Historisch Archief 1877-1940
rto. 2540
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
EEN TRAMCOMMISSIE"
GEVRAAGD!
door S. DE VRIES
TROTZKI VOORSPELT:
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Is een compromis tusschen
locaalsnehervoer en het gewone tramverkeer
te Amsterdam mogelijk ?
DE gemeenteraadsdebatten van eind 1925 en de
daarop gevolgde pogingen om het Amster
?damsche trambedrijf een hoognoodigen duw naar
tooven te geven, hebben het tramvraagstuk een
zoodanige actueele beteekenis geschonken, dat het
zijn nut kan hebben om wat dieper op de kwestie in
Ie gaan.
De bestaande impopulariteit van onzen tram
behoeft hier bewezen noch geschetst te worden.
Zij is helaas onaanvechtbaar. En de taak van de
leiding dient 't in dit jaar te zijn op zoodanige wijze
<de bakens te verzetten, dat de Amsterdammer óók
?Weer met lof van zijn tram zal kunnen gewagen.
Het zou verkeerd zijn de fout in n bepaalde richting
te zoeken. Er bestaan nml. vele grieven, kleine en
froote, Welke in onderling verband en samenhang'
eschouwd moeten worden. Om te komen tot dat
inzicht moge het onderstaande zijn aandeel bijdragen.
Vooropgesteld zij dan, dat bij ernstige critiek
«p het trambedrijf met de bizondere Amsterdamsche
verkeerstoestanden, vooral die in de binnenstad,
volledig rekening moet worden gehouden. Zoolang er
<lan ook vastgehouden wordt aan het stelsel om óók
in de city" de tram te handhaven en niet door
autobussen te vervangen of over parallelwegen te
leiden, behooren alle maatregelen getroffen te worden
«m de moeilijkheden, welke de oude stad voor het
tramverkeer oplevert, te overwinnen.
In de eerste plaats zou men kunnen overgaan
tot vermindering van het aantal haltes.
Een typisch voorbeeld voor het teveel aan haltes
as de stopplaats van de lijnen 2 en 3 (voor den dienst
in de richting van den Dam) in de P.C. bij de
Hobbemastraat en dan weer op de Stadhouderskade voor
Parkzicht?Hobbemastraat, een loopafstand van
zeker geen halve minuut!
Een anderen factor, waardoor het hoofdstedelijk
itramverkeer vaak op een vertraagde film lijkt,
leveren de nmanswagens op. Het is dit vervoer
middel wel allerminst gelukt om bij de Amsterdammers
in de gratie te komen. Met welke cijfers de tramdirectie
ook werkt, aangenomen mag Worden, dat de
nananswagen een ongunstigen invloed op het gelieele
tramverkeer moet uitoefenen. Deswege treedt naar
voren de vraag, of de (loons)bezuiniging, verkregen
?door de invoering van den nmanswagen, niet geheel
verloren gaat door het verminderde passagiersver
voer. Want menigeen taxi't, loopt of fietst liever
?dan gebruik te maken van den nmanswagen,
terwijl dit voertuig op banen, welke ook voor lijnen
met gewone wagens bestemd zijn, deze laatste weer
<extra vertraging bezorgt door het lange oponthoud
«bij de haltes. Men wil nu eenmaal zoo vlug mogelijk
?vervoerd worden en hoe langer de ritten duren, hoe
imjnder liefhebberij ervoor bestaat. Zoo zijn er dus
«aast de directe ook indirecte nadeelen aan de
nmanswagens verbonden, welke thans opnieuw ge
accentueerd worden door de invoering van die voer
tuigen op lijn 4.
De onmiddellijke bezwaren tegen den
nmans?wagen behoeven hier niet in den brcede opgesomd
?.te Worden. Hij heeft een te geringe vervoerscapaciteit,
«p de spitsuren is er onderweg geen plaats in te
krijgen, bij slecht weer zijn de preparatieven tot het
instijgen alleronaangenaamst, dan nog het lange
oponthoud bij de haltes mede tengevolge van het
praktisch gansch overbodige kaartjes-uitreiken.
Maar er is mér, dat het snelverkeer" belemmert.
Zoo het lange wachten, dat vaak vereischt wordt
Sparen wil zeggen:
goede meubelen
voordeelig koopen*
Dit kunt U
bij
UAAK 'ZAL SClIUL'RINi; KOMEN 1£N PARTIJ [I A AT
I-:N KI:VOI,UÏTI; . . . . IN li\(M-:i..\M
I:N UNKLCIIT
alvorens de lijn, die men noodig heeft, verschijnt.
Behalve op enkele stille uren zijn de tusschentijdcn
der ritten te groot en dat klemt te meer omdat er
200 veel en zoo vaak vertraging is, welke die
tusschenpoozen op de grilligste Wijze kan rekken ! Welk een
verschil ook tusschen de eene lijn en de andere. Lijn 2
bijvoorbeeld brengt op de spitsuren geregeld vau 2
tot 4 Wagens binnen enkele minuten. Lijn 10, welke
's middags tegen zessen evenzeer in trek is als lijn 2,
mist dan de extra diensten en de lijnen 3, !>, 11 en A
worden gelijkelijk stiefmoederlijk behandeld.
Ieder kan gemakkelijk deze enkele voorbeelden
uit eigen dagelijksche praktijk aanvullen. En er
tevens van meepraten welke [extra oponthouden en
hoevele nieuwe haltes geschapen worden door de
pulitioneele verkeersregeling, welke verzuimt de tram
den voorrang te verleenen !
De bijwagens zouden naar Haagsen voorbeeld vai;
grooter model en van dwarsbanken voorzien kunnen
zijn, zeker op de lijnen, welke geen kruisingen op
korte bruggen passeeren. Dat er 's zomers te weinig
open bijwagens loopen en de motorwagens dan
onvoldoende geventileerd zijn; dat vaak te streng
de hand gehouden wordt aan de beperking van het
aantal lusgasten, 't zijn alle betrekkelijk kleinig
heden, maar zij tellen niettemin mee.
Als de tramdirectie er rekening mede houdt, dat
de asfalteering van de stad auto- en fietsverkeer
sterk bevordert, dient zij alles te doen om het trammen
aanlokkelijk te maken. Hetgeen er verder aan doel
treffendheid ontbreekt, wordt mede gedemonstreerd
door het feit, dat nieuwe Woonbuurten geregeld maar
al te lang op een goede verbinding met de stad
moeten Wachten !
Ziet hier dan een schets vau het /mideiiregister
onzer tram. De oorzaak vau het onbevredigend aantal
BATENBURG & FOLMER
(G. W. FOLMER)
DEN HAAG,
HUYGKNSPARK22
BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
MKT S Al-TvI N RICHTING
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
INTERNATIONALE TRANSPORTEN
passagiers zoeke men zeker niet in de eerste plaats
in het tarief, dat zoo gaarne als zondebok voorop
wordt gesteld. In 't algemeen acht liet publiek het
dubbeltjestarief niet te lioug, al zou natuurlijk ver
laging welkom zijn. hèboven aangeduide verbeterin
gen iu den minutieust zijn de eerstnoudige om het
verkeer te doen toenemen en dus eveneens om tarief
verlaging commercieel mogelijk te maken.
Ten slotte nog dit:
De materie van het tranivraagstuk is te omvang
rijk, het beleid der tranidirectie te onvolkomen
gebleken om er vrede mee te kunnen hebben, dat het
hoofdkantoor op de Nassaukade en de commissie
vau bijstand de zaak uu maar verder afhandelen.
De gemeenteraad heeft tot taak B. en W. uit te
iioodigeii een commissie in 't le\'en te roepen, die
met voorstellen zal moeten komen om de huidige
trameuveleii weg te nemen, snel tramvervoer tusschen
ver uitelkaar liggende stadsgedeelten te bevorderen
en zoo liet bedrijf tot groei en bloei te brengen,
liet etficieiit" te maken. Amsterdam en de burgerij
zullen er wel bij varen !