De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 6 februari pagina 7

6 februari 1926 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

tö. 2540 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND UIT DE NATUUR door Dr. JAC. P. THIJSSE Het Zandpad. AMMER dat onze vorstperiode niet wat gunstiger is verloopen. Als het water wat eerder gezakt was i er was geen sneeuw gevallen en de vorst had een aar dagen langer geduurd, dan zou Jong Holland >chten hebben kunnen maken wijd en zijd door ons eerlijke Polderland. Zooals het nu gegaan is, heeft msterdam nog net even een kijkje kunnen nemen an de Poel van Amstelveen en dat is al wel wat aard. Maar het had u moeten gaan als met mij een ijfenveertig jaar geleden, toen we gedurende enkele unstige winters zoowat overal konden komen en bij e gelegenheid ontdekten wij de Poel en het Karnelelksgat, de Gaasp tusschen Diemerbrug en Woesp i de bocht van de Vecht bij Uitermeer. Eigenlijk de winter de beste tijd voor dergelijke ontdekkings>chten, want dat gaat dan vlug en vroolijk en levendig i men is dan door allerlei oorzaken in een hoogor, ntvankelijker stemming. In den zomer is die stemming 9k wel te bereiken, maar niet zoo gemakkelijk en !et door zoo velen. Daarom spijt het mij.geducht, at het met dat ijs is misgeloopen, vooral om de aasp, de bocht bij Uitermeer en de Ankeveensche Taaivoetbrug. Wie die heerlijke landschappen in en winter per schaats heeft ontdekt, zal ze in lente n zomer nog Wel graag te oet, per fiets of al varend rillen bezoeken en bij ider bezoek worden ze u ierbaarder. De Vecht bij Jitermeer behoort in de oogste categorie van de lederlandsche landschap en ook al om de wonderaarlijke concentratie van lanten- en dierenwereld angs de . rivier en langs e fortgrachten. Van litermeer wandelt men ings de Trek vaart heel enoeglijk naar 's-Gravemd of naar Bussum en asseert dan de Ankeeensche Draaivoetbrug, ie toegang geeft tot do lilversumsche Meent en aarachter slingert zich do oschrand van de Meerade van het Naardermeer. iver Meent en Meentbrug randel je ook heel mooi en emakkelijk naar Bussum. Deze wandelweg Diemerrug, Bijlmermeer, Gaasp jeinbrug, Weesp, Uiterneer,Bussumof Hilversum nu juist wat ons mooi, teuw Groot Amsterdam oodig heeft. In zijn geeel is het net een mooie agwandeling en de trein rengt je gemakkelijk van et eindpunt naar huis. O;>k kan de wandeling in :ukken geknipt worden met telkens nieuwe varinten voor den terugweg. Zoo is het buitengewoon ardig om bij de Gaaspsrbrug linksaf te slaan en an langs de Bijlmermeer Ouderkerk op te zoeken. f je neemt den trein naar Weesp'en besteedt den eelen dag aan het stuk Weesp, Uitermeer, Bussum. ok zijn alle waterpartijen van deze Wandeling aan eide oevers begaanbaar en overal vindt men goede, hilderachtig gelegen rustplaatsen. Deze wandelweg is heelemaal heerlijk rustig, soms Ifs eenzaam. In vroeger dagen maakte het water n deel uit van de Keulsche Vaart, maar sedert de >ening van het Merwede-kanaal is er alleen nog maar at plaatselijk verkeer van motorschuiten naar de >rpen van de Vecht of naar 's Graveland, waar ig altijd de waschmanden heen gaan. Het jaagpaard verdwenen en het jaagpad, het Zandpad, vereischte o Weinig 'onderhoud, dat sommige gedeelten van den eg wat hobbelig en benauwd raakten, zoodat de itomobilist der latere jaren over dezen weg een el andere meening is',toegedaan dan ik en mijn muiten. Hier hebben we duseen beerlijken wandeleg, een ideaal verpoozingsterrein, dat tot nu toe or het groote verkeer van niet veel beteekenis is weest. . Maar nu het schriklijk pleit" zooals onze goede diens zou zeggen. Hetzelfde Amsterdam, dat zoo odig Wandelen moet en zoo innig behoefte heeft n sereniteit (ik kan 't niet anders zeggen) moet k vlug, heel vlug het Gooi kunnen bereiken on ist en daarom moeten door het mooie polderland breede wegen worden gelegd, spoorlijnen en tram wegen en breede lanen voor de snelste automobielen. Alle thans bestaande wegen zijn onvoldoende en vol gevaren. Daarin moet ten spoedigste verbetering gebracht worden, er is al veel te lang getalmd. Om zijn recht tracéheeft de Muider en Naarder Straatweg de voorkeur. Hij heeft ernstige fouten en daarom moet hij gedeeltelijk worden verlegd of liever gedoubleerd. Zoodoende is ontworpen de Nieuwe Weg, die de oude bebouwde kommen van Muiden en Naar den ontwijkt, het Naardermeer eventjes aanraakt en zoo, tusschen Naarden en Bussum door, Laren en Baarn bereikt. Nu is echter ook een directe verbin ding Amsterdam?Hilversum gewenscht en daarvoor bestonden twee projecten. Het eerste wil doodeen voudig onze wandelweg langs het Zandpad verbreeden, lastige bochten afsnijden en zoo over 's-Graveland Hilversum bereiken, Dat pasklaar maken van een ouden Weg voor geheel nieuwe verkeerseischen heeft natuurlijk groote bezwaren. Het aantal der las tige bochten is niet gering en zoo is het ook met de gebouwde eigendommen langs dezen zeer ouden wegl Met het oog op deze moeilijkheden is dan ook een ander plan ontworpen en wel van een geheel nieuwen weg. Deze zou tot bij Vreeland langs den Staats spoorweg gaan, dan langs de d'Alembertkade de Loosdrechtsche plassen doorsnijden en zoo regelrecht op Zuid-Hilversum aan. Hij zou beginnen bij de nieuwe spoorbrug over den Amstel in Amster dam-Zuid en daardoor zou dan meteen het stuk Amsterdam-Diemerbrug belangrijk worden ontlast. TOEGEPASTE KUNST door OTTO VAX TUSSENBROEK \ «? l' \ i , \ "*? / S \>'e-c-6't \ - '^ V ^ 'è'-'to "^'V /. . , .ijr^fri?""* 'Se ! ' / '! ^** «fc .? i Ui Bij de overbrugging van het Merwede-kanaal gaat dan langs dat Kanaal de hoofdweg naar Utrecht, waardoor ook de Mennistenheniel weer vrij zou ko men van smook en drukte. Dit geniale plan, het plan-Miranda, is door ons met groote ingenomenheid begroet en ik kan mij niet anders voorstellen of de automobilisten moeten ook hieraan verre de voorkeur geven boven de normali satie van het Zandpad. Zelfs al kwam het veel duurder uit, dan leek het ons toch betir. Beide plannen zijn in de Staten van Noord-Holland uitvoerig besproken bij de vaststelling van het Wegenplan voor die Provincie en tot ons groot verdriet heeft h>t Zandpad-plan de meerderheid verworven. Wij staan niet alleen, wanneer wij dit besluit betreuren. Het Handelsblad van 29 December, De Telegraaf van 30 December bevatten uitvoerige hoofdartikels over dit geval. De Staten van Noord-Holland hebben al dikwijls getoond, de be langrijkheid van behoud van natuurschoon en van de instandhouding, zelfs stichting van recreatie terreinen te gevoelen en ook de noodige offers daar voor te willen brengen. Daarom hopen wij, dat wanneer belangstellende personen of vereenigingen hun wensch te kennen geven, om het Zandpad niet tot primairen verkeersweg te maken,onze Staten de middelen zullen vinden, om de wegen langs de oude Keulsche Vaart en langs de Hilversumsche Meent het idyllisch karakter te laten behouden, waardoor zij thans beroemd zijn. Het nijvere Weesp kau voor zijn snelverkeer gemakkelijk aansluiting krijgen op den Muiderstraatweg. Tentoonstelling: Vormen der Ned. Kunst gedurende de laatste vijftig jaren J7R is op do door de goede zorgen der Vereeniging Kunst aan het Volk" thans in het Stedelijk Museum ingerichte tentoonstelling heel wat te zien en ook heel wat te loeren ! Men kan van meening verschillen of het al dan niet gewenscht is in eenzelfde ruimte oud en nieuw bijeen te brengen en aldus uitersten tegenover elkander te stellen, welke elkander eigenlijk al bijzonder slecht verdragen en waarbij het een aan het ander geen voordeel doet (de groote zaal met beeldhouwwerken maakt helaas een indruk van.... een veiling). Erkend dient te worden met groote inge nomenheid dat deze tentoonstelling op onmiskenbaar duidelijke wijze naar voren brengt il ut de knnstenuren vuil Holland niet hebben stil gezeten en dat er in de laatste halve eeuw een geweldige ommekeer heeft plaats gehad, waarvan men blijde kan getuigen dat door het omverstormen van heel wat heiligeii-huisjes en door het zich open stellen voor vernieuwing aan eene muffe, suffe en duffe periode van gekunsteld heid een einde is gemaakt om daarvoor een nieuwe tijd van verjongde kracht, zuivorsten kunstzin en oplaaiend levensvuur te stellen, Waarin deze ge kunsteldheid voor de ware Kunst moest plaats maken. In Holland groeide de grootsche daad eener nieuwe Bouwkunst, zoo goed als inmiddels in samengang met de architectuur, ge bonden of Wel vrij, in zeer persoonlijke uitingen, eene gansch eigen Beeldhouw kunst was opgekomen waarin tal van zeer be gaafde jongeren hunne sterke talenten tot uit spraak brachten. Ook in de Nijverheidsknnst, in de woning-inrich ting, in meubelen, huis raad, in velerlei voorwer pen van nut en tooi werd opnieuw naar stijl en ka rakter gestreefd; de Kunst der Reclame werd geboren en zoowol in de strakke, dofte, Wandschildering als ir, de kleurenWeeldo van het gebrand glas der ven sters aan openbare gebou wen, bloeide do heerlijkheid \i' j op eener nieuwe on \er/ j puurde sch< oniioid eu <,r./ j danks allo tegenstand eu ongunst der tijden leed en streed do kunstenaar om erkenning zijner roeping, om erkenning der Knust als verwerkelijking van hot hoogere in den mensci), waarbij het ,, Kunst ist Ergan/nng" ais wacht woord gekit.... Wie nu eens met aandacht wil toetsen wat er, om, n enkel voorbeeld te noemen in de meubel kunst en vooral ton opzichte van het begrip menbileering sedert 1875 veranderd is, die vindt op deze tentoonstelling do zeldzame gelegenheid tot daadWerkelijke vergelijking in een klein bestek: oono reeks vertrekjes met werkstukken van Cuypers, Burlage, Ponaat, van den Bosch, Lion Cachet, de Ba/.el on de Klerk, waarbij eenerzijds een voor den wansmaak der zeventiger jaren typeerend ameublement uit het Museum Willet Holthuyzen: niet stoelen, waarvan de rozet aan de leuning zoo ongemakkelijk in den rug priemt eu hot rood trijp Camera Obscura-lierinneringen oproept; met een buffet vol zinloozo en zinledige tierlaiitijiien en waarop ook do gekronkelde zilveren bouilloire" een welsprekende rol speelt, het oude on een fantastische kast, tafel en eeiiige zitmeubelen van de Klerk (van omstreeks 1920) het nieuwe uiterste vertegenwoordigen. Tusschen deze beide polen ligt de gothische geaardheid van een Cuypers; do gezonde, constructieve kracht van een Berlage, de verfijning van een Penaat; do rust van een van den Bosch; de zwier van eeen Cachet; de adel van een de Ba/el. En voorts Wordt men telken.-- weer herinnerd in aanplakbiljetten, in metaal on glas en aardewerk, in behangselpapier en in Weefsel aan het zoo ver heugende: dat er toch eene geweldige ommekeer ten goede heeft plaats geliad en dut, ondanks alles in nn:e dagen aan zuiverheid van inzicht, beginselvastheid en universcelc kracht enorm veel gewonnen is \ v.VOLLENHOVEN 'S STO

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl