Historisch Archief 1877-1940
No. 2546
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
17
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
«vz?. T ^^*- w-?^ **&k#*Mf- ^rj^*z *"/>'*<?
CTÜ-C&T^<5£e,/e rut^ <&£, -?rierv$3^i^T^ gffwUU* J^y- W-e^
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSKM
C oncerlgehouw
ITv E Italiaansche muziek verheugt zich sinds een
??--'tiental jaren in een algemeen erkende
,,renouveau". Zij is op hetzelfde oogenblik herwekt, dat
in alle Latijnsche landen de belofte van Nietzsche werd
ingeloscht: dat de wedergeboorte der muziek uit de
zuidelijke kunst zou geschieden. Het impressionisme
was de eerste ,,stoot" er toe. Maar het was een
algemeene evolutie ten opzichte der muziek: niet een
nieuwe kunstsoort gaf de belangstelling voor nieuwe
mogelijkheden in de muziek, neen, zij was als het ware
het signaal, waarop het reeds lang latent sluimerende,
door bijkomstige tendenties (philosophie, psychologie,
etc.) onderdrukte leven der muziek haar rechten
als een muzikale kunst hernam en wel het eerst in
die landen, die de muzikale landen van nature zijn
geweest: Italië, Frankrijk, Spanje. In deze drie
landen geschiedde de muzikale rcnouveau" vrijwel
gelijktijdig. Frankrijk ging alleen voor. Italiëkwam
het laatst. De muziek had zich hier te zeer aan handen
en voeten ook door een muzikale alliance aan
Duitschland laten binden om n, twee, drie, haar zelfstan
digheid te herwinnen, en de autoriteit der Duitsche
meesters, gesteund door Duitsch-onderlegde Itali
aansche meesters, zooals Wolf?Ferrari, Squambati
en Enrico Bossi gold nog te zeer voor de jongeren
als wet, om ze onmiddellijk warm te laten loopcn voor
een muzikale omwenteling, als zich reeds in Frankrijk
en Spanje voltrok. Eerst toen de nationale ambities,
door den oorlog, er mee gemoeid raakten ondervonden
de voorvechters algemeene steun ook van officieele
zijde en groepeerden de jongeren zich onderling in
de te Rome gestichte Italiaansche instelling voor
moderne muziek". De voornaamste van deze jongeren
waren: G. Francesco Malipiero, Mario Castelnuevo,
Vincenso Tommassini, Alfredo Cassella, Ook ouderen
sloten zich bij hen aan Ildebrando Pizzetti en
Ottorine Respighi. Het streven dier jongeren was het
versterken van eigenschappen der Italiaansche
muziek, die in de muziek der voorafgaande periode
nu juist niet steeds roemrijk naar voren kwamen:
eenvoud, architecturale soberheid, krachtige, vaste
lijn. Een terugkeer tot het volkslied, ook tot de oude
oorspronkelijke elementen der Italiaansche muziek
(bewerking van oude meesters) en een zich losmaken
van het wereld-succes der melodrama's, een reed? mei
Puccini overleefd kunstgenre.
Ottorino Respighi ik wees er reeds de vorige
maal op sluit zich feitelijk alleen door zijn belang
stelling voor de nationale muziek der oude Italiaan
sche meesters bij de jonge voorvechters van de
muzikale herleving aan. Hij bewerkte veel dier oude muziek
en vaak op een persoonlijke wijze, die niet een recon
structie van den ouden tijd terugbracht, doch die
haar toegankelijker beoogde te maken voor het tegen
woordige publiek. Alleen zou men kunnen opmerken,
dat Respighi zijn publiek nog ongeveer op het stand
punt meent te staan van jaren geleden, en dat zijn
bewerkingen meer op het oor dan op de muziek zelf
zijn berekend: het zijn steeds klankverbreedingen, die
de melodische en harmonische elementen verdubbelen
inplaats van ze in een nieuw licht te toonen. Zoo kan
ik Respighi's bewerking vanTartini's Pastorale" voor
viool en strijkorkest niet onverdeeld bewonderen;
het stuk is tot monotonie toe verbreed in geluid,
maar niet transparanter, boeiender er door geworden,
men zou kunnen zeggen: alleen dikker. Ook in deze
opvattingen verloochent Respighi helaas zijn Noor
delijke, in casu Duitsche leermeesters niet.
Respighi gaf ons Zaterdagavond eenige van zijn
bewerkingen van 17e eeuwsche muziek, met der.
violist Schimiller en zijn eigen vrouw als zangeres,
terwijl hijzelf aan de piano zat. Een sonate van Vivakli
trok zeer de aandacht. Van Respighi's eigen compo
sities waren er eenige liederen en de vioolsonate
in b. kl. t.
Dit laatste werk staat geheel terug in de l'Je eeuw,
de Weltschmerz", het pathos van alle jongere ge
moederen viert hier hoogtij, doch zij overtuigen
ons niet en de breede melodische toon van het geheel
klinkt ons wel eens wat al te breed en ook te lang
in de ooreu.
Onder de liederen waren er die troffen door hun
mooie goed gevonden effecten. Wij noemen het
sierlijke Noël ancien", het speelsche La mamma
cntne il pane caldo" en het met Ravel-achtige
klankenreeksen omgolfde Pioggia".
De uitvoerenden gaven hun beste krachten aan al
deze muziek. Schmuiler, die tegenwoordig een
krachtigeren, doch hier een enkele maal ook wat te scherpen
toon produceerde behaalde een groot succes evenals
Mevrouw Hlsa Respighi, die haar liederen eenvoudig
en gevoelig voordroeg. Maar voor onze cindindruk
neemt dit niet weg, dat het Concertgebouw met deze
beide concerten (in de groote zaal en in de kl. zaal)
aan Respighi, wat betreft zijn muzikale beteekenis,
een te groote plaats heeft ingeruimd, een plaats, die
feitelijk een Malipiero eerder was toegekomen. Dnch
wellicht wordt dit als verrassing voor het volgend
seizoen bewaard; deze jonge Italiaan verdient om zijn
werk ten onzent /eker algeineener gekend te worden.
ZANDBLAD - SIGAREN 8 enIO cfs
liet organiseeren van een avond, waarin een
o\eizicht verkregen werd van het Nederkmdsclie Ik d
in de laatste 5H jaren, danken wij het initiaikf van
Kunst aan het volk". Aan deze demonstratie"
h.ofden zich de uitvoerenden Herlh- Ser"eü, llendrik C
van Oori en Wiilrtn Pijper, in dienst g"SHld.
liet .\ederlaudsche Hu! vii't; de/en avond aan hii
Verhuist en eindigde met \Vil!i m P'iper. 'l'r?-?;ehen
deze uitersten ontnii'e'i ten wij '\iehai\l l lul. \K< l,'
Daniel de Lange, /weer--, !v>;u;; \-, l i;epei:kn J;
v. llrucken koek, Drcsdeii e;i V:: . m-leii. \Vii
d-.-rliepen mei het Ni dei'land:;ehe iicd ?? e buitel.h'ii'c.-c'i'i
invloeden, van Meiidelss'dui l('ïit. mud', rnen. \Vr
kregen alle genres, de melodie <!p v,<mi de n. en de
mei"N. V. Gerard A. v. d. Steur's
:-: KLEERMAKERIJ :-:
Haarlem, Kruisstraat 7 Telefoon 10700
Uitsluitend Ie k v, al. Laiiielselie Stoffen
\ raau't voorwaarden voor abonnement
die, die probeert te psychologiseeren, en de
onvervalschU' Wagner-aria. Ook het werkelijke lied was
er bij en daar zorgde voor een goed deel Diepei.broek
voor. Zijn Uerceiise" en zijn ,, Incantation" mogen
er nog altijd we/.en als staaltjes van echt bloeiend
gezang.
Helaas, muzikaal boekt liet .N'ederlandsche lied
in de laatste ;")(> jaar geen groote winst, dat bleek
dezen \\'m nsdagavond nog eens duidelijk (zelfs
wanneer men op dit programma de keuze der liederen
niet overal de juiste aeht). Trouwens, was er wel ooit
een .\ederlandseh lied behalve dat van vrmgere tijden
- waaraan sommige musicologen echter alweer het
Nederlanderschap willen ontzeggen? Maar interessant
was deze avond, interessant ook om vergeten liederen
en vergeten componisten van Nederlaudschen stam
en om de lijn, die door het geheel liep, en wij hebben
voor dit alles onze erkentelijkheid.
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'ciam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
NIE U WE UIT G A V E N
.\><is.ï(Jïi;i.i:s. Over dn l'nVm/>Y/«;/>. l-1 i. (Van de
Ethica Nieomaeliea Boek V l i l- IX) door Dr. P. V.
Snrmani. Zwolle \V. [i. J. Tjeenk Willink.
Dr. Sorniam schrijft in een woord vooraf:
Aristoteles. die altijd scherp denk! en altijd zijn gedachten
sclierj' tormuieen. is lastig door wie aan hun niet
gewoon zijn: vooral de samenhang ontgaat een onge
oefend lezer ma. ; a' i. licht. Ik in. h getracht aan dit
l\/\\aar ieUeü'.n' ; komen don]- (, i; dnorlonpende
verklaring (oei i e> k .jd in een al/..;iak riijke nilg,i\e)
toe te \niijcu. i la.irhij is zooveel i,;"gjiik gebruik
L'emaak! van de pai aphra.-\ v,ui >. Thoinas van
Ai-juiuo. die onder i'e l-dlon/e Aristo;e:c:--\erkla.irders
de i-cmue L?'ii^em'aie denker v. Al wii Tliomas van
? umino i.uu. i\;;iii!>! d,;' ik zijn ve> klaring niet
-' ode; niier nioeli! ei\eT|, di !(\';inir daarvan is een
-?iödi! op /ic'.Kei!. maar ;k !iei' mij /viveei ik kon
(.k'iai a,m ;;eii den".
Kunstzaal VAN LIER
ANTIQUITEITEN - OOSTERSCHE KUNST
SCHIL L) E H l J i: N - N £? G E K L> L A Si' I E K
l'"'.; e. uk .s ook ei c s Z o n d ,1 ;J ?--. ijeopenu