Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2547
DE OVERHEID EN
HET VERKEER
DOOR MR. E. VAN BOLHUIS
Voetganger, rijwiel, motorrijtuig, enz.
DE vorige beschouwingen betroffen de openbare
vervoermiddelen, nu is de beurt aan den voet
ganger, den wielrijder en den motorrijtuigbestuurdcr.
De aandacht vraagt dan de Motor- en Rijwielwet
.van 1905, laatstelijk gewijzigd bij de wet van l No
vember 1924, welke, naar verluidt, in het midden van
1926 in werking zal treden. Artikel 2 houdt in, dat de
Kroon bij algemeenen maatregel van bestuur regelen
stelt nopens het verkeer op de wegen en de
rijwielpaden in verband met het gebruik van motorrijtuigen
en rijwielen. Ds wet schrijft hierbij de nadere regeling
van enkele punten gebiedend voor.
Nuttig is het, dat de regeling van deze materie,
welke met den dag nieuwe eischen stelt, is gedelegeerd
aan de uitvoerende macht, waarbij de wetgever zelf
de groote lijnen aangeeft.
Ter uitvoering van art. 2 is bij Koninklijk Besluit
van 6 November 1905 het Motor- en Rijwielreglement
vastgesteld, terecht wel genoemd de grondwet voor
het verkeer.
Het houdt voorschriften in, welke bij het tegen
komen, inhalen, ingehaald worden, van richting
veranderen en ontmoeten op kruispunten moeten
worden opgevolgd. Heel veel nuttigs dus !
Merkwaardigerwijs is de pantomime, welke de
plannen kenbaar maakt ten aanzien van den te nemen
weg, eerst een nouveautéder laatste jaren.
Links rijden is in het algemeen verboden; zeker,
dit staat geschreven, doch....
Da voetgangers moeten rijwielen en motorrijtuigen
behoorlijke ruimte voor passeeren laten. Over de
naleving van dezen regel dit: veelal gebiedt de
Nederlandsche vrijheid en fierheid den voetgangers de
heerschers-van-den-weg 't zij te negeeren, 't zij hun
een hak te zetten, n'en déplaise het voorschrift.
Een motorrijtuig moet met een nauwkeurig werkend
stuurtoestel, twee krachtige remmen en minstens n
hoorn voorzien zijn; gevaar voor brand en ontploffing
moet worden vermeden. Het verplicht gebruik van
den geluiddemper bij het laten ontsnappen der afge
werkte gassen zou ook geen weelde zijn ! De geopende
knalpotten maken den openbaren weg niet aan
trekkelijker.
Gedruisch en damp is verboden. Zeker niet over
bodig ! Nog is de destijds door de Fliegende
Blatter" gelanceerde benaming Stinkraserl" op
het. motorrijtuig toepasselijk.
En onder het motto: behandel de dieren met
f zachtheid, spaar de vogels, of zooals het heet: ter
? vermijding van het schrikken van rij- en trekdieren
of ander vee" moeten de signalen op behoorlijke
wijze gegeven worden. Deze dierenbescherming is
prijzenswaard, doch ook het tnenschelijk oor appre
cieert weinig de gil- en hraakgeluiden.
Verblindende verlichting is des avonds binnen
stedelijke bebouwde kommen verboden, maar toch
ondervindt men vaak den hinder van felle schijn
werpers en tracht dan de pu/.zle op te lossen of het
licht, dat met pijnlijk gesloten oogen verschrikt terzij
doet stuiven, al dan niet verblindend is in den zin
van het Motor- en Rijwielreglement ! Een slechts
n Meter hoogen lichtbundel uitstralende lamp
kan hierin verbetering brengen.
Motorrijtuigen mogen niet onbeheerd up den
openbaren weg staan; hiertegen wordt ook nog al
eens gezondigd.
Wanneer de veiligheid van liet verkeer lid vordert.
s de bestuurder van een motorrijtuig verplicht het
te doen stil staan en den motor tot rust te brengen.
En toch giipt men altijd bij een verkeersopstopping
nog wel door een klein gaatje heen. Het gevolg: een
voetganger onschuldig wordt tegen Huis of
brugleuning doodgedrukt....
De jongste wijziging van de Motor- en Rijwielwet
van 1924 verplicht de Kroon ook om voorschriften
te geven betreffende het geheel of gedeeltelijk gesloten
verklaren van wegen of rijwielpaden voor het berijden
in eene of beide richtingen, hetzij met alle, hetzij met
een of meer categorieën van motorrijtuigen en rijwielen.
Da artikelen van de wet, waarbij de regeling van
deze materie tusschen den Minister van Waterstaat.
Gedeputeerde Staten en de gemeentebesturen wordt
verdeeld, zijn geschrapt. De wijzigingswet brengt op
dit punt dus centralisatie en men moet afwachten in
hoeverre de lagere overheidsorganen htm regelings
bevoegdheid behouden. Hoopvol stemt het, dat de
Minister in de M. v. T. op het wetsontwerp schreef,
dat de lagere organen ten deze, naar te verwachten
is, zich in het algemeen gelijke bevoegdheden /.uilen
zien toegekend als zij tot nu toe uitoefenen.
De sluiting van wegen opent juist groote perspec
tieven. Het desideratum is toch aparte wegen voor
motorrijtuigen en gedeeltelijk ook voor rijwielen
(rijwielpaden zijn er al vele !); dan toch eerst kunnen
gevoegelijk de overige wegen voor het motorrijtuig
en rijwiel verkeer gesloten worden: het snelverkeer
moet dan zoo mogelijk om de bebouwde kom geleid
worden.
Helaas ! de financieele toestand der openbare
lichamen veroorlooft het niet om voorloopig daarvoor
groote uitgaven te doen, noch voor dusdanige
wegverbreedingen, dat elke categorie van weggebruiken
haar eigen wegdeel vindt ! Vele slachtoffers van liet
Verkeersmonster zullen nog wel moeten vallen, aleer
men zich ten aanzien van de ook-ideéele waarden:
nist en veiligheid op den weg, op het standpunt coüte
que coüte" stelt.
Het feit, dat de rijwielbelasting als zoodanig ge
slaagd is, geeft in dit verband wellicht vasteren vorm
aan het geopperde denkbeeld een speciale motor
rijtuigen-belasting in te voeren voor den aanleg van
wegen voor snelverkeer.
In het Motor- en Rijwielreglement moet ook
nader worden geregeld het uitwijken door en voor
voetgangers. Meer nog dan het oude zal dus het
nieuwe Reglement de algemeene verkeersvoorschriften
bevatten. Moge het verder nog veel goeds brengen
en dan stipt worden nageleefd !
Gehandhaafd is de bepaling, dat de Provinciale
Staten en de Gemeenteraden het verkeer kunnen
regelen, voorzoover daarin een hooger overheids
orgaan nog niet heeft voorzien. Hoewel volgens de
vaste jurisprudentie van den Hoogen Raad lagere
organen regelen van hoogere kunnen aanvullen,
geeft de rijkswetgever door dit uitdrukkelijk voor
schrift te kennen voor speciale belangen ook provin
ciale en gemeentelijke verorde ringen gewenscht te
achten.
Art. 3 (nieuw) brengt weer de centralisatiegedachte,
n.l. eventueele goedkeuring door de Kroon of Gedepu
teerde Staten van op het Reglement steunende
uitvoeringsvoor^chriften. Het voordeel is een zekere
uniformiteit; de goedkeuring zal niet in voogdij
mogen ontaarden.
Beziet men de wet verder, dan valt het oog op de
maximumsnelheid, welke de Gemeenteraden voor
motorrijtuigen en rijwielen in de bebouwde kom
kunnen vaststellen. Is het minimum nu 10 K.M. per
uur, de nieuwe wet stelt dit in het algemeen op 20
K.M. voor motorrijtuigen en op 10 K.M. voor rijwielen.
Voor motorrijtuigen met volgwagens kan de maximum
snelheid echter op 12 K.M. gesteld worden en voor
alle of n of meer categorieën van motorrijtuigen ten
aanzien van bruggen of wegen met een zeer groote
verkeersdrukte eveneens op 12 K.M. Hoe nuttig de
maximumsnelheid is, vele gemeentebesturen achten
het overbodig haar vast te stellen met het oog op
art. 15 (oud) d.i. art. 22, sub u (nieuw), dat verbiedt
het rijden op zoodanige wijze en niet zoodanige snel
heid, dat de vrijheid of de veiligheid van het verkeer
wordt belemmerd of in gevaar gebracht. Deze be
paling toch voorziet ook in de gevallen, dat een
geringere snelheid dan de maximumsnelheid geboden
is ! Zij bezit de groote charme der plooibaarheid !
De ruime en practische uitlegging, welke de l looge
Raad bij de arresten van 13 Mei, 30 September,
25 November en 11 December 1907 aan dit voorschrift
heeft gegeven, werkte de/.e houding in de hand. De
Hooge Raad eischt n.m. geen nogenblikkelijk gevaar.
Daarom is de geringe verhooging van het minimum
der maximumsnelheid ook niet verontrustend. Aan
de politie toch is het om het op gevaarlijke wij/e
rijden te constateereii.
Het gewijzigde art. 2 geett ten slotte aan de Kroon
de bevoegdheid om voor bepaalde soorten motor
rijtuigen een maximumsnelheid voor te >cliriivcn.
Een dergelijke algemeene regeling kan slechts nut
brengen. Vrachtauto's, woest op uw hoede '
Voor liet bestureu van een motorrijtuig vordert de
wet een rijbewijs, dat men. om /oo Ie /.eggen, alt uil
kan krijgen, terwijl de duur onbeperkt is. De
wh/igingswet bepaalt gelukkig den geldigheidsduur op
2 jaren. Welk een nietamorphose kan men in twee
jaren zoowel psychisch ais physiek ondergaan !
Nieuw is ook een proefiit als blijk van vaardigheid
en een geneeskundige verklaring over lichaams- of
zielsgebreken. Ai luet't uien een geldig rijbewijs, tocli
kan de eisch gesteld worden door een proefrit de
geschiktheid tot hel besturen van een motorrijtuig
te bewijzen; bij ongunstigcn uitslag
vcrvallenvcrklaring van het rijbewijs.
De wijzigingswet stelt de leeftijdsgrens \an den
bestuurder in het algemeen op 1<S jaren daargelaten
het aantal wielen, waarmede de 18-jarige zich voort
beweegt.
Nieuw is de bepaling van art. 22, sub l', dat den
bestuurder van motorrijtuig of rijwiel verbiedt te
rijden, terwijl hij verkeert onder zoodanigeii nuloed
van het gebruik van alcoholhoudender] drank, dat hij
niet in slaat moet worden geacht dit voorwerp naar
behooren te bestureu. Niet overbodig ! Menigeen
dwaalde toch min of meer légèrement nin aldus van
den weg af. Meer dan eens ging een allergeunegelijkst
soupert je of dinerlje vooraf aan een gruwelijk ongeval.
Nu wordt de objectief beschouwd gevaar veroor
zakende handeling alleen reeds strafbaar gesteld,
ook zonder dat een ongeval daarvan het ge\olg is.
Dat de preventieve werking voldoende /ij !
Volgens art. 23 (nieuw) wordt het bevel der politie.
dat naar de omstandigheden van het oogeiiblik in
elk concreet geval iu het belang van de vrijheid of de
veiligheid van het verkeer wordt gegeven, met wette
lijke kracht voor/ien. lu elke politieverordening
behoort een dergelijke bepaling thuis; daardoor \\ordt
het verkeer ten zverste gediend: zij onl breekt echkr
vaak.
Ingevoegd is het \ 'oorsclirilt, dal na ecu >uge\al.
waarbij het leven o| u\ », -oudheid van een mensch
i.- betrokken, de motu: n;:-ligbeMuurder uiei mag
door- of Wegrijden, wamiee:1 de vustsk Hing -au /ijn
identiteit wordl bemoeilijkt, en tien ueir.jtieiie niet
opz-.ttclijk iu luh'ploo/.eii ioe-ia:ul mag lad-n. :irt. -l."'i'
J OS. M. O RE LI O 7
van het Wetboek van Strafrecht toch voorzag niet in
alle eventueele gevallen.
Art. 25 nieuw stelt den eigenaar of houder van ei.n
motorrijtuig aansprakelijk voor de aan niet door dat
motorrijtuig vervoerde personen of goederen toege
brachte schade, tenzij overmacht wordt aangetoond.
De wijzigingswet verscherpt aanmerkelijk de
strafbepalingen. De zwaarste straf wordt gevangenis
straf van drie maanden ot geldboete van ? 1000.
De practijk zal moeten leeren of de preventieve wer
king alleen reeds voldoende is; zoo niet, dan ontkomt
men niet aan verhooging der strafmaten. De rechte;
is toch al bevoegd om in elk concreet geval beiiedei'.
het maximum te blijven.
Bij veroordeeling wegens enkele strafbare feite!'
kan den bestuurders voor ten hoogste een jaar ik
bevoegdheid worden ontzegd om een motorrijtuig u
bestureu; in geval van recidive binnen twee iaai
wordt het maximum 2 jaar.
liet h-hoeft we! geen nader bet ooi', dat het u
hopen is, dat de wijziyingsuet van l .\o\embe:
192-1, die zooveel go:-ds breng', sp icdig in
\\erking treedt .
\\ a t is ten slo(!e (ie O'.'icliiMe uiïilif aüe* '
l Jat de overheid den goeden wil hei. ti om !u:
\erkeer op den openbaren «eg in /ijn mee:! u l L: e
nieeue be'eekeiiis (e regelen i n dat de reiiU geldend-,
of binnenkort in werking tredende voo; <enritte:! ..
vele moeilijkheden ondervangen;
dat de lageie overheidsorganen een vni itgcbivUk
regelingsbevoegdheid hebben, welke met hei oog "i'
spiciale omstandigheden geweiiscli' is ei', "ok hink'
te voldoen.
Echter.... het politietoe/icht op hel naleven ik;
verkeersregelen kan niet scherp genoeg zijn. KPAU
de rechterlijke macht er viei toe kan bijdragen, bo
de practisdie. uit werklui.' van een of andere bepa
ling is.
Ten slotte is aan hel publiek /elf, de gi'oote iiiass,
op den openbaren \\eg, de zwaarste taak. Een elk
voetganger, fietser, motorrij! iiigbestuiirder. enz. /r
doordrongen van de verantwoordelijkheid om in hè:
algemeen en in zijn eigen belang de regels van hè'
verkeer te kennen en na te leven.
De voorschriften zijn er in grooten getale e;
de goede voornemens /uilen er ook wel /ijn ; de
\o"rschriften dienen te worden opgevolgd, opdat niet ik
openbare Weg ten langen leste gelijk worde aan dier
anderen bi:rnchti.:n weg. den weg, die ter helle voert
dewelke loeo --u-eds i> ..met .goede voornemens ge
plaveid".
,F. N.",
p
Profiteer van de la£e
frankenkoers
Torpedo, 4 persoons Frs 32.500.
Conduite inferieure, 4 pers.
compleet met koffer .,
38.000.Allwealher, 4 persoons ,, 37.400.
4-wieïremmen, hallonhanden en
kop- kieppen.
\.\ . AI TO-<;AK\(;I: ..AKCHIPKI.
KoninsiiniH'iivachl 110 112
' s - (J ra v e n h a t; e.
T e lef o on 130(>3 12348.