De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 6 februari pagina 5

6 februari 1926 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

rto. 2540 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND EEN TRAMCOMMISSIE" GEVRAAGD! door S. DE VRIES TROTZKI VOORSPELT: Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan Is een compromis tusschen locaalsnehervoer en het gewone tramverkeer te Amsterdam mogelijk ? DE gemeenteraadsdebatten van eind 1925 en de daarop gevolgde pogingen om het Amster ?damsche trambedrijf een hoognoodigen duw naar tooven te geven, hebben het tramvraagstuk een zoodanige actueele beteekenis geschonken, dat het zijn nut kan hebben om wat dieper op de kwestie in Ie gaan. De bestaande impopulariteit van onzen tram behoeft hier bewezen noch geschetst te worden. Zij is helaas onaanvechtbaar. En de taak van de leiding dient 't in dit jaar te zijn op zoodanige wijze <de bakens te verzetten, dat de Amsterdammer óók ?Weer met lof van zijn tram zal kunnen gewagen. Het zou verkeerd zijn de fout in n bepaalde richting te zoeken. Er bestaan nml. vele grieven, kleine en froote, Welke in onderling verband en samenhang' eschouwd moeten worden. Om te komen tot dat inzicht moge het onderstaande zijn aandeel bijdragen. Vooropgesteld zij dan, dat bij ernstige critiek «p het trambedrijf met de bizondere Amsterdamsche verkeerstoestanden, vooral die in de binnenstad, volledig rekening moet worden gehouden. Zoolang er <lan ook vastgehouden wordt aan het stelsel om óók in de city" de tram te handhaven en niet door autobussen te vervangen of over parallelwegen te leiden, behooren alle maatregelen getroffen te worden «m de moeilijkheden, welke de oude stad voor het tramverkeer oplevert, te overwinnen. In de eerste plaats zou men kunnen overgaan tot vermindering van het aantal haltes. Een typisch voorbeeld voor het teveel aan haltes as de stopplaats van de lijnen 2 en 3 (voor den dienst in de richting van den Dam) in de P.C. bij de Hobbemastraat en dan weer op de Stadhouderskade voor Parkzicht?Hobbemastraat, een loopafstand van zeker geen halve minuut! Een anderen factor, waardoor het hoofdstedelijk itramverkeer vaak op een vertraagde film lijkt, leveren de nmanswagens op. Het is dit vervoer middel wel allerminst gelukt om bij de Amsterdammers in de gratie te komen. Met welke cijfers de tramdirectie ook werkt, aangenomen mag Worden, dat de nananswagen een ongunstigen invloed op het gelieele tramverkeer moet uitoefenen. Deswege treedt naar voren de vraag, of de (loons)bezuiniging, verkregen ?door de invoering van den nmanswagen, niet geheel verloren gaat door het verminderde passagiersver voer. Want menigeen taxi't, loopt of fietst liever ?dan gebruik te maken van den nmanswagen, terwijl dit voertuig op banen, welke ook voor lijnen met gewone wagens bestemd zijn, deze laatste weer <extra vertraging bezorgt door het lange oponthoud «bij de haltes. Men wil nu eenmaal zoo vlug mogelijk ?vervoerd worden en hoe langer de ritten duren, hoe imjnder liefhebberij ervoor bestaat. Zoo zijn er dus «aast de directe ook indirecte nadeelen aan de nmanswagens verbonden, welke thans opnieuw ge accentueerd worden door de invoering van die voer tuigen op lijn 4. De onmiddellijke bezwaren tegen den nmans?wagen behoeven hier niet in den brcede opgesomd ?.te Worden. Hij heeft een te geringe vervoerscapaciteit, «p de spitsuren is er onderweg geen plaats in te krijgen, bij slecht weer zijn de preparatieven tot het instijgen alleronaangenaamst, dan nog het lange oponthoud bij de haltes mede tengevolge van het praktisch gansch overbodige kaartjes-uitreiken. Maar er is mér, dat het snelverkeer" belemmert. Zoo het lange wachten, dat vaak vereischt wordt Sparen wil zeggen: goede meubelen voordeelig koopen* Dit kunt U bij UAAK 'ZAL SClIUL'RINi; KOMEN 1£N PARTIJ [I A AT I-:N KI:VOI,UÏTI; . . . . IN li\(M-:i..\M I:N UNKLCIIT alvorens de lijn, die men noodig heeft, verschijnt. Behalve op enkele stille uren zijn de tusschentijdcn der ritten te groot en dat klemt te meer omdat er 200 veel en zoo vaak vertraging is, welke die tusschenpoozen op de grilligste Wijze kan rekken ! Welk een verschil ook tusschen de eene lijn en de andere. Lijn 2 bijvoorbeeld brengt op de spitsuren geregeld vau 2 tot 4 Wagens binnen enkele minuten. Lijn 10, welke 's middags tegen zessen evenzeer in trek is als lijn 2, mist dan de extra diensten en de lijnen 3, !>, 11 en A worden gelijkelijk stiefmoederlijk behandeld. Ieder kan gemakkelijk deze enkele voorbeelden uit eigen dagelijksche praktijk aanvullen. En er tevens van meepraten welke [extra oponthouden en hoevele nieuwe haltes geschapen worden door de pulitioneele verkeersregeling, welke verzuimt de tram den voorrang te verleenen ! De bijwagens zouden naar Haagsen voorbeeld vai; grooter model en van dwarsbanken voorzien kunnen zijn, zeker op de lijnen, welke geen kruisingen op korte bruggen passeeren. Dat er 's zomers te weinig open bijwagens loopen en de motorwagens dan onvoldoende geventileerd zijn; dat vaak te streng de hand gehouden wordt aan de beperking van het aantal lusgasten, 't zijn alle betrekkelijk kleinig heden, maar zij tellen niettemin mee. Als de tramdirectie er rekening mede houdt, dat de asfalteering van de stad auto- en fietsverkeer sterk bevordert, dient zij alles te doen om het trammen aanlokkelijk te maken. Hetgeen er verder aan doel treffendheid ontbreekt, wordt mede gedemonstreerd door het feit, dat nieuwe Woonbuurten geregeld maar al te lang op een goede verbinding met de stad moeten Wachten ! Ziet hier dan een schets vau het /mideiiregister onzer tram. De oorzaak vau het onbevredigend aantal BATENBURG & FOLMER (G. W. FOLMER) DEN HAAG, HUYGKNSPARK22 BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS MKT S Al-TvI N RICHTING VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE INTERNATIONALE TRANSPORTEN passagiers zoeke men zeker niet in de eerste plaats in het tarief, dat zoo gaarne als zondebok voorop wordt gesteld. In 't algemeen acht liet publiek het dubbeltjestarief niet te lioug, al zou natuurlijk ver laging welkom zijn. hèboven aangeduide verbeterin gen iu den minutieust zijn de eerstnoudige om het verkeer te doen toenemen en dus eveneens om tarief verlaging commercieel mogelijk te maken. Ten slotte nog dit: De materie van het tranivraagstuk is te omvang rijk, het beleid der tranidirectie te onvolkomen gebleken om er vrede mee te kunnen hebben, dat het hoofdkantoor op de Nassaukade en de commissie vau bijstand de zaak uu maar verder afhandelen. De gemeenteraad heeft tot taak B. en W. uit te iioodigeii een commissie in 't le\'en te roepen, die met voorstellen zal moeten komen om de huidige trameuveleii weg te nemen, snel tramvervoer tusschen ver uitelkaar liggende stadsgedeelten te bevorderen en zoo liet bedrijf tot groei en bloei te brengen, liet etficieiit" te maken. Amsterdam en de burgerij zullen er wel bij varen !

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl