De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 30 januari pagina 6

30 januari 1926 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2539 VERKEERSJUBILEUM TE AMSTERDAM 100 jaar geregeld verkeer IN elke familie komt wel eens een lid voor, dat in het ongelukkig bezit is van al te wilde haren, die een standje krijgt van tante, een pak rammel van pa en dat later, als vermanend woord en kastijding falen, onder curateele wordt gesteld. Zoo is het ongeveer ook gegaan met het Amsterdamsche verkeer. Dit maakte het in het groote huishouden van de hoofdstad soms wel een beetje al te bont en herhaaldelijk kwamen er klach ten. Zijn gedrag lokte menigmaal een bespreking in den familieraad uit en daar deze vele leden telden, die van de zonden geen notie hadden en die het bovendien niet erg mochten lijden, werden nu en dan krasse maatregelen getroffen. Het verschijnsel deed zich aanvan kelijk niet voor, dat het verstand met de jaren kwam. Integendeel. De wilde haren bleven groeien in tal en in last en zoo gebeurde het, dat er naar een voogd moest worden uitgekeken, die de gangen en streken- van het familie-schandaal minutieus naging, lange betoogen hield en als het er op aan kwam raak en met straffe hand tuchtigde. Deze voogd was de chef van de verkeerspolitie. Amsterdam is altijd een stad van druk verkeer en wild geraas geweest. Van druk verkeer, omdat het een handelsstad was en een belangrijk deel van de goederen van de haven naar de veemen en pakhuizen per as moest worden vervoerd; van wild geraas, omdat de breede wielen van de karren den kinderhoofdjes, welke men voor de bestrating bezigde, een minder lieflijke muziek onttokkelden. Er is een tijd geweest, dat het verkeer zoo sterk was, dat het personenverkeer LINCOLN de meest volmaakte wagen AUTO-CENTRALE - Haarlem riaat kregen als salaris de helft van de opbrengst. Op last van den koning werden op l Februari 1826 de commissarissen op een vast salaris van / 300 's jaars gesteld. Dit soort controle werd tot 1854 beHOOFDINSPECTEUR C. BAKKER radicaal verboden werd. Spoedig begreep men dat dit nonsens was en de vigilanten en karossen herkregen weer de vrijheid. Om toezicht op de voertuigen te houden, werd de stad verblijd met een commissa riaat voor het voermanswezen. Op de pleinen en in de remises werden de karren, rijtuigen en omnibussen aan keuring onderworpen en er werden met kwistige hand boeten uitgedeeld. De animo om te beboeten was ongemeen groot, want de leden van dit commissaOUD-HOOFDINSP. A. P. F. VAN OOST stendigd. Toen kwam het onder de politie en de naam werd veranderd in Voerwezen. Tot leider werd aangesteld de inspecteur Snijdewind. De werkzaam heden breidden zich uit en begonnen werd ook toezicht op het eigenlijke verkeer te houden. Zoo waren bij het begin en het einde van schouwburgvoorstellingen, politieagenten aanwezig, die inderdaad regelend optraden en naar wier woorden niet alleen de apieskoetsiermet den rooden neus,doch ook de deftige gladgeschoren eigen-koetsier had den te luisteren. Een der bekendste leiders van de afdeeling Voeru'czcn was hoofdinspecteur van Oost, een buiten gemeen populair chef. Dat Was hij niet alleen omdat hij de eenige paardrijdende politieman was bij Koninginnebezoek reed deze martiale figuur steeds voor de stoet uit doch ook omdat hij een wijs man was en wist, dat men te Am sterdam meer met goede Woorden dan met bekeuringen en standjes kan uit richten. Niet minder dan drie en dertig jaren (van 1879 tot 1912) was hij de voogd van het hoofdstedelijke verkeer. Dit was er werkelijk op vooruitgegaan. Zóó, dat men uit dankbaarheid drie inspecteurs bij dien dienst naar de gewone bureaux terug plaatste en de afdeeling died voortbestaan niet n hoofdinspecteur, n brigadier en vier agenten. Doch spoedig zou het verkeer ver groeien. Dat gebeurde toen de auto kwam. Aanvankelijk waren het electrische wagens brandweerauto's, vrachtwagens en ataxen maar niet lang daarna mengde de stem van den benzinemotor zich in het verkeersgeluid. Schuchter in den beginne, donderend thans. Het is de benzinemotor, die het verkeer nu beheerscht en die het, vooral wat de groote afstanden betreft,econo mischer heeft gemaakt. Doch die tevens het vraagstuk van de orde naar voren heeft gebracht. Op zekeren dag stond het spook, dat men verkeersagent doopte, op het Muntplein. Het was een diender niet een groote zwarte snor, die raasde en tierde, wielrijders van hun fietsen sleurde en zich de armen uit het lid zwaaide. Men liep schielijk te hoop. Fotografen kiekten den razenden Roland, en in de revues was de verkeersagent een dankbaar voorwerp om er eenige tafereelcn mee te YEP/rotKT FOTO/EN KóBOOTINGi VOOfc WOON INNCHTINCjf N OVERHEMDEN NAAR MAAT FR. SINEMUS 20 Lcidschestraat 22 - Amsterdam Spoor'ïf Mosten! ? ? ? "* ^-"-j v W. A Spoor Jr?Culemborc^ N. V. PAERELS' AMSTERDAM COMPLETE Al eiibileer in CD Rokm 128 - Tel 44541 EEtl JAAP OAffAftm MACH1NEN 84 TYPEN \RXHRIfT. PAPIERWAGEI1BR5EDTE. HARALD HOYERMANN & Co. Sarphatistraat 8 Amsterdam Telefoon 35133 Meest schitterende uitvinding dezer eeuw, om de schoonheid der vrouw te verhoogen JLOULTy OI^PARIS Eenigst product ter wereM. da: in zich vereenig: d: zachtheid der crêm: ei d; donzigheid der poeder zo.ider te vlekken of vette mi'<ei. - Te verkrijg ;n in - , tubzs vanaf f 0.40 Verkrijgbaar in alle l'klasse parfumerie-en kapperszaken. Filiaal voor Nederland en Koloniën : Leidschekide98 - Amsterdam Telefoon 36372. vullen. Het duurde heel lang vuur autoen karbesttiurders beseften, dat dezo man er voor hun bestwil stond, al schuld hij ze wel eens uit. In den loop der jaren zijn de/e botsende vrienden zwijgende figuren geworden, die een bordje omdraaien. waarop het woord stop geschilderd i-. IX' stiiipbewc'gingen werden nisti., gebaren en deze leidden weer tot tle sjniaphores zooals z.' in Kopenha;;.n worden toegepast. Ook over het verkeer is in zekeren /.in rust gekomen, al moet het zwarte schaap uit de familie, welke we hier boven schetsten nog menigmaal t.;t de orde geroepen worden. Men d ~. ingt hem niet gele strepen, gebaren, r^rden, bekeu ringen en waarschuwingen, men p:;ait hem met zoete vleierijen, zouals daar zijn de prnpagandateekLr.ingcii van Van Vlijmen en de lokkende, woorden van de agenten der mntnrhrigade. V'luchtheuvels zijn z'n leidsliedeii geworden en men voert hem over geluiddempende bestrating.n, waarvan en dit tusschen twee haak j's ----- het eene gedeelte nog gauwer stuk is dan het andere. En als. klap op de vuurpijl komt straks, niett ?-? nst.iande z'n beter gedrag, een li'.iximum snelheid van 30 kilometer voor de geheele stad. In totaal telt .Amsterdam volgens de laatste gegevens (iötitl vierwielige motor rijtuigen, 22(10 motorrijwielen, 3000 be spannen karren, 14000 handkarren, («?elke beide categoriën relatief achter uitgaan) en 'schrik niet: 200.000 trapfietsen, de groote ergernis van de goede sukkelende tante, die gemeente tram heet. Deze voortbewegingsmiddelen, waarbij nog een kleine duizend tramwagens komen hebben in 1925 echter niet /.onder medewerking van den voetganger bijna vijftig dooden ver oorzaakt. S.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl