Historisch Archief 1877-1940
Nó. 2550
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
11
LAATSTE AVONDMAAL (schilder onbekend)
Voor de restauratie
LAATSTE AVONDMAAL (particulier bezit)
Na de restauratie
HET RESTAUREEREN VAN
SCHILDER IJ EN
DOOR JAN D. VOSKUIL
Voorzichtigheid in de keuze van den
restaurateur
HOEWEL men aan het restaureeren van schilde
rijen over het algemeen weinig aandacht schenkt,
neemt het toch in onze samenleving een belangrijke
plaats in. Immers menigeen heeft wel n of meerdere
schilderijen in zij'n bezit,waaraan hij in het bijzonder ge
hecht is, hetzij dat hij ze mooi vindt, hetzij dat er een
dierbare herinnering aan verbonden is of dat hij als
familiestuk er een bijzondere waarde aan hecht. Hoe
dan ook, hij zal ze in ieder geval zoo goed mogelijk
PERSEUS EN ANDROMEDA
Voor^de
willen onderhouden. Nu kan een schilderij, al ver
waarloost men het niet, nóg zoolang schoon en gaaf
blijven, eenmaal komt de tijd, dat het groezelig
wordt of door een beschadiging hersteld moet worden.
Dan is er een der gevaarlijkste oogenhlikken in het
leven van het schilderij aangebroken. Men zal het
laten restaureeren! En in deze korte momenten wordt
LAAT UWE CENTRALE VERWARMING
EN BIJKOMENDE INSTALLATIES
AANLEGGEN DOOR
DEKOHFABR.F.W.BRAAT-DELFT
^N'.GE ZULT .TEVREDEN ZIJN. '
er over zijn lot beslist. Zal het een tweede jeugd tege
moet gaan? Of heeft men het, door kwakzalverij,
na een koortsachtige opleving, een kwaal laten op
doen, waarvan het zoo goed als nooit meer genezen
kan en die in de meeste gevallen ook zijn doodvonnis
beteekent, al heeft de voltrekking soms na ontel
bare folteringen pas jaren later plaats? Dit laatste
geschiedt maar al te vaak, want in stede van zich
te wenden tot een bekwaam vakman, zien de meeste
menschen (wanneer ze het al niet eens zelf geprobeerd
hebben!) uit naar iemand, die tegen civielen prijs het
schilderstuk wil opknappen. Zoo'n amateur is meestal
spoedig gevonden, want er zijn genoeg kunstschilders,
antiquaren, huisschilders of lijstenmakers, die zulk
een bij-verdienste niet afslaan, hoewel hun kennis
en ondervinding op dit gebied in vele gevallen niet
toereikend is. Zij nemen het werkje gaarne op zich
en wanneer de schilderijen, schoongemaakt en op
nieuw met vernis bestreken, bij den eigenaar thuis
gestuurd worden, zien zij er in de meeste gevallen
helder en opgeknapt uit. Doch deze frischheid is
maar al te vaak schijn. Want het is geen kunst, de
oude geel geworden vernis er af te nemen en te ver
vangen door een nieuwe, heldere laag. Maar wel eischt
het vakkennis, het vuil zóó weg te nemen, dat de
oorspronkelijke verf ook maar niet het minst aan
getast wordt door de reinigingsmiddelen. Immers
hiervoor worden door onkundigen dikwijls veel te
sterk bijtende vloeistoffen gebruikt, welke later
moeilijk te verwijderen zijn en waarvan de resten,
wanneer zij eenmaal onder de nieuwe vernislaag
opgesloten worden, jarenlang hun vernielingswerk
ongestoord in de gevoelige verfhuid kunnen voort
zetten. Vooral op oude schilderijen, zooals die der
17e-eeuwers, waarvan de verflaag dikwijls zeer dun
is, treft men soms stukken aan, die verteerdjzijn
door de indertijd verkeerd toegepaste
zuiveringsrniddelen of ook ziet men vaak gedeelten, welke
door een te ruwe behandeling geheel kaal gewreven
werden. Uit welk een gehavendeti toestand een
schilderij doorjjj bekwame hand gered kan werden,
bewijzen bijgaande reproducties, die duidelijker
spreken dan^ het warmste betoog .... l
|t*Er wordt tegenwoordig zooveel gesproken over
den chemischen oorlog, wiens onberekenbare macht
men juist den laatsten tijd zoozeer begint te vreezen,
maar heeft men weieens goed overdacht, hoe reeds
eeuwen lang een chemische oorlog doorloopend zijn
moordend werk verricht op n der mooiste eigen
dommen onzer beschaving: de oude schilderkunst V
Het groote aantal totaal verknoeide schilderijen
dwingt er toe dit feit onder de oogen te zien!
Ontdekt men op een schilderij teekenen van bederf
of verwoesting, dan is het 't beste zoo spoedig mogelijk
een erkend restaurateur te raadplegen. De taak van
dezen vakman is dan meestal lang niet gemakkelijk,
want niet alleen dient hij het werkstuk te zuiveren
van de schadelijke stoffen, welke zich in de oude verf
ingebeten hebben, ook moet door hem het herstel
lingswerk verricht worden, dat zoowel technisch als
aesthetisch met groote moeilijkheden gepaard gaat.
Want de nieuwe verf, welke de restaurateur op het
doek brengt, mag natuurlijk geen verkeerden invloed
op de oude hebben, waarom de eerste geprepareerd
en speciaal voor dit doel geschikt moet gemaakt
worden. I'as daarna kan hij met restaureeren be
ginnen. Ook dit geschiedt uiterst voorzichtig, want
de wijze, waarop de versche verf op de oude laag
gezet wordt, kan het schilderij evenveel goed als
kwaad doen. Dit alles is natuurlijk vakwerk en zal
door iederen restaurateur wel weer anders gedaan
worden. Want ook hier zullen, als elders, ongetwijfeld
vele wegen naar Rome leiden. Maar hoe het mik zij,
voor het schijnbaar eenvoudig regenereeren van een
schilderij is veel vaardigheid, ondervinding en
practische kennis van de werking tier verschillende mate
rialen noodig. Verf en al hetgeen er mede verbanel
houdt, beschouwt zelfs de vakman voortdurend met
een waakzaam oog, omdat zij, net als een kwajongen.
vol streken zit. Daarom h:cft hit geen zin om, zooals
men bij den aanvang van dit beknopt artikel wellicht
verwacht zal hebben, voorschriften te geven, volgens
welke men schilderijen schoonmaken en bijwerken kan,
want voor den leek blijft de verf altijd een mysterie:.
hij doet dus het beste daar niet aan te raken!
Niet alleen moet een goed restaurateur technisch
geheel op de hoogte zijn, ook dient hij den geest van
de werken uit alle tijden te verstaan. En zelfs is dit niet
voldoende, wanneer hij niet van nature beschikt
over een fijne intuïtie, welke, daar vaak geraden
moet worden naar verdwenen kleuren en vormen,
zijn verbeelding te hulp komt.
Uit het bovenstaande is te lezen, dat men met
restaureeren niet voorzichtig genoeg kan wezen.
Menig meesterwerk werd reeds door onkunde be
dorven, terwijl door vakkundige herstelling vaak
mooie ontdekkingen gedaan zijn. Doch de vakman zal
dan ook niet anders dan met den grootsten eerbied
PERSELS EN ANDROMEDA
N.t de restauratie
het hem ter herstelling toevertrouwde doek ter hand
nemen en zoo hij van dezen vruchtbaren ernst bezield
is, daaraan de \:,-.;L:de ontlokken van een herleving
'?'.: KL i i| I\C SCllOl M] lli'id .
i produceerde foio> nntvingen wij
gehruike van den schilderijenrestaurateur C. B.
Mohemeii te 's-(iiavenhage.
VAN NELLE'S TABAK
KWALITEIT
ALOM VERKRIJGBAAR