Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2544
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
STRAWINSKY IN
DE HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
Teekening voor ,,t/e Groene Amsterdammer ,
door 3. vtin Vlijmen
BOEKBESPREKING
Een groote muzikale figuur
"C* EN week, die een hoogtepunt in ons
muzieksei*-* zoen beteekent! De onbestrijdbaar grootste
muzikale figuur van onzen tijd: Strawinsky, in ons
midden, als dirigent, solist, pianist, en met een
oeuvre, dat wij thans uitvoeriger hebben leeren kennen
dan tot nog toe het geval was, Het Concertgebouw
organiseerde te Amsterdam twee orkest-concerten en
een kamermuziekavond, de Kring Kosmos tevens een
tooneelvoorstelling varr Strawinsky's L'Histoiru du
soldat", ongetwijfeld: Strawinsky's persoonlijkheid
heeft gelegenheid gehad markant voor den dag te
komen.
Thans waren de drie periodes van Strawinsky's
evolutie duidelijk te volgen. Het begon met de
suite uit L'oiseau de feu", (l910), Strawinsky's
laatste ,,traditioneele" werk uit zijn leerlingenperiode,
inleiding tot zijn groote baletten ,,Petrouchka" en
,,Le sacre du printemps". Vervolgens de ,,Sacre"
zelf (1912). Dan de tweede periode: de Histoire du
soldat" (volledige muziek en de daaruit getrokken
suite in concertvorm voor viool, klarinet en piano)
(1918), de Huit Pièces enfantines" van 1917, dezer
dagen van piano 4-handig voor orkest geïnstrumen
teerd, dedriestukken voor klarinet-solo (l 919). Dan de
derde periode: de suite uit de muziek voor
,,Pulcinella" (1920), het pianoconcert (1924), de piano
sonate (1924), de serenade voor piano (1925). En uit
deze drie periodes bleken de ,,Sacre", ,,L'Histoire
du soldat" en het pianoconcert weer de hoogtepunten
te zijn.
De orkest-concerten
W,,L'oiseau de feu" is nog toonpoezie. De onver
zettelijke rythmiek van de Sacre" kondigt zich
reeds hier en daar aan (Dans van den duivel) maar de
oriëntale stemmingen van Strawinsky's leermeester
Rimsky Korsakoff hangen nog over deze muziek,
die hier en daar zelfs aan de teederheid van Grieg en
de Russische melodie van Tschaikowsky verwant
blijft. Dit werk dirigeert Mengelberg.
Maar Le sacre du printemps" is een ,,oeuvre
sauvage", een werk even heidensch van ajsthjtiek als
de ritueele gebeurtenissen, die hel verklankt. Stra
winsky dirigeert het z:lf. Hij dirigeert het, zou men
geneigd zijn te zeggen, uit zijn eigen laatste
periode. Hij teek?nt lut streng van lijn, voor alles
duidelijk, minder onverbiddelijk van
a!lesoverh?erschend motorisch gewald, Strawinsky beeldt mei zijn
lichaam als hjt ware de beweging mee, vangt niet
soepsle buigingen de h.'ftigst.1 schokken al
dirigeerend op. H_>t werk mist de stalen wildheid, de alle
grenzen overschrijdende frenesie van Monteux,
onweerstaanbaar vaart, de muziek dissoneert, maar
voor het oor logisch eontrapuntisch (zooals in
Strawinsky's laatste werk het contrapunt ook naar
voren komt).Hier schijnt Strawinsky wel de bijzondere
nadruk op te willen leggen.
Dan dirigeert Strawinsky de Huit pieces enfan
tines", in een wonderlijke grotesk: en toch ragfijne
instrumentatie overgezet. De stukjes worden niet
allen even boeiend, die van de eerste reeks klinken
wat te popperig, die van de tweede reeks werken
humoristische (Valse!): Strawinsky's Childrcns cor
ner."
Het concert voor piano met begeleiding van blaas
instrumenten eu contrabassen kenden wij reeds van
verleden jaar. Strawinsky speelt de piano-partij,
Mengelberg dirigeert het ensemble. Hier zijn wij
voluit in Strawinsky's derde periode (men vergeve mij
overigens deze periode-indeeling, zij is psychologisch
onjuist: Strawinsky werkt slechts een anderen
kant van zijn scheppingen meer uit: de contrapnntische
en zijn rythmiek bewijst al dadelijk dat zijn kunst geen
wezenlijke andere verwantschap met Bach en Handel
heeft dan deze meesters algemeen-muzikaal voor hem
hebben). Het pianoconcert is concstructief doorge
voerd eontrapuntisch, niet als schrijfwijze, doch als
partijen.
Het kcimermuzick-concert
Het concert opent met de suite uit L'Histoire
du soldat", gespeeld door de violiste Alma Moodie,
de clarinettist Otto Stöckigt en de componist aan
de piano. Raak, snel, een concert-uitvoering.
De sonate voor piano is hier reeds gespeeld door
Alide van Uytvanck. Strawinsky laat ons nu hooren
hoe het tempo moet zijn: onverstoorbaar motorisch,
geen contrast, voortsnellende bewegingen, vormen,
lijnen. Zelfs het andante klinkt snel. Men denkt zich
deze compositie even voor een Pleyela, voor een me
chanische piano.
De serenade, Strawinsky's jongste werk, (de inkt
is nog nauwelijks droog) is in denzelfden geest ge
componeerd als de sonate. Doch zij lijkt ons zwakker,
minder interessant, klanken gebonden door de
rythmischen motor, die wij ook in de sonate en in het
piano-concert hooren. Wij willen ons oordeel opschor
ten. Strawinsky's eenvoud is zuiver, organisch.
IGOR STKAWIXSKY
geen gevoels-eenvoud, zijn melodie blijft ook in de/e
laatste werken anti-bespiegelend, anti-dogmatisch.
De drie stukjes voor klarinet-solo zijn
virtuozenstukjes voor het instrument, petit riens", vermakelijk
en knap. De suite uit Pulcicella" brengt ons frag
menten uit Pergolese op Slrawinsky-rythinen. een
sterk gebouwde muziek, die de tonale melodiek
Fergolese opeula;>.t, doch die nergens pastiche w^rdt
en in den grond een wei k van Strawinsky bluft.
../- ///.s/o/re (/u sole/ü/ in (icn S/<idsscliüiH-.-hnr<
Hier heeft de Kring Kosmos het initiatief. Wij zien
thans Strawinsky's muziek in het kader van het spel,
meer aanvullend element blijven dan motorisch rege
lend zooals in de balelten. Alleen in de dansen regel!
zij ook de actie. Men kan de muziek ongetwijfeld
zonder het toonee! waardeeren, de curiositeit is het
ensemble der opvoering. Het werk van den diligent
Sanders was een prestatie van groote volharding.
Er gebeurden met de muziek een paar ongelukken.
Maar Strawinsky's maten kunnen den besten dirigent
aus der Fassung" brengen. (Men moet opmerken, dat
ook in het pianoconcert Donderdagavond in het
Concertgebouw ongelukken gebeurden; waarom
signaleeren de ijverige critici met hun partituren ir. de
hand ook deze niet?).
Ten slotte: Wij hebben thans van Strawinsky's
werk dien machtigen indruk kunnen krijgen, die liet
in zijn volledigheid bezit. Wij hebben van ..Le sacre
du printemps", van L'Histoire du soldat", van het
pianoconcert een gelijke kracht ondergaan, waarbij
onze voorkeur eerst in de tweede plaats meespreekt.
Onvermoeibaar, onvcmvakt, met een gelijke sterkte
van overtuiging gaat Strawinsky zijn weg. laat hij
zijn evolutie zich voltrekken onbekommerd om wat
hij reeds bereikte, om wat achter hem ligt. Ten slotte
ligt het logisch in de kracht van zijn persoonlijkheid
opgesloten, dat hi] instinctief weet wat hij wil. Het
is zijn schuld niet, wanneer minderen rondom hem
een mode scheppen: Strawinsky verwerkelijkt zich zelf
als schepper.
IS D K B
/-. h. F-cn \'er^elen /;rore.s. Utrecht
/f/l'5. C. J. A. AW U.-M.
Uit oude officieele stukken en famiiiepapieren
putte de schrijfster van dit boek de stof voor haar, in
roman-vorm opgezet, verhaal. Het betreft een proces,
dat Mr. Willem Hendrik van Sijtzama, Raad
ordinaris in den Hove van Friesland", op het laatst van
de 18e eeuw heeft gevoerd tegen Cecile johanna van
Heemstra, die hem trouwbeloften zou hebben gedaan.
Cecile van Heemstra gaf aan Wiilem van Haren,
een der zoons van Onno Zwier, de voorkeur hoven
den raadsheer, en ondanks de pressie die op haar
geoefend werd door haar moeder, hield ze voet bij
stuk. Het proces, tot in 't oneindige vertraagd dooi
den loop der politieke gebeurtenissen, belette haar,
in Nederland van Haren's vrouw te worden, maar
in Duitschland hebben ze elkaar gekregen. Eerst
na den Franschcn tijd is Willem van Il.ireii met zijn
vrouw in Friesland teruggekomen.
Onder de familie-papieren, waarover mej.
E(ngelhjrts) ten behoeve van haar werk kon beschikken..
waren ook de mémoires van Margticrire Isabelle
d'Ittersum, een kleindochter van Onno Zwier van
Haren. Zij spreekt ook over bovengenoemde gebeur
tenissen uit het leven van haar oom, en nadat ze
diens huwelijk heeft vermeld, voegt ze er aan toe:
Ainsi fut la concltision de ce roman qu'on peut hien
nommer tel; je n'ai eu l'occasion que d'en parier
par-ci, par-la, mais en l'écrivant tont entier, ce ferait
une histoire tres curieuse l"
Aan het slot van haar boek haalt de schrijfster deze
woorden aan; ik weet niet of ze eenigszins aanleiding
voor haar geweest zijn, om den levensroman van
Willem van Haren te boek te stellen; het zou mogelijk
zijn.
Een merkwaardige historie is het in n'enig opzicht
wel. Het moet voor de schrijfster een interessante
arbeid geweest zijn, uit die oude gegevens haar verhaal
samen te stellen. Sprekend over de stukken van het
onafgedane proces, zegt mej. E.: Het is alles
verjaard, de papieren zijn oud, muf en vergeeld; maar
eens hebben zij werkelijk geleefd l Eens hebben de
woorden, daar neergeschreven, gebeerd van inge
houden hartstocht, spanning en leed".
Alleen het beeldende vermogen v.m de schrijfster
is zwak. Als historische r/niiini en blijkens den
vorm heeft het werk toch gedeeltelük de pretentie
dat te willen zijn kan liet maar luel
Ook zijn historie en Verbeelding vol
een harmonische cenh.id geworden.
speelt gedeeltelijk in \Volvegn, wa.i
Haren na den dood van zijn vader <
Ik beu in Wolvcga geboren en
wa.lijke redenen nog al benieuwd om te
gedeelten aan plastische uil beelding
zou komen. Ma.ar liet
wabeetje.
l let boek is dus vnnniai
het anecdotisch-historische,
belangrijk genoeg. Vooral "'
S C H I L D E R K L) N S T
BIJ KI.I;I.M<AMI'. i'i-x ii.vvi, O' n C.HM.Lse n
WI.KK (NAHi-scii'irwiN'ii. Het werk li.id Ue rijpheid
van iets. dat lang en rustig bestorven was; een
bruine kleur bond alles te saam, waartegenover een
soms rijk blauw een ongewone, aangename verras
sing was. Maar, hoewel alles rustig was, bestonden
in de houdingen en in de gezichten een groote ver
scheidenheid, die bewees, dat de
zielsobservatie'-van de verscheidene makers der werken met
eentonigeender zijn, zooals \\ei oppervlakkig dikwuls gemeend
wordt, maar hoewel '.v terughouding loch zie'
verschillend.
l'l,. \SSCiI. \KK'I