Historisch Archief 1877-1940
No. 2544
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
?CONTRACT NAM KNS NAPOLEON .] GESLOTEN
MET MEVR. XIESKNIS WATTIER. SNOEK EN
MAIOFSKI
salaris. Als dan ook Westerman en de Vries opnieuw
?solliciteeren naar de concessie, dienen de artisten
gezamenlijk bij den Raad een protest in en deze be
sluit den genoemden heeren voor te schrijven, dat
zij, om in aanmerking te komen voor de concessie,
een borgtocht moeten stellen van / 20.000. Als zij
?dit weigeren, wordt de concessie toegestaan aan de
heeren Voitus van Hamme en Hamacher. Dan is bij
de geëngageerden" Leiden in last en opnieuw bereikt
den Raad een request van dezelfde artisten, om de
?directie Westerman en de Vries te bestendigen, daar
zij anders hunne gages zullen missen en zij maken
het Voitus van Hamme en Hamacher zoo lastig, dat
?deze ontheffing van de concessie vragen. Maar niet
alleen, dat daarna Westerman en de Vries opnieuw
?de gunning erlangen, maar de borgtocht wordt in
getrokken en . . de subsidie wordt verhoogd met
?21.000.
Als in 1851 Westerman zich uit de directie terug
trekt, blijft gedurende 10 jaren de Vries
alleen?directeur en of de klachten over zijn beheer bij elke
herverpachting binnenstroomen, hij blijft gehand
haafd en de commissarissen, zooals Mr. Jacob van
Lennep ,A. W. de Buil en Jan Hilman (Jan Potdomme)
houden hem de hand boven 't hoofd.
In 1860 echter zijn sommige leden van den Raad
op onderzoek uitgetogen en de klachten blijken ge
grond. Willekeurig heeft de Vries minderwaardigen
voorgedragen voor de beste rollen en het beheer is
langzamerhand, trots commissarissen, geheel in de
war. Daarbij komt, dat de Vries, die verplicht is door
het cahier des charges, 4 avonden per week een
Holfandsche voorstelling te geven, die avonden steeds
doet bezetten door de Fransche of Duitsche opera
en om het cahier niet te ontduiken, de avonden met
een n-acttr in 't Nederlandsch laat beginnen. Dit
alles doet den Raad besluiten de concessie te verleenen
aan twee van zijn tooneelspelers n.l. Roobol en
Tjasink, die met enkele uitzonderingen het geheele
gezelschap overnemen. In 1864 wordt in de directie
opgenomen de beroemde acteur Anton Helers en dit
«driemanschap exploiteert gedurende een tiental jaren
?den Stadsschouwburg zoo heet hij nu voorgoed
-tot roem van ons Nationaal Tooneel en van den
tooneelspeltrsstand.
De Gemeenteraad besluit den 9en Januari 1871
?de ,,houten kast" te ommantelen met een steenen
gebouw en van l Juni 1871 tot ongeveer l Sept. 1874
wordt de schouwburg niet geëxploiteerd. Blijft het
binnengedeelte bijna geheel bewaard, het aspect van
<ien voorgevel met zijn Dorische zuilen wordt een
sieraad onzer stad. De Raad verpacht, uit een twintig
tal sollicitanten, waaronder A. van Lier, W. Stumpff
?enjjudels, tegen eene vergoeding van ? 15IHH) per
jaar den schouwburg aan den Vlaamschen
tooneelspeler Driessens, maar deze begaat, op eene
audiëntie bij den koning, ter verkrijging van de jaar
lijksche subsidie, de fout, om zich voor te stellen als
Victor Driessens, directeur du theatrc municipal
d'Amsterdam", waarop Z. M. hem toevoegt: Dat
is niet nationaal", en daarop laat volgen: Vous
.n'aurez pas Ie sou !" (Historisch). Driessens, geheel
uit het veld geslagen en tegengewerkt door de
Hol?landsche acteurs, vraagt ontheffing van de pacht
?en de Rotterdamsche directie Albrccht en van
Ollefen neemt deze over te^cn / 80CO per jaar.
'Schitterend gaan de zaken voor deze directie, die
yooral met ,,De Reis om de Wereld in 80 dagen",
gedurende de kermis van 1875, furore maakt. In
1876 begint de groote strijd. De Raad heeft besloten
het gebouw verder te verhuren, gezien de prachtige
resultaten tn ook, omdat reeds de vroegere
exploiVAN NELLE'STABAK
KWALITEIT
ALOMVERKRUGBAAR
tanten een flinke som voor de exploitatie hebhen
gegeven. De Vereeniging?het Nederlandsen Toonecl",
die het grootste gedeelte van 't vorig gezelschap
in zijne gelederen opneemt, en zoo het mooiste ge
zelschap, sinds jaren, vormt, krijgt bij besluit van
den Raad op 15 Februari 1876 het gebouw in huur
tegen eene jaarlijksche vergoeding van / 8000.
'- Drie jaar lang blijft het er, om in 1879 opgevolgd
te worden door een directie van ontevreden artisten,
n.l.15. van jjOllefcn, Moor en Veltman, welke laatste
Albregt verving, die in 1879 stierf. In de/,e periode
wordt een eeuwenoud gebruik afgeschaft, doordat
in 1881 de staanplaatsen worden opgeheven, waarvan
vooral de weinig betaalkrachtige burgers zoo veel
gebruik hadden gemaakt, van wie de jongens op straat
in de pauze de contramerken (lootjes genaamd) vroe
gen, om nog een gedeelte der voorstelling te zien.
In 1882 trekt de nu Koninklijk geworden
Verceniging het Nederlandsch Tooneel" den Stadsschouw
burg weer binnen. Acht jaar blijft zij nog met een
keurbende van artisten het gebouw bespelen. Dan,
in den nacht van 19 Februari 1890 klinkt de mare:
de Stadsschouwburg staat in brand ! Verbijsterd
staan dien nacht de tooneelspelers bij 't gebouw, en
trachten nog iets te redden van hun eigendom, maar
de brandweercommandant Mook verijdelt iedere
poging om het gebouw binnen te gaan, tegen den wil
van Mr. van Tienhoven. Niets wordt gered, de prach
tige decors, de blibliotheek, het geheele waardevolle
archief, alles gaat verloren.
Een jaar lang blijft de ruïne liggen, dan is het niet de
stad Amsterdam (die de assurantie niet had besten
digd), die haar opbouwt; maar de Stadsschouwburg
Maatschappij, eene verceniging van kapitaalkrachtige
Amsterdammers, onder voorbehoud, dat de Gemeente
te gelegener tijd het gebouw kan overnemen, l Sep
tember 1894 wordt het nieuwe gebouw, ontworpen
door de architecten van endt, en de gebroeders
Springer, ingewijd door de Koninklijke Vereeniging
,,het Nederlandsen Tooneel" die gedurende de rest
van de 19de eeuw, op uitstekende wijze den Stads
schouwburg exploiteert.
TOEGEPASTE KUNST
DOOR OTTO VAN 'l L SSKN BROEK
Fr komt zoo langzamerhand k ven in de brouwerij.
Van alle kanten wordt meeren meer het onmiskenbaar
belang begrepen van de samenwerking der
industrieelen en kiinsteiiarcn en nie' genoeg kan men dit
toejuichen. Op velerlei gebied i.-; het thans een tijd
van proefnemingen en wie /.al niet eenige zekerheid
kunnen vooorspellen wal daaruit groeien kan !
,, PA PEG AAIEN". ONTWERP BEHANGSELPAPIER
VAN CHRIS LKBE.U'
Nieuwe verschieten openen zich en in de gemeen
schap kan opnieuw de kunstenaar zich nuttig maken
in dingen waaraan vroeger niet werd gedacht. Overal
liggen de kansen open en het voorbeeld der fabri
kanten en handelaren, die zich door het juiste (en
eenig juiste) inzicht laten leiden dat industrie en kunst
eene prachtige eenheid kunnen voymen, verdient
aller warme belangstelling.
Op het gebied der artistieke behangsel-papieren
hebben zich de firma's Rat h en Doodeheefver en
(ïoiidsmit kranig geweerd. Nog onlangs heeft laatst
genoemde een prijsvraag uitgeschreven tol het ver
krijgen van goede ontwerpen niet het gevolg dal er
uitnemende dessins van MIK, \an der Woude, van
den Berg, l ieukeioin e.;
en zelfs bij de kleinste
schilders verkrijgbaar z
alweder iets nieuws aan
i laag is tentoongesteld
van we ge de Ferste \ed.
die hiermede bewijst eer
.,ZEEPAARI))ES". ONTWERP
BEHANGSEL
PAPIER VAN Wll.I.EM COROEL
Kunstzaal VAN LIER
GNO GSS naast het Postkantoor te Laren (N.-H.) G\5 C\D
ANTIQUITEITEN - OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN - NEGERPLASTIEK
Dage i ij k s ook des Zondags geopend
de aesthetiek van het machinaal verkregen product.
In de eerste plaats is het de onvermoeide en vrucht
bare werker Clifis Lebean, die, zijn naam getrouw
in alle dingen de schoonheid speurend, zich weer eens
volkomen heeft kunnen uitleven in deze mooie en
evenzeer strakke als weelderige motieven van planten
en dieren en geometrische figuren en aan de uit
komst leest men duidelijk af dat dit met recht een
arbeid naar zijn hart is geworden, liet opmerkelijke
daarbij is dat niet alleen in de gedekte, stille
klenrat'stemmii'rgen hij deftig is, maar dat zelfs in zeer
uitbundige tegenstellingen van oranje en blauw op
dofgelen ondergrond; in hare] groen en lichtgrijs op
t'elblauwen fond hij deze distinctie weel te handhaven.
Bijzonder fraai is het hierbij gereproduceerde motief
mei papegaaien, elat mij in den druk van fijne
okertinten en terracotta-bruinen bijzonder kon behagen.
lii torren en visschen en denucnappels vond l.ebean
zijn vreugde en dit ircn/ tiu'^ciniati' kinixt in den besten
zin. Fn wie van heel eenvoudige, zich meer aan de
nieiiucre architectuur en meubelkunst aanpassende
versierings-t hema's houdl zal in zijn blok-muticvcn.
in ele aan de Japanners herinnerende doorverbonden
swastika en in de speelsche samenvoeging van imitcr
verticale strepen in verschillende kleuren de veel
zijdigheid kunnen toetsen van de1 ze n kunstenaar, eiie
reeds eerder in wanddamasten, bcdruklc stoffen en in
tafeilinnen enz. (ik wil op eleze plaats nog e ven her
inneren aan zijn ongeëvenaard volhardende en
beheerschte batik-tcchniek van vroeger jaren) een eerste
plaats te midelen van de vaderlandsche kunstnijveren
heeft veroverd !
Ook \\'illt'in (.'«r del heeft ontwerpen gelee ken el.
waarvan elat met ele zeepaareljes het best gesiaage!
kan heeten, vooral waar eiit in donkere brnnsklciiren
werd uitgevoerd.
Feu ander motief met vogels is wat zeer krullerig
van teekcning gebleven, wat niet wegneemt dat deze
proefneming als geheel volkomen geslaagd kan heeten.
Welnu, wie volgi ?
Van Fieck is het Jaarbeurs-biljet, dezen keer. Men
ziet in fel groen het silhouet van het hoogovencomplex
gezet tegen het zandsteenkleurig Jaarbeursgebouw.
(jouden letters op zwarten grond vormen een basis
(zooals de Duitschers dit doen) en daartusschen is een
wijnroode strook gezet. Dit rood doet hier geen goed.
omdat het in de kleurafstemming niet als zuiver con
trast ten opzichte van het gekozen groen werkt.
Als totaal is het een type biljet waarvan de
teekening opzettelijk los werd gehouden, doch welker
iiitdrukkingsverningi-n en afstandswerking gewonnen
zou hebben met eenvoudiger en déeoratiever oplossing
der vormen en tegenstelling der kleuren. Dit maakt
dat het geheel eer zwak dan wel sterk aandoet en
ongetwijfeld was dit laatste toch het verlangen van
den ontwerper.
De plaat is gedrukt door ,,de Maas" te Rotterdam.
LAAT uw&.CENTRALE VERWARMING
EN.BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGENDOOR '
DEKOHFABR.F.W.BRAAT-DELFT
'rENrlSE' ZULT TEVREDEN ZION. '