Historisch Archief 1877-1940
No. 2547
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
DE ZAAK GEELKERKEN
DOOR DS. W. MACKENZIE
£en strijd om de vrijheid van godsdienst
~Y\7" AT vele insiders van 'den beginne af
voor*? spelden is geschied: dr. Geelkerken en zijn
kerkej-aad op de enkele leden na die niet aan zijn kant ston
den, zijn afgezet door de synode van Assen.
Er is in Nederland wel een buitengewone belang
stelling geweest, ook buiten de gereformeerde kringen,
voor deze quaestie. Wat niet te verwonderen valt.
Interesse voor strijdpunten, op welk gebied deze ook
iiggen, heeft de Hollander in voldoende mate. En een
neiging tot huldiging van een verdrukten mensen,
-die al spoedig als martelaar wordt gezien, evenzeer.
Hier was daarvoor ook aanleiding omdat dr. Geel
kerken met karakter streed voor zijn zaak. Maar de
belangstelling had toch dieper grond. Men begreep
dat het in dezen strijd om principieele dingen ging.
De godsdienstvrijheid, zij het in zeer beperkte mate,
?was hier in het geding.
In den chaos van berichten, artikelen, brochures
nullen velen den weg bijster zijn geworden. En dit is
bij de niet-gereformeerden wel zeer begrijpelijk!
Aanvankelijk leek het slechts te gaan over de uitleg
ging van het paradijsverhaal. Dr. Geelkerken stelde
disputabel of de boom der kennis van goed en kwaad
?en de sprekende slang zintuigelijk waarneembare
werkelijkheden waren of niet. De synode duldde dit
niet. Zij heeft dan ook dr. Geelkerken de verklaring
ter teekening voorgelegd, dat hij het paradijsverhaal
in eigenlijken of letterlijken zin zou opvatten, naar
-de uitspraak der synode. De uitlegging van Gen. 2 en 3
s niet bepaald een ondergeschikt punt voor den gere
formeerde. Want de geheele leer van den zondeval
is immers op deze hoofdstukken gebouwd.
Toch reikte het geschil over de grenzen van de
exegese van Oen. 2 en 3 heen. Breeder vraagstond in
het middelpunt. Zoowel de synode als dr. Geelkerken
staan op den grondslag van den Bijbel als geopen
baarde waarheid Gods. Beiden aanvaarden ook de
drie formulieren van eenigheid (Confessie,
Heidel? bergsche catechismus, de 5 artikelen tegen de Remon
stranten). Maar dr. Geelkerken eischt binnen het
kader van de geloofsbelijdenis voor de gereformeerde
?wetenschap het recht op van uitlegging der Heilige
Schrift. Hij ontkent dat de traditioneele opvattingen
?de eenig mogelijke en uitsluitend ware zijn, ontkent
het recht der synode deze met gezag op te leggen. Ja
hij gaat nog verder en zegt: onder beding van over
eenstemming met de Heilige Schrift, heeft de kerk
dus wat zich aandient als resultaat van wetenschap
pelijk onderzoek, dankbaar voor het rijkere licht,
dat er door valt op die Schrift zelf, te aanvaarden,
?en zoo nondia jiare Belijdenis op zulk een punt beter in
overeenstemming met de zoo zuiver verstal,;' Schrift te
brengen" 1).
De Synode kant zich hiertegen. Zij kan niet dulden
dat de confessie ook maar in de verte dojreenenkeling
wordt aangetast, want het gaat hierom het leven van
de gereformeerde kerk. Zij heeft haar plichten ook haar
historisch recht zooals prof. dr. H. Kuiper nadruk
kelijk vaststelde in een interview met het
Hbld.-.scheurrnakers uit te bannen. Dit deed de synode van
Dordt met de Remonstrantsche predikanten. Dit deed
de synode van Assen met dr. Geelkerken tn zijn aan
hang. De meerdere vergadering" heeft in de gere
formeerde kerken het laatste woord te spreken en aan
haar uitspraak moet ieder zichonderwerpen. Dit is van
?gereformeerd standpunt uit te begrijpen. Anders tast
het historisch gereformeerde beginsel zichzelf aan.
Het breedere strijdpunt is dus de vrijheid van
Schriftuitlegging binnen het kader der confessie en
zelfs daarboven uit ja of neen.
Maar naast deze centrale vraag treedt nog op een
andere tegenstelling tusschen beide partijen. Het
Hbld. schreef dat het toch eigenlijk ging om het vraag
stuk van cultuur en van levenshouing. Prof. Bui
tendijk legt allen nadruk erop dat het een quaestie
van levensvorm is, die hier moet worden uitgestreden.
Niemand zal dit kunnen ontkennen. Naast de tegen
stelling orthodox-modern is sinds jaren gegroeid in
kerkelijke kringen een andere tegenstelling:
antiekmodern. En nu is in de gereformeerde kerken de
spanning tusschen deze beide houdingen de laatste
jaren hoe langer zoo sterker geworden. Aan de eene
zijde staan de oer-gereformeerden met een zekere
afkeer van de cultuur, een zekere vijandschap
tegen?over ,,de wereld". Aan den anderen kant de
Jong?Gereformeerde stroorning met meer waardeering voor
kunst, wetenschap, cultuur. Ieder zag sinds lang dat
?deze spanning op een hotsing moest uitloopen. En
?deze is er nu.
Wat de gevolgen zullen zijn? Deze laten zich niet
voorspellen. Zeker is wel dat een groot aantai gerefor
meerden, waaronder ook leidende figuren, aan de zijde
van dr. Geelkerken staan. De mogelijkheid dat heide
partijen toch nog tot elkaar zullen komen, laat zich,
gezien de scheuring die er is, niet denken, al worden
wel pogingen g.vdaan herziening te krijgen van de be
sluiten der synode. Ook kan men zich niet voorstellen
dat de uittreding uit het huidig gereformeerd kerk
verband - - zij het dan onder dwang - zich bepalen
1) Ik cursiveer.
BRAZILIËEN DE VOLKENBOND
Teekening voor ,,de Groene Amsterdammer door Joh. Braakensiek
BRIAND
CIIA.MHI;KI,AIN
..WAT /EGT LORRE DAN
IK VER TIK Tl!"
zal tot een groep Amsterdam. Vroeg of laat moet er
wel een splitsing komen iir de gereformeerde kerken.
Op verschillende plaatsen is nu toch al de synodale
boodschap niet voorgele/en. Al brengen wij ons wel
te binnen, dat conservatisme een sterke trek is in liet
gereformeerde volk.
Doch op tweeërlei mogen wij den nadruk leggen
wat betreft de consequenties van den strijd.
lo. Wat de synode aangaat. Dr. van Mourik Broek
man heeft over de kern der quaestie een f ijn-ont ledend
stuk geschreven in de Hervorming" van 20 Maart,
waarvan de aandachtige bestudeer ing ie de r aanbevolen
zij. Hierin verklaart hij noodzakelijk, dat de synode
deed, zooals zij deed. Maar, zegt hij, zij is niet ver
genoeg gegaan. Zij had niet alleen dr. Geelkerker,,
maar ook zichzelf moeten vonnissen. Want, daar op
gereformeerd standpunt de Heilige Schrift de norm
der waarheid is. heeft niemand, ook de synode niet,
het recht die verklaring zich toe te eigenen. Ook de
synode blijft beneden den norm van Gods woord.
Dit is de consequentie die de synode moet trekken.
Het Calvinisme beschouwt den Bijbel als Gods waar
heid, die het gezag in zichzelf draagt. Menschen, ook
de hoogste kerkvergadering, missen het recht een
bindende uitlegging te geven, omdat zij zich daar
mede boven het gezag van den Bijbel zelf stellen.
Op den bodem van het Protestantisme is geen be
lijdenis-kerk mogelijk. De eenig ware belijdenis-kerk
is de Roomsen katholieke kerk. Zij kent den Bijbel als
Gods woord, maar zij zelf is het, die, krachtens de
apostolische overlevering, de volstrekte autoriteit
is, welke aan de Heilige Schrift geloofwaardigheid
en de juiste uitlegging geeft 1).
Gaaf de synode op haar weg voort dan moet zij
ten slottt het Katholieke kerkbegrip aanvaarden, dus
het Protestantsche beginsel loslaten !
2o. De consequentie van den strijd, wat dr. Geel
kerken en de zijnen betreft. Hij pleit voor de rechten
van de geloovige wetenschap, wat de uitlegging van
den Bijbel aangaat. De resultaten van deze weten
schap moeten de Belijdenis corrigeeren. Hiermede
tast hij het beginsel van het kerkelijk
confessionalisme aan. De belijdenis wordt niet langer bindend
gesteld heden reeds niet.
Maar er is nog een andere consequentie, die, dunkt
mij, door hem en zijn geestverwanten moet worden
getrokken in de toekomst. Zij pleiten voor vrijheid
van exegese en gewetensvrijheid. Dit doen zij als
Protestanten. [Joch daarmede leggen zij in beginsel
de laatste maatstaf der waarheid in den rnciisch.
De Belijdenis zegt in Art. 5 dat de Bijbelboeken
heilige waarheid zijn inzonderheid, omdat dat de
Heilige Geest getuigenis geeft in on/e harten, dal zij
van God ziirr". Hiermede is de Godsgctuigcnis in
1) Men herimure zich
zon IK t Evangelie nier g
de kerk mij nut bewoi g"
VAN NELLE'S TABAK
KWAÜITEIT
den mensen als maatstaf van waarheid aanvaard.
En de/.e kan, bij toenemende bewustwording, ook
anders getuigen omtrent den Bijbel. Wie den Bijbel,
die zichzelf niet verklaart, op zijn wijze, zij het dan
krachtens geloovige wetenschap" verstaat, legt
wederom het waarheidscriterium in zichzelf. Er is
voor den meiisch, die de geldigheid van zijn ge
weten vooropstelt, die de getuigenis van den heiligen
geest in zijn hart vooropstelt, geen andere autoriteit
denkbaar clan die welke hij zelf erkent, waaraan hij
zichzelf onderwerpt.
Dit is de consequentie van het Protestantisme die
het vrijzinnig Christendom dan ook getrokken heeft
in de tweede helft van de 19e eeuw.
Daarom is voor ons, zij het in perspectief, de strijd
Geelkerken, zooals wij al eenige maanden geleden
in de Groene" verklaarden, een strijd om de vrijheid
van godsdienst.
De weg van de synode leidt naar Rome. De weg
van dr. Geelkerken nu niet bepaald iraar het
specifieke modernisme" - maar naar het vrije
Christendom.
DEN HAAG
AMSTERDAM
ROTTERDAM
MODERNE
LOOPERS