Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2544
DRAMATISCHE KRONIEK
DOOR TOP NAEFF
Stadsschouwburg. Kring Kosmos. De
geschiedenis van den soldaat, door
C*. F. Ramuz en fgor Sfrawinsky
EEN middag van sta-vast. Vooral voor den
middelbaren leeftijd, die niet wist hoe discreet
genoeg te kijken bij deze nieuwe lente in den Stads
schouwburg en al dit nieuwe geluid! Verried ik om
trent een en ander mijn diepste gevoelens, ik lag er
niet alleen artistiek uit", ik zou voor uw oogen ver
grijsd zijn in n matinee.
Gelukkig drukt de voornaamste taak ditmaal op de
schouders van onzen muziek-recensent, en aangezien
er, naar mij van bevoegd jeugdige zijde werd ver
zekerd, achter den bijna verdachten eenvoud" van
de overblijvende woorden en gebaren heusch niets
van beteekenis schuilt, hoop ik me nu maar te mogen
bepalen tot wat mijn voor deze gelegenheid opgezette
kinderoogen aanschouwden.
Een tooneeltje op het tooneel, in de naïeve kleuren
van de Arke Noach's uit de speelgoedkast, die zoo
afgaven" indertijd. Op het neergelaten gordijn: het
buitenmodels hoofd van den onbekenden soldaat,
gelijk de beeltenis Toet-Ank-Amens op het deksel
van de sarcophaag.
Links van dit tooneeltje: een tafeltje voor den
Voorlezer" met een verontrustend aantal flesschen
erop, welke, in den waren zin tot onze verlichting,
voor kaarsen-kandelaars bestemd bleken te zijn.
Aan de rechterzijde was het orchestje opgesteld. Deze
mise-en-scène mocht gezellig heeten, in het bijzonder
voor wie de exécutanten wat van nabij kenden. Het
bezwaar was alleen, bij de drievoudige actie, die dit
triptiek te genieten gaf, te onderscheiden wat daarvan
nu eigenlijk tot de geheimen der dramatische kunst
behoorde, en wat er bij toeval, als etwas
mensehliches", tot openbaarheid kwam. De trein uit Brussel
is zeker te laat aangekomen, dacht ik, toen de Voor
lezer" nog met zijn twaalfuurtje achter de kiezen op
het podium verscheen, terwijl mij later duidelijk
bleek, hoe dit nu juist had moeten meewerken tot
de illusie van ongeneerde huiselijkheid,welke de
slagboomen van romantiek en .poé/.ie tusschen /.aal en
tooneel wenscht op te heffen. En toen ongeveer op
het hoogtepunt der handeling, de eerste viool zijn
neus snoot, was het voor ons, toeschouwers, verba
zend moeilijk om uit te maken of dit nu moest worden
opgenomen onder de moderne instrumentatie tot
verhooging van het klankeffect, in verband met den
zielestaat van den veelgeplaagden soldaat, of slechts
een opkomende verkoudheid beteekende van den
grooten kunstenaar, die de eerste viool bespeelde V
Deze problemen raken voor mij feitelijk de kern der
moderne kunst: waar moet men ten slotte weer paal
en perk stellen aan de, niet alle middelen van het ge
sproken, gespeelde, gedanste, gekauwde en genieste
woord, gewekte fantasie?
, Het begin was vermakelijk: het oerbeeld van den
soldaat ging omhoog en daarachter zagen we in
levenden lijve Hooykaas op den weg van Sas naar
Stuis, alwaar deze, naar het tenu te oordeelen.
Franschen krijgsman met veertiendaagse!] verlof, zijn
Zeeuwsche moeder en dito meisje ging bezoeken.
Al marcheerend:
..Op den straatweg van Sas naar Sluis
Een soldaat op weg naar zijn tiuis .
ontmoet hij den Duivel in persoon.
De stem van den Voorlezer vond daar den
martialen toon, het midden houdend tusschen de
Marseillaise" en Wij zijn gegaan, al naar de Maliebaan",
dat mijn werkelijke jeugd eenmaal glans bijzette, en
het rhythme van Strawinsky deed het overige.
Achtereenvolgens trok ons toen, in verschillende
staties, de geschiedenis van dien soldaat voorbij, als
uit de dierbare kleurenkrijtjes-doos van de Fr
belklasse opgestaan. Naar een Russische legende,
middeleeuwsch gaënsceneerd, waarbij men zich ten slotte
afvraagt, wat aan zulke oorspronkelijke kunst nu
eigenlijk het oorspronkelijke is? De symboliek van
den mensen, die zijn ziel aan den duivel verkoopt
-een ziel, die bijna onvermijdelijk in een viool huist
kan natuurlijk altijd door een modern kunstenaar
modern als oethe bijvoorbeeld op een zoo eigen
wijze worden geïnterpreteerd, dat ze als nieuw treft,
maar wanneer men niet verder gaat dan een ouden
vorm adopteeren om er een overbekend verhaaltje
aan vast te knoopen, wordt het essentieel niet zoo
frisch als men het wil doen voorkomen.
Onze moderne soldaat dan, vergaat het
middeleeuwsch. Hij staat zijn viool aan den Duivel af en
verkrijgt daarvoor een geheim boek, waaruit hij kan
leeren hoe in de wereld fortuinlijk te slagen. Hij ervaart
echter alras, hoe weinig werkelijk geluk deze fortuin
oplevert, het oponthoud met den Duivel heeft reeds
allerlei ongenoegen met zijn familie, die hem vergeefs
heeft gewacht, te weeg gebracht, en hij besluit
daarom den raad van den Voorlezer" op te volgen en
al wat hij bezit maar weer aan den Duivel te ver
spelen ten einde zij i viool terug te krijgen. De Voor
lezer treedt hier in drie-dubbele functie op: ais
verleider", als deus-ex-machina" en als geweten",
hetgeen zijn taak niet gemakkelijk maakt.
GORDIJN VOOR .,I)K GKSCIIIICDICMS VAN DKN SOLDAAT" DOOR V. K. VAN LYIVANCK
Met de teruggave van de viool is de geschiedenis
welbeschouwd uit en begint een nieuwe legende,
waarvan wederom onze soldaat de held is. Dank zij
zijn vioolspel gelukt het hem de dochter \;m den
koning uit haar apathie Ie wekken bij welke her
rijzenis tot on/e verrassing de ouderwetsere wals
haar eerherstel mocht beleven en thans schijnt
zijn geluk volkomen, want de hand der prinses was
tot prijs beloofd aan hem. die haar weder zou doen
glimlachen. Helaas, de Duivel bleef hem op de hielen en
thans is het de vrouw die hem zooais een vrouw
dit doet -- een slechten raad geeft, het noodlottig
verlangen in hem oproept zijn geboortestreek nog
eens terug te zien. Hetgeen -Ie mieux est rennuni
du bien Joseph droevig bekomt. Opnieuw blijkt
een grens te zijn overschreden, en opnieuw huudt
hem de Duivel in zijn macht.
Wij hooren in dit dramatisch gedicht veel over die
symbolieke grenzen", dewelke de mensen niet
straffeloos overschrijden kim, doch heel helder werd
de verantwoording daarvan mij in dit geval toch niet.
Mocht de soldaat zijn goede moeder te Sas of Sluis
nog niet eens in zijn armen drukken, niettegenstaande
zijn huwelijk met een prinses? Terwijl deze prinses
nog wel zoo democratisch gezind was, dat ze zelve
voorstelde: Je moe moest maar bij ons komen in
wonen", hetgeen lang niet alle schoondochters haar
zouden hebben nagedaan. Er waren toch al zijn leven
van die lieve gevoelens, welke zelfs den di'ivel ver
teederden en schaakniat zetten ! De eenvoud van de
geschiedenis kwam mij hoe langer hoe minder een
voudig voor.... Zoowel wat den loop van zaken,
als wat den tekst betreft. De dichter Nijhoff, tlie IK t
met de rijmwoorden overigens niet nauw nam bij
deze vertaling, dichtte op wonderlijk":
Alles" is niet de som van alle dingen afzonderlijk".
Als dit geen philosophie is, weet ik 't niet: mijn
kinderlijke vermogens ging het in elk geval op deze
jeugd-matinée ver te boven !
Er zijn twee idealen, waarnaar men een oude stof
verwerken kan, ook al vraagt zij niet anders te zijn
dan de illustratie van een musieale visie. Men kan
een realiteit verdroomen tot de sublieme hoogte
waar de dichtkunst begint, of men kan een bestaanden
droom (sprookje of legende) door streng zakelijke en
strikt eerlijke weergave voorstellen als een bevredi
gende realiteit, zoodat kinderen erin geloovcn kunnen.
Een van die twee idealen moet dan tot een bepaalden
stijl leiden, anders wordt het een nuchter allegaartje.
En de kunstenaar, die dit onder allerlei leuzen in
elkaar zet, gaat volstrekt niet eenvoudiger te werk,
dan hij, die zich met ai zijn liefde stort in een onder
werp, met het eenig doel het zoo mooi, of zo
mogelijk te maken. Alleen de illusie bloeit i
tooneel, en slechts de kunstenaar, die op het
van xijn hart afgaat, z mdcr erbij te denkei;
verplichting nu eens wat ,.niiu\\.-' te brengen,
het nie-da-gewesene.
Bij het schamd tooneel der ge;1
onze herinnering naar Die i;
sinn", zooais dii door Der blatie
wat de verbeelding uit het sprookje ?
geestig en betooverend voor het oog. v.1
En de/e herinnering deed ons oiuK r
hoeveel de gewilde onnoozclhcid de/
compositie te kort moest doen aan d
positie, waarmede zij op gelijke hooi;;
te staan, om als theatrale eenheid te b
Maar den eisch verteld", had i
geheele plastische voorstelling in deze
we ge kunnen blijven, [inch het an'sf'
timbre van Joh. de Meester Jr. (De V
zich nu juist niet voor de/e lieve
al was het duidelijk dat hij naar d'
streefde. De agiteerende opgave: u._
houden met de muziek, ontnam aan
de rust, die de atmosfeer schept, waar
wil worden aangehoord. Hnoykaas :
stuntelig soldaatje. \aast dit goedig
echter de geraffineerde Duivel niet
dausersgebareii (A. van der Vies) tot a
terwijl men met de Prinses in dit
lgeen raad had geweten.
:eii tred te
voordracht
:t sprookje
aardig liet
elgoed, viel
r;
inodenieMet het uastukje ..Rataplau" var
Kelk en Chasalle kwamen \\e van de
hoogere militaire rangen. Hier waren de
aftandsche generaals in het nirwana
vlogen illusies, waarvan een ballen!!. i
vertolkt door Joanne Boogcrs
genre cabaret leek de episode
de heereit
iagere in dt
'telden twee
hunner ver
gracieus
de inzet is. In het
aardig te kunnen
worden, doch de schrijvers misten de pointe" en
toen liet het den indruk van een schot dat niet af
was gegaan.
De grootste verrassing bood de volle z.ial in
(nuverlantaarnstemming. Er was een eere-coinite en een
bescheiden huissleutel-fluitje ontketend..- een contra
demonstratie. b', een rookerig zoldei vaalt je, waar
de geheele pratstatie beter op haar pLi i's zou zijn
geweest dan in den Stadsschouwburg, /mi ook wel
licht dit fluitje als de ouverture eenei nieuwe lente
gewaardeerd mogen worden. Thans werden wij te
veel herinnerd aan de tltealrale kuns; van honger
orde juist aan die vertooningen. w.i.irbij de mu
ziek Diepenbrock's muziek aan woord en ge
baar zulk een nobel relief gaf, en aan de geestdrift
der jongeren", die toen liet er voor het i'ioiieel »p
aankwam, uitbleef.
Nederlandsche Munt
Hollands beste 10 cents sigaar