Historisch Archief 1877-1940
No. 2547
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
JANUS ZrN
AUTtTM E BI ELTJ E
N SOLIDE \VAGEN-OEv4n
S v. EMBDEN
TRANSPORT ARTIKELEN
ZAKELIJKE
HUMOR
DOOR WYBO MEYER
D
,,Söv i t wilh flowcrs
j E volksaard van den Hollander
neigt niet naar uitbundigheid.
Al staat nu en dan b.v. op een
nationalen feestdag de heele boel eens op
stelten, dat telt niet mee. De uitgelaten
heid op die dagen heeft een zeer aparte
allure, zij is geen uitbundigheid van de
goede soort, maar grootendeels
broodof echte dronkenheid, die niet aantrek
kelijk is. Alleen misschien bij voetbal
wedstrijden kan men nu en dan iets
bespeuren, dat werkelijk uitbundigheid
genoemd kan worden. Overigens schijnt
onze zwaar-op-de-handsche landgenoot
zich wel ervoor te schamen, om eens
spontaan uitbundig Ie zijn. Velen gaan
verder, en beweren dat wij ook geen
humor, of den zin daarvoor bezitten.
En dat is een fout, die alleen de opper
vlakkige beschouwer kan begaan. Wie
wat dieper kijkt, weet beter, hij weet
dat de gave van en het gevoel vóór
humor wel degelijk aanwezig is, maar
dikwijls schuil gaat óf onder
zwaartillendheid, óf onder de daaruit ontstane
vrees voor verlies van fatsoen" en
voor de meening van derden.
Niet beter kan men tot deze con
clusie komen, dan door den blik te
wenden tot ,,het volk". Het volk, dat
onbevangener leeft, zich spontaner uit,
dat gemakkelijker het blad van het
fatsoen voor den mond wegneemt en
niet loopt aan den leiband der vormelijke
conventie. En waar dan ook dikwijls
WAXINE
TEEPER5
,.knetterende" humor zich uit. Staat
niet de ras-Amsterdammer", de straat
jongen en de Jordaner om zijn humor
bekend? De taal daarvan moge dan niet
altijd even gekuischt zijn, de geestigheid
maakt dit bezwaar ruimschoots goed.
Voor elk publiek gebeuren, dat zijn
aandacht heeft, vindt de Amster
dammer onmiddellijk een kernachtige
benaming of uitdrukking; de autobussen
naar de Meer reden nog geen week, toen
zij reeds den naam Kraaienknip"
droegen.
Geheel in de lijn van zijn solide
bedachtzaamheid is dan ook de schroom
van den Hollandschen zakenman om
in zijn reclame den humor toe te passen.
En evenredig aan dien schroom is de
moeite, die het den humor kost, om in
zakenkringen vasten voet te krijgen.
Wie een poging doet, om
zakenmenschen van deze dwaling te bekeeren,
doet daarbij een aardige ondervinding
op, n.l. deze: Dat zij allen beweren, de
voordeelen van humoristische reclame
te beseffen, en er persoonlijk ook graag
gebruik van zouden maken, maar
hun branche is er niet
geschikt voor!
En allen weten zij dan dadelijk een
ander te noemen, voor wien dat wel het
geval is ! Ieder voor zich kan zich niet
bevrijden van de huivering, dat hij
door humor de waardigheid, de soliditeit
van zijn zaak te grabbel zou gooien" !
Ieder voor zich durft er niet mee....
te beginnen !
De heeren vergissen zich. Zij begaan
de fout der velen,
die humor op
n lijn stellen
met bespotting.
met kleineuring.
Zij vergissen zich,
zij kunnen gerust
zijn.
|jüGeen bedrijf
zóóbloeiend.geuii
artikel zoo solide,
of het zal door
gezond-humoristische reclame
(blijven) gedijen
en zijn weg (blij
ven) vinden. De
stuwende, wer
vende kracht van
humor is
011noemlijk groot,
met n
kwinkslag bereikt hij
meer, dan tien
ernstige betoogen zouden bereiken. Ern
stige betoogen vervelen gauw,
deaanvankelijke belangstelling verflauwt en
maakt ten slotte plaats voor tegenzin.
Humor daarentegen populariseert ;
een ,,goede mop", een geestig gezegde,
gaat als een loopend vuur; daaraan den
naam van een onderneming of een arti
kel te verbinden, is de meest
menschkundige wijze van reclame maken, die
men zich denken kan.
Ik ken maar n bedrijf, waarvoor
dit niet geldt, dat zijn de begrafenis
ondernemingen en aanverwante vakken.
Maar overigens durf ik generaliseeren.
prentjes, hél kalmpjes van aard, maar
behoorend tot de beste staaltjes van
zwart-wit-kleinkunst, waarin Hahn zoo
sterk was.
De verzekerings-firma Blom en v. d.
Aa gaf door Louis Raemaekers het
leven aan de reclame-figuur van Mr.
Polis, een figuur, die tot op heden in
ons land nog niet werd overtroffen dan
door Raemaekers zelf! Ruim 25 adver
tenties verschenen ervan. Zij leveren
wel het bewijs, hoe een bedrijf van op
perste ernst en soliditeit zich met succes
van humor in reclame kan bedienen,
zonder ook maar in het minst zijn
naam of zijn bedrijf te schaden. Ware
dit laatste het geval geweest, men zou
er zeker niet zoolang mee doorgegaan
zijn. Zonder twijfel hebben deze adver
tenties het bedrijf der fa. Blom en van
der Aa op gunstige wijze gepopulari
seerd.
Een evenement was in 1913 het biljet
van Willy Sluiter voor Reizen naar
Keulen" per H. IJ.S.M., waarbij hij
kloekmoedig de evcnt. gekrenkte ge
voelens van de deftige reizigers trot
seerde in twee vlot geteekende geestige
figuren. Dit biljet was Sluiter's eerste
in dien frisschen, fleurigen trant, die
terstond insloeg, en waarmee hij zóó'n
succes had, dat het al heel spoedig ont
aardde in een maniertje, en het latere
werk stempelde tot oer-handig maakwerk
zonder nige bekoring.
Een publicatie uit die dagen, die
n om hare artistieke waarde n om den
kerngezonden humor niet vergeten mag
worden, zijn 2
prentenboekjes
van Ko Doncker
voor de fa.
Verweegen en Kok
i n voor de
Gazelle
Rijwieltabriek te Dieren.
Ook hieruit kan
weer een pleidooi
voor humor in
reclame getrok
ken worden: mid
den in den oor
logstijd - iu
1917 ' 'gat' de
fa. V'ei'vveegen en
Kok nog een ver
volg op haar
boekje uit, door
l lenri v. d. Velde
op voortretfelijke
wijze in den stijl
van cl n
inmidverleden Ko Doncker geïllustreerd.
Het is werkelijk een raadsel, die vrees
voor humor, en het is zoo inconse
quent ! De reclame-campagne van den
zakenman is toch immers een speculatie
op de vatbaarheid van het publiek, hij
wil daardoor het publiek pakken voor
zijn bedrijf. En hij wét, dat het publiek
zin voor humor heeft, dat het dus door
humor gepakt" kan worden. Waarom,
vraag ik me af, waarom speculeert hij
dan niet op dien zin voor humor?
Sommigen wagen een schuchtere poging,
zij geven wél een huiiioristisch-»c(//i(<'
teekening, maar dan nog och ! zoo tam.
En vooral geen grappig" bijschrift !
De eerste pogingen van dezen aard
verschenen pi.m. 14 jaar geleden. Zii zijn,
bij de snelle veroudering, waaraan
vooral reclame onderhevig is, te oud,
om hier anders dan vluchtig vermeld te
kunnen worden, en dat geschiedt alleen
uit een oogpunt van piéteit jegens de
geestelijke pioniers ervan.
Voor Verkade, Zaandam, maakte
wijlen Albjrt Halm een paar kostelijke
Zegge drie jaar weel zaken-doencl
Holland dan zijn waardigen ernst te
handhaven ! Totdat in 1920, het deftige
Staatsbedrijf der Posterijen het komt
opschiikken door de nieuwe tarieven" te
laten verluchten met een aantal geestige
prentjes van Ton van Tast. Dit werk
is zeer persoonlijk van aard - maar
de tendenz ervan is eerder grotesk dan
humoristisch. Na dezen schrik dommelen
we weer in. De storm na de stilte stak
dan echter hevig op in de gedaante
van Louis Raemaekers werk voor S. van
Embden.
Wij mogen hier gerust spreken van een
kleine revolutie - menigeen zal van
dit gedurfde reclame-werk lichtelijk ge
schrokken zijn maar even velen zullen
zich zeker ermee hebben geamuseerd.
Hier is du echte humor in al zijn beste
hoedanigheden aan het woord - beter
en raker dan iemand vóór of na hem
wist Raemaekers de juiste snaar te
treffen ?-- het is de prachtigste specu
latie op de vox populi", welke in de
Hollanclsche reclame ooit werd gepubli
ceerd. Speculatie ook op de belang
stelling voor de onderwerpen van den
dag: de Tango - - de suffragettes
Toetankhamen - enz. wist Raemaekers
geniaal te benutten voor zijn werk.
En een voortreffelijk kenner van den
volkshumor toont hij zich in die
allurkostelijkste advertentie: Janus z'n
autemebieltje ! du kruier met z'n trans
portwagen; ie.
g. Niet alleen aan Raemaekers ^komt
voor dit werk de lof toe, maar zeker
evenzeer aan de fa. van Embden, die
hut aandorst om met den sleur der
angstvalligheicl te breken, door dergelijke
ONZE POLIS IS
een
bescher
mer. Zeg
ons
tegen
welke
schutte
aU be
schermd
icill sUn.
UW
lichten
f/ dan
volledig
in.
(10074)
ESBEHWaOWATHS
WOUDEN NOOIT 105 TJITOEWOÜIN VERKOCHT
7A A7VR IN HVaiENlSCHS VEHPAKKIN
BLOM & VAN DER AA
Damrak 80/81; Nis 28 Beurs
AMSTERDAM.
reclame te lanceeren. Zoo'n gezonde
spot met de conventioneele waardigheid
is als een frissche douche na een stoffigen
dag. De geestige woordspelingen in de
bijschriften vormen niet het geringste
aandeel in het succes van dit voorbeel
dige werk.
Volledigheidshalve moeten hier ook
genoemd worden een stel advertenties
in denzelfden goeden geest, voor Dubbel
Blank zeep, eveneens door R. geteekend.
Of dit oorspronkelijke durf" van de
betreffende fa. was, dan wel of zij zich
door het werk van v. Embden liet aan
moedigen, durf ik hier niet met stellig
heid zeggen.
In deze dagen komt de fa. Blom en
v. d. Aa getuigen van hare gunstige
ervaringen op het pad van de humor, met
de Polis-advertenties opgedaan, en doet
Raemaekers voor haar zijn tweede
trouvaille, in du gedaante n.l. van de
A. Z. polis-figuur. Het is deze figuur.
waarop ik hierboven doelde, en waarmee
R. zijn vorige idee nog verre overtrof.
Nóg eens: zon du fa. BI. en v. d. Aa
wér van humor in hare reclame gediend
zijn, wanneer zij daarmee den vorigen
keer ongewensclite ervaringen had op
gedaan?
De groteske aard van T o i van Tast's
werk komt zeer sterk uit bij een adver
tentie van hem voor Espuranto-wafuls".
In deze teekening wordl hij.u! schriklzelfs
uitbundig ! Zij het ook in negatieven zin.
Het is dan weer gcruimun tijd
windstil". Een nieuwe storm steekt
echter op, wanneer Pietur van der Hem's
biljet voor de kweekerij ...Moerheim" te
Dedemsvaart verschijnt. Inderdaad: een
storm. Want dit biljet met de figuur van
den ouden tninbaas had het verrassende
resultaat, dat du eerzame Nederlandsche
Tninhazeii zich door de voorstelling
beleedigd achtten in hunne waardigheid.
Zij protesteerden bij ,,Moerheim" er
tegen, en kregen het zoowaar gedaan,
dat de verdere publicatie werd gestaakt !
terwijl de toezegging werd gedaan, dat
men tien ouden tninbaas zou vervangen
door een jonge! Hier was Holland op
/'n allermalst ! (Slot voltf)
HIT SUUITZEGU «ET FROU-TROi)-KONINGIN
N OP t.LK PAKJE WAAKEOKGT OE ECHTHE1V
DER E3PER»NTO-WAF£LS %