Historisch Archief 1877-1940
No. 2546
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
* Ji*
? rf Jfli
UIT VIVAT AMERICA". SPEL VAN DR. J. R. B. DE ROOS
ITf .,DE MAN ZONDEKiZONDE", SPEL VAN CI1K1S DE A
MASKERS, MARIONETTEN
EN SCHIMMEN
DOOR K. A R A G L' E U Z
De Hüitsche Icnfooiislc/hnit
/\T en kan de marionetten verdeden in platte,
'll ronde, en vierkante, in papieren,
perka.ILmenten, houten en leeren, in Burniaansche,
Siciliaansche en Cochinchineesche; maar onder ons
gezegd, daar hebben zij maling aan. Zij zijn lid van
de oudste aiist< cratie van de wereld; zij kijken elkaar
aan en weten wat zij waard zijn; de een kan wat, de
ander niet, en dat is, van Venetiëtot Vuurland, de
eenige verdeeling, die geldt.
Wandel (p de Haagsche tentoonstelling in de
Koninklijke Groote Bazaar rond en let op hoe een
oud heldhaftig hoofd uit de Antwerpsche Poesje, waar
voor zeven centen verf op zit, een vorstelijke
poppenkop die misschien geboren werd toen de steigers nog
om de kathedraal van Reims stonden, zijn blauwe
oogen minachtend staren laat in de richting van
Oerard Ruttens Ontwerp voor een marionet", waar
toch zeker een dunr schilderdoosje uit de Fransche
bazarmetal zijn zeven in zestig stukjes kleur aan te
pas is gekomen.... en alle verdeeling en waarde der
marionetten is u geopenbaard.
Zoo is het met de maskers, zoo is het met de schim
men. Ik herinner mij een gesprek tusschen een masker
idealist en Gordon Craig. De idealist sprak over de
ideeële waarde, de essentiecle theaterkunst, de ge
condenseerde expressie en de expressieve
bovenmenschelijkhcid van het masker, Gordon Craig at
Hoilandsche kaas. En na een kwartier toegesproken te
zijn en zijn belegen Edammer beëindigd te hebben
zeide hij vriendelijk: ,,\Vell, en van welk materiaal
denkt u dat masker te maken? Daar denk ik al
twintig jaar over na, weet u?"
Waarna de idealist bleek werd; en zweeg.
Inderdaad: waarvan zijn de Hollandsche
tooncelen dansmaskers gemaakt? Van papier, en idealen,
de meeste. De marionetten? Van kostbare lapjes
stof en papier, de meeste. De schimmen? Van papier.
Waarvan zijn de Javaansche, de Chineesche, de
oud-Antwerpsche en Balineesche maskers, mario
netten en schimmen gemaakt? Van hard hout,
sterke buffelhuid, goe perkament, de meeste....
Ik wil maar zeggen, dat de geachte kunstnijveraar,
die alles kunstnijveren kan uit een lapje, een
tirelantijn en een papierpapje, met zijn eigenwijze vingers
nu ook aan de marionet, de schim ui het masker
is gaan komen, omdat een en ander in de mode is
? geest van Pieternel, duizende jaren geleden was
het dat al! en dat wij wel degelijxscherp mogen
toezien of hij de zaak niet bederft door ze uit de
mode te brengen, van louter artistieke idealen en
half werkmanschap dat tegen duurzaam materiaal
en langzamen arbeid opziet....
Na welke twistzieke tirade wij tot vrediger zaken
kunnen komen, gelijk na de klappen tusschen den
duivel, Jan Klaassen en de Groote Zeekakalobbes
(die van hard hout is, anders verslijt hij te gauw)
ook op den Dam bij van Hemert de vrede en het
wiegelied terugkeert.
De Haagsche tentoonstelling dan, is een goed ding;
ze laat naast de klassieke poppenwereld de beroering
zien die sinds eenige jaren in Holland en elders is
gaan heersenen. Over de Oostersche en oude poppen
kunnen wij kort wezen: ze zijn superieur. Zie een
Chineesche schim, het gezicht gesneden in twee, drie
vliegende zwarte lijnen, alsof onder het mes een klein
wezen snel ter wereld kwam: het lichaam van kleur
groen, helder geel en geraniumrood alsof er een
sprookje uit het Chineesche paradijs argeloos te bloei
en stond en het niet helpen kan ; zie een van de goede
No-maskers ??er zijn er ook mindere --- dat een
raadselachtig prachtig leven krijgt, zoodra ge het
maar met een vinger laat bewegen - dat is, bij een
en ander, de hoogere edele natuurlijkheid, die wij
kunst believen te noemen en die als van zelf ontstaan
schijnt; gebruiksvoorwerp met een nobel doel, ding
dat noodig was in een maatschappij, dat men van
vader op zoon had leeren maken, en dat, bij de gratie
Gods, vaak schoon werd.
MARIONETTEN VAN PIET VAN GELDER
MASKERS VAN CHKiS AGTERHERG
Zijn l larry van Tnssenbroek's sierpoppen - Mer
poppen ook als /e getuigd zijn als marionetten
noodig? Voor hun maker; een fantastische droom.
waarvan men noch de verfijnde kieskeurigheid, noch
de zorgvuldige smaak, noch de vertroetelde kostbaar
heid zal ontkennen. Maar wat er mee te beginnen?
Ken vitrine, een stolp. . . . en bewondering. Geef ons,
als wij dan met poppen moeten spelen, liever den
speelschen'Pieter van Gelder, die met drie eindjes hout, een
koperen knoop, een bosje zwanendons en een vinding
rijke geest, die rare'plc/.ierige beesten en heerschappen
ter wereld heeft gebracht, die e'e Magere, de
Philosoof, de Danseres, het Blauwe Kalf, en het Hertje
lieeten en die beginnen te philosofeeren, te blaten, te
dansen en te beven op ranke ponten, zoodra men er
aan komt, de muze helpe hen, zij kunnen niet anders.
Fin daar zijn in hout gesneden marionetten voor
Roelvink's Larenschc spel van Freule v. d. Does, en
handpoppen uit de kast van C. Schaake, gesneden
door Francois Kloek: ze staan klaar om te spelen, wat
wil men meer. Fn daar is de inechano-marionet van
Vilmos Huszar, de droes mag hem halen, of er al geen
mechaniek genoeg in de wereld is, en de abstracte
absolute marionet niet een contradictio in terminus
zou zijn. In vroeger jaren kochten wij een
kaleidoscoopje en verloren het weer, dat draaide kleuren en
vlakken waarbij de mechano-marionet maar een kind
is, en wij hadden er genoeg van, lang voor Vilmos
Huszar het systematiseerde tot marionet in metrische
abstractie.. Schimmen van Christian de Moor,
schimmen van Dr. J. R. B. de Roos, van Pieter van
Gelder. Sierlijk en "welverdeeld die van den tweeden
snijder, maar is dit geen teckening in zwart en wit_,
uitgesneden en bewegingloos, teekening en geen spel?
Alweer: Pieter van Geldcr's Prikkebeen: schimmen
met eigen vorm, en leven ; let op, of de zwarte
prikkebeen gaat een zwarte kapel vangen met zijn
zwartevingers. Wat moet ik beginnen met een schim,
marionet of masker dat mij die sprookjesachtige
streek niet pardoes dreigt te leveren, dat niet gespannen
en gebannen is en klaar staat om aan slag te gaan? 1)
Ten slotte de maskers. Nu die van llildo Krop
voor Yeats' ,,Only Jealousy of Fmer" er niet zijn,
is Chris Agterberg de man met de meeste ervaring,
en men ziet het /.ij n werk aan
bewegingsfelheid in' ,,l)e Vlam
er leeft een zekere bewegingsm
maskers, er dreigt ook nog altijd een zekere hang
naar het bizarre, het sierkunstige, het oneenvoudige.
Maar er is ook, en hier ongeveer alleen, het begrip, dal
bet masker moet kunnen spelen, wisseling van ex
pressie moet bezitten die elke wending rechts en
links, geheven of voorover gebogen haar schakeering
kan verleenen. De siermaskers daargelaten - wat
is voor den drommel een sicrmasker", plastiek om
op te bargen, en wij zijn hier op een tentoonstelling
van bewegirgsniogelijkhedeii - in de speelnr skeis
van Cantré, L'hr. de A'oor. Havermans. l'eft een aar
zeling: het zijn geteekende mombakkessen, omgebogen
voor het gebruik, of siermaskers. plastiek die zich
aanstelt alsof ze voor bewegirg geschikt was. De
teekenaar en de beeldhouwer zijn nog geen masker
makers : dat is een ander vak, evenzeer anders als dat
van costumier en tooneelcostuunimaker, schilder,
architect en decorontwerper. Otto van Tnssenbroek's
masker voor een Maandans", zilver gesteven linnen
en blauwe pruik, flikkert verleidelijker; Pieter van
Gelder's inktteekeningen van maskerontwerpen doen
ons wachten op het oogenblik dat hij ook hier zim
fantasie vorm geeft. Zijn revuemasker is maar een
ouderwetsch grapje.
Hoeveel van de aanwezige maskers komen ove
rigens voor een gebruik, anders dan recht en face
in aanmerking? Zeer weinige. Stel u een acteur voor
die alleen recht en-face zou mogen spelen? Vervelend !
J. W. Havermans heeft daaraan wel gedacht, men.
houdt verwachting in hem.
Fen schrale oogst? Toch niet. Het tijdvak van
getheoretiseer over masker en marionet is afgesloten
door deze tentoonstelling: men ziet dat er aan alle
kanten s.;ewi rkt wordt en dat de practijk begonnen
is. Fen moeilijk begin, een begin waarbij men zich
zichtbaar vaak meer op hel artistiek-fraaie dan op
het bruikbare toelegde, maar een eind van het
onvruchtbaar idealisme zonder daden : en dat is veel.
De samenstellers \an de Haagsche tentoonstelling;
hebben goed \\\rk gedaan: wie er rondliep leerde Veel
en zag prachtige mogelijkheden: men heeft tevens,
bij opening en toelichting grondig de gedachte veld
doen win. en, dat alleen het spel al ik ze gestalten in
hun we/eii en waren aard doet kennen, ,,dat een
marionet i p een tentoonstelling /.ieh \erli' udt t; t de
marionettenkunst ais een piano tot de uitvoering van
een hallade van Chopin" en men heeft die gedachte
in leven iiigezu door in hel beiiedenzaaltje te doen
..spelen".
Daarmede hebben masker, schim e-n marionet een
historisch moment in hun Nederlandse h bestaan be
leefd: de toekomst is aan de snijders, dichters en
verlooners en als ze zich hier nog eens in hun artistieke
vingers sneden kan dat geen kwaad; deze kunst is:
oud genoeg om den tijd te hebben niet haar herleving;
zij is zoo wijs als een edel wit No-masker, en zoo sterk
als de Neus uit de Poesje: zij wacht rustig af wat wij
\\cer niet haar beginnen te spelen.
er leett een zekere
voor Nataraja".
elijkheid in andere
ET V \N GEI.DEK