De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 6 maart pagina 11

6 maart 1926 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

No. 2544 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 11 VOOR VROUWEN UIT ROME DOOR HENRIËTTE SNOEK Roma T) OEM ! Canone ! ?*-* Dat wil dus zeggen: twaalf uur. Van den Gianicolo" waar het ruiterstandbeeld van Garibaldi op het hoogste punt van den heuvel den ganschen omtrek beheerscht, is het kanonschot gevallen, gevolgd door het aanslaan en luiden der verschillende klokken, van het welluidend bescheiden zilveren stemmetje van een kloosterkapel vlakbij af, tot het grove gebimbam van grootere kerkklokken in de verte. Ik spring van mijn stoel op, want altijd weer verrast het. kanonschot, dat mijn ruiten doet rinkelen, mij als een donderslag. Door de Sterrenwacht wordt op het dak van de kerk S. Ignazio iederen dag vijf minuten voor twaalven begonnen met het hijschen van den kegel, het sein, waar het afvuren naar wordt geregeld. Behalve door de Sterrenwacht is deze buurt nog bekend als een Cosmopolitisch plekje want eenige passen verder is de Gregoriaansche Univer siteit, waar iederen dag drommen van se minaristen in en uitgaan. Niet alleen zijn alle Europeesche volken er vertegenwoordigd, maar alle werelddeelen en alle rassen. Ik kwam er kleine Japanners tegen met .amandelvormige oogen, donkere forsche Ethiopiërs, tengere Javanen enz. Zoo juist kom ik uit het Pantheon dat on' zijn"ronden vorm door de Romeinen gewoonlijk Rotonda" wordt genoemd. Daar is -de catafalk waarop het stoffelijk overschot rust van de eerste Koningin van het Vereenigd Italië, de koningin-weduwe Margaritha, door gansch het volk geliefd en geëerd. Ik werd er opgenomen in den stroom van menschen die er als het ware ter bedevaart gaan naar de plaats waar zij voor het laatst hunne Regina Margaritha gaan groeten vóór de koningin wordt bijgezet in de kapel waar ook haar gemaal Umberto I rust. De bestrating rond om het Pantheon bestaat uit houtblokken, iets bijzonders in Rome. Opdat het geraas van voorbijratelende trams en voertuigen van allerlei aard op dit drukke punt niet storend zou zijn, werd dit plaveisel na de bijzettingder Konin gin, door de stad Rome ten geschenke ontvangen, als een fijngevoelige en kiesche hulde, van de in Argentiniëwonende Italianen, verknocht als ze zijn aan den vaderlandschen bodem en aan het Huis van Savoic. Even wil ik, voor hen die het Pantheon niet kennen, een kleine beschrijving geven van het klassieke bouwwerk, men kan zich dan beter voor.stellen, hoe plechtig een hulde daar aan Italië's overleden Koningin wordt gebracht. In 27 v. Chr. is het Pantheon gebouwd door Agrippa ter herinnering aan de overwinning van Keizer Augustus op Antunius en Cleopatra. De naam Pan theon dateert uit den tijd van Nero en had zijn oor sprong in den eeredienst die er voor verschillende Goden werd opgedragen. In de nissen van den portico prijkten eertijds de standbeelden van keizer Augustus en den bouwmeester Agrippa. (Het laatste bestaat nog en is in Venetiëte zien in een museum aan het Canal grande) De portiek is een vierkante ruimte door 16 kolommen geschraagd. Daar achter bevindtzich de Rotonda", wier koepel oorspronkelijk -door bronzen platen gedekt was, welke door keizer Constantius II in 655 werden weggehaald. Maar op de zeereis naar zijn Oostelijk rijk werd hij door ?de Saracenen overvallen, die er zich op hun beurt van meester maakten. GregoriusIII liet in 731 looden platen leggen. In de 14e eeuw werd het Pantheon tot vesting ingericht en daarna namen verschillende Pausen er brons of omgevallen kolom men uit Weg, de klokketoren werd afgebroken enz. De opvolgende Pausen restaureerden Weer en ten slotte bleef de oorspronkelijke vorm van den ouden tempel toch bewaard, waarbij de gansche ruimte haar <Ucht ontvangt door slechts n opening in het midden van den koepel. Die ronde opening heeft een door snede van 8.34 M. De hoogte van de Rotonda is evenals de doorsnede 41 M. Door de fraaie even redige verhoudingen en de verlichting door de groote opening in het koepeidak, maakt het geheel een rustig voornamen indruk. Een eenvoudig ijzeren hek N.v. % F. VAN DER HEIDE HILVERSUM 'SORAVELANDSCHEWEQ. TEL. 1150. VRAAGT U EENS TEEKEN INGEN EN PRIJSOPGAAF VOOR HET SMAAKVOL INRICHTEN VAN uw LANDHUIS OF VILLA. BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO. sluit buiten het geheele Pantheon in en tusschen hek en muren leven ontelbare katten. Men onder houdt ze daar opzettelijk om de ratten te verdelgen die de antieke bouwwerken ondergraven. Momenteel zijn de poesen overgebracht naar het forum Trajanum bij hun soortgenooten, die daarvoorhetzelfde doel ver blijven en jacht maken op de schadelijke knaagdieren, wier tanden, onmeedoogender dan de tand des tijds, het antieke Rome met den ondergang bedreigen. Waar anders de poesen huizen heeft men thans de kransen en bloemstukken neergezet, waarvoor men tusschen de zuilen van het portico en binnen den tem pel bij de altaren geen plaats meer vinden kon. Nog nooit heb ik in ons land zooveel kransen en zoo veel bloenstukken bij elkaar gezien. Langzaam schoof ik met de menigte mee den tempel in. Voor den ingang bij de geweldige bronzen deuren hingen roode met zwart krip oversluierde gordijnen, die van binnen uit gezien reusachtige schaduwen over den wand wierpen. De menigte is stil en bewogen. De katafalk bevindt zich midden onder de thans dichtgemaakte opening in den koepel en draagt op den wel zes of meer meters hoogen top de baar, gedekt met een vlag waarboven de kroon op een roodfluweelen kussen. Een reflector van uit de hoogte en vier lichten van uit vier hoeken bij de baar, die aan de buitenzijde zijn gemaskeerd, werpen een tooverachtig licht op de kostbare zijde van de Italiaansche driekleur; als vuur gloeit de roode baan en het groen lijkt te stralen naast het wit. Onder de baar daalt een trap met breede treden tusschen de zwart met zilver omrande zijverdiepingen van de katafalk tot op het tapijt, waar onbewegelijk de wachten staan, naast kostbare metalen dricvoeten, omslingerd met levend groen, waaruit blauwe vlam men opstijgen. Op alle verschillende uitstekende kanten van de katafalk branden dergelijke blauwe vlammen. In het rond, hoog onder den koepelrand branden kaarsen evenals op de altaren. Een groot kunstenaar ontwierp dit grootsch, artistiek en indruk wekkend geheel, de rouwkapel ter ecre van de nagedachtenis van Italië's eerste Koningin. Italië's goede jee ! UIT DE MONTESSORISCHOOL DOOR RO VAN OVEN Hef opstel van de kleuters uit de ..tweede' T~*\ AAR staan ze alle drie voor het aquarium. *-J In een hoek van het ruime, zonnige l.>kaal. Door de vensters kunnen ze naar buiten zien, waai de sneeuw ligt over de velden. Hèsneeuw, zalig ! Maar ze denken er niet aan. Het aquarium eiseht al hun aandacht, eisclit ze heelemaal voor zich op. Miesje heeft het plannetje bedacht, samen, met z'n drietjes. Wim en Henk heeft ze erbij gehaald, 't is immers vél gezelliger iets met z'n drieën te doen, dan hél alleen alles te bekijken en te beschrijven. Je moet toch met 'n ander erover kunnen spreken, als je iets moois opeens ontdekt. En Wim, Wim Weet verschrikkelijk veel van het aquarium. Pas nog heeft hij twee zonnebaarzen meegebracht. Vreeselijk trotsch is hij erop. Maar prachtig zijn ze. Nu nemen ze ieder een stoeltje, om rustig, op hun gemak de visschen en de planten te kunnen bekijken. Heel stil zitten ze, met groote oogen volgen ze de bewegingen van snel-verschietende voorntjes, van statig-zwemmende baarsjes. O", roept Miesje verschrikt en ze Wijst met haar vingertje naar het water, hup, hup, waar zijn al de visschen ! Ze zijn heelemaal weg." Ze zitten achter de rots. Wat zou er zijn, wat zou er zijn ! O, daar komen ze alweer. Zeg, jullie moeten eens kijken, hoe de slakken loopen. Je ziet nooit dat ze bewegen en opeens zijn ze een heel eind weg. Moet je goed opletten, hoor !" Ik zie er eentje naar beneden gaan, ik zie 't heel goed, hij laat zich zakken, zie je wel." O, kijk eens zijn mondje !" Wat klein, o wat klein, zie je 't goed. Zoo klein als het gaatje van een kraal, 't Beweegt, Miesje. Onthou je 't goed??" Een lang uithaaltje van Wim legt den nadruk op 't goed". ,,ja-a-a," wat aarzelend klinkt het antwoord. Mies is heelemaal verdiept in de goudvisch, glanzend zilverrood. Ik zie iets aan de goudvisch. Vlak bij zijn oogen heeft hij zoo'n velletje. Als je heel goed kijkt...." Daar komt een vierde erbij. Mies moet niets van hem hebben. Met z'n drieën zien ze altijd zooveel en Jan stoort altijd. Nee, Jan, nee Jan, nee Jan." klinkt 't eenstemmig. Jan wil niet weg. Dan kiezen Wim, Henk en Mies de wijste partij. Voorloopig weten ze genoeg. Ze gaan naar den anderen kant van het lokaal, waar al twee tafel tjes zijn volgelegd met losse letters 1). Met die losse letters hebben ze samen het opstel gelegd over wat ze opmerkten, de kleuters van zeven jaar: .... 't vrouwtje van het bittervoorntje neemt aldnor een sprietje in haar mondje, de goudvisch eet al' en toe wat van het hoornhlad, de salamander ligt bijna altijd op de kurk, de goudviseh hapt aldoor kuiltje^ in de grond en het zand. dat hii in de bek heelt. spuwt hij weer uit. Wij hebben nok een posthoornslak die kruipt heel vlug, toch zie je het bijna niet.... WAT DE MODE BRENGT Teekening voor ,,dc Groene Amsterdammer door Liet Jor/ssen. Japon van effen zijde. Rokgarneering van kantstof in dezelfde kleur, iets lichter. Versiering met kantapplicatie, kraaltjes en bont. Vraagt steeds VAN OUDS HET BESTE MERK Fijn hè," zucht Miesje met een diepen zucht. Zullen we 't nu eens overschrijven?" Ze haalt vast de schuurpapieren schrijfletters, om ze nog eens heel precies na te voelen, voor ze het verhaal op een mooi rose velletje schrijft. En Wim op een zacht lila en Henk kiest 'n zeegroen papiertje. Dat hoort bij het aquarium, zoo'n kleur, vindt Mies. Vol aandacht, vol toewijding gaat ieder aan het eigen tafeltje zitten. Ze werken door, al maar door. Als 't 12 uur is, zijn ze nog niet heelemaal klaar. lammer," meent Henk. Maar sttaks mak,..: 'w 't'af." En dan neem ik 't mee naar huis, voor moeder." Heb je 't wel erop geschreven," vraagt bezorgd Henk. ,,'Tuurlijk jongen," en Mies schiet weg. Henk roept haar wat na. Ze keert even om. Nog even h»uren ! Ze zeggen wel 'ns: Je schiet als 'n visch. Nog al logisch. Doe jij ook ! Daag !" 1) Een der Montessorileermiddeleii voor de ont wikkeling der taal. De voeding van een zuigeling met KARNEMELK van OUD BUSSEM -:- kost 30 cent per dag -:Kerkstraat 187 Telefoon 49344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl