De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 3 april pagina 12

3 april 1926 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

12 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND No. 2548 Z A K E L IJ K E HUMOR DOOR WYBO MEYER 5/o / EN prachtig stuk werk van v. d. *--? Hem zijn zijn advertenties voor ,,Egelie-sigaren", een reeks van ongeveer 60 stuks, n voor n feilloos van con ceptie, teekening en doeltreffendheid. De ironische humor in deze teekeningen is on-Hollandsch. Hij vereenigt in zijn wezen het esprit van den Franschman met de satirieke, droge snaakschheid van den Fries, deze twee eigenschappen vormen te samen het kernige karakter van dit oer-beschaafde werk. Hier is ook niet angstvallig ,,de consument er buiten" gelaten; de rooker, die zich aan n dezer prenten stoot", zal niettemin nog wel gevonden moeten worden. De verdere lotgevallen der humoris tische reclame in ons land zijn min of meer droevig. Niet alleen, dat boven genoemde advertenties van v. d. Hem verreweg het beste deel vormen van wat verscheen. Zij vormen ook vrijwel het eenige ! Behalve deze noem ik een kleine advertentie van W. Heskes voor Vredesteyn-banden - een wielrenner op een fiets - waarvan de banden op geestige wijze gevormd worden door het woord Vredesteyn". De humor van deze advertentie zit 'm als gewoonlijk alleen in de teekening voor 't overige is zij as serious as serious can be". Uitbundiger is een geestig-kinderlijk naïef prentje van Eelco" voor van Houtens Cacao, misschien niet geheel vrij van invloed van den Engelschen teekenaar Heath Robinson. Deze teeke ning mocht zich ook in reclame-vak kundige kringen warmen bijval ver werven. Eén dier heeren maakte zich tot tolk der anderen door bij gelegenheid van de verhuizing van zijn bureau de teekening vrij" na te bootsen. Het zóóveelste bewijs, dat imitatie niet slechts The sincerest form of flattery" is, maar ook toch voordeeliger". Vlak vóór het ter perse gaan van deze beschouwing vallen nog twee humoris tische reclame-boekjes op mijn bureau. Het eene van de drukkerij Kotting" geeft in een aantal pittige prentjes van Diosy bij versjes van Otto Zeegers het lief en leed van den steendrukker. Het andere is een door Ton van Tast ge llustreerde prospectus voor de encyclopaedie Zoeklicht" niet beter noch slechter dan het werk van v. Tast pleegt te zijn. Geen dezer beide boekjes is bijzonder" . Maar wij moeten al dank baar zijn voor elke nieuwe bijdrage tot den oogst, een oogst, die voor een tijdperk van 14 jaren wel beschamend schamel is. Zóó schamel, dat de enkele glanspunten dit ternauwernood goed maken. De strijd is moeilijk, en zij zal moeilijk blijven, zoolang de humoris tische teekenaar blijft stuiten op een kortzichtigheid als schrijver dezes juist dezer dagen bleek. Een teekenaar had een ontwerp gemaakt voor een vloei papier dekblad van een bloc postpapier. Het ontwerp gaf een caricatuur van een ouden pennelikker, hoog opeen kantoorkruk aan zijn lessenaar gezeten. En toen hij bij zijn opdrachtgever eens infor meerde, of die succes had met zijn ont werp, werd hem verteld, dat men ergens erbezwaar tegen had geopperd om dat..., de vrouw van den afnemer in quaestie óók een hoogen rug had ! en zich persoonlijk gekrenkt gevoelde ! Toch: liet kentert. Hier en daar gaan stemmen op, die voor humor in reclame aandacht vragen. en zijne voordeelen als werfkrachtige factor betoogen. Het toonaangevende tijd schrift De Reclame" wijdde 2 jaren achtereen haar Decembernummer aan den humor. Ook een in den i laag ver schijnend particulier orgaan publiceerde onlangs een propagandaartikel er voor. Dat zijn natuurlijk voldoeningen. De »rot>te duw in de goede richting zal echter niet gegeven moeten worden door de essayisten, maar door de belanghebbenden zelve, door de industriëelen. Aan hen is de taak, om VAN HOUTEMS CACAO den schroom te overwinnen, om wat aan te durven, om zich niet te latui weerhouden door allerlei kleinzielige bezwaren van derden. Alleen, wamuer men rüet langer de kat uit den boom kijkt, maar zelf flink meedoet, zullen hoe langer hoe meer volgen, en aan een veel te lang miskenden vorm van propaganda de plaats worden in geruimd, die haar toekomt. Natuurlijk zal dit in 't begin niet gaan zonder eenig offer, maar welke overwinning werd daar /onder behaald V De enkelen, die zich deze offers reecis hebben getroost, hebben daar zekir geen spijt van. l L'n loon s teil i m; l'io!, houden tn instell Kmistzaal VVillem IJrnk te Hilversum. De opening /al a. s. Zaterdag 3 April 2 nnr n.m. plaats hebben. n'; DE ZINDELIJKSTE EN BETROUWBAARSTE De rotsvastliggende TOERMACHINE 4 RK. 2-tact f 625. 4 PJtC 4-tact (Blackburne) . . f 775.Technisch Handelsbureau E. EKKER Jr, TELEF. 13O = HENGELO (O).

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl