Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2547
ONBREEKBAAR GLAS,
POLLOPAS
DOOR IR. J. R. H. VAN NOUHUIJS
/"" AUW het stuur om ! Daar komt van links een
^J auto aan. Waarom heeft die vervloekte bestuur
der niet het benul ons vóór te laten gaan?
Met n druk op het rempedaal staan wij stil,
heelemaal rechts van den weg op den berm, nog geen
meter van een bazalt kilometerpaaltje. Als wij geen
remmen op vier wielen hadden gehad!....
Maar laat ik er niet aan denken. Want een ernstig
ongeval was niet te vermijden geweest, wij waren
óf over den kop geslagen tegen het kilometerpaaltje
óf in botsing gekomen met dien lammen Ford.
Motor aan gruzelementen, voorruit aan splinters. Het
had mijn tochtgenootje haar blauwe oogen kunnen
kosten
* *
*
Gelukkig dat dit dreigend ongeval zoo goed afliep,
gelukkig voor het tochtgenootje met de blauwe oogen.
Ieder haeft wel eens in een dergelijke situatie ver
keerd of haar van nabij gezien. Denk maar eens aan
de talrijke ruiten-rammeiende autobussen die eigen
lijk n dreigend gevaar vormen.
En niet alleen in bussen en auto's is het, dat wij
rekening hebben te houden met de breekbaarheid van
hst glas. Ieder van ons heeft wel eens een glas ge
broken, een doodgewoon glas, en zich deerlijk aan
de scherven bezeerd. Wel is het glas een in
onverslijtbaarheid, duurzaamheid en hardheid vrijwel
onovertroffen substantie, maar hst is toch duidelijk
dat de onderzoeker er naar streeft een soort glas te
maken dat de onaangename eigenschappen van deze
stof mist. Dus een glas dat niet te hard is, dat niet
plotseling breekt, barst en splintert, maar min of
meer buigzaam is, zoodat het net een beetje
dóórzwiepen kan.
Dat glas zou om een ideaal-stof te zijn, aan de
volgende eigenschappen moeten voldoen:
l. /. Doorlaa/haarhcid voor alle kleuren van liet
spectrum d. w. z. Imil men wil licht op hel
glfis val/en, dan moet er w/7 lichl uil komen.
2. Volkomen doorzichtigheid.
J. Bestendigheid /etsen c/iemisc/ie en
utmospherischc invloeden.
4. Het moet buigbfiar zijn, tot zekere gren/.en.
5. De breuk moet ifcen scherpe randen hebben.
Wat gebeurt er wanneer men glas buigt?
Teelten ing voor ..de Groene Amsterdammer
door V. E. van Llvlvancls
Hierboven ziet men de doorsnede vaneen glazen plaat,
die gebogen wordt door haar in A en B te steunen, en
er in Ceendruk op uit te oefenen. Alle deeltjes van de
laag A B zullen zich van D uit trachten te bewegen
resp. naar A en naar B. Alle deeltjes van de laag
E F zullen trachten zich naar C te brengen. De deel
tjes van de middenlaag G H zullen op hun plaats
blijven.
De breuk geschiedt nu, nadat de plaats over een be
paalden hoek gebogen is. Die hoek is voor glas zeer
klein en wordt behalve door de samenstelling en
bereiding, door de dikte van de glasplaat bepaald.
Het is nu gelukt een stof Pollopas" te bereiden,
die, wat l en 2 betreft, identiek is met het gewone
glas. Wat 3 betreft, staat Poïlopas achter bij het ge
wone glas; het is niet zoo hard en er kan niet eenige
inspanning met een mes in gekrast worden. Verder
kan het temperaturen van boven 0(10°niet verdragen
zonder dat er een begin van verkoling optreedt. In
het dagelijksch gebruik komen dergelijke tempera
turen echter niet voor, zoodat van achterstaan bij
gewoon glas in deze geen sprake is. Wat het krassen
betreft, daarin wint glas het van Poïlopas.
Nu punt 4 en 5. Hier wijkt Poïlopas zeer van glas af.
Een pollopasplaat van dezelfde dikte als de hierboven
geteekende glasplaat kan over een veel grooter hoek
gebogen worden alvorens te breken; hij is zeer
buigbaar.
Men ziet in, dat h e-t gebruik van Poïlopas in be
paalde gevallen groote vuordeelen zal brengen boven
gewoon glas; zoo in de carosserie-industrie: in de
carosserie van een auto zit tijdens het rijden altijd
eenige werking, waardoor springen van glasruiten
kan voorkomen. Poïlopas kan echter die werking ge
makkelijk doorstaan en zal buigen, maar niet breken.
H. RAHR
MUZIEKHANDEL
Violen © Snaren
Achter S t. Pi et er 4
Utrecht © Tel. 443
PIANO'S
EUGENIE WELLERSON,
die zondag j.l. in het concertgebouw optrad
Pollopas h:eft echter meer voordeden boven glas;
het soortelijk gewicht is vjel kleiner, nl. de helft
van dat van glas. Het is dus veel lichter in het gebruik.
En daar bij breuk geen scherpe randen ontstaan
en evenmin versplintering, is de kans op
sclierfwoudeii bij een auto-ongeval practisch uitgesloten.
Verder mengt Pollopas zich gemakkelijk met
allerlei kleurstoffen, waardoor het bereiden van glas
in alle kleuren mogelijk wordt, wat tot nu toe nog
niet bet geval is.
Behalve- voor ruiten in autocarosserieën kan Pollo
pas voor liet maken van vele andere voorwerpen ge
bruikt worden. Wij noemen: weinig breekbare
brillcnglazen, lampeglazen e.d. Het zal zich een plaats kun
nen veroveren als isolatiemateriaal op
elcctrotechuisch gebied en als materiaal voor
accumulatorcnbakkeii.
Het vermengen met alle soorten kleurstoffen gaat
bij Pollopas buitengewoon gemakkelijk. Beter dan
bi| glas. Voor fantastische verlichting, zooals we die
in dancings kennen, is bet buitengewoon gemakkelijk
om platen van deze stof te gebruiken. Behalve na
tuurlijk onbreekbaar, zijn ze ook on-ontvlambaar,
wat men van ceiluloidscliijvcn niet beweren kan.
Juist door die gemakkelijke vermenging met kleur
stoffen zal lief zich een plaats weten te veroveren
naast die pas-opgekomeii cellulose procedc's zooals
Duco-lak en dergelijke - waarover later eens. Zoo
is het te voorzien dat het ook als lak en vernis, dus
gekleurd en ongekleurd tegen verf zal moeten
concurreeren.
Wat de bereiding betreft,hierover is bekend, datPolak
en Ripper te Weencn ontdekten dit men, door formal
dehyde op ca rbamide te laten i uwe r ken, glasa c h t i ge mas
sa's ken bereiden. Deze ontdekking werd door hen
uitgewerkt tot een fabricatieprocédé. Dit glas ver
schilt dus vau het gewone glas, behalve door boven
genoemde eigenschappen, ook nog door zijn .samen
stelling, die geheel organisch is: d.w.z. als men Pollo
pas hoog en lang genoeg verhit, zal het geheel ver
branden zonder resten over te laten: met liet gewone
glas is dit niet het geval.
Of het gebruik vau Pollopas inderdaad een groot-e
vlucht zal nemen, hangt natuurlijk af van dezen
factor: zal het gelukken de fabricatiekosten zoo
laag te houden, dat een concurrentie met liet
gewone glas mogelijk is? Of dit het geval is, zal de tijd
leereu; de fabricatie is in het groot reeds begonnen
iu Engeland en ook in ons land zullen over eenige
maanden de eerste Pollopasplaten op de markt ver
schijnen.
Het is niet onmogelijk dat de fabricatie van dit
organisch glas geweldige afmetingen zal aannemen.
Het opbloeien van een dergelijke industrie in korten
tijd in ons land -- hebben wij reeds aanschouwd.
Ik denk hier aan de kunslzijde.
Zullen wij in de toekomst, gemakkelijk
achteroverleunend achter het stuurrad van ons wagentje,
veilig over breede wegen snellen, tegen weer. wind
en gevaren beschermd door een geheel doorzichtige,
oiibreekbare, flauw gebogen en dot' klinkende ruit
van pollopas?
En zullen wij, pic-nickeiid in het zonnig veld, of
met sneltreinvaart in den restauratie-wagen het land
doorklievend, terwijl de ruiten (van pollopas) nu
eens niet rammelen, niet werken", maar meegeven,
tot elkander het glas opheffen, liet glas dat misschien
niet klinkt", liet onbreekbare glas van
pollopas'.Een visie, Wells waardig prosit '
MUZIEK IN DE
HOOFDSTAD
DOOR CONSTANT VAN WESSEM
International Society for conlemporary music
Sec/ie Holland
T N den zomer van 1922 kwamen na afloop van het
?^ Salzburger muziekfeest eenige musici uit ver
schillende landen, die te Salzburg het muziekfeest
hadden bijgewoond samen in een café. Er ontstond
een gedachtenwisseling over de noodzakelijkheid een
grooter contact tusschen de componisten van alle
landen te bewerkstelligen, waardoor men van eikaars
werk en streven op de hoogte kon blijven, kortom een
gemeenschap voor uitvoering van moderne muziek
te stichten. Deze gemeenschap kwam inderdaad kort
daarop tot stand onder leiding van den Engelschman
Edward Dent. Zij heette ,, International society for
contemporary music" en had haar hoofdzetel in
Londen. In de andere landen werden onderafdeelingen
gesticht, o. a. in Frankrijk, Italiëen ook in Holland.
Hier, in ons land, hadden de leiding u. m. de heeren
Dresden, Hutters, Pijper. Finantiëele moeilijkheden
noodzaakten de sectie Holland voorloopig haar eigen
werkzaamheden op te schorten en zich te bepalen tot
haar deelneming aan het groote internationale muziek
feest, dat de Society" ieder jaar in verschillende
steden organiseert. (Verleden jaar in Venetië, om de
Italianen ,, schadeloos" te stellen, die zich op een
vorig muziekfeest achteruitgezet meenden en toen
niet hadden willen medewerken; men ziet: ,, inter
nationale" twisten komen in deze Society ook al
voor !)
Maandagavond gaf de sectie Holland haar eerste
introductie-concert in de KI. Zaal Concertgebouw.
Getrouw aan haar opzet werden uitsluitend moderne
werken uitgevoerd. Het uitstekend gekozen program
ma gat' goed aan hoe zulk een concert ingericht be
hoort te zijn en hoe het de noodzakelijke afwisseling
brengt zonder hetwelk vi;or het aanhooren zes novi
teiten te veel op eens kunnen worden.
Het concert werd ingeleid niet de ,,Fivc impressions
of a holiday" van Goossctis voor fluit, violoncel en
piano, een stuk muziek, dat om zijn ,, bekende"
Debussyaansche klanken een rustige inleiding geeft
tot agressievere harmonische en contrapunctische
vondsten.
De kleine sonatine voor klarinet en piano van
Houegger volgt, een strak geschreven doch \\at on
beduidend werkje. Dan komt het beste stuk van vóór
de pauze, de tweede cello-sonate van Willem Pijper.
een verrassing en een verheiiging. Hier hebben wij
inderdaad een werk van Pijper, waarin wij de elemen
ten: kortademige rythmiek en meer cerebrale dan
levende bouw, die ons in ander werk van hem vaak
den indruk van onbereik! gat', vinden opgelost tot
een sterke bezielde uitdrukking. Deze cello-sonate
beteekent in Pijper's oeuvre een belangri|ke stap
voorwaarts.
Na de pan/e speelde l.oevensohn, in een bescheiden
belichting van het in half donker gezette zaal, het
eerste deel van de sofo-sonate voor cello van Kodalv.
een stuk. dat ondanks deze intimiteit en de toegewijde
voordracht van l.oevensohn geen dieper wezen ver
raadt dan de oude melodramatische ..janiuiei'liout-"
conversatie, die men aan dit instrument der smart".
de cello, pleegde toe te vertrouwen.
Aardig was het ditmaal de Huit pieces tacilcs"
van Strawiusky in hun oorspronkelijke zetting voor
piano 4-handig te hooren. Ik prefereer ze in deze
zetting, hun geestige naïevifeit komt door de eenvoud
van klank des te scherper uit, liet zijn stukjes om van
te houden, want de teedere toon der kinderscëiles
bleef er in bewaard.
Tot besluit speelden de heeren Speets, Sell en
Haagman (?) de sonate voor trompet, hoorn en trom
bone van Ponlenc, een werk, dat het blaas-orkest ie
met zijn wijdselie harnioniekorps-alhires alleraardigst
typeert en dat de teedere romantiek van echt
Poulenc'sche stempel door naïeve en geest ig geaccent lieerde
melodie toch gevoelig naar voren brengt, lïtstekend
voorgedragen werd de/.e sonate een succes.
Opdit Concert werkten, behalve de reeds genoemden,
mee: \\ illem Pijper aan de piano, de fluitist Feitkanip
en de darinei list Brohni.
Jammer, dat de belangstelling, blijkend uit een te
schaarsche aanwezigheid, vau het publiek zoo gering
was.
Zondagmiddag was JoséIturbi solist op het
abonuenientseoncert . Hij speelde de piano-concerten van
llaydn en (irieg; Haydn met droge radde gezwind
heid, (irieg mei een onbewogen, sportieve
krachtsvirtuositeit en een onfeilbaar uithoudingsvermogen.
Zeker, deze man is een pianist als weinige. Maar voor
het waarlijk groot e pathos is zijn allure te kou den
zijn demonstraties doen verlangen naar wat gemist
wordt en waar overheen wordt gespeeld: muziek.
Toch scheen het publiek de demonstratie op zich zelf
voldoende te vinden.
Een razend applaus beloonde Iturbi, die als
triomphator stond en Mengelberg in zijn succes liet deelen.