Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
13
HET M E D E R L. PAEDAGOGISCH CONGRES
voor ,.dc Groene Amsterdammer . geleckend door B. van Vlijmen
^4 *
v-.,
:i
/ ,^<
ANT. AVERKAMP
M/ \'v
ty.t
"\ '.'??'
PROF. K. CASIM1R
PROF. DR. [.II. GUNNING
.,-.-: ^> «? i
?--"--^f .'?/
PROF. DR.
PH. KOHNSTAMM
TOEHOOKDERS
-''PI ^
^3ke
DR. ). \VATER1NK
PROF. V. D. PLUIM
INSPECTEUR D K GROOT
G. VAN VEEN
DR. A. GRiiNBAU.M
PROF. DR. F. ROFLS
T7 EN indruk, die nog maar een voorlopige moet
?*-' zijn:pas als het volledige officiéele verslag van dit
kongres za! zijn verschenen, pas dan zal het mogelik
zijn te komen met een enigszins gefundeerde
nabetrachting.
En we! zér voorlopig moet deze
n-persoonsindruk zijn, omdat het eigenlike kongres-werk ge
schiedde in de elf velschillende sekties en de verga
dertijden van de meeste sekties samenvielen; zodat
de bijwoner van dit kongres, onderstel dat hij beschikte
over het digestievermogen dat nodig zou zijn om al
de bijeenkomsten ook geestelik mede te maken, dit
vermogen niet had kunnen aanwenden: men was,
materieel reeds, gedwongen een keuze te doen uit
de overvloed van het gebodene.
De plenaire zittingen konden natnurlik bijgewoond
worden door alle kungres-bezoekers, en als allereerste
sukses kan worden vastgesteld, dat zij ook werkelik
door alle kongressisten bijgewoond werden - in 't
algemeen gesproken. Laat ik eerlikheidshalve daar
onmiddellik aan toevoegen, dat dit sukses zou zijn
uitgebleven, als men van te voren had kunnen ver
moeden hoe zij zouden verlopen.
Als centraal onderwerp was gekozen: het
rrijlieiilsprobleem, doch het wil mij voorkomen, dat de
kongresleiding te optimisties is geweest wat betreft het
gevoel der inleiders voor de afgrenzing van dit onder
werp, op een pedagogies kongres geboden. Natnurlik
had van niemand verlangd behoeven te worden, dat
hij zijn wereldbeschouwing of levensbeschouwing zou
hebben weggestopt, en zou dus zonder enige schade
voor het congres elke inleider kort hebben kunnen
aangeven, wat het filosofise, religieust', wat het
metafysiese fundament van zijn vrijheidsbegrip was
geweest; maar daarna had toch verder gewerkt"
moeten worden met het afgeleide vrijheidsbegrip als
voor allen gemeenschappelik te hanteren idee. Het
preadvies van r. De Vletter /.mi, meen ik, voor y.ulk
een behandeling de aangewezen inleiding zijn geweest;
onbegrijpelikerwijs had men het als punt drie van de
agenda genomen in plaats van als punt n en
noodlottigerwijs verviel zelfs door afwezigheid van
Dr. De Vletter de behandeling van zijn preadvies.
De ongelukken bleven dan ook niet uit. De lieer
Janse, de eerste inleider, die het vrijheidsprobleem
zon behandelen in verband met de ontwikkelings
stadia der kinderlike psyche, had zich in z'n
schriftclik preadvies verloren in filosofiese en religieuse be
schouwingen; en de psychologiese beschrijving der
ontwikkelings-stadia, die hij daarop had laten volgen.
was niet uitgekomen boven het peil van een
gemoedelik babbeltje: bij mondeling preadvies kwam hij
bovendien met weer heel andere tilosofiese worste
lingen met het vrijheidsprobleem dan in het
schriftelike waren ondernomen. Professor Polak trachtte
in het debat de vergadering alsnog een
belioorlik beginpunt te verschaffen voor de bespreking van
het vrijheidsprobleem doch was daardoor in de
droeve noodzakelikheid de inleider, wat je noemt, te
kraken.
Na deze executie was de tweednizend-koppige
menigte toehoorders (heeft iemand zich wel gerea
liseerd wat een kongrcsmeiiigte van deze omvang
voor eigenaardige behoeften heeft?) niet meer in
staat de ongeloofük-gekomprhueerde samenvatting
te volgen, welke de heer l'. Oosterlee gaf van zijn toch
al veel filosofiese scholing-vooronderstellend
schrit'telik preadvies.
Ik geloof.dat ook toen nog Dr. de Vletter de middag
had kunnen redden - maar hij was er niet; en wel
willend had Me j. Tromp op zich genomen, het overschie
tende uur te vullen. Dergelijke liefdediensten moet
men altijd waarderen; toch scheen mij deze wijze
van de middag vol-maken niet gelukkig. Mej. Tromp
las een serie propaganda-beweringen over
Montesori-onderwijs voor, die misschien op hun plaats
zouden zijn geweest in een sektie-vergadering. Schoon
ik hier de nadruk wil leggen op het woordje misschien:
want een vrouwelike debater die op /eer
verdienstelike wijze trachtte de psychologiese betekenis van
het spel der kinderen door de Montessori-vereerster
te doen ontdekken, werd met een kluitje
Montessnrifrasen in het riet gestuurd.
Als inzet was deze eerste plenaire zitting angst
wekkend; Prof. (iiuming heeft nog een heldhaftige
poging gedaan om voor wat evenwicht te zorgen door
vast te stellen, dat we eigenlik wat meer pedagogiek
en wat minder filosofie Hadden moeten hebben.
En daardoor konden wij uiteengaan met tenminste het
gevoel dat we onze fout hadden gekonstaleerd,
hetge<*n altijd zekere geruststelling geeft. Maar erg lekker
zal zich niemand gevoeld hebben, en vele harten zijn
er vastgehouden ....
De tweede plenaire zitting. Zaterdagmiddag, bleek
echter even goed bezocht te zijn als de eerste. Er
waren vier inleiders; twee ervan hadden gezorgd
voor uitvoerige schriftelijke preadviezen, de twee
andere hadden geen preadviezen ingezonden, en gaven
dus een volledige mondelinge inleiding. De inleiding
van de heer van \\ijhe over ,.het vrijheidsprobleem
van sociologies standpunt" leetl zeer onder de
noodzakelike bekorting; de inleiding van l'rof. Honger
over 'l zelfde onderwerp werd door het kongres zeer
genoten. Misschien is hier een aanwijzing te vinden
voor volgende kongressen, een atgeronde behandeling
in een mondelinge rede schijnt de beste manier te zijn
om de aandacht van een kongres-publiek te pakken.
Dr. Bokhorst mocht niet andei's doi-u dan mondeling
heel in 't kort zijn uitvoerig schiilteltk praeadvies
inleiden, en deze methode bleek niet de goede stimu
lans te geven voor de mondelinge gedachteiiwisseling
die de ideeën van deze inleider verdiend hadden als
eerste sukses.
Over het aandeel van Ttiijssen aan de w
kimgresmiddag zwijgt ondergetekende natnnrlik.
Wil ik m'n indrukken van het plenaire deel van
het kongres samenvatten, dan konstateer ik bij me
zelf voor alles de merkwaardige neiging om uit de
hele geschiedenis de les te willen trekken.... hoe
we een en ander moeten inpikken voor het volgende
pedagogicsc kongres ! En ik geloof dat dit liet voor
naamste resultaat is: ondanks alles staat het voor
ons allen vast : er komt een tweede pedagogies kongres
niet alleen, maar het Pedagogies Kongres als vaste
instelling in ons land is geboren.
Wie heïprogramma der sektie-vergaderingen
inziet, weet hoe de behoefte moest ontstaan aan
/ulke dagen van gekoncentrecrde belangstelling
voor de stand van de pedagogiek in ons land: de
verschillende beoefenaren van het vak der opvoeding,
practici en theoretici, hebben inderdaad elkaar een
en ander te vertellen.
Anderhalve dag lang is het om en in de Universi
teitsgebouwen van de hoofdstad druk geweest;
zowel uit de sektie-vergaderingen w-elke ik bijwonen
kon als uit de verslagen, uit mondelinge gesprekken
niet bijwuners vau andere seklic-vergadcringen komt
hetzelfde verheugende verschijnsel naar voren:
belangstelling en nog eens belangstelling.
Zeer zeker zijn er cyniese waarheden te zeggen
over dit kongres. Over de eigenaardige mengeling
van dilettantisme en wetenschap, die het Ie zien
heef-i gegeven; over hei percentage uit aansullerij
en snobisme mee-ii->-, uden aan dit kongres. Zijn er
sombere schat t inueii t e maken over het aantal hooiden
waar over heen i;-.-praat is. terwijl de <><e,en dier hoofden
de komedie van het begrijpen speelden
Maar ais ik alle mogelike tarra van (leze soort
(x.oii er wei een kongres vrij van /.ijnV) aM.'ek, en
indien iemand dan heb ik oog voor d..- gevaarlike
schijn van kongres-verguldse! ook dan nog houd
ik over een portie belangstelling in de pedagogiek.
die verrassend w.is.
liet is de gr..te \crdicnste L'eweesl van de organisa
tors van liet Eerste Ned. Pedagogiese knngres, in dex.e
belangstelling ie hebben geloofd.
\\ani wie eenig.'nnale thuis is in "ii'.e pedagoi.'iese
wereld, die weet dat dit de grole, olficiéle klacht was:
er is geen belangstelling voor de pedagogiek.
l.:iat ons deze legende opbergen, na dit kong'.'es.
Doch o"k: inzien, dat hel zaak is, onze Neder
landse pedagogiek te maken tot iet-, dat blijvende
beianiistelling waard is.
THEO l I'IIIISSKN