Historisch Archief 1877-1940
No. 2543
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
C3IDDING
ITUYNENBURG MUYS|
ISCHILDEESI
Tcckcntng voor .,c/e Groene Amsterdammer , door J. G. Sinia
MUZIEK IN
DE HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
D,
IE abonnementsconcertcn brachten ditmaal als
noviteit een werk van den veramerikaansten
Elzasser Charles Loeffler. De connecties, die de dirigent
Mengelberg tegenwoordig niet Amerika onderhoudt,
brengen vanzelf mee, dat hier werken uit de Nieuwe
Wereld geïntroduceerd worden en hier is niets tegen
als het belangrijke of om hun kwaliteiten interessante
werken zijn. Er zit in Amerika zeker muziek, die het
kennismaken waard is, speciaal op het gebied der
jazz-muziek, waarvan Amerika het land van de voor
keur is en op welk gebied het ongetwijfeld de
Amerikaansche muziek kan grondvesten. Indertijd is er hier
in dit weekblad opgewezen bij een bespreking der
Amerikaansche muziek, dat de Amerikanen het
rythmisch element van den jazz voor hebben op de
Europeanen, en dat hier in dit rythnie een eigen rijk
dom en de ontplooiing voor een eigen kracht meer
schuilt dan in de aanpassing van Europeesche muziek
vormen, die reeds in Europa geperfectionneerd zijn.
Composities van Amerikanen, geschreven op muziek
van Amerikaansche bodem en die een echo in het hart
van-hun eigen volk vinden, zullen uiteraard interessan
ter voor de ontwikkeling der muziek in het algemeen
zijn dan het werken met geïmporteerde door de Euro
peesche cultuur overgeleverde vormen, en de resul
taten wijzen uit, dat dit inderdaad zoo is. (ïruenberg,
Whiteman, George Gershwin b.v. hebben scheppingen
der jazz-muziek geschreven, waarin zij inderdaad iets
oorspronkelijks bereiken (men begrijpt, dat ik met
jazz-muziek niet de beruchte (ïassenhauer onzer
cat'é's en variété's meen) en ook de rythmische invloed
er van op onze Curopeesche componisten is reeds op
vallend en hief t zeer stellige vernieuwingen van
het rythmisch gevoel ten onzent bewerkstelligd.
Edoch, bij du muziek, die Mengelberg uit -Amerika
meebrengt, spreekt zijn voorkeur ook een woordje
mee en deze voorkeur geldt als bij zoovele musici,
die de ernstige" muziek willen, niet de jazz-muziek,
in discrediet door onze lawaai-jazz-ban.ds. Derhalve
brengt Mengelberg ons niet de bovengenoemde com
ponisten, maar Charles Loeffler, Amerikaanse!! com
ponist naar woonplaats, niet naar nationaliteit.
Zondagmiddag werd van Loeffler gespeeld ee'i
orkeststuk ,,A pagant poem", naar Vergiluts, niet
piano, hoorn en trompet-solo's. Deze muziek drukt
zich uit in de Europeesche muziek-taal der vorige
eeuw, is zwaar en romantisch geïnstrumenteerd en
verklankt de bekende ergheid" van gevoelens, waar
voor in de muziek reeds sinds lang een volkomen con
ventioneel geworden muzikale taal bestaat. Zij biedt
daarbij geen enkele oorspronkelijke gedachte, geen
enkel oorspronkelijk accent, het is alleen knap hand
werk, derhalve als muziek aan n stuk door vervelend
voor den toehoorder, die op iets zit te wachten, dat
niet komt. Het succes dat dit werk van Loeffler be
haalde, was dan ook maar matig.
Een ruimere mate van toejuichingen viel Zondag
avond de elegante celliste Judith Bokor ten deel met
het cello-concert van Haydn. Judith Bokor speelt
een lichte, soms wat te vluchtige toon, die beter bij
de Fiansche muziek dan bij de Duitsche muziek past.
Maar haar voordracht had charme en bekoorde het
publiek zeer.
Mengelberg haalde de 2de symphonie van Bruckner
nog eens op. Ik heb er al vaak van gesproken, dat
Bruckner voor een hedendaagsch publiek zich niet
meer of nauwelijks meer verstaanbaar maakt en dat
hij, bezat hij de technische gemakkelijkheid van
componeeren van b.v. Loeffler, ons zeker oneindig meer
had getroffen, want hier is een componist, bezield
van waarlijk hooge en edele gevoelens, die hij, gereali
seerd, ontoereikend, in ieder geval moeizaam voor ons
uitdrukt. Maar voor de bewonderaars is dat juist het
treffende van zijn persoonlijkheid. Ik geloof niet
meer aan een nieuwe Bruckner-periode, zooals sommi
gen nog doen.
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN J SNAREN
1-T PAT-J D Achter St. Pieter 4 _J
ij O. rVTVi IJX Utrecht _J Tel. 443 _;
PIANO'S u J VERHUREN D II VLEUGELS
W 1/1
B O E G I N E E S C H E 11 A N D E L S P R A U W E N
''T "T '"'"'" za' z"°''?'S1-'11 'll'' midden der l 7e eeuw geweest zijn, dat macht en rijkdom der Boegineesche landen
l 'l tot groote hoogte geklommen waren. De handelsprauweii dezer 1.inden doorkruisten toen in grootei;
-l . l getale en in alle richtingen de Indische wateren en hebben er niet weinig toe bijgedragen om de
Boegineesche cultuur zooal niet te verbreiden, dan toch grooten invloed te doen uitoefenen tol zelfs in de verste uit
hoeken van dit onmetelijk gebied. Naar gelang echter die pranwvaart loiiiam en de handel zich uitbreidde, deed
zich ook meer en meer de behoefte gevoelen aan een geschreven wetboek ter vervanging van de slechts bij mon
delinge overlevering bekende adafs ten opzichte daarvan, welke tot onophoudelijke geschillen aanleiding gaven,
die bij gebrek aan een vaste basis voor hel recht, dikwijls zeer moeilijk tot een einde gebracht konden worden.
Men heeft het aan Amanna Gappa, Hoofd of Malowa der Wadjoreezen te Makassar te danken, dat dan ook
ten slot t e in het jaar li>7(> zulk een wetboek, de zgn. Oen da n g-oen da n g i u tiertijd door den bekenden
zcndelingleeraar Dr. B. F. Matthes in het Nederlandse!] vertaald tot stand kwam.
Deze ocndang-oeiidang geeft wel een zeer bij/onderen kijk op het toenmalig beschaeingspeil der B -egineezeii
en omdat men veelal geneigd is de beschavingen van vele, in onze YVestersche oogen, nog tamelijk primitieve
volkeren min of meer geringschattend te beschouwen en dit te meer wanneer wij voor een dergelijke beschouwing
enkele eeuwen nog teruggaan, komt het mij niet ondienst ig voor hier iets uit dit wetboek mede te deeien. \Vij moe
ten daarbij niet vergeten, dat in dezen tijd de Oost-Indische Compagnie nog oppermachtig iieerschte in oiv/.e
Oost, haar schepen uitzond met eigenlijk het eenige oogmerk zoo groot mogelijke winsten te behalen. De wijze.
waarop dat laatste veelal geschiedde, mag ais genoegzaam bekend beschouwd worden.
Laat ons nu eens zien hoe de, in de oogen der Hollanders van toen, nog zeer onbeschaafde Boeginees, moest
handelen, wanneer hij met zijn prauw ter koopvaart ging. ook om rijkdom te verwerven, (l loot'dstuk XXV der
Oendang-Oendang). Het begint al met een bloemrijke beschrijving van de zoogenaamde bagilaba":
,,Het i^eld en de handelswaren, ictiarniede men i'in>r L;eineensehn;'peli/k'e rek'enin^ handel (/////> ( h:i:.'il<il':tt, :iïn cis '! ini't
een boom, die op r/cr ivurtcls rusi, ui! i'ierdelei s<mr! i'un tuiide \'n/>r!spruit. \Vilt t"e!t ^een enkeu \i',»te[ rernielen,' n'unt :»n ^;/
Jat doen muntf, kunnen uwe kinderen en kleinkinderen dien hnmn n:el meer ereen."
Hierna volgt eene omschrijving van hetgeen men derhalve niet mag doen met het toevertrouwde geld, terwijl
daarna de vier volgende punten worden opgenoemd, waaraan men zich dient te houden wil men rijkdom verwerven.
Pijper
Het tweede concert van Bertha Seroen en \Villcin
Pijper bracht wederom interessante kennismakingen
met nieuw werk van Auric, Pizzetti en Pijper zelf.
De ,,Cint| poèmes" van Auric op tekst van de Nerval
zijn een schepping uit de nieuwe periode van Aurie's
,,omkeer" naar het klassieke genre der Tweede
Keizerrijk"-mnzick (Offetibaeh, de romance, de popu
laire melodie, etc.). Het zijn chansons van het bekende
gehalte, gemakkelijk, charmant, voor het gehoor wat
goedkoop", doch van een sterke beheerschiug der
kunstvaarding. De melodieën van Pizzetti zijn van
edeler gehalte, hoewel wat zwaar van expressie. Beide
genres werden voortreffelijk door Mevrouw Seroen
vertolkt.
De twee nieuwe sonatines van Pijper, die de compo
nist zelf speelde, zijn strak en sober, zeer kort en voor
mijn gevoel wat te experimenteel geschreven. Om er
echter een oordeel over uit te spreken zouden ze
vaker gehoord moeten worden. Huldigt Auric ,,1'esth
tique du plaisir", Pijper eerder het tegendeel en hij
vergt veel van zijn toehoorder.
Seroen gaf een herhaling van de charmante Soiréis
de Pelrograde" van Milhaud, die een der beste voor
drachten van deze zangeres blijven, fivffciid was ook
de herhaling van Matthijs NVrnienli-ii's La Vcüle",
dat nog eens de dramatische en b, kkmmeiide
oogeiiblikken van den oorlogstijd terugriep.
N. V. KUNSTZALEN
DE SIRKEL"
Laan van Meerdervoort 53 D
DEN HAAG TEL. 36518
WERKEN VAN MODERNE MEESTERS
Kunstboeken, Sieraden,
Glaswerk Leerdam Unica
HRS Aardewerk 2.*>
Reproducties naar oude meesters