Historisch Archief 1877-1940
No. 2545
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
J. BUZIAU
IN HENRI TER HALL'S NIEUWSTE REVUE
B I O S C O P Y
DOOR L. J. JORDAAN
voor .,de Groene Amsterdammer" vliegt: de moord en de liefdes-scène 't zwarte
door B. van Vlijmen verraad en de ruwe grap 't drinkgelag en de
achtervolging.... zonder dat 't ooit smakeloos, of
flauw, of stuitend wordt: zie, dat is 't zeer eigene
van den blij-geestigen, gezonden en zeer knappen
film-kunstenaar, die Douglas Fairbanks is.
Alleen kan ik me met bezorgdheid afvragen, als
ik binnen 't uur door zoo'n wereld van amusement,
emotie en sensatie ben gespurt hoe 't publiek op
den duur moet komen te staan tegenover de goeie,
ouwe tooneel-klucht, die 'n heelen, langen avond, met
entre-acte's, pauze en koffie-kamer noodig heeft,
om een enkel mager intrigue'tje te ontwarren. . . .
,,£en Walxdmom Rembrandt-thealer
00 'n succes. Ginds de vaart, de
durf hier de beminnelijkheid,
vermengd met 'n tikje weemoed.
't Is 'n heele andere sfeer, waarin
deze film van Berger je verplaatst
??maar de eerste goeie
aanteekcning is al dadelijk, dat die sfeer
met groote raakheid en vooral met
groote liefde is gegeven. Je hoeft
volstrekt niet zeif
Duitsch-aangedaan te zijn, om door die liefde
getroffen te worden en ze te voelen als iets warnis
iets echts en iets sympathieks.. . . waarlijk
geen gering resultaat tegenover onze nuchtere',
Hollandsche geaardheid, die in den regel dergelijke
berschwenglichkeit verafschuwt. Misschien zit 't
'em per saldo toch maar alleen in de echtheid, die je er
zoo onvoorwaardelijk in doet gelooven. Als ik terug
denk aan de Amerikaansche Pola Negri-flirn ,,Lily
of the dust" overigens uitstekend gespeeld en ge
regisseerd, maar toch zonder dat ik-en-weet-niet-wat,
dat de ware couleur locale geeft.... dan moet ik
opnieuw besluiten, dat 'n film net als ieder ander
kunstwerk, toch wel in de eerste plaats leeft bij de
gratie van de atmosfeer, die 't geheel bindt en in
evenwicht houdt, maar die vooral 't gebeuren ver
klaart en aannemelijk maakt, 't Wonderlijke is, dat
de officieren in 't Amerikaansche werk strammer en
schneidiger waren, dan deze aardige, oppervlakkige
jongelui dat 't millieu specifiek Duitscher was, dan
deze gemoedelijke Wiener Welt.... en vergeleken
niet den eenvoud en de echtheid van dit filmwerk
niettemin aandoet als 'n valsche neus of 'n aangeplakte
baard.
Maar afgezien van die locale kleur is de film-zelf 'n
meevaller, 't Gevaarlijke experiment, om 'n operette
te verfilmen - op zichzelf '11 totaal verkeerde op/et
heeft, wonder boven wonder, tot 'n allerprettigst en
zeer goed resultaat geleid. Het operette-libretto is op
'n knappe en handige wijze omgewerkt tot 'n bruik
baar scenario, dat cinematografisch uitstekend tot
z'n recht komt. 't Spel is -- met uitzondering mis
schien van den Vorst en z'n opperhoftnaarschalk, die
ietwat te dik-,,Fliegende Bl;itter"-achtig aandoen
licht en fijntjes, vooral de ,,luitenant" van Willy
Fritsch, die 'n sobere, verbeterde Harry Liedtke
zou kunnen zijn.
Ten slotte wil ik hier voor een enkele maal van
ni'n gewoonte afwijken en de muziek in 't geding
betrekken, omdat ze zoo'n belangrijke factor is....
ja, misschien wel de film draagt. Zonder 't gebruike
lijke compliment aan den ,.schitterenden Kapel
meester en zijn wakkere schare" wil ik hier toch
dankbaar releveeren, dat Heuckeroth, met de be
scheiden middelen, die hem ten dienste staan, de
heerlijke voorname gratie van de Wiener walz (van
de echte, de oude dan ??wel te verstaan) weet te
suggereeren.... bravo, Richard !
,.De Colent" Union Bioscopc
K bewaar als een groote schat de
herinnering aan den eersten keer,
dat ik ,,üe Golem" zag. Aan de
prachtige oude straatjes van het
Praagsche Ghetto aan de sfeer
van stoffige, grijze mystiek en
boven alles aan den ,,Golem"-zelf.
Deze creatie van den geweldigen
Wegener is mij door de jaren heen
bijgebleven als iets onvergetelijks.
De leemen reus, die door de
wonderlijke, bochtige Gassen" waggelt, in wier
vreemde, geheimzinnige schaduwen het mysterie der
eeuwen schuilt die naar het keizerlijk palcis in de
bovenstad trekt om te straffen en te vernietigen en te
vervullen, wat in de sterren geschreven staat -- die
alles neerhamert, wat hem in den weg komt en over
lijken en puinhoopen op zijn doel afgaat met de hoe
kige, mechanische bewegingen van een
monsteraehtigen marionet.... dit alles is mij bijgebleven, als
eerste, machtige' openbaring van een nieuwe oor
spronkelijke kunst.
Men heeft - - als ik wel ben ingelicht de onbruik
baar geworden Golem-film opnieuw geënsceneerd,
veranderd en verbeterd". De boeiende handeling is
aanmerkelijk gewijzigd en men is - helaas de
tnise en scène gaan styleeren". Met het droevig ge
volg, dat het iinde Ghetto veranderd is in een rare
verzameling verzakte puddingen de benauwde,
duistere interieurs in de scheppingen van een krank
zinnigen arehitekt. Om kort te g.1:1:1. men heeft be
dorven, wat te bederven viel. En \.m dit alles presen
teert men ons hier het arm/alige, t"l "]' den draad
F I LM-KRONIEK
Douglas Fairbanks Robin Hood
Tuschinskv
EGENOVER Fairbanks zwijgt de
critiek. Of er dan niets op aan te
merken is? Ik weet 't niet ??ik
weet 't waarachtig niet ! Dit is
geen film dit is 'n roes ! De vent
laat je eenvoudig geen tijd om te
overwegen: hij sleurt je van de
eene situatie in de andere met een
toomelooze vaart, die je duizelig
maakt. Juist als je met open mond zit te staren
naar een geweldig stuk middeleeuwsche wereld en je
je ernstig wilt gaan afvragen, hoe ze dat in vredesnaam
in mekaar hebben geprakkizeerd, smakt-ie je plotse
ling in 'n onvervalschte, sappige film-klucht en lach je
breed om den Allerdoorluchtigsten Koning Richard
Leeuwenhart, die te paard 'n karbonade afkluift
en na deze gedistingeerde lunch allersmakelijkst
z'n tien geboden schoonlikt. Maar de lach besterft op
je lippen, want reeds weerklinkt klaroen-geschal en
je verrukte blik aanschouwt de verbijsterende pracht
'van een schitterend ridder-steekspel maar ook daar
rol je met bliksemsnelheid doorheen en net als je je
oogen uitwrijft en je verbaast over den uitstekenden
,,Prins John" van de Grasse, draaf je alweer met den
schuchteren overwinnaar van het tournooi mee, die,
achtervolgd door een stoet schoone maagden, zich
hals over kop in 't water stort cnzoovoort,
enzoovoort ! Versuft en ietwat draaierig zet-ie je eindelijk,
met 'n gemoedelijke trap onder je zitvlak, pardoes
uit deze wónder-wereld midden in de
Reguliersbreestraat en je weet je eigenlijk van niets rekenschap te
geven, dan van 'n prettig, tintelend gevoel van blij
heid en jeugd 'n lichte, heerlijke roes, als van
champagne....
't Geheim van Fairbanks isz'nrythme. Toegegeven,
dat z'n mise en scène vorstelijk is en dikwijls uiterst
smaakvol toegegeven, dat-ie z'n mede-spelers met
zorg kiest en zelf 'n voortreffelijk acteur is.... dit
alles hebben we meer gezien. Maar de goddelijke lucht
hartigheid, waarmee-die je alles als bagatellen laat
zien 't razende tempo, waarin 't aan je
voorbij\
Kunstzaal VAN LIER
G\9 G\3 naast het Postkantoor te Laren (N.-H.) G\D G\S
ANTIQUITEITEN - OOSTERSCHE KUNST
SCHILDERIJEN - NEGERPLASTIEK
Dagelijks ook des Zondags geopend
la^UfiSBGIDDINGglI
MTUYNENBUPG MUYS!
versleten, droevig overschot. En nog imponeert de
Wegener-figuur ;;og verstilt de zaal op het gezicht
van dit indrukwekkende masker, wreed en
onmenschelijk, als met de vuist uit de ruwe aarde gekneed
nog staat de wanstaltige pop overeind te midden der
overblijfselen van vergane grootheid.
Maar het is jammer van de mooie herinnering !
SCHILDERKUNST
Hel vraagstuk der buiten/cindsche
fcnloonstel/ingen. l.
We zouden met het eenvoudigste kunnen beginnen,
en ten eerste onderzoeken: waartoe dient een tentoon
stelling, en voornamentlijk een buitenlandsche ten
toonstelling? Deze dient om nationale goederen in
dat buitenland bekend te maken, maar niet alle
nationale goederen ! Goederen, die toch dat buiten
land natuurlijk zijn, en in ons eigen land bij dezelfde
hoedanigheid veel meer kosten, of zouden kosten
het ware een dwaasheid daarvoor een gelegenheid
tot export te zoeken ! en het ware onverantwoorde
verspilling van goed, Hollandsen, geld. De grens
voor een goede tentoonstelling van industrieele pro
ducten is dus daar te trekken, waar ge dat product
vindt, dat juist krui concurreeren met het buitenland
sche van gansch gelijken aard etc. Maar in zake van
kunst, en wat daar toe behoort, is de qnaestie anders,
ten minste gedeeltelijk anders. Het is ook op kunst
tentoonstellingen in het buitenland volkomen over
bodig werk te laten zien, dat waar het ook gemaakt
wordt, onbelangrijk reeds is. Dat het uitzenden van
zulk werk een fiasco altijd wordt, te veel onzer buiten
landsche tentoonstellingen hebben dat reeds bewezen,
en aan on/en schilderlijken roem is daardoor dan ook
de noodige schaêgedaan. Een buitenlandse!! tentoon
stelling moet dus nooit beneden zeker peil gaan.
Wij moeten dus om het voortreffelijke werk bekend
te maken, dit xicrk-vcricgenwonrdigd uitzenden, dan
eerst zal de buitenlander een levendigen indruk
ontvangen van ons werk, en zich herinneren. Daar
gaat het altijd om: om een herinnering te kweeken,
die tot blijvend bezit wordt. Een buitenlandsche
tentoonstelling beantwoordt aan haar doel het best
door het beste in groepen uit te zenden. Hiermee
moeten wij beginnen; dat niet gedaan te hebben is
onze fout te lang geweest. Dat zulke handelwijze
ontevredenheid kweeken, is geen goede redenertegen;
de onbelangrijke uitsluitend het eigen belang. Maar,
wanneer wij veronderstellen, dat meer dan n ten
toonstelling in het buitenland zoowat tegelijk wordt
gehouden, dan zou het onbillijk zijn om overal
b.v. slechts met het tweetal van Konijnenburg
Jan Sluyters voor den dag te komen, of deze in
allen gevalle 7.00 sterk-vertegenwoordigd te geven
dat de erbij nog gevraagden konden gelden als
sussertjes voor de openbare meeuing (der bevoegden !) Het
ware dan niet meer dan juist, wanneer b.v. in Parijs
Sluyters --Van Konijnenburg de vertegenwoordigden
waren, in Venetiëb.v. Mathieu Wiegman en Toorop
als hoofd vertegenwoordigers te kiezen, met een
franje van een 11 aar anderen, en in Dresden weer een
ander twee- of drietal naar voren te schuiven. Door
dit regelmatig te herhalen bij voortdurende wijziging,
kou een soort begrip in het buitenland ontstaan, van
wat wij aan best en van het goede be/aten. Was dit
een paar jaren achtereen geschied, dan kon de groep
der tegenwoordigen b.v. in een over/.ieht in de onder
linge verhoudingen worden bekend gemaakt ; de
,,sc/i<iol" was dan doel der inzending (monopolies
werden znu handelende vermeden !)
I'LASSCIIAEKT
OOKTFRED:.IPOESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO ets.