Historisch Archief 1877-1940
'No. 2540
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD^VOOR NEDERLAND
15
MUZIEK INDE
HOOFDSTAD
DOOR GONST A N T V A N W E S S E M
BIJ HET PORTRET VAN
EWALDUS DANIËL
PIJZEL f
door JOH. BRAAKENSIEK
veertig jaren is het nu geleden, dat ik
Pijzel voor het eerst ontmoette op de bureaux
van dit weekblad, waaraan ik toen als politiek
teeiikenaar begon mee te Werken. Hij zal acht a negen
^en dertig jaar zijn geweest en zag er eender uit als
op bovenstaand portret, alleen waren haren en baard
onbesneeuwd. Het was verwonderlijk hoe weinig
Pijzel in den loop der jaren veranderde, en ook hoe
onveranderlijk zijn trouw en vriendschap en
levens.beschouwing in die jaren bleven, niettegenstaande
het lot hem niet spaarde. Slag op slag heeft hij moeten
verduren, maar ongebogen ging hij voort, bleef steun
en raad geven aan hen, die deze behoefden, eu boette
niets in van de manier om de dingen van den
opti.mistischen kant te bezien. Ik heb de Wijze, waarop
deze mensen het leed droeg zeer bewonderd. Altijd
-bleef hij bereid anderen te helpen en het leven te
veraangenamen, waarbij hem niets te veel was om
moeilijkheden uit den weg te ruimen.
Zijn veelzijdige kennis ik noemde hem de wan
delende encyclopaedie" kwam vooral bij het
week.blad prachtig van pas. Zelfs een man als de KOO,
die niet spoedig bij anderen aanklopte, kwam meer
malen bij Pijzel om informatie, en Pijzel deelde
gaarne van zijn alwetendheid, waarop hij zich nimmer
iïiet voorstaan.
Op de redactievergaderingen, waarbij de Koo,
Tak, van Maurik, Rössingh, van Loglium, Fabius,
'de kapitein-kwartiermeester, Tj. van Holkema (later
Warendorf) Pijzel en mijn persuon aanwezig waren,
was Pijzel meermalen de reddende engel. Hij kwam
?daar altijd met verschillende plaat-ideeën, wachtte
tot alle plannen naar voren gebracht en zoo goed
.als alle verworpen waren en bracht dan zijn ontwerp
ter tafel. Dat ontwerp was altoos geheel af en
?Werd zóó voorgedragen, dat het zonder eenige aan
vulling of wijziging op den steen kon worden over
gebracht en gedrukt. Hij had de bijzondere gave
?een plaat, die den politieken toestand van het
oogenblik, en eventueel de critiek daarop, volkomen
weer;gaf, te kunnen opbouwen, waarvan het ontwerp met
??de techniek van het plaatteekenen niet in strijd was.
Deze voortreffelijke eigenschap van een redacteur
:zal iedere teekenaar weten te waardeeren.
Na zijn vertrek van ,,de Uroene Amsterdammer"
hebben Pijzel, van Milligen en ik tot het vorige jaar
:geregeld een wekelijksche bijeenkomst gehouden,
^waarbij wij de dingen van den dagen die van het
ver.leden bespraken. Dat Waren heerlijke uren, Waarin
Pijzel's opgewektheid en frissche levenskijk dikwijls
-een groeienden somberen klank over de in alles en
overal komende veranderingen, waaraan de oude
heeren" zich maar niet zonder slag of stoot aan
passen, in den kiem wist te smoren.
Den eenvoudigen, hoogstbekwamen, trouwen,
opgeWekten Pijzel zullen zijn vrienden heel erg missen !
Vraagt steeds
VAN OUDS HET BESTE MERK
Concertgebouw: Mengelberg, Manen
MENGELBERG, uit Amerika teruggekeerd,
- bracht; op [zijn eerste concert in het Concert
gebouw, naast zijn eeuwig jonge energie, ook een viool
concert van Joan Manen mee, waarin deze Spaansche
violist zelf de solo-partij speelde.
Er bestaan reeds vele vioolconcerten. Het idee J
concert voor de viool, wijzigde zich in den loop der
jaren. Wij kennen de symphonie met obligaat viool.
Ook de modernen gaven er hun aandacht aan.
Meestal herstelden zij Weer liet individueel karakter
van de soloviool.
Manen schreef zijn vioolconcert nog volgens het
oude recept: een viool begeleid en met intermez/.i
onderbroken door het orkest. Het werk maakt een
ouderwetschen indruk en hoewel het concerto
espagnol" heet, heeft het niets te maken met het
tegenwoordige folkloristische streven in de muziek.
Zijn Spaansche melodieën zijn weinig markant
en zeker niet markant uitgewerkt. Zelfs de Sympho
nie espagnole" van Lalo, waarmede het in karakter
eenigszins gelijk te stellen is, overtreft het verre in
kracht, gloed en charme. Over het algemeen is Manén's
compositie ook te dun, te bleek voor orkest geschreven
en uit gebrek aan tegenstellingen klinkt nu de partij
van de s;>loviool te langdradig, te uitdrukkingloos.
Manén's goed geacheveerd spel kon dit niet redden.
De violist behaalde nu ook zelf eenjgrooter succes
dan zijn compositie.
Mengelberg opende zijn eerste concert met een
zeer krachtig opgestuwde, doch juist daardoor wat
hol klinkende Fliegende Hollander" ouverture.
Deze compositie van Wagner heeft eigenlijk na de
eerste grandioos opgevoerde climax in het begin,
niets meer te zeggen dan wat al deze oude opera
ouvertures gebouwd op ingelaschte motiefjes uit de
opera zelf ons hebben te vertellen: het is een inlei
dingsstuk.
Na de pauze gaf Mengelberg de 5e symphonie van
Beethoven, snel achterelkaar, als een groote, aangroei
ende gebeurtenis, de geheele strijd- en triomf-idee
tot n eenheid samengevat en als n dpbouw gegeven.
Waar Monteux in Beethoven alleen de muziek geeft
in haar bewegen en levensdrang, bouwt Mengelberg in
de muziek van Beethoven op, stuwt hij haar dynamisch
naar hoogtepunten, die haar tot een manifestatie van
het gansche mensciielijk gemoedsleven, zijn lijden en
verrukking maakt. Dat Mengelberg die verrukking
Vooral Wel eens met te aangedikte middelen (sinds
zijn Amerikaansche ervaringen) uitdrukt, blijft
jammer.
Op het tweede concert, Zondagmiddag, hoorden
wij het 3e celloconcert van den 18e eeuwer B:icchcrini,
gespeeld door Loeveiisolm. Een musiceer-concert,
Italiaansch van welluidendlieid en allure, wat dik
geïnstrumenteerd, tenminste wat dik van klank.
Een aangenaam werk overigens, waarin Mengelberg
zelf het cembalo bespeelde, en Waarin Loevensohn
veel succes behaalde.
Max Kloof
Het gedragen zingen, het aanzwellend inzetten
der tonen, wat hun duur te zeer rekt, een wijze van
zingen, die voor de oratorium-zang geëigend is,
Werkt echter een vluggere, energiekere, pittige voor
dracht, Waarbij het woord de toon omsluit, en de
zin de vaart" regelt, van nature tegen. Men vindt dit
veel bij de zangers van de oude school, wanneer zij
het moderne lied te zingen krijgen. O.ik bij Max Kloos
is het dynamisch element nog te weinig door den
tekst geregeld en Wordt de voordracht nog te veel
aan het expressieve toon-produceeren opgeofferd,
blijft overal de lyrische expressie in de voordracht
de overhand houden. [Jij vroegere audities ver
geleken is Kloos, die nog steeds excelleerde als ora
toriumzanger, ais concertzanger aanmerkelijk voor
uitgegaan, dunkt mij. Na eenige onzekerheid, bij de
Italiaansche liederen, hoorden wij mooie dingen in
Schubert, totdat in Frühlingsglauben" een hoogte
punt zoowel van zang als expressie Werd bereikt.
De liederen van Debussy leden weer wat te veel onder
dit reeds besproken te gedragen zingen. Daarentegen
slaagden Miihaud's Catalogue des fleurs" goed en
bleek er in Chabrier's Pastorale des cochons roses
Veel te Waardeeren, hoewel de expressie, speciaal
Waar teederheid werd uitgedrukt, iets te Week, iets
te lief" aandeed. Dat Wolf, Schubert en^de meer
meditatieve liederen Kloos' zangtechniek nog steeds
beter liggen dan het meer bewegelijke,
intellectueele" genre bleek ook op dit concert van Zaterdag
avond, hoewel toegegeven moet Worden dat in dit
laatste een groote vooruitgang is_te bespeuren.
MEni;.I>HKLIXG
... -»«p,
Het artikel van C. Visser, De v'ereeniging
,,Hendrick de Keyser" tot behoud van architectonisch
of historisch belangrijke gebouwen, in ons nummer
van 30 Jan. werd van redactiewege verkort. Op
verzoek van den schrijver plaatsen wij deze
mededeeling.
KONINKLIJKE BAZAR
82, ZEESTRAAT DEN HAAG
WAAR ELKE PETIT R I E N" IS
EEN GENOEGEN OM TE GEVEN EN
EEN VREUGDE OM TE ONTVANGEN.
ZILVEREN JUBILEUM
BORDEN
Naar aanleiding van het Zilveren Huwelijksfeest
van H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Hendrik der
Nederlanden, vervaardigt de Koninklijke
DelftschcAardewerkfabriek ,,De Porseleyne Hes" te Delft een
4-tal lierinneringsborden in Blauw-Delftscli.
Bijzondere vermelding verdient het grootste van
deze borden, waarvan model en decor ontworpen
zijn door den kunstenaar Leon Sent'. Het hoofd
motief van dezen fraaien schotel, die een diameter
heeft van 3f> c.M. wordt gevormd door de alliantie
wapens van het Koninklijk Echtpaar, verbonden
door Oranjebloesem, terwijl in dit motief tevens de
initialen \V. en H. en de trouwringen verwerkt zijn.
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©
J TRANSPORT Mij HOLLAND"!
iWeesperzijde 94 AMSTERDAM!
@ ? ' (o)
© _ -- ©
© ^?|B9BHH17ilAJiJM||iBH^^^H
©
©
©
©
©
©
© ., ©
©Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport" @
@ Verhuizingen, ook per gesloten auto-@
© verhuiswagens met aanhangwagen. Bin- ©
© nen een rayon van 80 Km. bespaart ©
men Hotelkosten
©
©
BEHANGERIJ en STOFFEERDERIJ
Bewaarplaatsen voor Inboedels©
©Machinale Stofreiniging ^<s», -^s>- ©
©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©