Historisch Archief 1877-1940
20
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2540
BIOSCOPY
door L. J. JORDAAN
GLORIA SWANSON.
MADAME SANS-ÜNE Tuschinsky.
l N als ik dan maareen borrel voor
de stervende sjldaten heb ge
schonken, dan heb ik meer voor
hen gedaan,dan Uwe Majesteiten,
die haar kronen slechts uit hun
bloed hadden op te rapen ! Nog
hoor ik mevrouw Mann de be
roemde klaus zeggen nog zie
ik haa" onder deze Woorden tien
duim grooter Worden nog on
derga ik de diepe ontroering, die
haar machtig sonoor geluid wist te wekken nog
tril ik onder de emotie, die zich gedurende deze pak
kende scène in de zaal opeenhooptc en uitbarstte in
een stormachtig gejuich, dat als een machtigen
donder de felle bliksem van haar woorden volgde.
Het was volkskunst in den vollen, nobelcn zin van
het woord en alleen het genie der B uiwmeesters wist
uit deze grove melo-dramatiek instinctief liet groote
het algemeen menschelijke te vatten en op te
voeren ver boven het niveau van het stuk. Immers
niet in de armoedige tooneel-revolutie niet in
de dikke woorden niet in de vrij goedkoope
grappigheid van de hertogin-marketentster scholen
de geheimen van het succes. Maar in moment n als
uit?wanneer uit het geharrewar van stekelighcidjes,
insinuaties en verkapte belecdigingen plotsJing een
vrouw naar voren treedt levend en bluedrijk
symbool van nobele, warme mcnschelijkheid
Het moet Mevrouw Mann wonderlijk te moede
zijn geweest, toen zij haar oude glansrol bewerkende
voor film-bijschriften, deze herschepping aan zich
voorbij zag eaan. Wat een verschil met haar
SansGêne ' ! Haar Cathcrine leefde in een ruimte van
ettelijke vierkante meters binnen de e<nigszir.s
wiebelende muren van linnen paleizen te midden
van volksmenigten, <lie acht a tien man sterk waren
en de heele glorie van het eerste Fransche Keizerrijk
kwam uit de ztiinig-behecrde rcquisieten-kamer van
den braven ouden Aa'ron Pereira. En ziehier een
Hertogin van Dantzig, die den authentieken hemel
van Frankrijk boven zich heeft die haar inspiratie
kan puttin uit het legendaire Versailles-zclf -- ten
wier gerieve bataljons figuranten zijn gemobiliseerd
... .Welk een verschil !
Hoe moet Mevrouw Mann verslagen hebben gezeten
tegenover z<ilk een monteering, tegenover zulk een
rijkdom en hoe moeten haar de vuisten -- de vuisten
van de kord; te, temperamentvolle Saus Gêne" im
mers! gejeukt hebben om deze Catherine Hubscher
weg te werken en haar plaats injte nemen, teneinde wat
leven en grootheid te brengen in deze kille, gelikte,
volmaakte omgeving.
Want de Paramount heeft voor alles gezorgd:
de paleizen, de landschappen, de barricades, de
reiskoetsen, de CvStumes, de kronen alles is echt of
nauwkeurig gecopieerd tot de ber einde snuifdoos
van den Keizer toe. Het is dan ook volkomen begrij
pelijk, dat men bij zooveel besognes een kleinigheid
over 't hoofd ziet al kan dat noodlottige gevolgen
hebben. Zooals hier het geval is want gelijk ik
zeide: de Paramount heeft om alles gedacht zij
heeft slechts n ding vergeten den Kunstenaar !
der cinematografie geen sprake kunnen zijn. Daarom
Weg met de Swansun's, de Talmadge's,deValentino's
Weg met deze hinderlijke, millioenen verslindende
mediocriteiten wég met hen van het eerste plan
en terug naar de gelikte society-spelletjes, waar zij
behooren.... Weg met hen alle modeplaat- en
Magazine" aesthetici ten spijt !
Het is me een buitengewoon voorrecht eens voor
al met Gloria Swanson in deze kolommen te kunnen
afrekenen zooals ik met haar mannelijken tegen
hanger, den heer Valentino, heb mogen doen. En met
de critici, die haar de hand boven 't hoofd houden
en deze gladde middelmatigheid verdedigen met
vaagheden als dat zij wel wat meer kan, dan een
costuum dragen". Het is noodig want ver boven
deze persoonlijke onbelangrijkheden, staat hun
beteekenis voor de ontwikkeling van de film-kunst.
Ik heb 't al vroeger gezegd: zij zijn hinderpalen
sta-in-denwegs zij absorbeereii kapitalen aan geld
en energie terwille van hun zeer matige prestaties
en houden het begrip en den smaak van het groote pu
bliek kunstmatig op het peil van min of meer
goed verzorgd amusement. Zoolang zij duizenden
dollars per dag verdienen en de serviele koppen der
Amerikaansche film-koningen op hol brengen
zoolang zij de krachten der groote film-trusts syste
matisch uitbuiten en verspillen aan de Waanzinnige
monteering van hun onbelangrijke persoonlijkheden
. ...z"olang zal van een normalen, artistieken groei
Als dit niet de groote kans voor Gloria Swaiison is
wat moet het dan wél zijn? Totnogtoe zagen we
haar hoofdzakelijk in onbenullige comedietjes
s-entimcnteele society-stukjes of pakkende
avoiiturenge se h i.; de nissen . . . . klein werk, dat zij knap en vlot
speelt, maar waarvan zij niets weet te maken, dat
haar belachelijk opgedreven reputatie ook maar
eenigszins Wettigt. Nu echterwordt haarde gelegenheid
geboden groot Werk te doen nu Wordt haar de
kans gegeven zich te nieten met de werkelijk-groote
kunstenaars, in een karakter, dat als dankbare spcelroi
zijn Weerga moet zoeken. En onder Welke bevoorrechte
omstandigheden ! De eerste krachten der Comedie
Franchise" staan haar ter zijde de Musea van
Frankrijk worden geplunderd c..m haar een waardige
omgeving te bezorgen historische plekken gronds,
wier legendaire naam alleen reeds een kunstenaar
inspireert, zijn voor haar opengesteld. Met al deze
fantastische hulpmiddelen en gesteund door een
daverende reclame aanvaardt zij haar taak.... en
wat brengt zij ervan terecht ! Ik bid u gaat het
zien en oordeelt zelf. . . . wat hangt zij ervan u-acht !
Wat duet zij met de scène, die ik in 't begin van
dit artikel aanhaalde en die een kunstenares ais
Mevrouw Mann onsterfelijk maakte? Zij voelt niets
van de grootheid en de m blcsse, die hier het karakter
bepalen en verheffen boven h-et operette-peil - - zij
heeft blijkbaar geen begrip van de spelmi.gelijk
heden, die hier voor het grijpen liggen. Zij speelt
de verontwaardigde. Sans-Géne als een kijvend
vischwijf zij spreekt de hen.ïeke woorden met de
handen in de zij, vinnige oogen en een snaterenden
bek - - geen spoor van extase, van visionnaire groot
heid, als zij vertelt van de gewonde en stervende
sildaten, haar oude kameraden --- geen zweem van
verhevenheid als zij de Revolutie noemt.... niets,
niets, niets van dit alles. Een ordinaire scheldpartij
de rel van een burger-juffrouw, die haar vijanden
eens effetjes de waarheid' z.gt. Het debat kan
evi.iigoed een verstopte gootsteen betreffen, als de eer
van het Groote Leger.
Met deze se ne staat of valt de rol wat er aan
voorafgaat is de aanloop, de voorbereiding tot dit
hoogtepunt wat er op volgt het
bevredigendnaspel. Want noch de (overigens tot op 't been
afgezaagde) canaljeuze grapjes en ondetigeiidheidjes
in de wasscherij noch de fatsoenlijke uitbundigheid
op het revolutie-bal noch de goedkoope geestigheid
in de uitbeelding van de hertogin parvenue redden
een creatie, waaraan alle grootheid, alle sentiment,
alle ontroering ontbreekt.
Men behoeft overigens slechts de ,,close-up" te
zien, dat verraderlijke a-gister, Waarover de film
kunstenaar beschikt on. te weten hoe \.einig deze
kleine ziel te zeggen heeft, l let zijn deze koude,
blinkende oogen, die nimmer de Ontroering in het
gelaat hebben gezien het is deze harde, ongevoelige
mond, die nooit pijnlijk Vertrok onder de smartclij\e
verrukking van de waarachtige kunst-daad. Het is de
ten tioon geheven middelmatigheid, die hier in al
haa: armoede te kijk staat het is Gloria Swanson,
de Glorieuze Gloria, die groote kunst wou brengen en
jammerlijk tekort schoot.
En achter dit kleine, machteloze gedoe rijst een
schim op - de schim van de eenige waarachtige
kunstenaas, die de film ooit voortbracht van de
eenige v,'ou\\, die de Grootheid en de Liefde en de
Opperste Ontroering op lu-t witte doek kon
weerge ven. Asta Nielsen, de f Ce n/a me en Miskevde. heeft
haar film-leven den laatsten tijd moeten voortsiccpep
VAN NELLE'S TABAK
KWALITEIT
ALOM VERKRIJGBAAR
temidden van twaalfderangsch troepen, in minder
waardige drama's, armoedig en ordinair gemonteerd.
Men heeft haar vergeten en zij is stil uit de film-wereld
verdwenen, om p!a;<ts te maken voor de
honncponnige onbediiidcndheden, die de redding zijn van
alle bioscoop-recettes en de vreugd van alle
vietixmarcheurs. Maar bij stumperige pogingen, bij kunst
parodieën alsdeze luidruchtige en leege Amerikaansche
Juimbug rijst de herinnering aan Asta's prachtig,
gevoelig masker op, als een verwijt en een hoon !
Wanneer ik nu /.eg, dankbaar te zijn, dat het theater
Tus J'.msky ons niet deze film heeft laten kennis maken,
dan is het volstrekt niet als ironie bedoeld, liet
behoort tot de groote gebeurtenissen van dit seizoen
en onze studie van de ontwikkeling der film-kunst
zou nimmer volledig kunnen :-ijn, wanneer We ons
oordeel ook over deze excessen niet zouden kiiiineii
vormen. Men vergcte niet, dat een directie, die <.ns
Saus Gein" bracht ? ook straks de niet minder
kostbare Goldtïish" kan brengen. Het eene is e-en
teleurst Mr.g geweest --- het andere zai, naar alle
Waarschijnlijkheid, een triomf zijn. Om verschillende
redenen moet ik een bezoek aan Madame
SausGcne" dan ook sterk adviseerui. In de eerste plaats
zal men er zich niet vervelen: de kostbare, historische
monteering maakt het tot een merkwaardig kijkspel.
In de twee-de plaats is 't een buitengewoon leerzaam
studie-object als voorbeeld van de, in alle details
pijnlijk verzorgde-, en nochtans volmaakt kunst-lot ze
film. in de derde e-n laatste plaats geeft zij een
011barmhartig-zi.ivere waarde-bepaling van Gloria
SwanS'iii als groot kunstenares". E.i daar was 't me- in
hoofdzaak (.m te doen !
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
NIEUWE UITGAVEN
COR BKUYN en N. Tj. SWILKSTRA, Langs
upwuartsclie wegen. IV geschiede-nis van het Nederland
se hèVolk voor de hoogere klassen van de- Lagere
School. Tweede- deeltje met 71 plaatjes. L'itgave
van J. B. Wolters' uitgevers Mij. te Groningen
den Haag.
M. F. J. WOI.ÏKRS, Verschijnselen uit het Ieren der
.\'eilerliinihche taal. Uitgave van Nijgh e-n van
Ditmar's uitgeversmaatschappij te Rnlterdaiii.
Dit Werkje is bestelnet voor stndeeanekn Voor de
hoofdakte en voor de leerlingen der Hoogste klasse
van Kweek- en Nirmaalschuol. 'm hoofdzaak bestaat
het uit lessen, gegeven o.a. aan den
huofdakiecursus te Hilversum, aangevuld met Ge ervaringen,
opgedaan bij de hoofdakte-examens in i'.i24.
P. WIJDENES en Dr. P. G. VAN DE VLIET, Algebra
voor Haagere l landelsselinlei'. en vuur de Acte K. XII.
Uitgave van P. N.iordiiolf ie Groningen.
Df 2e Twintig linnleitnisneden van leerlingen
eener il.li.S. V. Uitgegeven, toegelicht en van e-en
voorwoord voor/ien door hun leeraar J. (i. Jordens.
Ge-drukt te Groningen bij II. N. Werkman.
De opzet van deze serie is om te- komen tot
juister wa.iul'eering van kinderwerk in het alge
meen, van kindergrafiek in het bij/.onder. Om de
kans het gestelde doei te heieiken grooter te
maken, voorzag de samensteller het werk zijner
leerlingen van opschriften.
J. H. BOOT. Het styleeren en toepasten van natuur
vormen in vliikurtliiiiient. Twee-ele, gewijzigde druk.
Uitgave van ele uitgevers-maatschappij Kosmos"
te Amsterdam.
DEN HAAG
LUNCHROOM DE BIJENKORF"
WAGENSTRAAT -t5-45a
LUNCH 75 et, van 12-2 uur