Historisch Archief 1877-1940
No. 2541
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
AU GAVEAU PARISIEN"
American Bar - Dancing Amsterdam
Afternoon-ThéDansant 4 6.30
Soiree-Dansante 8.45?12
ALS GROOTSTE ATTRACTIE VOOR DEN DANS
DE BEROEMDE ENGELSCHE BAND
THELONDON SYMPHONY FIVE"
FILM-LITTERATUUR
DOOR L. ]. JORDAAN
H;
,,Füm," door LUC. Willink. Uitg.: ..Boek
en Periodiek" den Haag.
ET gaat met de film-litteratuur al precies als met
? defilm-critiek: we worden overstroomd met plaat
jes en verhaaltjes en opkammerijtjes terwijl de
serieuze publicaties over het merkwaardige en inte
ressante maatschappelijke verschijnsel: de film, tot
de zeldzaamheden blijven behooren. Het is - op een
dood-enkele uitzondering na nog niet mogen
gelukken de groote pers tot andere concessies tegen
over de film te bewegen, dan tot een nuchteren
inlichtingsdienst met wat anecdoten, eerlijk
bijeengegraaid uit buitenlandsche tijdschriften. De speciale
periodieken, voorzoover mij bekend, zijn foto-albums
en amusements-lectuur terwijl het eerste ernstige
boek over de cinematografie in Nederland nog moet
verschijnen.
Ik vraag me telkens weer opnieuw af, hoe dit
mogelijk is. Welke vloek rust er toch op de film, dit
stiefkind van onze hedendaagsche cultuur dat
zij in alles miskend en achteruitgezet moet worden?
Hoe kan 't zijn, dat de cinematografie, die leeft in
de ziel van de massa als geen andere uitingsvorm,
stelselmatig wordt doodgezwegen, gekleineerd en
tegengewerkt? Komt het dan bij geen dier tegen
standers en onverschilliger! een oogenblik op, dat
een verschijnsel, -hetwelk de warme belangstelling
en sympathie heeft van vele groote en fijne geesten
waaraan tal van belangrijke kunstenaars hun beste
krachten wijden, een andere waardeering verdient,
dan gematigde indifferentie en minachting? En hoe
zit het met de uitgevers meenen zij, dat er geen
publiek zou te vinden zijn voor ernstige publicaties
over de film? Gelooven zij niet, dat er een groot
contingent lezers bestaat, dat walgt van de gelikte
foto's van allerlei twijfelachtige stars", dat misselijk
is van de huwelijks-confidenties des heeren Valentino
maar dat serieuze studies over de cinematografie
als kultuur-verschijnsel en kunst-vorm met vreugde
zou begroeten?
Hoe dit zij er zijn zelfs in het buitenland nog
weinig schrijvers en uitgevers, die zich er aan gewaagd
hebben. Zeker - werken van informatorischen en
technischen aard zijn er genoeg verschenen en de uit
gaven van Harpers (?How motion-pictures are made"
by Homer Croy) en Heinemann (?Moving Pictures"
by F. A. Talbot) zijn er voortreffelijke voorbeelden
van. Maar daar zit 'cm de kneep niet ! Dat het
levende beeld en zijn fabricage, als technischen arbeid
in ruimen kring belangstelling zou vinden - wie
zou 't betwijfeld hebben? Maar de kultureele en
artistieke waardebepaling van de film.... tja, dat
is iets anders. Die bewaart men voor familie en (heel
goeie) kennissen want ziet u, te aesthetiseeren en
te filosofeeren over de bubi-kopf of over de radio -
d.it gaat nog, maar over de film.... !
En zoo weet iedereen, die belangstelt in de cinema
tografie, hoe de knapste en ingewikkeldste truc-films
gemaakt worden hoe het langzaamwerkend apparaat
functionneert hoe de oude kinethoscoop in elkaar
zat.... maar niemand heeft eenig idee van de
historische beteekenis van Asta Nielsen van de
logische samenhang tusschen de film als mechanische»
kunst-vorm en den geest van onzen tijd van. . . .
van tientallen andere dingen, want men heeft na
dertig jaar film-leven nog niet geleerd over de lilm
na te denken \
Zoo |igt hier een uitgestrekt veld voor nuttigen en
interessanten cultureelen arbeid bijna geheel
braak-want met uitzondering van het voortreffelijke werkje
van Bela Balasz ,,Der sichtbare Mensen/ en het
lezenswaardige Lichtspiel und Leben" van Hrwin
Magnus, is mij geen litteratuur in die richting bekend.
En nu vind ik hier op mijn tafel een Hollandsen
boek, dat in tal van opzichten als een zeer verdienste
lijke poging beschouwd kan worden. ,,Film" van LUC.
Willink geeft niet alleen veel, wat informatorisch
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGEN DO->R
DEKON.FABR.F.W.BRAAT-DELFT
ENGE ZULT TEVREDEN ZIJN.
interessant is, het tracht tevens in zijn uiterst
eenvoudigen en beknopten vorm een synthetische be
schouwing te geven van de film als cultuur- en
kunstfactor. Het was te verwachten, dat dit laatste, als
verreweg de moeilijkste opgave het minst zou slagen.
Vooral de karakteristieken der verschillende groote
film-kunstenaars lijken mij, afgezien van persoon
lijke appreciatie wat machteloos. Maar laten we
niet vergeten, dat 't hier een eerste poging geldt
dat de menschen, die over dit onderwerp hun ge
dachten lieten gaan, onderling nog zeer weinig of
geen voeling met elkaar konden hebben, door 't
ontbreken van een ernstig orgaan - zoodat de
opinies en waardebepalingen en ook de wijze om die
tot uitdrukking te brengen volmaakt vreemd en
eenigszins rauw tegenover elkander komen te staan.
In ieder geval de opzet, om eens te breken met
de verschrikkelijke bioscooprubriek-litteratuur de
eerlijke poging om de film eens anders te zien, dan
als geduldig onderwerp vi.or allerki anecdotische
leuter-praat is te opmerkelijk en te verheugend om er
niet met vreugde melding van te maken.
Ten overvloede zij vermeld, dat 't boekje verlucht
is met interessante foto's terwijl de auteur,
volgens een methode, den lezers van ,,de Groene" niet
geheel en al onbekend getracht heeft, den tekst
door vignetten van eigen hand, te verlevendigen.
Het is de eerste zwaluw moge de zomer spoedig
komen.
Wie volgt?
'N KWESTIE VAN OVER
WEGEN*)
DOOR KU,MGRA"NOSAUS
Spuurwegdirectie:
Vooral geen veiligheids-signalen,
want onbetrouwbaar zijn die vaak
(al werken ze de meeste malen):
bezuinigen is óók een taak !
't Geëerd publiek moet zelf maar waken,
zoo tegen stoom als tegen staal:
wut dupen ook de duiten maken, ?
vooral geen veiligheids-signaal !"
Wég-gebruiker:
Een trein heeft maar een traag geweten,
en 't stoompaard stoer, en zwaar, en zwait,
't mag Jupiter" of Jumbo" heeten -
heeft maar een hol (schoon hijgend) hart !
En als het dol komt aangedonderd
(?Vooral geen veiligheids-signaal !"),
zoo zij men niet te zeer verwonderd,
als 't Moloch" heet: da' 's mannentaai '
Sputirwegdirei'iic:
Vooral geen veiligheids-signalen,
want geenszins zijn die rog volmaak; :
wat zullen wij den tol betalen
van wie niet voor z'n welzijn waakt?
Wij vullen de bewaking staken,
en wie aan plicht" doet of moraal",
mag tegen deze staking waken,
vooral geen veiligheids-signaal !"
W eg-gebruiker:
Hier Wordt dus op de hulp gerekend
van 't wijs-maar-weerloos wegpubliek.
oplettendheid" 'en aandacht" kweekend,
en 't heet dan spoorwegpolitiek"!
(En waarlijk! 't woord is welgekozen:
ook 't politieke overleg
kruist soms, waar 't waant te gaan op roii-n,
een -- onbewaakten overweg !)
Spiiurwegdirectic:
Vooral geen veiligheids-signalen:
bezuiniging is 't ideaal;
dus u'iit ook 't wegpubliek mag malen.
vooral geen veiligheids-signaal !"
Wég-gebruiker:
De spoorweg spreidt een rnw-doch-rée bed.
al geeft men d' oogen goed den kost:
hoewel Het Spoor" je boekt als debet,
fungeer je 'r toch als credit-posr !
*) Qua gerijmdheid niet cynischer dan 't decr
inzake onbewaakte overwegen".
NIEUWE UITGAVEN
PAUI. ZONNEKLAAR, Hollandfdu' Liedjes, Zutphen,
W. J. Thieine et Cie.
Aflevering 36- 37 van de Algemeen? Geschiedenis
door Dr. hl. BKUOMANS, hoogleeraar te Amsterdam
en Dr. G. W. KERNKAMP, hoogleeraar te Utrecht.
Tweede, herziene en bijgewerkte druk. Leiden, A. W.
Sijthoff's uitgevers mij.
JANTJE'S KLADSCHRIFT
^'i
»^Ct;
X!^~
t
>Lfc4?6,' i dttJ-é-7