De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1926 3 april pagina 9

3 april 1926 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

No. 2548 DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND EERSTE NEDERLANDSCH PAEDAGOGISCH CONGRES DOOR F. S. VAN BALEN-KLAAR Het eerste van een reeks DIT congres wordt, zooals vrijwel bekend zal zijn, gehouden te Amsterdam op 8, 9 en 10 April. Een gebeurtenis van groot belang in de onderwijs wereld, maar ook daarbuiten. Veel meer toch dan andere congressen op vakgebied, is een paedagogisch congres in staat de belangstelling te trekken van een grooten kring buitenstaanders. Of, juister gezegd, naast de eigenlijke vakmenschen op het terrein der opvoeding, is er een veel grooter aantal belanghebben den, waarvan men zou mogen verwachten dat het allen belangstellenden zouden zijn. Helaas is de toe stand nog niet zoo; ook al is bij de ouders over het algemeen de belangstelling in zaken van onderwijs en opvoeding groeiende, zoo is ze nog verre van algemeen. Een opvoedkundig congres, toegankelijk voor ieder die zich als lid opgeeft, is stellig in staat de belang stelling van de belanghebbenden te doen toenemen. Men verbaast zich wellicht over het woord Eerste" in den titel? Er zijn immers reeds zooveel bijeen komsten gehouden op paedagogisch gebied? Onge twijfeld; maar steeds bestreken deze congressen een meer afgebakend terrein, zij waren minder universeel, en in ieder geval occasioneel, zonder samenhang met vorige bijeenkomsten, of beloften voor volgende. Het congres in de Paaschweek noemt zich Eerste", omdat de organisatoren zich deze bijeenkomst ge dacht hebben als de eerste van een reeks, als het begin van een blijvend instituut. Zooals juristen, genees kundigen, e.a hun periodieke bijeenkomsten hebben, waar zij hun vakbelangen kunnen bespreken, zoo willen de opvoedkundigen trachten ook tot een blijvende organisatie te komen, door het scheppen van de gelegenheid om b.v. alle twee of drie jaar in een congres met elkaar van gedachten te wisselen over belangrijke vraagstukken van onderwijs en paedagogiek. Van het welslagen van dit congres zal het dus afhangen, of het werkelijk een eerste zal zijn, en of de initiatiefnemers goed hebben gezien, dat er in ons land behoefte bestaat aan samensprekingen van allen die belast zijn met de taak der opvoeding in de ruimste betcekenis. Reeds waren te Amsterdam in de paar laatste jaren onder leiding van Prof. Kohnstatnm paedagogische conferenties gehouden van verschillenden aard. Deze bijeenkomsten waren steeds zeer druk bezocht, zóó zelfs, dat menigmaal ruimte te kort kwam om alle belangstellenden een plaatsje te bezorgen. Deze groute belangstelling deed het denkbeeld rijpen voor de groote, meer algemeenc bijeenkomst. De tijd is gunstig gekozen. Want het woelt en werkt en gist in de onderwijswereld. We leven er in een tijdperk van overgang, waarin alleen dit vaststaat. dat men ontevreden is met het bestaande, maar nog niet den vasten weg ziet of kent die naar verbetering moet voeren. Dit laatste is eigenlijk gelukkig. Want de grootste vijand van alle onderwijs en opvoeding is wel een verstijving in vaste stelregels, een ver starring tot dogma. En in die richting waren we al een aardig eind op weg. De weinige soepelheid van ons onderwijs is zeker een der oorzaken van het feit, dat de resultaten niet evenredig zijn aan de massa's tijd, energie en geld die er aan worden besteed. Daarbij komt nog het te losse verband of gebrek aan verband' dat bestaat tusschen de verschillende deelen van ons onderwijs, de te groote nivelleering, het te weinig zich richten op de praktijk van het leven. Redenen genoeg om naar verbetering uit te zien. Bovendien dreigt aan den anderen kant gevaar. De toenemende studie der kinderpsychologie en de daarmee verband houdende betere kennis van het jonge kimd en zijn behoeften, hebben de ontevreden heid met onze tegenwoordige methode van onderwijs en opvoeding sterk doen toenemen. Het gevolg was een alom zoeken naar verandering, en vooral, een roep naar grooter vrijheid. Vrijheid voor het kind, maar ook vrijheid voor den opvoeder, speciaal voor de leerkrachten in onze scholen. Die behoefte aan vrijheid uit zich in het naar voren treden van ver schillende nieuwe methodes, die aan den eenen kant grooten aanhang vinden, aan de andere zijde veel bestrijding ontmoeten. Dit is op zieh zelf genomen natuurlijk begrijpelijk en volstrekt niet verkeerd. Maar wel dreigt het gevaar, dat tengevolge van ge vaarlijke experimenten, onze kinderen het slachtoffer worden van een mogelijkeii waan van den dag. Om mogelijke uitwassen te voorkomen, zonder daarom noodige en gewenschte hervormingen tegen te honden, kunnen onderlinge besprekingen van enorm ve.el nut Vraagt steeds VAN OUDS HET BESTE MERK KLEEDING VAN DE MAAND Teekening iJoor Lief Jorissen Lentejurk van hyacintenblauwe stof. Kraagje en manchetten van licht grijs zijden batist: Zwarte fluweeltjes. Voorjanrsmantel van wollen stof, kleur hois de rose. Kraag en manchetten van bruine veertjes. zijn. Het ({.N.P.C, zal er ruimschoots voor bieden. In het licht van bovenstaande, kleine beschouwing, zal men er zich niet over verwonderen dat het hoofd beginsel van het congres is een bespreking van hel vrijheidsprobleem. Alle plenaire zittingen zijn aan dit onderwerp gewijd; ingeleid door zeer bevoegden, zal het vriiheidsprobleem van verschillend standpunt worden besproken. Zoo geeft het programma aan een beschouwing over het vrijheidsprobleem in verband met de ontwikkelingsstadia der kinderlijke psyche; het vrijheidsprobleem van algemeen pacdagogiseh standpunt; het vrijhcidsprnhlecm van didactischorganisatoriseh standpunt, en hel vrijheid.-probleeni van sociologisch standpunt. De/e plenaire zittingen zijn toegankelijk voor alle congrcsleden. Voor de ver gaderingen der verschillende secties, elf in getal, kan ieder een keu/e doen. De/e sectievergaderingen zijn eigenlijk paedagogische conferenties, cue ieder een eigen terrein bestrijken, en waarbij aan de -.ectiebestureii groote vrijheid van handelen is toegestaan. Het z.ou binnen de beperkte ruimte van dit artikel te ver voeren, om over elk dezer onderdeden van het congres, ieder op zichzelf ecu belangrijk middelpunt vormend, iets te verteilen. Slechts zij Vernield dat de secticvergaderingcn handelen over: Sociale paedagogiek, Kinderpsychologie, Voorbereidend onderwijs. Grondslagen der Paedagogiek. De abnorniaien. Vrije Jeugdvorming, Het criinineele en verwaarloosde kind. School en huis. Schoonheid in de opvoeding. Geschie denis der opvoeding en Zedelijke opvoeding. De gemeente Amsterdam stond het gebruik al van het Universiteitsgebouw voor de verschillende ver gaderingen; niet het oog op de plaatsruimte zullen de plenaire zittingen worden gehouden in het gebouw der Hersteld ({vang. I.uth. Gemeente, Kloveniersburgwal 50. Dit congres is in de volste beteekenis van hel woord een liw/.'cnngrcs. Slechts de eerste av.'iul zal gewijd zijn aan onderlinge kennismaking en gezellig samenzijn. Op Vrijdagavond '.' April biedt de gemeente Amsterdam aan de Cnnuressisteii aan de demonstratie van een jeugd-concert in liet Concertgebouw, waarbit de lieer Corn. Dopper een inleiding zal geven, overi gens is alle tijd bestemd voor de Vergaderingen, waai telkens na een half uur voor de inleidingen. ieii urn. beschikbaar zal zijn voor de discussies. lii is zeer veel belangstelling, ui! alle deeK-n van het land. Ei. n verblijdend verschijnsel, ook met het oog op de financiën. \\ an! iu l v een uitvoerig congres verlag te lal door de deelnemers in IK t N ZM de vol si udieinateriaal. Moge dit eerste congres nu suci. bijeenkomst het begin zijn v.ui < blijvend nut kan worden w i w a wikkeling en het geluk van hei opgn VROUWEN EN POLITIEK DOOR GKERTRUIDA CARELSKN Huis en .Vdr// Ji. AIT AS merkwaardig, in de achter ons liggende *? * * weken van Kabinetscrisis, de meening van vrouwen over politieke bemoeiingen te vernemen. Afgezien van degenen, die, rechts of links, zich door partijleiders den weg naar de stembus laten wijzen, wisselen de meesten onzer staatsburgeressen" in haar gevoelens tusschen warmen ijver voor meedoen aan politiek leven en een diepgewortelde!! weerzin tegen dat meedoen. Eénc hoopte dat er, hoe dan ook", maar spoedig een nieuw ministerie zou tot stand komen, zoonlat wij vrij zonden blijven van Kamerontbinding. Want als het daartoe kwam, zonden we Weer zoo'n akeligen verkiezingstijd hebben door te maken; dubbel ver velend nu ook vrouwen moeten meestemmen: in een benauwd lokaal, met een vies potlood, je stem uilbrengen voor een candidaat dien je niet ns persoon lijk kent". Daartegenover hoorde ik de hoop uiten: dat er in het nieuwe ministerie eindelijk eens minstens ne vrouw zou opgenomen worden". Tusschen zulke uitersten wisselden in rijke scha keering allerhande zegsels. Het trof mij, dat er zoo dikwijls zulk een krasse tegenstelling werd gemaakt tnsschen toewijding aan huiselijk, en belangstelling in openbaar leven, alsof die elkander uitsloten. Aan doenlijk bijna klonk, na een vurig pleidooi voor het optreden van vrouwen in openbare ambten: Och, ik ben nooit zoo heel feministisch geweest; daarvoor hield ik te veel van mijn vader". Onder den indruk van die praatjes greep ik «eereens naar Selma Lagerlóf's brochure, waarvan de titel in het Nederlandsen zou moeten luiden: Huis eu Statit. Het was een afdruk van haar. eenige jaren geleden, gehouden rede op een internationaal Vrou wencongres te Stockholm. Zooals de meeste vrouwen, die, óf gelukkig getrouwd zijn, óf zich op een andere wijz.e een voldocning-gevenden werkkring geschapen hebben, had zij zich tot dusver weinig met ot'ficieele Vrouwenbeweging bemoeid. Maar bij deze bijzondere gelegenheid,mocht Zwedcii's meest gevierde schrijfster niet nalaten, zooals het parool luidde: ,,de strijdende Zusters ter zijde te staan". Toen. na een bdccfdlieidsinlciding, stelde te onderzoeken, wal de ? ' ';>" ? i'<ig'-n at, naar iten eisdi uinvv ,i; >> 'leze hn.lrage d, r Vrouw in de M;:atse<i;,n" "e, "' ,k"""< ""«aanleerd "f g-minacht1' ' ' ' " '-" IM ''>'"'^ nil weidingen ter eeiv vai-r'e ?? , ?' ??cheppmi; der V,-,,?w h-, Tehuis" ,-,-,, ,:;.;''.,T' ? !k «eet heel goed dal het ' Goi^' V'.;,',,; 'J|'' L'a;"' ^"'^'ide. niet u-ral v ere,,'/-':?: -^ ,?'?'.'. ""ciav ^lukkisc- fauiiiteievii, /?, ',.:;;?;, '':. V[;i!lu "i'cü«.-t'.'oiiii z- i,'-'? »??'" «??beurt u- nuV [nis, in dez-n '?!,: ?,.;, '?'?'Uvl N.,,,,, ,,?,,,,, ,,,,,,.,., LI] ^n i!:, ?,.,.? ^ ""?wentelingen dreigen ,,n juKi ,- N ? d ,' ?<.".""c "lv;!-"'e 'Ier vrouwen, ais.eii uiei in ;- J ,-i:in M""""- "v--r liet mannelijk arbi iiNwld hè' "-h.i V,'!' -'" ?V;i;"' k("nl- \V;'l ileet, dit t;. kd-ndei S,"", Ill:';'rii;it1lk' ^???"""?'^?""i'.elvleN,,,:.,:,!:,;, iiighedeii wrnscht ? ??\\ ij willen er iets beiers van li.m-n. ,/al geschapen v\orden wa "i"' I.'ii ""^ "'e 'K-t geval was, de \ i-i,uu 'V,-'-'lls '''l" l'elpster bij dun arbeid" " . '.'l1 den moojeii |ulidag dien ik i, -\ v,,,,,-,,;-. .,-.. '' ^^'". n.,- -?',-..,, i;,»,,.,,--,.- ,,?;,;.,: ,...;.;' ?;?; .t 187. i. 4J5-14

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl