Historisch Archief 1877-1940
No. 2545
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
DRIE FIGUREN UIT EEN EGYPTISCHEN DANS
KRONIEK VAN DEN DANS
DOOR J. W. F. WERUMEUS BUNING
XXII
het zien" van bewegingen
"C" EN vorst van een half barbaarsch rijk, te gast
,,*?' bij Nero, zag een beroemd Romeinsch danseren
begreep elke beweging volkomen, al verstond hij geen
woord van den tekst. Toen Nero hem ten afscheid
verzocht een wensch te kennen te geven die hij gaarne
vervuld zag, zeide de vorst: De grootste vreugde die
gij mij schenken kunt is mij den danser mede te geven,
want wij hebben wilde volken tot naburen, die onze
taal niet verstaan en het is moeilijk tolken te vinden.
Deze danser echter zou hun door gebaren alles duide
lijk kunnen maken wat ik hun zeggen wilde".
Die anecdote staat in alle histories van den dans
die respect voor zichzelf hebben, ze wordt slechts
geciteerd omdat driekwart van de menschheid in dezen
tijd minder van dien danser begrepen zouden hebben
dan de wilde volken, onze naburen" en omdat dit
niet zoozeer aan de huidige diplomatieke complicaties
van den tekst zou te wijten zijn dan wel aan het feit dat
men in Europa thans vaak beter hoort wat er gezegd
wordt dan ziet wat er gebeurd De muzikale
negentiende eeuw heeft het gehoor ontwikkeld, het
gezicht ten achter gesteld. Elke tooneelvoorstelling
kan het bewijzen: men lacht eer om een woord dan
om een gebaar.
Is de taal onverstaanbaar, als indertijd bij het
Joodsche theater uit Wilna, dan blijkt het dat de
organen nog wel degelijk goed in functie zijn: de uit
schakeling van het begrip der woorden vergde meer
van het gezicht en het gezicht voldeed volkomen aan
die taak: de Wilna-ers werden voortdurend begrepen.
Maar is de taal bekend dan verslapt klaarblijkelijk de
aandacht weer: een sterk plastisch speler als Jouvet
in M. Trouhadec" oogstte met menig dwaas gebaar
niet de halve lach van wat een dwaze zet van den
tekst hem bezorgde, een eigenaardig mimische actrice
als onze Mevr. van Westerhoven wordt om haar
mimiek bij lange na niet voldoende gewaardeerd, men
wacht tot zij spreekt. Ik kies die voorbeelden slechts
willekeurig uit twee avonden, waarop ik er speciaal
de aandacht aan wijdde hoe de zaal reageerde. Die
reactie is trouwens eerder en vaker vastgesteld; ze
blijft typisch, en ze maakt eenigszins huiverig bij de
gedachte wat men, met zoo slecht geschoolde oogen,
DE DANS OP BOTTICELLI'S LENTE"
over het algemeen dan wel bij den dans ziet? Er zal,
vrees ik, nog maar al te vaak een overwicht van
aandacht naar de voorstelling" gaan, naar de voor
gestelde figuur, lente", page", factn", demon" en
de kijk op de zuiverheid der beweging van die figuur
komt dan eerst in de tweede plaats, of niet.
Dat is oorzaak van overdreven aandacht voor
zwakke danseressen, oorzaak van veler teleurstelling
bij het zuivere balletdansen (Sylphides", variaties uit
Mariage d'Aurore" bij de Russen), oorzaak dat men
vaak volksdansen flauw" vindt die uit louter her
haling en verandering van simpele beweging bestaan
en het zonder costuumopschik of schijnbare diep
zinnigheid moeten stellen.
Te verbeteren is het alles alleen langs den natuur
lijken weg van het veel en goed zien dansen en langs
den helaas minder gebruikelijken om een dans eerst
eens door den danser te laten analyseeren in motieven,
variaties en tempi, om ze dan in haar geheel te laten
uitvoeren.
Tenslotte resten ons voor het Iceren zien de af
beeldingen, een belangrijk, maar niet gemakkelijk te
hanteeren materiaal, waarin men zich duchtig verzien
kan.
Een tweetal exempelen bewijst ook hier hoe ge
vaarlijk slecht in dit opzicht de historie van den
dans soms nog onderzocht is.
Er is vaak beweerd dat de Grieksche dans zelden of
nooit symmetrisch zou zijn geweest. J. d'Udine, zelf
dansleeraar, heeft dat in zijn Qu'est ce que la danse"
aardig weerlegd; ten eerste door er op te wijzen dat
men van de meest symmetrische moderne dansen foto's
kan vinden die geheel onevenwichtige en ongelijke
beweging vertoonen. Illustrators die niet op het
leekenen van beweging geschoold zijn, maken het
nog erger, terwijl men in tegenstelling daarmede
eerst uit recente zeer zorgvuldige momentopnamen
van de vogelvlucht ontdekt heeft hoe onfeilbaar b.v.
het oog der oude Japnnsche meesters de schijnbaar
bizarre beweging exact gezien heeft.
Een karakteristiek voorbeeld is verder de dans op
Botticelli's Lente". Het schijnt een ongeregelde
dans. Maar, wijst d'Udine aan: gelijke beweging, een
voudig in canon uitgevoerd, geeft in dit schilderij den
indruk van onafhankelijke bewegingen, al zijn K
inderdaad volkomen geregeld. De paren armen, beurte
lings omlaag gestrekt, half opgebeurd en volkomen
opgeheven, elk paar handen in een figuur die de
andere paren in canon voortzetten, voeren een vol
komen gelijke, regelmatige beweging uit, een
rythmische en beheerschte dans. Geleerde verhandelin
gen helpen hier niet, men moet den dans kunnen
zien dansen.
D'Udine kan het, van ambacht; een recent auteur
F. Wee ge *) kan het niet altijd. Hij beschrijft b.v.
bijgevoegde Egyptische dansafbeelding als volgt:
Een gecompliceerde dans uit den tijd van het
Oude Rijk, uit een graf van de IVde dynastie, die door
mannen werd uitgevoerd en uit meerdere figuren
bestond, laat zich door Egyptische grafschilderingen
op de volgende wijze reconstrueeren.
De beide dansers, die een gordel met franjes als
eeuige kleeding dragen, staan tegenover elkaar en
vatten elkaar met uitgestrekten arm bij de hand. Beide
voeren nauwkeurig dezelfde beweging uit. Bij de
eerste figuur heft elk een arm en een been op in de
richting van den tegendanser, bij de tweede figuur
trekken zij het opgeheven been als kraanvogels in de
hoogte, bij de derde wenden zij zich van elkander af
en schijnen naar tegenovergestelde zijde de vlucht te
willen nemen. Elk van deze figuren droeg haar eigen
naam, want elk van deze groepen stelde voor Egyp
tische oogen een bepaald tafereel voor. Dergelijke
dansen grenzen klaarblijkelijk reeds aan wat wij
tegenwoordig levende beelden zouden noemen...."
*) F. Weege Der Tanz in der Autike" Max
Niemeyer Verlag 1020'.
BOOTMOTOREN MOTORBOOTEN
Bingham & Ltigt - Sleper s v est l - Rotterdam
Wat hier van aan is? Allereerst kan men het moeilijk
gecompliceerd noemen. En om den kraanvogel nu
nog in het midden te laten er bestaat tot op dezen
huldigen dag een zeer kinderlijk dansje waarbij men
tegenover elkaar staat, elkaar de hand geeft, vaart
zet door het been naar voor en achter te brengen,
waarbij men Een twee drie, joeppela" zegt en een
half of heel draaiommetje maakt. Dit eeuwenoude
pleizierige draaierijtje staat geloof ik op deze graf
schildering; en niets meer....
Het lijkt zonder naderen tekst zeer te betwijfelen
of zoo iets voor Egyptische oogen telkens een bepaald
tafereel" voorstelde en met tableaux vivants" zal
het evenmin veel te maken hebben, het is beweging.
Men schijnt nog altijd, bij antieke dansen, niets dan
mimiek en voorgestelde handeling te willen zien; ze
was er, natuurlijk, maar ze is er hier niet en deze
geleerde omschrijving van een zeer simpele beweging
bewijst wel zeer helder hoe belabberd het met onze
Europeesche oogen kan gesteld zijn; en hoe
broodnoodig de dans is om ze ietwat te genezen, en betere
danshistorie geschreven te krijgen.
Kunstzaal Willem Brok
HILVERSUM, VAN LENNEPLAAN 6
TENTOONSTELLING van
SCHILDERIJEN door
N. RASTERT en A. L. KOSTER.
SCHILDERKUNST
EEN VERBETERING.
Altort's J od j una-masker behoort ongetwijfeld tot
zijn beste werken, zoo het niet zijn beste werk is.
Om zijn brons onafhankelijk te maken van den ach
tergrond, had de beeldhouwer achter het masker een
opstaand vlak gemaakt van donker hout. Maar het
was bif meer dan eens bezien toch duidelijk, dat deze
schijnbare vermijding van een gevaar haar bezwaren
had. Het masker, zoudt ge moeten zeggen, werd in
zijn werking gestuit door dat houten schut er-achter;
dat beklemde meer dan het hielp. Dit schijnt de beeld
houwer te hebben ingezien; hij heeft het donkre
schut verwijderd bij n exemplaar (ik meen, dat er
in 't geheel zes der maskers bestaan) en de
volumenwerking daardoor vergroot. En daar ging het om in
dit geval.
T\\ 1:1; KAU;NDI;KS, DIT: VAN m: STÜOMVAAKT
NI;DI;RI.AND, door v. n. I.AAKS, en DU; VAN
SI;NI;I;I;LDi'R DOOR HI;SKI;S.
DL' kalender door van der Laars is een getrouw,
zonder bijzondere kunde of bezieling geteekend over
zicht van de schepen sinds 1097, de Mauritius, tot
en met de P. C. Hooft, het stoomschip uit 1921). Het
is wat ge een toepasselijke reclame zoudt kunnen
noemen, gezien van de bedoeling der Scheepvaart
maatschappij uit.
De Senefelder-kalender bevat een 12-tal typische"
stadsgezichten uit verschillende provincies van ons
land, waarvan dat van Enkhuizeu het dragelijkst is.
PLASSCHAERT
WIJ Wtïll WAT U VERUIT
Vraagt ons advies
tot geheele of
gedeeltelijke
meubilceriiisj van uwe
wonmtr.