De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 13 maart pagina 19

13 maart 1926 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

No. 2545 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 19 DIERSTUDIE: JONGE MUTS A AP Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer door H. Verstijnen WOE PEI FOE WEER OP HET OORLOGSPAD Ik ben zoo dom niet als de apen Ik ken mijn tijd! En ik probeer vast of mijn wapen Nog lekker snijdt. CHAR. HET ECHEC DER VAN SWERINGENS DOOR PAUL SABEL De Interstate Commerce CommJssion verzet zich tegen de financiëele structuur der Nickcl Pla/e-fusie TLJ ET is nog niet zoo lang geleden, dat de naam A l Van Sweringen zoowel in de Vereenigde Staten als in 6e oude wereld een geheel onbekenden klank had. De beide van Hollandsche afkomst zijnde Meeren O. P. en M. J. van Sweringen hebben zich zeer ge leidelijk en op weinig geruchtmakende wijze ont wikkeld tot spoorwegmagnaten en de belangrijke positie, die zij zich op dit gebied in de Vereenigde Staten verworven hadden, bleek eerst goed in Septem ber 1924, toen zij hun ingrijpend voorstel deden om tot fusie der spoorwegen van de New York, Chicago en St. Louis Railroad Company, Chesapeake en Ohio Railway Company, Hocking Valley Railway Company, Erie Railroad Company en Pere Marquette Railway Company te komen. Hierdoor zou een der krachtigste spoorwegsystemen in de Oostelijke en Midden-Staten van de Vereenigde Staten ontstaan en daarmede ge handeld worden in den geest van het regeeringsplan van September 1921, waarbij men zich voorstelde alle Amerikaansche spoorwegen te fusioneeren in een twin tigtal systemen. De spoorwegmaatschappijen, welke bij deze fusie betrokken zijn, genieten hier op de New York, Chicago en St. Louis na, voldoende bekendheid. Wat de New York, Chicago en St. Louis betreft, dit is de spoorweg onderneming, welke bekend staat als de Nickel Plate Road. Zij dagteekent van 1887 en maakte voorheen deel uit van het New York Central-systeem, waarbij de controle over de 523 mijlen lang zijnde spoorwegen berustte. In 1916 verloor de New York Central echter de controle over de Nickle Plate, welke toen overging aan een daarvoor opgerichte speciale holding company, de Nickle Plate Securities Corp., waarin een aantal belanghebbenden uit de stad Cleveland in Ohio onder leiding van de gebroeders Van Sweringen de lakens uitdeelden. Het uitgegeven kapitaal der Nickle Plate Securities Corp. bedraagt S 12.500.000 gewoon en 82.010.000 preferente aandeelen. In April 1923 verkreeg de Nickle Plate reeds een groote uitbreiding door dat toen een fusie met de Chicago en State Line, de Lake Erie en Western, de Fort Wayne, Cincinnati en Louisville eu de vroeger HOOFIEN'S ROOMBOTER WORDT SPECIAAL BEREID ook hier te lande goed bekende Toledo, St. Louis en Western tot stand kwam, waardoor het aantal mijlen spoorweg, dat onder controle der New York, Chicago en St. Louis kwam, tot 1695 steeg. Tegen de fusie van genoemde spoorwegondernemingen had de Interstate Commerce Commission, die over dergelijke aangelegen heden te beslissen heeft, blijkens de daaraan in Juni 1923 verleende goedkeuring, geen bezwaar. Het kapitaal der Nickle Plate was aldus vermeer derd tot $25.733.236 6 pCt. cumulatief preferente aandeelen Serie A" en S 30.198.254 gewone aan deelen. Op beide soorten aandeelen wordt regelmatig dividend uitgekeerd op basis van 6 pCt. 's jaars. De ontvangsten der maatschappij ontwikkelden zich na de nieuwe consolidatie bevredigend: in 1925 bedroegen de * bruto-oni.vangsten S 54.671.000 en de nettoontvangsten S 10.592.000 of ruim S 1.000.000 meer dan in 1924. Na aftrek van alle vaste lasten bleef in 1925 een surplus over van S 6.446.000, waardoor het totale surplus is gestegen tot belangrijk boven $ 52.000.000. De gefundeerde schuld was door de fusie met genoemde spoorwegen gestegen tot S 82.837.000, waarop jaarlijks circa S 3.670.000 verschuldigd is. Dit rentebedrag werd de laatste jaren circa drie keer verdiend. Gelijk reeds gezegd verrasten de gebroeders Van Sweringen de wereld in 1924 met de publicatie van hun fusievoorstel met de vier genoemde maatschap pijen. Volgens dit plan dan zou een nieuwe Nickle Plate Railroad Company worden opgericht, waarvan voorshands zouden worden uitgegeven 155.032.259 6 pCt. cumulatief preferente aandeelen, Serie A" (zonder stemrecht) en $ 189.773.062 gewone aandeelen (met stemrecht). Aan de houders van preferente en gewone aandeelen der bestaande New York, Chicago en St. Louis Railroad Co. zouden geen aandeelen in de nieuwe maatschappij worden uitgereikt, maar aan de oude maatschappij zou een gelijk bedrag preferente en gewone aandeelen, als zij thans heeft uitstaan, worden gegeven, evenals zij ook aandeelen zou ontvangen voor de aandeelen Chesapeake en Ohio en Pere Marquette, welke zij bezit. De aandeelhouders der Chesapeake en Ohio zouden echter ontvangen: voor de preferente aandeelen van alle soorten 115 pCt. in nieuwe preferente en voor de gewone aandeelen 55 pCt. in nieuwe gewone aan deelen. Voor aandeelen Hocking Valley Railway Company, waarvan de meerderheid zich in handen der Chesapeake en Ohio bevindt, zou worden uit gereikt de helft in preferente en de wederhelft in gewone aandeelen. De houders van preferente aandeelen Erie R.R. (1-ste en 2-de) zouden 50 pCt. nieuwe preferente en de houders van coinmon Erie 40 pCt. in nieuwe ge wone aandeelen ontvangen. Wat de aandeelhouders der Pere Marquette Railway Company betreft, zoo zouden die van Prior Preference Stock 100 pCt. en die van andere preferente aandeelen 90 pCt. in nieuwe preferente aandeelen ontvangen en de houders van gewone aandeelen 85 pCt. in nieuwe gewone aandeelen. Verder was bepaald, dat de Chesapeake en Ohio geen nieuwe aandeelen zou ontvangen voor de aan deelen Hocking Valley Railway Company, die zich in haar bezit bevinden. De houders van converteer bare obligaties der Chesapeake en Ohio en der Erie Railroad Company zouden voorts gedurende den tijd, dat het conversierecht nog van kracht was, hun obligaties mogen omwisselen in hetzelfde aantal aandeelen der nieuwe maatschappij en op dezelfde voorwaarden, als waarop zij die oorspronkelijk hadden kunnen verwisselen. De fusie der vijf maatschappijen zou ongetwijfeld een bijzonder krachtig spoorwegsysteem van circa 9.000 mijl opleveren. Aldus toch zou New York langs twee verschillende wegen met Chicago verbonden zijn, een ten Noorden en een ten Zuiden van het Erie Meer. Voorts zou dan een directe verbinding aanwezig zijn van New York via Buffalo en Detroit met Michigan en door eigen stoombootlijnen met Milwaukee. Ook zou New York een rechtstreeksche verbinding via Cleveland aan het Erie Meer hebben met Indianapolis en St. Louis en Chicago via Cincinnati met Washing ton, Richmond, Newport News en Norfolk. Nadat de aandeelhouders der Chesapeake en Ohio, der Hocking Valley, der Erie en der Pere Marquette reeds eerder hun goedkeuring aan het fusieplan hadden verleend, gingen die der Nickle Plate op 2 April 1925 eveneens daartoe over, aldus hun toestemming verleenende tot de verhuring van de lijn der New York, Chicago en St. Louis aan de nieuwe Nickle Plate. Nu was het wachten alleen nog op de goedkeuring van de Interstate Commerce Commission, het vroeger zoo gevreesde democratische lichaam, dat reeds zoo dikwijls de plannen van groote ondernemingen ge dwarsboomd had, wanneer hare leden van oordeel waren, dat die plannen in strijd zouden zijn met het algemeen belang. De laatste jaren had de Commissie echter niet veel meer van zich doen hooren, zoodat men zich over het algemeen niet bijzonder bevreesd maakte voor de uitspraak dier commissie, die de desbetreffende verhooren op 15 April 1925 \vas begonnen om die op 30 Octolvr d.a.v. te beëindigen. Wel was oppositie ontstaan van ilr /ijdc eenei minder heid van aandeelhouders der Chesapeake en Ohiu, maar men dacht niet, dat deze veel succes xou hebben met hare actie tegen de Van Sweringens. die ONTWAPENING Het liedt, dat ick Ie claeghe lael gaen en met geneuchfe queel, dat hiev' ick al in den daegeraet aen mei wel so schel/en keel, dat om fe luysleren nae my. nae my, den Aemstel ooren /eend en ooren 'f Y. (P. C. Hooft.) .. Vermits ons kleine land f e vaak, verguizend. bij 't klagelijk verkleinwoord wordt genoemd. verhef ik mij, nu Hollands Hofstad roemt in t boeken van haar vierde honderdduizend: terwijl de lieve lente-luwie suizend haar lanen thans bcbladcrt, straks bebloemt. voeg ik mijn stem bij t koor, dat stijgend zoemt uit al die drommen, in haar straten huizend: zooals een jonge, blank-ontluken roos geen geur ontleent aan vreemden tros of tuil (wan/ elk oneigen waar' een kwade ruil), zoo wil ik, in het land de stad! ----- van A'/OOJmijn land, mijn standaard trouw zijn, en zoo koos ik dezen versvorm voor mijn eerst gehuil! Geen vreemde/ing zal op ons land meer sma/en ; geen landzaai tergt de Hofsfad nog met smaad; geen woord van hoon treft meer de stad, den S/aa/, hetzij in eigen of oneigen talen: ik doe voor 'f geestesoog den uchtend stralen, dat 'f zielental 't millioen lebovengaat: en weet ik arme, van den prins geen kwaad, ik zie den s/andaard van de Hofstad pralen : door mij is t heuglijk precedent geschapen; t bedreigt de hoofdstad binnen veertig jaar. . ." fs echler Amsterdam wat uitgeslapen, dan ligt er 'f middel tot verweer reeds klaar: ontneem der Residentie t dreigend wapen (haar wapen immers is: een Ooievaar!) KUMGRA NOSALIS den steun hadden van de New York Central, van de Morgan-groep en van de First National Bank. Nu schijnen de bezwaren der Interstate Commerce Commission voornamelijk te zijn gericht tegen de wijze van controle, die de Van Sweringens wilden toepassen. Immers wilden deze de mogelijkheid van controle losmaken van het aandeelcnbezit door de benoeming van vier trustees, die uitgebreide 'zeggen schap zouden uitoefenen zonder daarvoor een basis te hebben in een meerderheid der aandeelen. De N'ickle Plate-aandeelen zouden worden ingebracht in de Vaness Holding Company (natuurlijk zoo genoemd naar de beginletters der Van Sweringens) die zich in het particulier bezit der beide gebroeders bevindt. Merkwaardig is zeker, dat de Interstate Commerce Commission niet zoozeer bezwaar tegen de gevolgen van de fusie voor de tarieven en de bediening van het publiek schijnt te hebben. Dit opent uitzicht op de mogelijkheid, dat de Van Swinderens een gewijzigd ontwerp bij de Interstate Commerce Commission zullen indienen, waarbij aan de tegenwerpingen vande com missie zooveel mogelijk zal worden tegemoet gekomen. Zoo bestaat toch wel uitzicht, dat de fusie ten slotte tot stand zal komen, zij het dan ook op eenigszins andere voorwaarden en met wijziging der financiëele structuur van de nieuwe Nickle Plate Company. Zoo heeft blijkbaar ook Wall Street de gevolgen der eerst zeer teleurstellende uitspraak van de Interstate Commerce Commission opgevat, want nadat eerst een de laatste jaren ongekende flauwte was ingetreden, gepaard gaande met buitengewoon levendigen handel, is spoedig weder een herstel ingetreden en is ook de rust weldra teruggekeerd. Het eenige gevolg voor de Amsterdamsche beurs der voor Wall Street zoo belangrijke gebeurtenis was, dat tijdelijk meer belangstelling voor de Amerikaansche markt ontstond, al beperkte deze zich in hoofd zaak tot eenige laaggeprijsde spoorwegwaarden, zooals Wasbash en Krie, en tot Intercontinental Rubbers, voor welke laatste fonds trouwens geregeld belangstelling bestaat, niet zoozeer omdat het een Amerikaansch, dan wel omdat het een rubberfonds is. HET adres voor prima PARKETVLOEREN tegen sterk concurreerende prijzen is FRED. MEIJER - Amsterdam v. Baerlcstraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl