Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2548
DE
HAAGSCHE
B I J E N K O RF
DOOR II. J. M. WALENKAMP CZ.
,.Me!n Hertz, das isl ein Bienenhaus . . . .'"
EL zelden zai voor een Warenhuis" een juister,
een pakkender, een raker" naam gekozen zijn
dan dien van ,, Bijenkorf" ! -Want in dergelijk soort
van gebouwen is het werkelijk zoolang het dag is
een in- en uitvliegen zonder einde. Den gansenen dag
hoort men van binnen het onophoudelijk gezoem
der bijen, van wie de verkoopstertjes wel de nijverste
zullen zijn.
Deze menschelijke bijenkorven verschillen echter
in zoover van de echte, dat zij niet aan een bepaalde
maat gebonden zijn. De bevolking der laatste is
beperkt, daar ook 'n bijenzwerm beperkt is. Waren
huizen daarentegen kunnen betrekkelijk onbeperkt
van afmetingen zijn. Men weet, hoe" de grootste
eronder als kleine steden of dorpen zijn, die honderden
menschen tegelijk herbergen kunnen.
Aldus behooren deze gebouwen naar hun afme
tingen tot de monumentale bouwwerken; naar den
geest zijn ze dit echter niet, daar zij slechts ter vol
doening aan materieele behoeften opgericht worden.
Zij zijn niet als musea, theaters, kerken, schouwburgen,
concertgebouwen, welke idüeele doeleinden omvatten;
en in dezen zin behooren zij dan ook niet tot het gebied
der eigenlijk monumentale d.w.z. geestelijke kunst.
Wil men dus een warenhuis uit aesthetisch
oogpunt juist beoordeelen, dan dient met deze mate
rieele bestemming ervan wel deeglijk rekening ge
houden te worden.
Architect Kramer, de bouwmeester van de Haagsche
Bijenkorf, nam in dit opzicht van den aanvang af
het juiste standpunt in; hij heeft niet getracht,
zooals de Amerikanen bijvoorbeeld dit met hun
Skycrapers meestal doen, van zijn schepping een
quasi-cathedraal of paleis te maken.
Mijn uitgangspunt is geweest, dat een warenhuis
feitelijk niets anders dan een overdekte markt is,
een markt, die ons op elk oogenblik van den dag
en onder alle jaargetijden tegen het steeds wisselend
klimaat beschut", zoo vertelde hij mij. tin evenals
op een markt alle stalletjes, al naar de behoeften
van het oogenblik, verplaatsbaar en omwisselend moe
ten zijn, zoo dienen ook in een warenhuis alle afzon
derlijke verkoopafdeelingen verwisselbaar te wezen.
Dit laatste is een cisch van goed beheer; daar op
deze wijze alleen afzonderlijke groepvormingen van
het personeel met alle gevaarlijke gevolgen van dien
zooveel mogelijk worden voorkomen. Slechts enkele
gedeelten dezer gebouwen hebben natuurlijk hun
vaste plaats, zooals trappen, liften, de lunchroom,
de pasgelegenheden, de post, de administratie, de berg
ruimten, enz. Al het overige is mobiel", juist als
op een marktplein."
Een warenhuis, zooals gezegd, is dus niets dan een
groote overdekte markt, uitsluitend gebouwd met
Bi CORSETÈRE B
KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM
PlTELEF. >7151 E
103?=-=- ATELIEBWOOBREPABATiËN -=«i!
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTELCENTRAL
het doel, er vooral het vrouwelijk deel van den
Homo Sapiens, heerlijk tegen weer-en-wind beschut,
zoo gemakkelijk en gezellig mogelijk in't rond te laten
zoemen. De dames zijn hier niet alleen de bijen: zij
zijn ook de vlinders die, als van bloem tot bloem, langs
de onderscheidene etalages fladderen.
Het is zooals het aardige bekende deuntje zegt:
De meis/es (dames) zijn de bijen.
Zij vliegen in, zij vliegen uit
En geen en/ce/c blijft binnen!
Het eigen karakter van een dergelijk
bouwwerkbrengt dus mee, dat er een aangename, opgewekte
stemming heersche; doch een stemming die niet
tot al te lange verpoozing noodt. Men moet daar dus,
ook wat het aanzien van het gebouw zelf betreft,
wel door mooie decoraties als anderszins getroffen
worden; doch deze moeten ook weer niet zoodanig
zijn, dat zij tot te lang stilstaan of tot diepzinnig
gepeins aanleiding geven en de aandacht van de
verkoopsartikelen (waar 't op slot van rekening toch
om te doen is) al te zeer afleiden.
Er dient dus een voortdurende opschuiving te zijn,
een ononderbroken va-et-vient" Warenhuizen
zijn geen kunstmusea. Men vergete dit niet ! Alle
sier zij daarom luchtig en vluchtig; admirant en
passant. Dames ! doorloopen s.v.p. Niet te lang
stilstaan ! We hebben mér klanten. Al onze andere
rayons wachten U!"
Zoo wezen alle dingen naar hun aard. Alleen
dit schept in 't leven de oneindige, natuurlijke ver
scheidenheid.
Veertien dagen geleden naar den Haag trekkend,
trof ik het al heel bijzonder; want juist dien morgen
was men begonnen, de laatste steigers en schuttingen
van het ondergedeelte van dit nieuwe bouwwerk
weg te slaan. In den namiddag was dit werkje
afgeloopen, en kwam het gezicht op het geheele bouwwerk
voor 't eerst dus vrij.
Op de trottoir aan den overkant staande en mij
omkeerende om het gebouw van iets verder te bezien,
stond ik plotseling van aangezicht tot aangezicht
tegenover den ontwerper; onze neuzen stieten haast
tegen elkaar l Hij vatte me dadelijk bij den mouw
en bracht me eenige stappen verder, vlak in de
middenas van het gebouw, zoodat aldaai beide gevels tegelijk
geheel te overzien zijn. Hier ben ik (in gedachten)
gaan staan, toen ik mijn eerste perspectief van het
ontwerp maakte; ik zag het toen geheel voor me,
zooals het daar staat, (.ken syllabe heb ik er later aan
veranderd."
Ziedaar het karakter van dezen kunstenaar, ont
werper als weinig anderen, daar hij conceptie-ver
mogen bezit. Deze godlijke, oer-spronklijke gaaf,
helaas door niets, door geen moeite of inspanning
hoe gioot ook, zoo hij niet is ingeboren, te verwerven.
Door studie, veel studie, ontzaglijk veel en aanhou
dende studie, kan een bouwmeester vél bereiken en
werkelijk goede en eerbiedwaardige werken voort
brengen. Deze blijven echter steeds op het tweede
plan. Het zijn maakwerken"; /-ij leven" niet.
Eén ding slechts is er, dat den waren kunstenaar
bepaalt: het scheppingsvermogen, dat vermogen,
hetwelk in wezen slechts eenvoudige, ongezochte,
natuurlijke, en toch steeds verrassende dingen voort
brengt. Verrassend, ,,nieuw", ais de ontluikende
natuur in de lente.
De Haagsche Bijenkorf heeft een allereenvoudigste!!
(en daardoor voor sommigen misschien te nuchteren)
hoofdvorm. De massa is een eenheid, klaar, in n
oogopslag te overzien en -- aantreklijk.
Afgescheiden van alle latere meer technische over
wegingen is de eerste indruk, zoo naar vorm als kleur,
opwekkend, verblijdend.
Doch de Bouwkunst is niet alleen schnone kunst,
zij is ook bouw-kunst; en in dit opzicht is dit bouw
werk ver van volmaakt. Zoodra men begint te
redeneeren, te overwegen, stelt het in verschillend
opzicht te leur ! Uit dit, evenals uit de overige werken
van Kramer proeft men meer den schilder, den beeld
houwer dan den architect. Hij schildert, boetseert,
beeldhouwt meer met zijn bouwstoffen, dan hij ermee
bouwt; en ik geloof, dat hem dit zelf volkomen kunst
is. Dubbel jammer daarom, dat hij in de Haagsche
Bijenkorf zichzelf in dit opzicht niet heeft weten te
overtreffen.
Twee voorbeelden slechts om deze mijne meening
in 't kort nader aan te duiden:
De groote raampartijen zijn mooi van verhouding.
Zij loopcn echter van onder tot boven in n stuk
ononderbroken door. Hierdoor wordt natuurlijk de
illusie gewekt, als zou zich achter deze ramen n
enkele ruimte bevinden. Allerminst is dit echter het
geval. Het gebouw heeft onderscheiden verdiepingen.
waarlangs deze ramen (alsof die verdiepingen niet
bestonden) ongehinderd doorloopen. Ziehier een zeer
ernstige bouwfout.
We weten wel. dat het geheel uitmuntend gecon
strueerd is, dat het gebouw door deze fout niet
inzakken zal ! Deze onvolkomenheid echter is een
aesthetische van het h'iofKte gewicht. Daar het
uiterlijke" hier aldus met uitdrukt, wat het in
wendige" inhoudt. In 't kort gezegd, is het uitwendige
hier als de dop of de schil, die niet behoort bij de
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
innerlijke vrucht. Het is een vrucht in het hulsel van
een andere besloten,
Verder rust de zware baksteenmassa der boven
verdiepingen voor het oog op niets dan de spiegel
ruiten met hun smalle bronzen omsluitingen van
den beganen grond. De luifel onderbreek! en doezelt
voor een groot deel voor het aspect dit gebrek weg.
Als deze luifel er niet was, zou dit nog sterker uit
komen; doch deze mag niet weggedacht worden;
daar hij wel degelijk een essentieel onderdeel van hel
geheel uitmaakt.
Wij hadden gedacht dat een fout als deze, het
laten rusten van het zware als 't ware op niets, na
de evolutie der laatste tientallen jaren niet meer
mooglijk zou geweest zijn. Te betreuren is dit dubbel,
dat dit hier niet op vooruitgang, doch op
architectonischen achteruitgang wijst. Deze werkwijze riekt
naar de drukke winkelstraten der groote steden van
2ó jaar terug. En, wat nog erger is, zij is voor het
praktisch nut der etalages volkomen overbodig.
Een afscheiding tusschen de opeenvolgende etalages
van de juiste afmetingen toch geeft rust aan het
geheel; het stemt den beschouwer aangenaam, niet
verwarrend of overdonderend. In dit opzicht lijkt
mij de conventioneele, onbeteekende en droge
Amsterdamsche Bijenkorf beter..
Bij deze paar bemerkingen wil ik het laten en liever
terugkeeren tot m'n uitgangspunt, Want volmaakt
is geen enkel menschenwerk. De hoofdzaak is, of het,
als geheel genomen, aan z'n doel beantwoordt en
aantreklijk is. Deze beide laatste eigenschappen
dient elk werk te bezitten. Zonder dat is het niets,
ook maar niets; en in dit opzicht beantwoordt de
Haagsche Bijenkorf volkomen aan haar doel. Een
echt levendige overdekte markt is het, die succes zal
hebben, wat zij in alle opzichten verdient. Welkeen
verschil bij de Amsterdamsche ! Dat product van
steen, beton en ijzer zonder ziel, dat we van den
Dam en het Damrak wel weg zonden willen denken.
Niet gaarne zou ik daarom dezen korten indruk
willen beëindigen zonder m'n bewondering te hebben
uitgesproken voor de leiders dezer groote onderneming
die het aandorsten, hier onze moderne Nederlandsche
Kunst in al haar vele vertakkingen zoo volop en
onbekrompen aan 't woord te laten. Dat zij succes
zullen hebben in hun onderneming is veler hartgron
dige wensch. Zij venttenen het.
Op het Intei leur hopen we later terug te kinnen.
N.v.v/HF.VANDERHEIDE
HILVERSUM
'SQRAVELANüSCHEWEQ. TEL. 1150.
VRAAGT U EENS TEEKEN INGEN
EN PRIJSOPGAAF VOOR HET
SMAAKVOL INRICHTEN VAN
uw LANDHUIS OF VILLA.
BEKNOPT PROSPECTUS FRANCO.