Historisch Archief 1877-1940
No. 2545
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
19
DIERSTUDIE: JONGE MUTS A AP
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer door
H. Verstijnen
WOE PEI FOE WEER OP HET OORLOGSPAD
Ik ben zoo dom niet als de apen
Ik ken mijn tijd!
En ik probeer vast of mijn wapen
Nog lekker snijdt. CHAR.
HET ECHEC DER VAN
SWERINGENS
DOOR PAUL SABEL
De Interstate Commerce CommJssion verzet
zich tegen de financiëele structuur der
Nickcl Pla/e-fusie
TLJ ET is nog niet zoo lang geleden, dat de naam
A l Van Sweringen zoowel in de Vereenigde Staten
als in 6e oude wereld een geheel onbekenden klank
had. De beide van Hollandsche afkomst zijnde Meeren
O. P. en M. J. van Sweringen hebben zich zeer ge
leidelijk en op weinig geruchtmakende wijze ont
wikkeld tot spoorwegmagnaten en de belangrijke
positie, die zij zich op dit gebied in de Vereenigde
Staten verworven hadden, bleek eerst goed in Septem
ber 1924, toen zij hun ingrijpend voorstel deden om
tot fusie der spoorwegen van de New York, Chicago en
St. Louis Railroad Company, Chesapeake en Ohio
Railway Company, Hocking Valley Railway Company,
Erie Railroad Company en Pere Marquette Railway
Company te komen. Hierdoor zou een der krachtigste
spoorwegsystemen in de Oostelijke en Midden-Staten
van de Vereenigde Staten ontstaan en daarmede ge
handeld worden in den geest van het regeeringsplan
van September 1921, waarbij men zich voorstelde alle
Amerikaansche spoorwegen te fusioneeren in een twin
tigtal systemen.
De spoorwegmaatschappijen, welke bij deze fusie
betrokken zijn, genieten hier op de New York, Chicago
en St. Louis na, voldoende bekendheid. Wat de New
York, Chicago en St. Louis betreft, dit is de spoorweg
onderneming, welke bekend staat als de Nickel Plate
Road. Zij dagteekent van 1887 en maakte voorheen
deel uit van het New York Central-systeem, waarbij
de controle over de 523 mijlen lang zijnde spoorwegen
berustte. In 1916 verloor de New York Central echter
de controle over de Nickle Plate, welke toen overging
aan een daarvoor opgerichte speciale holding
company, de Nickle Plate Securities Corp., waarin een
aantal belanghebbenden uit de stad Cleveland in
Ohio onder leiding van de gebroeders Van Sweringen
de lakens uitdeelden. Het uitgegeven kapitaal der
Nickle Plate Securities Corp. bedraagt S 12.500.000
gewoon en 82.010.000 preferente aandeelen.
In April 1923 verkreeg de Nickle Plate reeds een
groote uitbreiding door dat toen een fusie met de
Chicago en State Line, de Lake Erie en Western, de
Fort Wayne, Cincinnati en Louisville eu de vroeger
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
ook hier te lande goed bekende Toledo, St. Louis en
Western tot stand kwam, waardoor het aantal mijlen
spoorweg, dat onder controle der New York, Chicago
en St. Louis kwam, tot 1695 steeg. Tegen de fusie van
genoemde spoorwegondernemingen had de Interstate
Commerce Commission, die over dergelijke aangelegen
heden te beslissen heeft, blijkens de daaraan in Juni
1923 verleende goedkeuring, geen bezwaar.
Het kapitaal der Nickle Plate was aldus vermeer
derd tot $25.733.236 6 pCt. cumulatief preferente
aandeelen Serie A" en S 30.198.254 gewone aan
deelen. Op beide soorten aandeelen wordt regelmatig
dividend uitgekeerd op basis van 6 pCt. 's jaars. De
ontvangsten der maatschappij ontwikkelden zich na
de nieuwe consolidatie bevredigend: in 1925 bedroegen
de * bruto-oni.vangsten S 54.671.000 en de
nettoontvangsten S 10.592.000 of ruim S 1.000.000 meer
dan in 1924. Na aftrek van alle vaste lasten bleef in
1925 een surplus over van S 6.446.000, waardoor het
totale surplus is gestegen tot belangrijk boven
$ 52.000.000.
De gefundeerde schuld was door de fusie met
genoemde spoorwegen gestegen tot S 82.837.000,
waarop jaarlijks circa S 3.670.000 verschuldigd is.
Dit rentebedrag werd de laatste jaren circa drie keer
verdiend.
Gelijk reeds gezegd verrasten de gebroeders Van
Sweringen de wereld in 1924 met de publicatie van
hun fusievoorstel met de vier genoemde maatschap
pijen. Volgens dit plan dan zou een nieuwe Nickle
Plate Railroad Company worden opgericht, waarvan
voorshands zouden worden uitgegeven 155.032.259
6 pCt. cumulatief preferente aandeelen, Serie A"
(zonder stemrecht) en $ 189.773.062 gewone aandeelen
(met stemrecht).
Aan de houders van preferente en gewone aandeelen
der bestaande New York, Chicago en St. Louis
Railroad Co. zouden geen aandeelen in de nieuwe
maatschappij worden uitgereikt, maar aan de oude
maatschappij zou een gelijk bedrag preferente en
gewone aandeelen, als zij thans heeft uitstaan, worden
gegeven, evenals zij ook aandeelen zou ontvangen
voor de aandeelen Chesapeake en Ohio en Pere
Marquette, welke zij bezit.
De aandeelhouders der Chesapeake en Ohio zouden
echter ontvangen: voor de preferente aandeelen van
alle soorten 115 pCt. in nieuwe preferente en voor de
gewone aandeelen 55 pCt. in nieuwe gewone aan
deelen. Voor aandeelen Hocking Valley Railway
Company, waarvan de meerderheid zich in handen
der Chesapeake en Ohio bevindt, zou worden uit
gereikt de helft in preferente en de wederhelft in
gewone aandeelen.
De houders van preferente aandeelen Erie R.R.
(1-ste en 2-de) zouden 50 pCt. nieuwe preferente en
de houders van coinmon Erie 40 pCt. in nieuwe ge
wone aandeelen ontvangen.
Wat de aandeelhouders der Pere Marquette Railway
Company betreft, zoo zouden die van Prior Preference
Stock 100 pCt. en die van andere preferente aandeelen
90 pCt. in nieuwe preferente aandeelen ontvangen en
de houders van gewone aandeelen 85 pCt. in nieuwe
gewone aandeelen.
Verder was bepaald, dat de Chesapeake en Ohio
geen nieuwe aandeelen zou ontvangen voor de aan
deelen Hocking Valley Railway Company, die zich
in haar bezit bevinden. De houders van converteer
bare obligaties der Chesapeake en Ohio en der Erie
Railroad Company zouden voorts gedurende den tijd,
dat het conversierecht nog van kracht was, hun
obligaties mogen omwisselen in hetzelfde aantal
aandeelen der nieuwe maatschappij en op dezelfde
voorwaarden, als waarop zij die oorspronkelijk hadden
kunnen verwisselen.
De fusie der vijf maatschappijen zou ongetwijfeld
een bijzonder krachtig spoorwegsysteem van circa
9.000 mijl opleveren. Aldus toch zou New York langs
twee verschillende wegen met Chicago verbonden zijn,
een ten Noorden en een ten Zuiden van het Erie Meer.
Voorts zou dan een directe verbinding aanwezig zijn
van New York via Buffalo en Detroit met Michigan
en door eigen stoombootlijnen met Milwaukee. Ook
zou New York een rechtstreeksche verbinding via
Cleveland aan het Erie Meer hebben met Indianapolis
en St. Louis en Chicago via Cincinnati met Washing
ton, Richmond, Newport News en Norfolk.
Nadat de aandeelhouders der Chesapeake en Ohio,
der Hocking Valley, der Erie en der Pere Marquette
reeds eerder hun goedkeuring aan het fusieplan hadden
verleend, gingen die der Nickle Plate op 2 April 1925
eveneens daartoe over, aldus hun toestemming
verleenende tot de verhuring van de lijn der New York,
Chicago en St. Louis aan de nieuwe Nickle Plate.
Nu was het wachten alleen nog op de goedkeuring
van de Interstate Commerce Commission, het vroeger
zoo gevreesde democratische lichaam, dat reeds zoo
dikwijls de plannen van groote ondernemingen ge
dwarsboomd had, wanneer hare leden van oordeel
waren, dat die plannen in strijd zouden zijn met het
algemeen belang. De laatste jaren had de Commissie
echter niet veel meer van zich doen hooren, zoodat
men zich over het algemeen niet bijzonder bevreesd
maakte voor de uitspraak dier commissie, die de
desbetreffende verhooren op 15 April 1925 \vas
begonnen om die op 30 Octolvr d.a.v. te beëindigen.
Wel was oppositie ontstaan van ilr /ijdc eenei minder
heid van aandeelhouders der Chesapeake en Ohiu,
maar men dacht niet, dat deze veel succes xou
hebben met hare actie tegen de Van Sweringens. die
ONTWAPENING
Het liedt, dat ick Ie claeghe lael gaen
en met geneuchfe queel,
dat hiev' ick al in den daegeraet aen
mei wel so schel/en keel,
dat om fe luysleren nae my. nae my,
den Aemstel ooren /eend en ooren 'f Y.
(P. C. Hooft.)
.. Vermits ons kleine land f e vaak, verguizend.
bij 't klagelijk verkleinwoord wordt genoemd.
verhef ik mij, nu Hollands Hofstad roemt
in t boeken van haar vierde honderdduizend:
terwijl de lieve lente-luwie suizend
haar lanen thans bcbladcrt, straks bebloemt.
voeg ik mijn stem bij t koor, dat stijgend zoemt
uit al die drommen, in haar straten huizend:
zooals een jonge, blank-ontluken roos
geen geur ontleent aan vreemden tros of tuil
(wan/ elk oneigen waar' een kwade ruil),
zoo wil ik, in het land de stad! ----- van
A'/OOJmijn land, mijn standaard trouw zijn, en zoo koos
ik dezen versvorm voor mijn eerst gehuil!
Geen vreemde/ing zal op ons land meer sma/en ;
geen landzaai tergt de Hofsfad nog met smaad;
geen woord van hoon treft meer de stad, den S/aa/,
hetzij in eigen of oneigen talen:
ik doe voor 'f geestesoog den uchtend stralen,
dat 'f zielental 't millioen lebovengaat:
en weet ik arme, van den prins geen kwaad,
ik zie den s/andaard van de Hofstad pralen :
door mij is t heuglijk precedent geschapen;
t bedreigt de hoofdstad binnen veertig jaar. . ."
fs echler Amsterdam wat uitgeslapen,
dan ligt er 'f middel tot verweer reeds klaar:
ontneem der Residentie t dreigend wapen
(haar wapen immers is: een Ooievaar!)
KUMGRA NOSALIS
den steun hadden van de New York Central, van de
Morgan-groep en van de First National Bank.
Nu schijnen de bezwaren der Interstate Commerce
Commission voornamelijk te zijn gericht tegen de
wijze van controle, die de Van Sweringens wilden
toepassen. Immers wilden deze de mogelijkheid van
controle losmaken van het aandeelcnbezit door de
benoeming van vier trustees, die uitgebreide 'zeggen
schap zouden uitoefenen zonder daarvoor een basis
te hebben in een meerderheid der aandeelen. De N'ickle
Plate-aandeelen zouden worden ingebracht in de
Vaness Holding Company (natuurlijk zoo genoemd
naar de beginletters der Van Sweringens) die zich in
het particulier bezit der beide gebroeders bevindt.
Merkwaardig is zeker, dat de Interstate Commerce
Commission niet zoozeer bezwaar tegen de gevolgen
van de fusie voor de tarieven en de bediening van het
publiek schijnt te hebben. Dit opent uitzicht op de
mogelijkheid, dat de Van Swinderens een gewijzigd
ontwerp bij de Interstate Commerce Commission zullen
indienen, waarbij aan de tegenwerpingen vande com
missie zooveel mogelijk zal worden tegemoet gekomen.
Zoo bestaat toch wel uitzicht, dat de fusie ten slotte
tot stand zal komen, zij het dan ook op eenigszins
andere voorwaarden en met wijziging der financiëele
structuur van de nieuwe Nickle Plate Company.
Zoo heeft blijkbaar ook Wall Street de gevolgen der
eerst zeer teleurstellende uitspraak van de Interstate
Commerce Commission opgevat, want nadat eerst
een de laatste jaren ongekende flauwte was ingetreden,
gepaard gaande met buitengewoon levendigen handel,
is spoedig weder een herstel ingetreden en is ook de
rust weldra teruggekeerd.
Het eenige gevolg voor de Amsterdamsche beurs
der voor Wall Street zoo belangrijke gebeurtenis was,
dat tijdelijk meer belangstelling voor de
Amerikaansche markt ontstond, al beperkte deze zich in hoofd
zaak tot eenige laaggeprijsde spoorwegwaarden,
zooals Wasbash en Krie, en tot Intercontinental
Rubbers, voor welke laatste fonds trouwens geregeld
belangstelling bestaat, niet zoozeer omdat het een
Amerikaansch, dan wel omdat het een rubberfonds is.
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER - Amsterdam
v. Baerlcstraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908