Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
No. 2550
B I O S CO P Y
DOOR L. J. JORDAAN
ZWEEDSCHE FILM-KUNST
Jerusalem" Svenska-film. Rembrandt-Thealcr
OK het waakzaamste instinct slui
mert wel eens. De traag voort
kabbelende stroom van moderne
(Amerikaansche) film-producten
heeft in spijt van zijn schetterende
reclame en knallende titels, iets
verdoovends en slaapverwekkends.
De al-maar terugkeerende gladde,
onpersoonlijke maskers der
Hollywood-godheden in hun steeds een
dere keurig-gestoffeerde milieu's,
veroorzaken op deti duur ecu
lethargische gemoedelijkheid, die je doet zeggen,
dat 't technisch toch wel verduiveld knap is
dat een goed-aangekleede film toch ook wel wat
waard is dat 't geval toch wel aardig gevonden
is .... en meer dergelijke goedkeuringen, die een
balk in hun wapenschild voeren. Tot je wakker ge
schud wordt, je oogen uitwrijft en verbijsterd terug
ziet op deze, in den grond, door en door gekunstelde
en morbide bedenksels, waarin niets meer levend en
echt is, dan de heete begeerte om veel geld te ver
dienen. En het eigenaardige is, dat het volstrekt
geen schokkende wereldgebeurtenis behoeft te zijn,
om je dit met pijnlijke klaarheid te doen beseffen.
Zoo is de film Jerusalem", die de aanleiding
vormde tot deze beschouwing, geen evenement, dat
nieuwe perspectieven opent of een mijlpaal in de
cinematografische historie beteekent. Eigenlijk weet
je er als criticus niet goed raad mee, want het werk
plaatst zich met naïeve vrijmoedigheid buiten alle
aesthetische systemen het bemoeit zich (schijn
baar !) volstrekt niet met de indeeling van het beeld
vlak met stemming of atmosfeer het heeft
heelemaal niet de bedoeling der goê-gemeente nu
eens te laten zien, hoe geweldig deze of gene star"
wel film-spelen kan integendeel, het mist
alleartistieke opzettelijkheid. En toch of misschien
juist daarom heeft het een zeldzame natuurlijke
en bekorende frischheid .... de groote charme van
de nieuwere Scandinavische rolprent. Het is dezelfde
klare eenvoud, die het stille en fijne Deensche werkje
Eert uw vrouw !" zoo buitengewoon aantrekkelijk
maakte.
" Want evenals daarin, onderga je in deze
Jerusalemfilm de wondere bekoring van op het witte doek
menschen te zien ? levende, onopgesmukte
mens c hèn en geen hevige helden of heldinnen,
die a tont prix belangwekkend moeten zijn. Zij
hebben daardoor juist de diepe belangwekkendheid
van het toevallige individu: de knoestige.
Tooroppiaansche kop van den ouden knecht, waarin de
hartstocht, de vreugde en de zorg van een heel
leven generfd staan en waarin men zich kan ver
liezen als in een oud, vergeeld boek - is duizendmaal
interessanter, dan de zorgvuldig gegrimeerde en
opgeschilderde tronie van het brave old diameter" in de
Amerikaansche film. Het jonge meisje en de jonge man
van de geschiedenis, missen ten eenenmale de schoon
heid en edelaardigheid, die iedere star", welke zichzelf
respecteert behoort eigen te zijn - - en die ze per
saldo zoo grandioos vervelend maken. Al deze
menschen zijn van een grootsche, argelooze eenvoud,
als de natuur-zelf waarin ze leven en zich bewegen.
Maar hoe voos en leeg doet daarnaast de
Magazineinteressantigheid der gangbare Amerikaansche film
spelers aan de slagroom-mannelijkheid van een
Milton Sills, de suikeren zonnigheid van een Ben
Lyons en de zeepdoos-schoonheid van Miss
Wie-umaar-wilt.
En hoe spelen deze Zweden ! De Svenska-film
presents" niet die of die beroemdheid, zij vertelt
s'impel-weg het verhaal van Selma Lagerlöf --- maar
met een overtuiging en een toewijding, die alle be
zwaren tegen het scenario wegvagen. Zij vertelt het,
boeiend en meesleepend en er zijn geen ,,helden"
geen marqué's" en geen ingenue's" .... er zijn
alleen maar menschen, wier lot u ter harte gaat,
als van uw moeder of uw broer. Niemand dringt
zich op den voorgrond -- niemand laat eens zien
wat-ie-kan" niemand is nog aangetast door
filmgrootheid het is al eenvoud en natuurlijkheid ....
het is de triomf van het ensemble '. Wie uit deze
spelers het eerst te noemen? Lars Hanson doet het
meeste en doet het onvergelijkelijk maar de
prachtige Stark-Anders van Ivan Hedquist is in zijn
kleinere rol even goed. De teere, fijne Oertrud van
Mona Martenson is voortreffelijk volgehouden, ook
in het moeielijke tweede deel maar Jenny
Hasselquist vergeet haar film-routine en geeft een lieve,
simpele Barbro. Zoo werd deze film een verademing
en een verfrissching in de lijm verf- en theater-lucht
en een overwinning voor de jonge Scandinavische
film-kunst.
Hoe staat het groote publiek tegenover dit mooie
werk? Het theater was op Zondag-avond let wel:
op Zondag-avond slechts matig bezet en bij de
navrante scène, waarin de Christus-figuur van
(iertrud's waan-voorstelling een arme, krankzinnige
Derwisch blijkt te zijn, weerklonk van de galerij het
geloei van een verkouden koe. Dat was het gelach
vooral
loften'
dingen
de
van de massa", die ik straks tegen Menno ter Braak
zal hebben te verdedigen . . . . ! Maar enfin geen
schooner taak, dan een moeilijke taak !
Intusschen ga men deze spelers zien .... voor ze
beroemd worden !
DE MAN OP DEN ACHTERGROND
.,Hd/fhlof(l . 7 uschinsh v
OLAiseen charmant
vrouwtjePola is een mooi vrouwtje ?
Pola is een temperamentvol
vrouwtje .... maar Pola begint
vervelend te worden ! Het is
jammer - maar het is de waar
heid. Wat we van haar nu zoo
zoetjes aan wel kennen, dat is
het in volle overgave opgeheven
zuivere profieltje, dat is het lieve
pruilmondje en de
schalks-bondeerende uogen - dat is het
rasse, toornige gebaar, waarmee
ze zich. bij een aangedane
beleediging omweiidt dat is
hartstochtelijke blik vol
bevan onder de /w-are oogleden .... allemaal
die in den aanvang, toen /e het zichzelf
bewust wordende ras-vroiiwl je karakteriseerden.
boeiend en mooi waren maar die lang/anierhaiu!
bedenkelijk afzakken naar het leege gebaar naar
hel cliché, l let is nu wel duidelijk geworden, dat
Pola Negri geen groot kunstenares is /ij is, gelijk
ik reeds voor jaren beweerde . een merkwaardig.
maar uiterst beperkt talent, /onder de innerlijke
kracht tot vernieuwing en in alles afhankelijk van
den regisseur. Gelijk trouwens de meesten van haar
collega's ! Want op enkele begenadigde uitzonde
ringen na -- zijn zij allen, groot en klein, on!; in hun
persoonlijke prestaties, de erijwel hulpelooze sujetten
van d e n m a n o p d e n a c h t e r g r o n d. Alleen
de aanbiddelijke grilligheid van een Chaplin, de
sterke veelzijdigheid van een Jannings, de drama
tische kracht van een Asta Nielsen of de monumen
tale grootheid van een Wegener schijnen zich, onaf
hankelijk van de inspireerende en levenwekkcnde
regie, te kunnen handhaven. Voor de rest zijn het
instrumenten kostelijke en vooral kostbare instru
menten, meer of minder voortreffelijk door den
regisseur bespeeld.
Wat de mindere goden betreft, valt dit het groote
publiek niet zoo op, ofschoon de voorbeelden zeer
frappant kunnen zijn. Ik wil hierbij even in her
innering brengen den Engelschman Warwick Ward,
die bijna gelijktijdig in twee films te zien was. Nie
mand zal zijn fijne, nerveuze Artinelli" uit Variété"
vergeten een voortreffelijke uitbeelding, die zich
naast de machtige hoofdrol volmaakt wist staande
te houden. Toch was diezelfde acteur in Madame
Sans-Géne" een stumperige Neipperg" niet in
staat zich behoorlijk te bewegen, Iaat staan iets
van deze, overigens eenvoudige rol te maken.
Maar onder de grooten der film-wereld, is Pola
Negri wel het treffendste bewijs van den invloed
des film-leiders ??- niet alleen op het geheel, maar
zeer zeker ook op het persoonlijke kunnen van het
individu.
Sinds zij als grande coqnette" in .Amerika werd
geïmporteerd, is er - dank /ij de ietwat simplis
tische grondigheids-principes der Yankee's niet
haar ge-rasvrouwd, dat het een aard had. In allerlei
situaties: in het weelderige Oostersche harem-milieu
in den Parijsdien apachen-kelder in de
v<>inidijke Pruisische officiers-kringen .... overal werden
wij onthaald op Pola's eanaillei;/en lach en op Pula s
/woelen, verleidelijke!! blik Lu steeds meer trof on*.
de leegte en de hopdooze'eentonigheid van dit gedoe
iaf fu/& jUviL
, i.
^f?±
It-^o
-- steeds vaker vroegen wij ons af, wat, behalve
haar zuiver uiterlijke schoonheid, toch vroeger /oi
in haar boeide. Tot het raadsel in Verboden Para
dijs" werd opgelost. De straffe, bekwame hand van
Lubitsch nam de teugels zijn verwonderlijk!.
scherpe intnitie voor wat deze vrouw kan en wat
zij niet kan ? - zijn gevoel voor maat-houden - zijn
behendig exposeeren van haar vrij beperkte gaven
- dit alles deed zich onmiddellijk voelen en zie.
de Pola Negri, die ons, eerlijk gezegd, vrijwel de
keel begon uit te hangen werd plotseling weer
levend en interessant. Het publiek juichte - het
had zijn Pola terug het riep Zie je wel !" en
vergat, als naar gewoonte de scheppende, l
venwekkende kracht, die dit wonder tot stand wist te
brengen: den man op den achtergrond".
Maar alles wreekt zich speciaal in de film
wereld ! Nu wordt ons de nieuwste Pola Megri-film
gepresenteerd en de man op den achtergrond
heet ditmaal Raoul W'alsh en hij is een
keurignette, consciëntieuze meneer - en zijn Chincczen
zijn alleraardigst en zijn mise-en-scene is in de
puntjes en zijn Pola is Pola: zwoel en canailieiis
a discretion en het geheel is poesmooi en gaai'
en suf .... enfin een film, om je als recensent uit
wanhoop te werpen op de parterre-acrobaten van het
bij-programma, of op de traditioneele onvergelijke
lijke muzikale illustratie.
Laat ons in eerbied Lubitsch gedenken .... den
waren man op den achtergrond !
T O E G E P A S T E K U X S T
In de kunst/aal Van Hasselt toont Cm/:. \\m du
?S'/.'/y^ een aantal meubelen, meest in gerookt eiken
hout, bij welker vervaardiging allereerst naar billijk
heid werd gestreefd met behoud van soliditeit. Daarbii
wordt tevens opgemerkt dat getracht werd eenvoudige
'.?orinen van deugdelijk materiaal samen te stellen ,
door toepassing van eene zekere normalisatie in de/e
vormen en verhoudingen.
In zekeren zin dus: het massa-meubel in serie ver
vaardigd. Dat is, juist in onzen tijd, een heel goed
ding want nog altijd is het meerendeel der koopers.
ook daar zij naar het betere zoeken, noodgedwongen
aangewezen op minderwaardig maaksel, zonder ook
maar liet minste begrip van de aesthetische cischen
welke voor het meubel als gebruiksvoorwerp bindend
gelden, door diverse fabrieken in grooter getale op
de markt gebracht.
Alleen is het een /.eer opmerkelijk feit dat van der
Sluys. die toch zoo heel en al het type van den
degelijken Hollander in al zijn werk vertoont, eigenlijk. . . .
nog niet eenvoudig genoeg blijft in zijn ontwerpen,
waardoor er m de vormgeving der meubels iets
verbrokkekis komt. Hem zij, jtiiM in het zoeken naai
eenvoud, de uiterste beperking aanbevolen. In som
mige weetsels, in behangselpapiereii en tapijten, waar
deen men intusseheii ten volle de neiging tot /uivci
heid en rust.