Historisch Archief 1877-1940
No. 2548
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
15
BOEKBESPREKING
Kanl und Einslein. Untersuchungcn bcr dax
Verhültnis der modernen lïrkcnnlnisfhcorie
von Dr. Allred C. Elsbach. \Valler de
Cruyler * Co., 1924, 374 bladz.
De waarheid is idee". Deze uitspraak is liet
begin en het einde van iedere voldragen wijsgeerige
doordenking. Terwijl echter aan het begin zulk een
uitspraak onmiddellijk en daarom nog ondoordacht
als antwoord gegeven wordt op de vraag: wat is
waarheid", komt hetzelfde antwoord aan het einde
zoodanig terug, dat daarin niet alleen de na de zeker
heid van het begin komende twijfel, docli tevens
alle uit het begin, door de werkzaamheid van het
denken, voortkomende tegenstellingen zijn opgelost,
omdat ze zijn begrepen als zelfverbijzonderingen der
idee, als zelfverlichamelijkingen van de uunu waarheid.
Dit beteckent dan nader: dat de waarheid niet als
bepaaldheid gesteld of niet als een theorie genoemd
kan worden, doch dat ze zich alleen bestendigt en
daarom alleen werkelijk is als een veelheid van
onbestendige vormen, welke het middel zijn, waardoor
de waarheid zich afe proces verwerkelijkt.
Een van de vele wijzen waarop het ware zich als
proces waar maakt is o.a. de natuurwetenschap,
voor zoover d.eze als dit proces wordt begrepen. Want
we stellen in deze wetenschap theorieën op, die wij
door proefnemingen trachten te bewijzen. Maar is
dit gelukt dan trachten de physici Weer andere proeven
te bedenken, waardoor de eerst bewezen theorie
wordt vernietigd. Vooral in de laatste jaren gaat
dit proces van opbouwen en afbreken geweldig snel
en het is geen wonder meer dat een physicus proeven
bedenkt, waarmee hij zijn eigen theorie omverwerpt.
In dat geval stelt hij een ruimer orngrensde theorie
op, die denzelfden gang volgt als de eerste. Zoo
wordt bestendig het gebouw der wetenschap"
opgebouwd om even bestendig te worden afgebroken
en aan dit proces kan dan het denken tot het inzicht
komen, dat het niet het door iets anders begrensde,
doch wel het zich in zichzelf begrenzende is; dat de
denkende geest de absolute macht is, die over alle
grenzen heengrijpt, omdat hij zelf deze grenzen
denkende stelt en daardoor zich bewijst als de zich
zelf bepalende of vrije geest.
Dit onmiddellijke, want niet bewust bedachte
inzicht heeft iedere wetenschappelijke denker wanneer
hij de bekende bevrediging ervaart bij zijn zuiver
wetenschappelijk werk.
Dr. Elsbach komt nu in het hier aangekondigde,
dikke boek tot de conclusie dat er geen tegenstrijdig
heid bestaat tusschen de resultaten der kenniscritiek
en die van de relativiteitstheorie, omdat in wezen
beide ideale Konstruktionen" zijn. Dat is heel juist,
al is het alles behalve nieuw. Totaal mis echter slaat
Dr. E. de plank, indien hij meent dat de tegenstrijdig
heid verdwijnt zoodra de tegengestelden tot eenheid
in het denken komen. Want alles, wat we denken
(en ook wat we waarnemen) is wezenlijk een hotiwstuk
der idee, die aan en in de bouwstukken, die ze bouwt
om ze ook zelf af te breken en omgekeerd, zich als du
waarheid van alles waar maakt, zoodat ze in zich zelf
de tegenstrijdigheden schept om deze in zich zelf
ook weer op te heffen.
Indien dus Dr. Elsbach ernst wil maken met de wijs
begeerte, dient hij allereerst zich op du studie van
werk zijner voorgangers toe te leggen.Wil hij dan niet
zooals te doen gebruikelijk is - in eigen land en in
eigen taal onderwezen worden door wat vooral
Het oude l'loJJni:dscrje :sclinaerjj v;;n een .oc-lu-nd ir.c-cr.l er en :n goeden vsf.aut
IS DE BESTE BELEGGING
.De prool.vl c c-n v.:t «r-brt-Ks;;! c* coj.ic-c-1 ::e :n p c-r;; o on lijk bezit
iu'YS VAN JOHAN DE WITT"
erdk f) - Den Hn - DOR VS HERMSEN
Bolland en Hussing schreven, wil hij ook niet
omdat 't nóg moeilijker is van Hegul luerun, dan
kan hij reeds heel wat wijzer worden bij een
Engulschman als Haldane of beter bij Duitschurs als Kronur
of Bruno Bauch. En wil hij ook dat niet, dan lueru
hij althans van Aristoteles dat reeds Socratus onder
wees dat van alle dingen du denkende mensen de
maatstaf is. Welicht zal hij dan willen inzien dat
het schrijven van dikke boeken met een uitkomst,
die bij langu na niet reikt tot de algemeene uitkomst,
die reeds Socratus ons heeft voorgedacht, vrijwel
overbodig is. Dat desniettemin het aangekondigde
boek aan den onvolledig georiünteerden schrijver
en lezer een zekere bevrediging vermag te geven,
zij hier gaarne erkend. ledere denkwijze, hoe be
krompen ook, is, als wijze van denken, uiting van
de zich verwerkelijkende idee, die, ook ondoordacht,
in elke van hare uitingen zich voelt als het eene ware.
Als merkwaardigheid moge echter nog op 't volgende
gewezen worden.
Dr. Elsbach gaat uit van de natuurwetenschap.
Deze is, volgens hem, de vaste basis, waarop de kennis
critiek der Kantianun is gegrondvest. Wordt er nu,
zoo redeneert hij, een tegenstelling ontdekt tusschen
de uitkomsten dur physica en diu van du kenniscritiek,
dan moet de fout in ieder geval bij du laatste schuilen
omdat zij is diu abhangigu Vurandurlichu", du phy
sica daarentegen diu unabhangigu Vurandurlichu" !
Hoe buitengewoon onvast echter deze basis der
kenniscritiek is, blijkt uit uitlatingen van rucuntun
datum van twee eminente vertegenwoordigers dur
natuurwetenschap. Sir Alfrud Ewing verkondigde n.I.
onlangs dat in ymysical research we aru confrontud
by dilemma's and find no way out" en Prof. Leo
raetz schreef dat diu Physik augenblicklich in
einurPurioduuinursuhr beden kuchen Unsiuhurhuit ist".
Inderdaad is deze zelfironisuuring der natuur
wetenschap, waarin ze toegeeft te weten dat, niet hare
middelen, wezenlijk niets geweten wordt, een ge
weldige stap tot du zelfkennis. En voor zoover \ve
in du natuurwetenschap dezen eersten stap doun,
kunnen we óók door deze wetenschap tot wezenlijke
kennis van onszelf en van de werkelijkheid komen.
Daarbij is dan de natuurwetenschap uitgangspunt,
doch uitgangspunt dat zich. in zijne bepaaldheid.
tot moment opheft in hut resultaat, dat ur uit /al
voortkomen. Dat zulk uen opheffing huul iets anders
is dan hut naieve gronden der kunniscritiuk op de
natuurwetenschap zooals dit door Elsbach is bedoeld.
kan hier niut nader uiteunguzut worden.
Verbetering
Op du tuukuiiing van Johan BraakutiM.-K. hel
bijvoegsel van hul nummer van 27 Maar, staal
abusievelijk O r a n j u k u r k vermeld, l.» i t ;ii' et
xijn: P a r k k u r k.
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
is een zin die ^e dikwijls leest.
\Vuurom juist in de
G R O E N E A M S T E R D A M M E R
OMDAT hel advertentietarief luiiu-ii
gewoon Inllijk Is. De GROENE w?,-i
Immers l>i) uitstek t^ele/en door liet 1>< -'
publiek door het publiek dat iel, ?
W s U-il i-n li c t'h en /t-kor ?>. ;in \ \ om ) ,v -.
u at besteden ZAL.
Ge HETAAI.T DIS NIET v ,»?.-,
\ erspreidmi^. die drukkosten, porto
pajilel kosl en waarmee ge l lend
ui/eiul,
le/ers bereikt, die niet 111 de eerste pbi.i
tot hel koopkraehliye publiek heboore,,
MAAR HET HETAAI.T L in dit b.,
onkosten ditvkt worden aanjievA end on: '
,-uhHek.
ELTO Buitenboordmotor
====== Binnenboordmotor
De lichtste en krachtigste
bootmotor, die van iedere roeiboot een
snelle motorboot maakt.
- 3 P. K. 2 cylinders
PROPELLO POMP
(Geen kleppen, geen verstopping)
VEILIGE STUÜRINRICHTING
GEMAKKELIJK AANSLAAN
Buitenboordmotor .
Binnenboordmotor .
. £365.
.
275.H o o f d v e r t e g e n w o o rd i g e r
Technisch Handelsbureau
- E. EKKER J r.
Telefoon 130 - HENGELO (O.)
Het Boek van de Week
Als het Leven Ontluikt
OORSPRONKELIJKE ROMAN
DOOK
J. R ZOOMERS-VERMEER
Ing. f 3.90, in prachtb. f 4.90
Uitgave^van Van Holkema & Warenclort
Uitgevers-Alautschappij Amsterdam