Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2549
BIJKOMSTIGHEDEN
DOOR ANNIE SALOMONS
CCXII
"LJ ET is een merkwaardig verschijnsel,
1 l dat zoowel Shaw als Chesterttn
zich tot het leven van een middel
eeuws :he heilige hebben getrokken ge
voeld. Shaw schreef zin St. Joan in den
vorm van een tooneelstuk, Chesterton
maakte van zijn St. Francis of Assisi I)
een boekje, dat we om zijn boeiendh^d
een roman zonden willen noemen, ais
het in werkelijkheid niet iets veel Ixt.rs
was.
Ik heb aan Chesterton onzegbaar veel
te danken. Ik ben niet van plan om
hem u in dit kroniekje voor te stellen
als een panacee tegen alle geestelijke
kwalen; ik weet hjel goed, dat zooals
bij de een de hoofdpijn onmiddellijk
.voor aspirine op de v.neht slaat en bij
de ander cachets van Ie doctenr Faivre
onfeilbaar zijn, zoo ook de een haar
zielestoornis met Kierkegaard en de
ander met Nietzsche of Maeterlinck of
met de sprookjes van Andersen cureert;
maar ik zeg niet van Deysel: ,,lk weet
alleen wat mij heeft bewogen"; en
dan zou ik niemand kunnen bedenken,
die zoo'n kalmeerenden, verhelderenden
en opwekkenden invloed heeft als O. K.
Zijn wekclijksche kroniek in de London
News is eiken Zaterdag opnieuw een
bad van levenslust; hij is niet altijd
even goed op streek; hij heeft wel eens
een inzinking (wie zou dat beter be
grijpen en lichter aanvaarden dan de
auteur van deze bijkomstigheden?);
maar hij laat je toch nooit heelemaal
ongetroost; er is toch altijd wel n
zinnetje, waarbij je dankbaar knikt en:
,,o ja" zegt; en als je het blad neerlegt
weet je meteen, dat het leven toch
vele dingen heeft, die de moeite waard
zijn en dat het geen zin heeft om te
kniesooren. Soms is het, alsof hij
je hoofd en je hart juist op hun
zeerste plekjes vrij hardhandig schoon
schuurt; de operatie is niet prettig,
maar daarna voel je je altijd beter. . . .'
Dan weer laat hij je alleen maar glim
lachen, omdat hij een vooze, onbewezen
meening, waarbij wij modernen allemaal
domweg zweerden,' even lekker door
geprikt heeft. Als je pas zijn uiteen
zetting begint te lezen, ben je dikwijls
in verzet: Nee, dit is nu toch wezenlijk
op-den-kop-zetterij; dit is toch niet
mér dan een gezocht intellectueel
spelletje". Maar als je verder leest,
merk je meestal, dat hij in dicpcren
zin nog gelijk heeft ook, eenvoudig en
soliede gelijk, maar dat zijn brillante
geest van dat .saaie, irriteerende, altijd
weerkeerende gelijk" een nieesleepeiid
tournooispel heeft gemaakt.
Ik geloof, dat in ,,St. Francis"
Chesterton wat minder schitterend heeft
gegoocheld met zij i paradoxen dan in
zijn andere boeken; het is, alsof de lange,
liefdevolle aanschouwing van den
eenvoudigen, kinderlijken heilige hemzelf
ook soberder en geestelijk ingetogener
heeft gemaakt. Maar zij:i niensciulijk
hart, zijn wanne bewondering voor
de heldhaftige vroomheid van de middel
eeuwen spreken bier sterker dan ooit;
dit heele, goed gedocumenteerde verhaal
schijnt in n lan van overg 'geven
toegenegenheid geschreven u> zij.i, al
duiden enkele historische opmerkingen
op een grondige voorstudie.
In de eerste hoofdstukken /.-t hij
uiteen, dat het nieuwe in Sint 1-ïanciscus
niet was, dat hij een ascrt-l was, maar
dat hij ,,a troubadour and a lo\vr" was.
Want de eerste eeuwen van de Christe
lijke jaartelling w.ireii vol somberheid
en strengheid g-wees!, ;i!s reactie ng"ii
de in hui moeras g.'loopeii gulzig!!; iel
om ie genieten, tigen den ontspoorden
levenslust van de wereld tier oudheid:
T/ie wisent men in the xvuritl se( out
to be natural; and the most unnatur; l
thing in the world was the very f ir; t
thing they did. The immediate effect
of saluting the sim and the sunny sani y
of nature was a perversion spreadu.g
like a pestilence.
The trut h is that people who worship
health caimot remain healthy.
The,re are many who will smile at
the saying; hut it is profoundly true
to say that the glad good news bronght
by the Gospel was the news of original
si n
Na de zenuwzieke ontreddering en de
toomeloosheid van de ondergaande
antieke samenleving; na de solua strak
heid der eerste Christenheid was l-rai
eisens, de zonnige jongleur de iiicn",
weer de eerste, die de schoont; wereld,
die de dieren en de niensehen in blije
bewondering durfde liefhebben. Maar
het was een andere blijheid dan de
zinnenroes der laat;te keizers: ,,.... it
is not true to represent St. Francis as a
mere romantic forerunner of the Re
naissance and a revival of natural
pleasnres for their own sake. The whole
point of h i m was that the secret of
K'covering the natural pleasures lay in
regarding them in the light uf a
supernatural pleasnre".
Hoe raakt Chesterton hier aan een
der fundamenteele oorzaken van ons
gebrek aan levensblijheid ! En hoe
duidelijk wordt het ons, n helder
oogenblik, (maar dat we het altijd
opnieuw zoo volslagen kunnen ver
geten !) dat we dwazen zijn, als we ons
verwonderen over de sterke, beheerschte
Lebensbejahung der orthodox
geloovigen, over de kinderlijk zuivere vreugde
in de kloosters vooral, omdat we ons
verbeelden, dat ze daar toch zooveel
missen van wat ons het waardevolste
toeschijnt. ,,lt is not only truc that the
less a man thinks of liin self, the more
hèthinks of bis good luck and of all
the gifts of (iod. It is also true that h
sees more of the things themselves
w hèn hèsees more of their origin; for
their origin is a part of them anti indeed
the most important part of them. Thtis
they beconie more extraordinary by
being explained".
Het is opvallend, dat Shawen
Clusterton, bij het begin van hun loopbaan in
vele opzichten antipoden, in ,,St. Joan"
en ,,St. Francis" broederlijk naast
elkaar zijn komen te staan in hun
ridicnliseering van het geloof" in de
moderne wetenschap. Mcnschen, die
zich veel te verlicht vinden om domweg
aan te nemen, «'at een dominee of een
pastoor hun vertelt, die den mond vol
hebben van zelfstandig onderzoek",
gelóóvcn fanatiek, wat een professor,
een dokter, zelfs wat de een of andere
oplichter opdischt, ofschoon ze daar
evenmin iets van kunnen controleeren,
en ofschoon die waarheden" bovendien
zoo snel plegen te wisselen, dat de
professor en de dokter er meestal niet op
gesteld zijn, dat er bij hun voorloopige
hypothese gezworen wordt, alsof het
hel laatste' woord was.
Tncre is only one intelligent reason
why a man does not believe in miracks
that is that hèeines believe in
?riaiisin". xeu't Chesteriou. rustig en
Spoor's
Mosterd
* ' ":.
W. A. Spoor Ir., Cutembore.
:N. V. PAERELS
AMSTERDAM
C O JI P L E T E
/Jf c u /' i 11' c r i n q
Rokin 1287 Tel.
NAAR MAAT
F»
JL K*
20 Leidschestraat 22 - Amsterdam
Cliché's
Van Leer
Amsterdam
STOOMWASSCHERIJ
HET ZUIDEN"
PIETFR AERTSZS7RAAT 68-74
Telefoon 22365
is uw adres voor het behandelen uwer
wasch. zoowel droog toegeslagen als
opgemaakt. Concurrerende prijzen en
spo'-diac aflevering Vraaut prijsopgave.
NEIDIG & VAN ELVEN.
Meest schitterende uitvinding dezer eeuw,
om de schoonheid der vrouw te verhoogen
Ileniijst pro J act ter wereld
I^VSK
de
zachtheid der crc:iie e>n Je
donziyheid Jer poe i'r z:> ui .T
te vlekken of vet te mi'<e;u
Ie verkrijg n in
- tubes vanaf K).-}0
Wit - Ivoire - Naturelle.
Verkrijgbaar
in alle l "klasse
parfumerie-en
kapperszaken.
Bij toezending van
t .10 porto aan
onderstaand adre.s
wordt p r o e f t u b e
e] rat i s toegezonden.
Filiaal voor
Nederland
en Koloniën :
Leidschek de 98
- Amsterdam
fTclefoon 36372.
Lcidschüstraat 30
S F F, C i A Li i" r, UT IN:
|i SSiïpnknir.erir.eubelen Mztressen
r\ i «
L'aken s \\
^gBs^feS-v"'^^-^^^