelijk minder in haar gestalten.
Voor men het ne genre dramatisch dansen, het
ander lyrisch noemt, geeft Raden Mas Jodjana onseen
andere vraag op. In den klassieken Javaanschen dans
hebben wij de gestalten der oude heldensagen, zij
bewegen op een wijze die veelal een absoluut dansen
gelijkt: hier zijn de twee genres in hun hoogsten vorm
vereenigd. En men herinnert zich dat ook het groote
klassieke drama, dat Shakespeare en Racine elementen
van dramatische kracht en lyriek vereenigen tot den
hoogsten vorm.
Het streven naar die vereeniging leeft ongetwijfeld
ook bij Edith von Schrenck en Sent Mahesa. Bij de
eerste, wier strengheid in den laatsten tijd een elegische
sfeer en een milder en voller bewegen leerde, vindt
men bij het laatste optreden dansen als Zomer",
op een oude volksmelodie, waar in zekeren zin een
gestalte van den zomer verbeeld is, zonder op
vallende symboliek, in muziek van beweging. Bij
Sent Mahesa hebben de bewegingen van Egyptische
figuren soms een waarde als absoluten dans, al zijn zij,
costuum etc. weggedacht, dan veel minder waard dan
b.v. die van Sommer" en de Suite im Alten Stil".
Wij missen, het valt niet te ontkennen, gestalten
van ritueele of religieuze of zelfs algemeene beteekenis
die in den dans voor ieder leven: wij ontleenen zulke
gestalten of aan de fantasie (?Ooldene Maske") óf aan
andere beschavingen, of aan de natuur Faun",
Zomer", Golven" etc. Onze zuiverste Europeesche
danskunst is lyrisch van aanleg; gelijk de lyriek zelf
in den laatsten tijd sterker is dan drama of roman.
Evenals ze echter in de literatuur strenger van
beheersching wordt, pogingen doet om verhalend ge
dicht te worden,omhetdramatischeweer te benaderen,
evenzoo streeft de absolute danskunst na allerlei
wederwaardigheden weer naar belichaming in ge
stalten. Dat ze toeneemt aan beheersching blijkt o.a.
uit de ontwikkeling der laatste jaren, uit de sterkere
aandacht voor ballet-elementen, uit de ontsteltenis
waarmee Wij zien hoe brokkelig en weinig volledig ons
een eertijds zoo bewonderd dansen als dat der Sacha
roffs soms is gaan worden.
En juist in dezen zelfden tijd beginnen zich weer de
oude problemen van ordening te stellen: hoe ver
houden zich dans en gymnastiek, volksdans en danse
noble", genres als lyrisch en dramatisch dansen,
mimiek, karakter, en absoluut dansen; w'elke danseres
heeft zich te beperken tot charmante bekoorlijke
lichtvoetigheid, welke kan tot demi- caractére, welke
tot het hoogste dansen reiken. En wij zien een vrij
algemeene verwarring, velerlei streven, een tijdperk
van overgang. Men zal het allicht scherper zien als
men deze twee onderscheidingen voor oogen wil
houden: dansende gestalten en muziek van bewe
gingen, in hoogsten vorm n, en er weder naar
strevende zich te vereenigen.
IMPORTEUR
AJSTIKKELJR ALKMAAB
f EDITII VON SCHRENCK
BEWEGING"
NIEUWE UITGAVEN
De uitgever Em. Querido te Amsterdam brengt
een nieuwe reeks: De groote bedrijven in Nederland.
Nummer l van deze serie is geschreven door T.
Landre, die op aangename wijze vertelt van Het
Bierbronwerijbedrijf. De voorzitter van den Bond van
Nederlandsciie Brouwerijen, Mr. H. P. Heineken
leidt dit keurig uitgegeven en met vele platen verlucht
boekwerk in. Aan deze inleiding ontleeenen wij eenige
bijzonderheden.
Het Nederlandschc brouwWezen is waarschijnlijk
even oud, zeker niet veel jonger dan het Duitsche
men denke hier bijvoorbeeld aan Dordrecht, Haarlem
en Amersfoort in de Middeleeuwen?en van de
moderne broiiwindustrie kan hetzelfde worden gezegd;
al moge ons land door zijn kleinheid niet hebben
kunnen komen tot de groote leergelegenheden, die
anderen zich konden veroorloven, de gedachte om
verbinding te brengen tusscheii Wetenschappelijk
werk en technische ervaring heeft bij de Nederland
sciie brouwers dikwijls even spoedig wortel geschoten
en is tot ontwikkeling en toepassing gekomen als in
de omgevende gebieden; met recht mag men van de
brouwindustrie zeggen, dat het ook een tak van
Nederlandsciie nijverheid is. Dit mocht en moest in
dit werk tot uiting komen en dus wordt het brouw
wezen er in behandeld, zooals het zich thans in ons
land voordoet. Dit boek is geen leerboek, evenmin
een werk voor brouwers geschreven. Het is voor hen,
die belangstellen in onze groote bedrijven, die gaarne
zulk een bedrijf met eigen oogen willen zien, doch
dan door gebrek aan een deugdelijke, goed geschreven
handleiding dikwijls weinig nut van de bezichtiging
van het bedrijf hebben. Ook zij, die zonder een
dergelijke excursie waartoe anders de directeuren
der brouwerijen gaarne hun toestemming geven
een inzicht Willen krijgen van dit belangrijk bedrijf
Worden door deze uitgave ingelicht.
Sportmassage en Trainingsoejeningfii, redacteur
W. Jansen J.H.zn. I. Populaire Sporthygiëne, door
E. van Minden. II. Algemeene Trainingsoefeningen,
door J. H. Dnhhiuga. III. Sportmassage, door
W. A. Gocting. Nijg'1 L'n van Ditmar's uitgeversmij.
AAN DE INZENDERS
Brieven en bijdragen bestemd voor het redac
tioneel gedeelte moeten worden geadresseerd aan het
secretariaat der redactie, Keizersgracht 333, Amster
dam, zonder vermelding van pers .onsnamcn.
Brieven voor den hrofdivdactcur moeten eveneens
aan bovenstaand adres worden gezonden.
Alle stukken de administratie betreffende te
richten aan de N.V. De Groene Amsterdammer",
Keizersgracht 333 Amsterdam.