Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2547
BIJKOMSTIGHEDEN
DOOR ANNIE SALOMCWS
CCX
IK hïb de laatste dagen herhaaldelijk
met weemoed aan de firma
Muntinga gedacht. Want a's je in Holland
weken lang zorgvuldig en nadrukkelijk
hïbt gewikt en gewogen, op welken dag
-je het beste zult ,,overgaan", in verband
met de schoone wasch en den vasten
dag van de huisnaaister en het
kaartavondje; als de kleeden zijl opgenomen
om vernaaid te worden en als alle
gordij len zij i g 'wasschen ; als de nieuwe
indeeling van de kamers precies op
papier staat, en de groote meubelstukken
van labels ziji voorzien, zoodat een
kind ze naar hun piaats zou kunnen
dirigeeren, dan gaat er een telefoontje
naar mineer Muntinga en als die teerliug
eenmaal geworpen is, lijkt verhuizen de
eenvoudig-ite zaak van de heele wereld
geworden. Er komen eerst op den
uitverkoren dag vele stille mannen, die
alles wat van gias of kristal of porcelein
is met onvergelijkelijke snelheid in
kisten doen verdwijnen; die kasten in
elkaar slaan en schrijfbureaux af tuigen;
en dan staan er den volgenden dag een
paar enorme tapissières voor de deur,
.die het heele huis leegslokken en vóór
,den avond het andere al weer vol hebben
.doen loopen: dat andere huis, waar een
week van te voren al twee werksters
bezig zij:i geweest om te ragen en te
soppen en ramen te zeemen, zoodat het
je van zolder tot kelder tegenblinkt.
Is !n Holland verhuizen dus een werk
van voorbereiding en systematiek, hier
3s het een q nest ie van inspiratie. Nie
mand weet, wat er het volgende
oogenblik zï! gebeuren; er bestaat niet n
mensen, n firma, aan wie je je kunt
overgeven en wie je kunt vragen:
.?ontferm u over mijl chaos"; maar
iedereen moet maar zien zelf door zij'i
chaos heen te komen op de manier, die
het best bij zijl persoonlijkheid past.
Er wordt hier dan ook op zeer ver
schillende wijden verhuisd: de een pakt
al ziji hebben en houden in een vracht
auto en laat die een paar keer heen en
weer rij Jen; de ander verkiest
ossenkarren en voor 't fij lere gedeelte
hongkongs; men heeft me verteld, dat men
zijn meubels het beste laat overpikoelen
door een paar Inlanders met
bamboestaven over den schouder; anderen ver
kiezen omgekeerde tafels als ideaal
vervoermiddel voor breekbare waar,
of leggen hun boeken, plank voor plank,
op de bank :n van een toer-auto; er zijn
hier evenveel onfeilbare manieren om
te verhuizen a's er karakters en tempe
ramenten zijn, en doordat n van ons
te veel en de ander heelemaal geen
routine in deze richting bezat, maakten
wij een amalgaam der verschillende
methodes, zoodat er bijna geen vehikel
in de staj bestaat, dat niet aan onzen
uittocht heeft meegewerkt.
Nu zou een rechtgeaard Hollander
toch tenminste twee dagen van te voren
met een ossenkarreman gaan praten
om te informeeren, of hij op dien en
dien dag en dat uur een wagen zou
kunnen krijgen aan dit adres om de
volgende lijst meubelen naar dat adres
over te brengen.... Hier zit ons jongetje
in de voorga'erij en pakt en pakt, twee,
drie geweldig groote kisten vol boeken.
Als er geen bandje meer bij kan, roept
hij den kebon; ze hameren er gezamenlijk
een deksel op en dan zegt hij rustig:
Haal es een ossenkar", en als ik opmerk
dat ik ook wel graag die eene boeken
kast al vast vervoerd zou hebben, dan
antwoordt hij: Nu, dan zullen we er
nóg een roepen". En de kebon gaat
gewoon op een hoek van den weg staan,
en terwijl je nog de sleutels van de kast
aan 't verzamelen bent, hoor je opeens
een raar, snuivend geluid: de witte
buffel is al uitgespannen en loopt te
grazen langs den grasrand; en de
karrcvoerder helpt met het uitdragen der
kisten, terwijl ze. lachen en Javaansch
onder elkaar praten. Want dit is het
wonderlijke van dit land: dat tenslotte
alles er kan en alles er lukt, als je maar
niet zwaar op de hand bent. Dan komt
't bureau aan de beurt; de laden met
allerlei dierbare paperassen, groot en
klein door elkaar, die bij het lichtste
zuchtje kunnen wegfladderen, worden
zorgeloos scheef in de kar geschoven,
maar als ik me verontrust, knikt de
jongen kalmeerend: hij gaat er immers
zelf op ziji fiets naast rijden; hem zal
niets ontsnappen. En zoo vertrok onze
eerste cortège: drie karren met witte
ossen, de boy er naast, het ba'ooetje op
de achterste met een stofdoiek en een
slap veger t je; en ik, er langs schietend
in een sado, met een antiek Madonna
beeldje op mijn schoot en een paar
mooie vazen naast me in een
prullenmandje.
Mvir dan moet je jezelf goed toe
spreken, dat je hier geen Hollandsche
eisenen mag stellen; dat je niet moet
verlangen, dat de muur en de grond,
waar de kast komt te staan, eerst met
zeepsop worden gereinigd; dat je al
heel dankbaar moet zijn, als ze de
spinnewebben wegragen en het hoopje
stof een beetje naar een anderen hoek
van de kamer weg vegen. En dan bedenk
je toch ook tegeliJK: hoe plezierig
Inlanders zijn, om mee te verhuizen;
hoe rustig-bereid om vier, vijf keer
zooveel te doen, als in normale tijden
hun gewoonte is; en hoe goedig in Hun
Z >rg, dat wij toch op tij J ons eten krijgen,
en vooral ook ons drinken, als we warm
en uitgedroogd ziji thuis gekomen. Ik
vind het wezenlijk een bewijs van groote
zelfbehecrsching, zooals onze jongen,
afgewerkt en wel, onmiddellijk achter
ons staat, om at' te wachten, hoe wij
ons willen verfrisschen.
In zulke dagen zie je weer, hoe
essentieel Inlanders en Europeanen ver
schillen, in deugden en in gebreken. In
zekeren zin hebben ze hit.r een sterker
gevoel van verantwoordelijkheid dan
in Holland, waarschijnlijk ook, doordat
ze altijd meer aan zichzelf worden over
gelaten. .Als het dreigi spaak te loopen,
bestaat er bij hen geen twijfel, dat zij
het zijn, die een uitweg moeien vinden,
en de energie, die een inlander voor
korten t ij J kan vertooneii, is verrassend.
En dan hebben ze bovendien dit aan
trekkelijke, dat ze het overbodige
noodiger vinden dan het onontbeerlijke;
dat 7: in een vuile en ontredderde kamer
toch bloemen zetten bij het portret, dat
nooit ongotooid bleef; dat ze op den
ergsten dag even zorgvuldig met een
looper en vingerkomdoekjes dekken,
als voor een diner, en mooie kleedjes
neerleggen op tafels, waar het ergste
vuil nog niet eens is afgeblazen. O,
natuurliJK kan het je soms wanhopig
maken, als een baboe met een slap
bezempje een heelen middag lang het
stof maar lijzig van de eene kamer naar
de andere loopt te verplaatsen, maar ze
zijn tegelijk zoo trotsch en opgetogen
over het nieuwe en mooie en zoo
rimpelloos van humeur, dat we toch
niet anders dan voldaan over hen
kunnen zijn, en gul met lof en presenten.
Zoo zijn we dan ons nieuwe huis
ingetrokken met auto-ladingen witte
pakken en badhanddoeken; met een
dienbak vol zilver en een hoiigkong vol
bloemeiivazen; en op 't oogetiblik
beleven de bedienden den gulden tijd,
dat er steeds weer de noodigste dingen
blijken te ontbreken, van schoensmeer
af tot een grassnijmachine en een strijk
plank toe; en of je nu twintig gulden of
vijf gulden geeft, altijd komt de, keurig
gespecificeerde rekening, precies zoo uit,
dat er geen cent is overgebleven....
Maar ondertusschen missen we niets
van onzen heelen inboedel; wonderlijk,
dat mengsel van stipte eerlijkheid en
ruim geweten in eeneii !
E L T O Buitenboordmotor
?? Binnenboordmotor
De lichtste en krachtigste
bootmotor, die van iedere roeiboot een
snelle motorboot maakt.
3 P. K. 2 cylinders
PROPËLLO POMP
(Geen kleppen, geen verstopping)
VEILIGE STUURINRICHT1NG
GEMAKKELIJK AANSLAAN
Buitenboordmotor .
Binnenboordmotor .
. f 365
.
275.Hoof d vertegen w oordiger:
Technisch Handelsbureau
- E. EKKER Jr.
Telefoon 130 - HENGELO (O.)
Spoor's
;W. A. Spoor Jr?Culemborg
MONA LISA ZEEP
Zooals de onvergetelijke schoonheid van Mona
Lisa over de geheele wereld erkend wordt,
zoo ?al U ook na een enkele proeve met
MONA LISA ZEEP
volgaarne toegeven, dat zij op het gebied van
toiletzeepen als een
hoogstaand product
aangemerkt moet worden.
Door haar fijne geur en buitengewone kwa
liteit beteekent het gebruik van deze zeep een
bijzondere verzorging van Uw huid.
TANK
6EBR.DOBBEUW1H HUMBS
REEK & C L o P p E N B u R G