Historisch Archief 1877-1940
No. 2547
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
UIT DE NA TUUR:
GROOT AMSTERDAM
DOOR DR. JAC. P. THIJSSE
Varen
WIJ
naar den Over/oom
T~\ ERTIG jaar geleden wandelde ik met een ouden
-*-^ vriend langs de Overtoomsche Vaart, dat
destijds een vies, smal watertje was. Zoo ongeveer op
de hoogte van de Kattenlaan stond hij even stil en
zei: vijfenzeventig jaar geleden heb ik hier zitten
hengelen". Ge ziet hoe snel Amsterdam verandert;
via twee oude heeren komen we tot het tijdperk toen
nog de vischjes zwommen in het klare water, waar
men ging spelevaren ; en waar thans de kloake van
de Overtoomsche sluis ten hemel riekt bevond zich toen
het paradijsje van de zoete melk met room. Toen ik
pas in Amsterdam kwam wonen was die Overtoomsche
sluis al vies, maar een kilometer verder- zuidwaarts
kon men toch al rrct succes hengelen in de Schinkel
en bij het Huis Te Vraag was je al weer echt buiten
in een nieuwe wereld van vrijheid en romantiek. Aan
de overzijde van het water verliep de mooie
Amstelveensche weg met zijn prachtige iepen en met de
kleine boschjes van eizen en esschen, die er den indruk
gaven van een weelderigen woudzoom. Dan ging het
verder, het Sloter Jaagpad langs met rechts de bloem
rijke hooilanden, links het heldere water van het
Nieuwe Meer en daar ging ik dan in 't voorjaar liefst
op Zaterdagmiddag wandelen om er de
bloetrenscheepjes uit Aalsmeer te ontmoeten met hun kleurigcn
deklast van violen en primula's, madeliefjes en
maagdepalm. Dan tweemaal overzetten op den hoek
van de Haarlemmermeer om langs Koenenkade en
Amstelveenschen weg naar huis,te gaan. Het hoogtepunt
van de heerlijke wandeling was de Koenenmolen ;
daar had je een hoog kwakelbruggetje over de
uitwatering van het Karnemelksgat en op dat bruggetje
kon ik langen tijd staan uit te kijken over het heerlijke
HoIIandsche polderlandschap met de groote stad
van Amsterdam heel ver aan den gezichtseinder. Ik
herinner mij nog wel dat ik er als een soort van spinrag
het steigerwerk k >n zien van het in aanbouw zijnde
Rijksmuseum.
Nu ben ik daar gisteren nog eens gaan kijken, den
Amstclveenschcn weg langs. In de buurt van het
Stadion zag het er wel angstwekkend uit: de rare weg,
de zand- en kleistortingen voor de Olympiade, de
hooge zanddijk voor den Ceintuur Spoorweg, alles in
onvermijdelijk slordigen wordingstoestand. Aan dien
Ceintuurbaan, een nieuwen wal rondom de stad,
zullen we nog moeten wennen. Als we dien dijk ge
passeerd zijn, blijven we nog steeds tusschen huizen
en het kost zelfs moeite om den ingang naar de
Koenenkade te vinden, maar dat lukt tocli en na een
spoorwegkruising en nog een eindweegs roiumelbouw
komen we weer in het open veld, dat in sommige
opzichten nog heiinnert aan de schoonheid van
voorheen. De Koenenmoleii is verdwenen, in vlammen
opgegaan, door 't henielvuur getroffen, een eervol
einde voor een goeden molen. Het Karnemelksgat
ligt er niet meer zooals vroeger, de Buitendijksche
Buitenveldertsche polder is verveend en wacht nu op
verdere bewerking. Het Nieuwe Meer ligt er nog
prachtig hard blauw onder de heldere lucht en de felle
zon, die we te danken hebben aan den kouden Noord
ooster. Langs dat blauw hier en daar het gele riet en
in het groene boezemland groote proppen van gele
dotterbloemen en grijzig groene pieken van de lisschen
die opschieten. Een paar kieviten loopen rond met
wapperende veeren en een leeuwerik zit te zingen op
een aardkluit tegen de kade uit den wind en in de zon,
niet erg sportief.
Nu halen we de kaart van rcot Airisterdf.ni te
voorschijn en een goede dosis fantaisie en vertrouwen.
Hier zal toch een van onze nieuwe groote parken
komen en dat kon wel eens het grootste en mooiste
zijn van alle. De Koenenkade wordt een groote breede
hoofdweg; daar snorren de automobielen langs naar
het vliegveld Schiphol en dan verder naar Leiden en
Den Haag. De ,,Hand naar Leiden" aan de Poel van
Amstelveen valt dan nog meer terug in het rijk der
historie. Aan de overzijde van het Nieuwe Meer
komt ook zoo'n Schiphol-weg, zoowat regelrecht van
den Overtoom op het tegenwoordig pontveer van de
Haarlemmerringvaart aan. Die pont wordt natuurlijk
een groote brug, aan 't eind van de Koenen kade komt
ook een brug en ergens tusschen die bruggen in, aan
het eind van het Nieuwe Meer zelf komt de Sluis, die
de Overtoomsche sluis zal vervangen en die zooveel
pennen in beweging heeft gebracht van deskundigen
en niet-deskundigen, belanghebbenden van allerlei
aard. Sommigen wilden hem bij de spoorbrug hebben,
anderen halfweg in 't meer en nog anderen aan het
eind van het Meer, waar hij nu dan ook heet te zullen
komen. Je moet je over sluizen altijd nog al voor
zichtig uitdrukken. We hebben er wel gekend, die
zelfs toen ze reeds gebouwd waren nog wreer naar
elders werden verplaatst.
Tusschen al die automobielwegen, bruggen, sluis en
spoorlijn in moet nu het Nieuwe-Meer-Park worden
aangelegd. Dat klinkt wel een beetje benauwd, maar
het zal u meevallen, want de beschikbare ruimte
bedraagt meer dan twee honderd hektaren en daarvan
is zoowat de helft water en boezemlaud. Het water
hier is reeds een geliefd speelterrcin voor de
Amsterdamsche roeiers en zeilers. Die zijn nu wel wat
ontsticht over de nieuwe sluis, die hun de uitvaar!
zal bemoeilijken naar Ringvaart, \Vesteitiderplassen
en Kaag, maar het verluidt dat na de afsluiting van
de Zuiderzee de sluis wel voor het meerendeel van den
tijd open zal kunnen blijven, net als zooveel sluizen
in Friesland. Ook zal het \\el aardig zijn om langs
beboschte oevers te varen, want het Park aan de
Noordzijde zal wel in hoofdzaak worden opgeva!
als bosch. En wat een bosch ! Hier geeft het kunst
matige van onze stad weer schoone mogelijkheden.
Het stuk Rieker Polder toch za.l worden opgehoogd
met kostelijke IJpolder-klei, afkomstig van hè!
graven van havens en kanalen en die klei vermengd
met het veen geeft een kweekbodem en een niveau
waar letterlijk al les kan groeien net als in een kweeke-rii.
Als de spoorwegdirecties het goed vinden kunnen we
zelf in het Noorden geleidelijk ophoogen tot liet
haanvlak van de spoor toe en daar dan een zeer bruikbare
glooiing krijgen met gelegenheid voor aardigen uitkijk
over Park en Meer. In dien Rieker Polder kan de
plantsoenkweeker en park-architect 'zich uitleven
naar hartelust en misschien wil hij dan bezuiden het
meer flinke stukken boezemland intact laten. Ik heb
een stille hoop, dat dit ook noodig zal zijn om redenen
BOUWT IN HET
OOSTERPAPK
BIITïibVEN
INLICHTINGEN VERSTREKT DE DIRECTIE
- TELEF. INT. Ng 6398
van Waterstaat. En, schrik niet lezer, dan zou ik zoo
wat op de helft van de kustlijn een landirgsverboet
willen leggen, ofschoon ik een verschrikkelijker!
hekel heb aan verbieden. Maar die zeilers en roeiers,
vooral de roeiers houden ervan om tusschen het riet
in te schuiven en aan wal wat rond te scharrelen en
dat is allemaal heel goed en wel, maar ze zullen het
toch ook wel op prijs stellen dat op zomersehe dagen
daar al de rietzangers zingen en schooltjes van koeten
rondzwemmen en de witte vischdiefjes komen bidden
boven het water. Dit en zoo veel andei moois kunnen
we er allemaal krijgen met wat overleg en organisatie
en gelukkig is het Meer groot genoeg, om ook nog
eenige landingsruimte over te laten.
De Zuidgrens van het Park is meteen gemeentegrens
en dat is wel jammer, want nu komen de brugge
hoofden van de groote automobielwegen in de ge
meente Haarlemmermeer en zijn we aan den zuidelijken
antomobielWt g blootgesteld aan bouwerij van
NieuwerAmstel. Wat wij daarvan al te zien krijgen aan
Amstelveenschi n weg en Kalfjeslaan geeft wel reden tot
bezorgdheid en het is daarom te wenschen dat wij
zeer spoedig de verplichting krijgen tot het opmaken
van gewestelijke plannen.
Het derde waterpartij-park dat wij krijgen is lief
Amstelpark, dat hoofdzakelijk komt te liggen op
den oostelijk'jn oever van de Amstel van de ZuieU lijken
gasfabriek lot langs het stuk .Amstel dat bij het
Kalfje nagenoeg West-Oost loopt; het uitzicht van
het Kalfje in de richting naar .Abcoude. Ook de
westoever van den Amstel blijft parkachtig en ei'
komt xelfs langs e1e ceintuurbaan een breede
parkstrook van Amstel tot Boerenwetering, die zich elan,
naar smaller, weer voortzet tot h.'t Nieuwe Meer
Park. Met de uitvoering van dit park zuilen rog
wel eenige jaren gemoeid zijn, zooeiat mijn natuur
historische vrienden in .Amsterdam nog v.'lop den tijd
hebben om in het gedeelte van den (irooleii
I'uivendrechtschen polder, waar het park zou k'men, uit te
zien naar slechte hooilandjes, eiie te goed zijn voor
Ivplantiiig en die daarom zooveel UK.gelijk ungerni eid
moeten worden gelaten, opdat zij hel nieuwe park
kunnen opluisteren. [V1 Zuidergast'abriek i; np zi o'n.
h'.ioiiandje gebouwd.
J. S. MEUWSEN, HoB. A'dam-R'dam-Dcn Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Meest schitterende uitvinding dezer eeuw,
om de schoonheid der vrouw te verhoogen
Eenigst product ter wereld,
dat in zich vereenigt ] de
zachtheid der crème en de
donzigheid der poeder zonder
te vlekken of vet te maken.
- Te verkrijgen in
- tubes vanaf f 0.40
Wit - Ivoire - Naturelle.
Verkrijgbaar
in alle l'klasse
parfumerie-en
kapperszaken.
Bij toezending ,van
f 0.10 porto aan
onderstaand adres
wordt proeftube
gratis toegezonden.
Filiaal voor
Nederland
en Koloniën :
Leidscheksde98
- Amsterdam
Telefoon 36372.
Bergen Binnen* Het Huis De Haemstede"
Telefoon No. 10 Ie rangs Familie-pension
Heerlijk voorjaarsverblijf in de onmiddellijke nabijheid
van bosch en duinen
Binnenlandsche Vaart Risico Sociëteit
Gevestigd te Amsterdam Heerengracht 260 262
MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL:
Vijf Honderd Duizend Gulden
RESERVEKAPITAAL:
Honderd Zeventien Duizend Twee en Tachtig Gulden.
VERZEKERINGEN op alle Binnenwateren van Nederland. België. Frankrijk,
Duitschland, enz.
Ie. op CASCO en MACHINERIEËN van Stoomschepen, Schepen, enz.
2e. op GOEDEREN, INBOEDELS enz. p. Stoomb., Schepen, Spoorwagens.enz.
3e. op PASSAGIERSGOEDEREN, door de wereld.
4e. op WASCHGOEDEREN, naar en van de Bleekerijen in Nederland.
5e. op RIJWIELEN, m Nederland.
De binnenlandsche Vaart Risico Sociëteit te Amsterdam en The Marine Insu
rance Company Ltd. van 1836 gevestigd te Londen, SLLIITEN VERZEKE
RINGEN per Post, Luchtpost, Van Gend & Loos en andere Expeditiën, op:
Geldswaardige papieren, Specie en Diamanten door de gehecle wereld.
Inlichtingen worden volgaarne door de Directie en de Hoofdacenten
verstrekt.