Historisch Archief 1877-1940
No. 2542
ZATERDAG 20 FEBRUARI 1926
voor
Onder Hoofdredactie van G. W. KERNRAMP
Redacteurent H. Brugmans, Top Naeff en G. Nolst Trenité. Secretaris der Redactie t C. F. van Dam
UITGAVE: N. V. DE GROENE AMSTERDAMMER
Prijs per jaargang f 10.- bij ^uitbetaling. Per No. 25 cent Advertentie» f 0.75 p. Regel - Dispositiekosten 20 Cent
REDACTIE EN ADMINISTRATIE, KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM
KAMERONTBINDING
TOEN in 1672 dat weet iedereen nog wel:
het jaar van reddeloos, redeloos, radeloos"
na den moord van de gebroeders de Witt ook
te Amsterdam de burgerij oproerig werd en verande
ring van de regeering wenschte, werd er aan de Beurs
een geschrift aangeplakt met allerlei eischen, waar
onder deze: dat voortaan de vroedschap uit fatsoen
lijke kooplieden zou bestaan.
Dat leek erger dan het bedoeld was; de opsteller
ervan wou niet zeggen, dat er tot nog toe onfatsoen
lijke kooplieden in de regeering hadden gezeten, maar
dat de regenten een afzonderlijke stand waren gewor
den en geen menschep, van zaken meer waren; dat
moest nu anders worden; ze moesten weer gekozen
worden uit de eigenlijke burgerij, de fatsoenlijke
kooplieden".
Zoo leek ook het bericht, dat Mr. Limburg niet
hard opschoot, omdat hij zich er speciaal op toelegde
bekwame en voor hun taak berekende ministers te
1 vinden, niet complimenteus voor andere formateurs
van kabinetten; maar natuurlijk wou hij hun niet
verwijten, dat zij er maar een beetje de hand mee
hadden gelicht; de bedoeling was vermoedelijk alk-en,
het publiek er op voor te bereiden, dat het zijn
geduld nog zou moeten oefenen.
Nu, op dat geduld kan hij een hoogen wissel
trekken; de crisis duurt nu al veertien weken en
geen sterveling schijnt zich er om te bekommeren,
of er nog ooit een einde aan zal komen; alleen de
S. D. A. P. die zich tot nog toe kalm had
gehouden, zóó kalm, dat je niet meer wist, wat je
aan haar had vindt, dat het nu maar uit moet
zijn en verrast ons met het bericht, dat haar Kamer
fractie bijeenroeping van de Tweede Kanier zal
vragen en het voorstel wil indienen om aan de
Koningin te verzoeken, de Kamer te ontbinden.
De leiders van deze partij hebben klaarblijkelijk
geen vertrouwen erin, dat Mr. Limburg zal slagen
in zijne taak; als vandaag of morgen den volke wordt
meegedeeld, dat hij zijn Kabinet bijeen heeft, ver
valt immers de reden voor hun voorstel; zij zullen
dan toch eerst moeten afwachten, met welk program
ma het nieuwe ministerie voor den dag komt;
konden zij, nu zij zoolang de kat uit den boom hebben
gezien, de indiening van hun voorstel niet hebben
uitgesteld totdat er zekerheid over den uitslag der
pogingen van Mr. Limburg bestaat?
En wanneer die mislukt zijn, welke reden is er dan
om Kamerontbinding te verzoeken?
Er bestaat immers geen conflict tusschen Regeering
en Volksvertegenwoordiging; alleen de vier Katho
lieke ministers hebben ontslag genomen wegens het
.Kamervoturn over het gezantschap bij het Vaticaan;
de overige ministers hebben hunne portefeuilles ter
beschikking gesteld, niet wegens dit votum, maar
omdat er een hoogloopend geschil was ontstaan
tusschen de partijen, waarop het kabinet-Colijn
steunde.
Bij een Kamerontbinding dient aan de kiezers
een bepaalde vraag te worden voorgelegd. Welke
vraag zou dit moeten zijn? Niet deze: zijt gij vóór
.of tegen een gezantschap bij het Vaticaan? want de
beslissing, die in de Kamer daarover gevallen is,
heeft aan den in de eerste plaats daarbij betrokken
minister, en ook aan de meerderheid zijner collega's,
geen aanleiding gegeven het bijltje er bij neer te leggen.
Zou men de kiezers zich dan willen laten uitspreken
over de vraag, of en hoe het geschil tusschen de
rechtsche partijen moet worden bijgelegd? Maar deze
kwestie raakt toch alleen hen, die tot deze partijen
bchooren, niet het kiezerscorps in zijn geheel.
Vermoedelijk vreest de S.D.A.P., dat bij mislukking
van de poging om een extra-parlementair kabinet te
vormen,het demissionnaire ministerie bereid zal worden
bevonden, aan te blijven. Maar gesteld dat dit gebeurt,
dan zal toch eerst de Kamer hebben uit te maken,
of zij deze oplossing van de crisis aanvaardt;
eerst wanneer zij mocht hebben te kennen gegeven,
niet te willen samenwerken met het herrezen
kabinetColijn, zou de Regeering tot Kamerontbinding
kunnen overgaan, indien zij reden heeft te vermoeden
dat de kiezers er anders over denken, dan de Kamer.
Zoover zijn wij echter nog niet.
Men zou dan ook gevoegelijk alle beschouwingen
over Kamerontbinding kunnen opschorten, totdat
het «ogenblik is gekomen, waarop dit vraagstuk
urgent wordt, indien er, in verband met ons kies
stelsel, geen reden bestond om reeds nu de aandacht
te vestigen cp een eisch, waaraan de politieke partijen
zullen moeten voldoen, zoo eventuccle nieuwe ver
kiezingen ecnig richtsnoer aan de Kegeering /uilen
geven.
Wat gebeurt er tegenwoordig bij verkiezingen?
Men stemt op de lijst van een partij, met wier denk
beelden men zich in hoofdzaak kan vereenigeii. Klke
partij voert propaganda voor haar gen meeningen
en tracht zooveel mogelijk kiezers te bewegen, op haai'
te stemmen. Kerst na afloop der verkiezingen plegen
de partijen, die in aanmerking komen voor de formatie
van een op haar steunende regeering, overleg over
een gemeenschappelijk programma. De verkie/.ingen
dienen alleen om de numerieke sierkle te bepalen.
waarin elke partij vertegenwoordigd zal zijn in de
Kamer: zij geven geen aanwijzing omtrent den
wensen van de kiezers betreffende de regerings
vorming.
Reeds meermalen is betoogd, dat de p< litieke partij
en aan de kiezers behoorden mede te deelen, naar
welke regeringsformatie zij /uilen streven; de
Delftsche hoogleeraar de Vooys heeft reeds verscheiden
jaren geleden hiervoor gepleit; nog onlangs, in een
rede te Leeuwarden, heeft het Kamerlid van Vuuren
«p het/elfde aambeeld gehamerd.
Voor de rechtsche partijen bestaat er dan ook de
meeste aanleiding, te betreuren dat zij de/e gedrags
lijn niet hebben gevolgd. Toen de verkiezingen van
den afgeloopen zomer in het gezicht kwamen, be
schikten zij over een meerderheid in de Volksver
tegenwoordiging en mochten zij zich vleien met de
hoop. dat zij die meerderheid, /ij het clan ook ver
zwakt, zouden behouden. Wanneer /ij zich toen met
elkaar verstaan hadden over het programma, dat zij
tot uitvoering zonden trachten te brengen en over de
beperking in de vervulling van eigen wenscheii, die
elke partij zich daarbij zou moeten getroosten, /ou
den zij niet alleen alle misère hebben vermeden, die
hun in de laatste maanden zoo rijkelijk werd
beschoren,maar zou de uit hen voortgekomen regeering
zich ook gerugsfeund hebben gevoeld door de meerder
heid van de kiezers, die aan het gemeenschappelijk
programma haar zegel had gehecht.
Ook voor de minderheidspartijen verdient dezelfde
gedragslijn aanbeveling. Bij de politieke toestanden
in Nederland is het uitgesloten, dat de niet-kerkelijke
partijen, wanneer het hun gelukt de meerderheid
van de Kamerzetels te bemachtigen, gezamenlijk
een regeering zouden vormen; wat men vroeger een
linksch Kabinet noemde, zal misschien nooit meer,
en zeker niet in de naaste toekomst aan het bewind
geraken.
Juist de zekerheid echter, dat de sociaal- en
vrijINHOUD:
Prof. Dr. G. W. Kernkarnp, Kamerontbinding?
Prof. Dr. H. Brugmans, De Torensluis.
Ur. U. Htiber Noodt, Clcmencean schrijjt
--Joh. Braakensiek, De im/c :etels in tien
Volken'bondsraad.
Dr. B Raptschinsky, D? Bolsjcwiki en China.
Prof. Dr. W. Storm van Leeuwen, Prof. Dr.
W. Einthnven.
Annie Saloinons, Bijkomstiglieilen.
Dr. Jac. P. Thijsse, Uit'ile Natuur. L J.
Jordaan, Duvel-in-de-doos.
Vnor Vrouwen, red. Elis. M. Rogge.
H. J. M. Walenkamp O.n., Dr. H. P. Beria^e.
70 jaar.
Dr. Joh. C. Breen, J. W. Enschedé- Mr. H.
. Koster, Boekbespreking - Georye van
Raerndonck, Italië.
v. T.. De Verkeeistentoon^leltint! te Amsterdam.
Willern van Doorn, Hn^elsehe boeken Wybo
Meyer, W. j. Krussc.
Jhr. Mr H." Smissaert, Op den F.eon. l'ilkijk
H. Verstijnen. Dierstudie Conttant van
Wessem, Muziek.
Prof. Dr. H. Bru^rnans, De Middeleeuwen.
Hit het K/adselirijt van Jantje L. J. Jordaan,
iïioKeapv Kion^ra Nosalis, Rijm.
Barbarussa, ('// den Gemeenteraad, niet teeken.
door B. van Vlijmen.
zinnig-denircratcüui de Vrijhcidshi ;ui ailei-n do^r
samengaaii mei een of meer van de partijen, die t"t
dusverre rcchtsche partijen luelten, deel van de
regeering zullen kunnen uitmaken. \ erplichl hen, vóór
de verkiezingen zich ie beraden, aan welke combinatie
/ij /ouden willen ikehicmen, \an welke wenschen
\ an hun programma /.i| 'Jan bereid /ouden zijn af
stand Ie doen, en welke zii in geen ge\al /ouden willen
laten varen.
Voor de kiezers, die gewoon zijn altijd op de iij.-t
van eenzelfde parlij te stemmen, zou dit alles ver
moedelijk weinig onderscheid maken: maar we! vour
hen. die zich niel aan een partij gebonden vielen, en
het /ijii juist de/i:i. van wie de verschuivingen in
den uitslag der verkiezingen afhangen; hunne stem
zou ook worden Inpaald door het prespcctief. dat
de partijen openen omtrent de nieuw te vormen
regeering.
Wat de sociaal-democratische fractie met haar
voorstel eigenlijk beoogt, is moeilijk te gissen ;misschicn
wil zij alleen maar wat leven in de politieke brouwerij
brengen; in elk geval zal zij wel niet verwachten, dat
er thans een Kamerontbinding plaats heeft.
Maar de politieke toekomst bergt wel zooveel on
zekerheid, dat met de mogelijkheid van nieuwe Kamer
verkiezingen, vóór den normalen termijn, moet wor
den rekening gehouden. In dat geval moge de kiezer,
bij het uitbrengen zijner stem, tevens weten, welke
legeeringsformatie hij er mee bevordert.
KERNRAMP