De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 3 april pagina 19

3 april 1926 – pagina 19

Dit is een ingescande tekst.

No. 2548 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND 19 B I O S C O P Y DOOR L. J. JORDAAN VARIÉT (. . . . moor niet van Jcinninifs'/ IJ leven ik wees er reeds ".''?' vroeger |."op wat de film ??;' betreft in een merkwaardig ??;,' tijdsgewricht. Allerwege be- gint zich het aanvankelijk ??-? vage besef, dat de cinema..T tografie nog wel eens iets ??? anders zou kunnen zijn dan de imbeciele liefhebberij van geestelijk on volwassenen -te kristalliseert1!! tot de zeer duidelijke en onomwonden tïscli, eindelijk eens vast te stellen, hoe wij, moderne intellectueelen tegenover de film staan. Men begint .langzamerhand een hoogst ongepaste wrevel aan den dag te leggen tegenover de imposante Olympische ver achting van vele autoriteiten en vooraanstaande Ne derlanders voor het hardnekkige film-verschijnsel men toont niet onduidelijk de neiging deze rooten ?opzij te schuiven en ze met hun voorname negatie alleen te laten men begint zich ontevreden en bekocht te gevoelen met de bonbons-pour-lesdames-iournalistiek, die nog op de film wordt losge laten... kortom het film-vraagstuk is urgent ge morden. De Vrijzinnig Christelijke Jongeren Bond organi seert een driedaagsch congres ter bestudeering van de sociale, ethische en aesthetische beteekenis van de bioscoop de Amsterdamsche Studentenver eniging voor Sociale Lezingen neemt in haar serie ,,Groei" een hoofdstuk ,,Van film tot film-kunst" op de Rottc'rdamsche Volksuniversiteit overweegt ernstig de mogelijkheid van een reeks voordrachten ?over de artistieke toekomst van het lichtbeeld.... ?iedaar tenige belangwekkende symptomen, die bewijzen hoezeer het begint te gisten in de publieke opinie. Het opmerkelijke nu is, dat, terwijl eenerzijds tal van ntellectueele krachten in het geweer komen, om zich voor de mondig-verklaring der film op de bres te stellen en het lichtbeeld te onttrekken aan de sfeer van plat amusement van andere zijde "al het mogelijke gedaan schijnt te worden, om die emanci patie tegen te werken. Lüeii tegenwerking, waartoe ik in de eerste plaats reken het welbehagen van allen. die gnuiven in de combinatie bioscoop-variété. Want de doodsvijand van de filin-als-l;iinat i\- il c variété\ Hoe toch is de situatie? We hebben hier te doen met een uiting van het openbare leven, waarvan ieder denkend mensen de importantie /al moeten erkennen wier invloed overal merkbaar is - die zich als kuituur-factor niet meer af laat wijzen. . . . en waar tegenover het intellect nochtans schuw en weifelend staat ??- zonder vaste meening /onder gevestigd oordeel. Ik behoef hier niet nader te betoogen, dat een dergelijke absurde toestand, uit sociaal en maat schappelijk' oogpunt alleen reeds, ten eeiieninale ongezond is en dat het een eerste plicht is van iedereen, die in die richting eenige verantwoordelijkheid voelt. de oorzaak van deze ziekelijke afwijking op te sporen en te trachten haar te elimineeren. Dit is des te klemmender, waar die oorzaak /oo voor de hand ligt immers, zij bestaat in niets anders dan t'iiuli' onbekendheid niet aard en \ve:en run de iilm \ Het intellect het kultureel-betere publiek, weet niets van de bioscoop, omdat het er niet komt.... en het fnuikende is, dat het, oppervlakkig beschouwd, ?gelijk heeft. Men kan het geen ontwikkeld mensen kwalijk nemen, dat hij er voor bedankt, terwille van de problematieke waarde eener onbekende film al den rommel te slikken, die het beruchte en verer toen geen vermoeden van, dat het ergste nog moest komen in den vorm van het variété-nummer. Of dit op zich zelf dan zoo vreeselijk is? Ach ik weet het niet en het kan mij eerlijk gezegd niets schelen ook wie van de variétéhoudt, ga er heen.... maar asje blieft in haar eigen milieu ! Want ik protesteer heftig tegen de brutale invasie van deze ordinaire en après tont vervelende indringster in de bioscoop. Ik pro testeer er tegen, dat het ernstige en nobele werk van een Fritz Lang en een E. A. Dnpont wordt ingeleid en neergehaald door tingel-tangelvermakelijkheden ik protesteer ertegen, dat het publiek, hetwelk anders de dancings en café-chantants met zijn tegenwoordigheid siert, langzamerhand in de bioscoop zijn tenten begint op te slaan maar vooral, ik protesteer ertegen, dat het de ernstige belang stellenden verdringt en van de film verre houdt. Ik wend mij hiermee in de eerste plaats tot de bioscoop-directies, voor/oover zij iets voor de standing van hun bedrijf voelen. Natuurlijk ik begrijp leven dig, dat zakelijke overwegingen, speciaal in de/e moeilijke tijden, den doorslag geven - maar aan den anderen kant ben ik er zeker van, dat een behoorlijk geschift film-programma stellig niet minder publiek /al trekken, dan een gemengd-dito... maar wel uriiler publiek. Bedenkt zou ik hun willen toeroepen, dat de variétéeen sleur is geworden, oud, vervelend en uitgeput maar dat de film de toekomst beteekent ! L;n wanneer het dan niet anders kan, geeft dan hun, die kokhalzen van de music-hallgenietingen, gelegen heid het goede lichtbeeld te zien in een gezuiverde atmosfeer schept hun een toevlucht, waar ze veilig zijn voor levensliederaars en tweede-handsch tenoren - voor de nieuwste society-dansen en ,,How-do-youdo?"-met-groot-orkest. Nog iets: zooeven lees ik, dat het Amsterdamsche gemeentebestuur de adressen om vermindering der ondragelijke bioscoop-belasting heeft van de hand gewezen - naar het mij voorkomt met een /wier en gemakkelijkheid, waarmee men in ernstige" /aken allicht geen genoegen zou nemen. Ik zal niet zeggen. dat het een daad van wijs beleid en kultureel door zien kan genoemd worden - maar zeker is, dat de bioscoop-exploitanten het den conservatieven ele menten in het college wel erg gemakkelijk hebben gemaakt. Men beroept zich nu eenmaal ietwat moeilijk op kiiltitrcelc !>ctee/;enis temidden van zingende zagen, ©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©©© TRANSPORT Mij, HOLLAND"! ^Weesperzijde 94 AMSTERDAM! ..humoristeii" en dans-parodislen. Wie het gewieht van de goede film wil bepleiten, konie niet die film alleen, maar niet in dergelijk coirpronntteerend gezelschap. Ook van deze geschiedend K de moraal: /uivert uw etablissementen van de variétédie/elfde variétéis niet alleen de M/;<I//</I maar ook de (i/Hlcr^an" van uw bedrijf ! Ik doe tevens een beroep op de serieu/e, goed willende critiek om van stonde al aan een onbarm hartige razzia Ie honden onder de parasiteerend.' verinaakscleinenten in t! e goede bioscoop /.e terug te drijven naar de plaats waar zii hooren. teneinde lucht te verschaffen aan de bedreigde film. liet spreekt van/elf, dat de genoegelijke causeurs onder ons, die het allang goedvinden. /ich hiervan niets behoeven aan te trekken . ... hara-kiri kun je van niemand redelijkerwijs verlangen Tenslotte het intellectueele publiek: ik zou den raad willen geven, gaat zoolang de bioscoop niet uitgezwaveld is, alleen naar de interessante cinemato grafische producten - informeert hoe laat de hoofd film aanvangt en ontloopt aldus het noodlottige bijprogranma, dat uw stemming vergiftigt en een onbevangen oordeel onmogelijk maakt, \\ant van int belangstelling, van mr appreciatie hamM de ont wikkeling van de film-kunst af ! (BIOS1" ©Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport'© © Verhuizingen, door geheel Europa permeu- © |? belwagen en gesloten spoorwegwagons, fj © binnenlands ook per gesloten autoverhuis- © @ wagens met aanhangwagen. Binnen een @ © ravon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten © © Bi;w\,\RPL.\.\TSK.\ VOOR iii-;i il-:KLI; I-;N© © <;I-;DI-:I-:LTI-:LIJKK INBOKDKLS ©©®©©©@©©@©©©©@@©@©©©©©©@©©©©©©© PASCHEN Als de Pcischen f j fin tji'icif ff lort* n en c/c kille kimmen rooden : f i Is //c/ voorjaar i.s herboren in c/c eer s/e lenleboden ? ()!s de /Arische n o fin goal lichten. .-?rm>o/ï\'Oorkor! een \'l(iüt> noe^ r/// f/i' hier) dichters ienlediehfen: /'!/n n-f t n 11 hel one-cn/nidc ' . W's (L- ifirde //c/; gereed mtmkl i ini f/( ?;: nicmvcn bloei ie draden . ?','/?? de me f is f li uil /o/'i> en leed r<i<:l\ / in de gouden /.onnednyen : r// -. 'l,. ? j )(i se l ie n ii<.tn [><i<i i gloeien. bl<mk ovA/onw/r \ 'reunie Zamsler \\ f n h ? / Ie \]ïtn /," ?/ me 11 \\ e Uocicn c't //in ee<_>it \\iti hl de n<i<i i?-~-!e i' l/, <!?? ?? ','ocA/r/;/ ntnil hikken er, he> \ unelkleed g<t<il kleuren 't!-- 'i' ? /' 'n yyj< -n ( '/M ('/> ( hi'o AA en ' ]--\ (???/?-.(?/ '. <in hun \vnidsel M hc!.<:' 't!- </" !'ri???< !'?( n inuner si /ioonei l-Jid1 V' l.enleiied -,<?/?/( >//V.'/;v ii >A / .'.'(','' l'inn den ^l'.nl^!)c\\'onei '?n de J.'id de h-ind in^olkm^ ' . \i--~ !<?.. l -.t//; //( /< in de boonien -?h/'^end s///u / (en /.onne/.eeen : 'il ~- /'<'' hi< >cd cifttii ^nelle! .S//Y K >/nef, /'/'"; u i-n u c/'.M 'h en \vonfie /co'c// <>/?*> d>j P <i si 'hen kom f 'e luiden n tl de ()re>n/.en (ore n k Sok ken. \\ o'-den of) hel /.onn 10 /?auien de '_>of'(/i/fien dn ft/{je/ro/\l\cti ' i/^ (/f /(>/??><7/c /onefe kruelilen !/!' >;?/('/; n<i<ir de nnnne\\ e e ld e n <//?*? liefr///<v;/.sr>'('</<;< hlen /!< /' //.' / liehf \i'ivmnebeeiden . '//?> <?/ i 'n?*>> hen d<ni\\'f>ep<<re!d: ; ,/ /.-r,-,,,'A/ «ntH <;, /«v.s, /?//» // /-?c' '/<!?' /n de '?? ? ?? ? fie/n\ <icre/(/ sclirikkeiiike ,,bij-programma" uitmaakt. Ik heb indertijd al eens een bitteren uitval tegen de misselijke cinematografische schund gedaan, die men naasi de hooid-film, het publiek opdringt maar ik had Kunst zaal Willem Brok H I L V E H S l M Tentoonstelling van Schilderijen van Prof. H. J. WOLTKR en =i SIMON MARIS. \ ,,u|- de PIT--, d i.i ai de Je ^v;i-k.< :;i:i! ., Jern.-.'.li. n 1'jaatsuX'biek .d-ined>' hè! !i.it. dal ik ii"i', -ieeü's hei eei'--!r ileel kor, /ii n , :i ik (\, lihn liever in /:ii: geheel bespreek i d/.i,ikl mij i-i i'.adv r "p U-TUL: '.< komen. \'oorl'i'ipig /!? ge^'ii^t.ii.'.. i il, j;,^ \\,u ;k .? \';m /.;*" iuii'eii^,e\\->iiii m^ii:. M^I, ; ^ :: \'.Mt;'!:;!,ü]! v1,,'^. Specia.al iiel frappaiüe re.ili^mv '..o ?'?? >cam!i.i.i\ I--L ii. films (rekt hier in de eer^'e i1!,1! 'i iie a.'indaciu . .\V-r. sla hel we i'k niel l\ er ! MODK K N I. kl.OKK l.\ \K\l!?AM>IIOKl,(X,KS R i. ! S \Y !?. K k K K S DILLNED \ IjZF.LSTRAAT 83 AMSTFKDAM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl